Vervangen? Repareren? Het zelf te doen?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Vervangen? Repareren? Het zelf te doen?




par Obamot » 30/12/10, 18:41

Praktische site:
http://www.commentreparer.com/

Als je anderen vindt, of je bevindingen wilt delen: plaats ze dan hieronder, bedankt!


In deze periode van in producten geïntegreerde veroudering proberen wij de balans op te maken en onze “werkwijze” te verbeteren. Hieruit rijzen veel vragen: welke beslissing moet worden genomen? Wanneer? En waarom?

Dit onderwerp is bedoeld als “beslissingshulpmiddel”, en de uitwisseling van informatie en “instrumenten” die daarbij horen. Hier proberen we onszelf te beschermen en indien mogelijk te anticiperen VOOR de aankoop. En om strategieën te ontwikkelen om de kosten te verlagen met het oog op de vernieuwing van apparatuur.

Als u economische methode(n) en idee(en) wilt delen om uw “oplossingen” beter te verzinnen, dan is dit hier!

We worden dus vaak geconfronteerd met wrede dilemma’s als we ‘in het vuur’ zitten? En we hebben niet altijd de tijd om ver genoeg na te denken. Moet het: vervangen? Repareren? Zelf doen of weggeven? Wanneer en waarom? En vooral: in welke saus loop ik het risico opgegeten te worden en hoeveel gaat het mij kosten?

Rekening houdend met verschillende criteria:
— uw eigen inkomen en status (de oplossingen kunnen niet universeel zijn, het hangt allemaal af van de vraag of u een goed inkomen verdient of dat u gepensioneerd bent, hoofd van een KMO bent, etc. de berekening is niet hetzelfde)...
— de prijs van het artikel/dienst;
— om te weten of het herstelbaar/vervangbaar is en tegen welke prijs;
— Heeft de gekozen oplossing mogelijk last van “geplande veroudering”, zie hier enkele valkuilen: ...> )
— is het aanvaardbaar voor het beoogde doel en wat is het probleem vanuit het oogpunt van “kosten”;
— eventuele verbruiksartikelen en hun kosten (versus die van uw nieuwe aanwinst);
— het onderdeel van “technologische intimidatie” (dat wil zeggen de tijd die u zult besteden aan het aanpassen aan uw “nieuwe oplossing”)
— de kosten van updates (dat wil zeggen als u bijvoorbeeld uw besturingssysteem moet wijzigen om uw nieuwe programma te kunnen uitvoeren, of zelfs uw computer moet vervangen);
— de duur van de garantie (of zelfs de mogelijkheid tot verlenging);
— eventuele verzekeringen;
— uitstapjes om boodschappen te halen, naar de klantenservice, het postkantoor, enz.
— de werkelijke behoeften (gebruiksfrequentie);
— administratieve zaken;

...of omgekeerd ook om strategieën te vinden:
— de vrijwaringsmaatregelen die ervoor zullen zorgen dat de uitrusting langer meegaat dan gepland was;
— om het gebruik van een object voor een andere functie te gebruiken (vaak met grote winst op het spel)
– zoek hetzelfde tweedehands model, om te gebruiken als “orgelbank”…

enz. (als u andere criteria bedenkt, laat het me weten).

Het lijkt mij dat het erg handig zou zijn om een ​​“wizard” te vinden waarmee je al deze parameters kunt invoeren. Een soort keuzehulp...

Bedankt als u een programma kent waarmee u deze parameters kunt invoeren, of een Excel-script? Of zelfs een Woueb-site die dit soort hulp zou bieden? Omdat we vandaag de dag zo slim mogelijk moeten zijn om niet als “idioot vervuiler” te consumeren : Cheesy:

Als je ideeën wilt hebben over wat je kunt verwachten (aan de hand van praktijkcases), kijk dan hier: ...> wat gebeurt er NA de aankoop, bij afgehandelde zaken — wat ook uw getuigenis kan zijn — zelfs aankopen die niet “goed zijn gegaan” => omdat ze niet correct waren geanticipeerd vanwege verschillende “valkuilen” (soms komt dit omdat overeenkomsten tussen fabrikanten betekenen dat we simpelweg geen andere keus hebben).

Deze draad is in zijn “geest” ook verbonden met die van
“Industriële veroudering” ...>
"Management en economie" ...>
Dernière édition par Obamot de 03 / 06 / 11, 13: 21, 12 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 30/12/10, 19:19

Goed onderwerp, maar waarbij het risico bestaat dat het onderwerp over veroudering dat u zojuist aanhaalde, wordt gedupliceerd... maar vooral met dit onderwerp: https://www.econologie.com/forums/ifixit-tu- ... 10168.html

Tenzij we ons concentreren op een heel praktisch geval.

Het probleem is dat je jezelf de middelen moet hebben/geven om het te repareren.

Middelen = vaardigheden + hulpmiddelen + tijd + motivatie

En omdat we steeds meer tijd tekort komen en nieuwe steeds minder kosten (dus steeds minder werktijd)... nou, de berekening is snel klaar...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 30/12/10, 19:23

Tuurlijk.

Let op, ik geloof niet dat dit een draad is, aangezien deze draad zich concentreert exclusivement op de vraag hoe dit te bereiken en te begrijpen algoritme.

Hooguit een ‘dashboard’ om de besluitvorming te ondersteunen. Excel-tabeltype.

Ik heb hierover enkele ideeën, maar het zou leuk zijn als degenen die sterk zijn in “programmeren/logica/wiskunde” naar voren zouden komen. Het zou echt een goede gelegenheid zijn om enkele ideeën en recepten vanuit hun standpunten te geven.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 30/12/10, 19:41

Welnu, de formule is vrij eenvoudig:

Als kosten (vaardigheden + gereedschap + tijd)> kosten (vervanging) dan prullenbak...

Ik ben verkeerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 30/12/10, 20:11

Aaarf dat is niet verkeerd! Het is niet verkeerd, maar je vergeet al één parameter: reiskosten. Deze kosten kunnen echter variëren als u een reis plant om meerdere dingen tegelijk te doen... Ik breid uit :pijl:

Le "duurder dan"Ja, maar er zijn nog andere variabelen. Feit is dat het een kwestie is van weten hoe je moet ingrijpen in termen van de “begroting”.

Dus ik zou zeggen: in het “investeringsplan” zou de spreadsheet het volgende moeten toestaan:
— weten over hoeveel jaar het bijvoorbeeld mogelijk is de afschrijvingstermijn (of niet) te verlengen;
– of als u daarentegen onverwijld een budget voor een nieuwe aankoop moet reserveren.
— om strategieën te implementeren, bijvoorbeeld: “Zoek hetzelfde tweedehands model, om het te gebruiken als “orgelbank”...” of bereken of een bepaald ontslag niet minder zou kosten dan de rest;
– en om prioriteiten te stellen voor al deze strategieën!

We moeten er daarom meer over praten “Prognose kostenbeheer”, in plaats van te wachten tot je tegen de muur staat om gedwongen te worden om te veranderen... want dan MOET JE het doen, je hebt alleen de keuze uit "beschikbaar". Met prognosebeheer rond het budget definieert u vooraf alternatieven en kiest u vervolgens de meest geschikte op basis van uw budget en uw behoeften. ethische praktijken, van daaruit kun je het systeem dat je is opgelegd duidelijk beïnvloeden om het ‘econologisch beter te herformuleren’

De tabel lijkt dus nuttig, omdat je hiermee “simulaties” kunt doen: geval "A"-object afgeschreven ter vervanging op DD.MM.JJ VS vervangingshypothese "B" wegens veroudering VS noodgeval “C” Als er niets wordt gedaan of gepland, hoeveel kost het dan om tegen de muur te staan? etc

De tabel lijkt ook nuttig, al was het maar om niets te vergeten en eventueel lessen te trekken uit ervaringen uit het verleden, waar andere gevallen profijt van kunnen hebben....

Idealiter zou er meer zijn dan een tabel, er zou sprake zijn van een ‘expertsysteem’. Ik kan me niet herinneren waar ik heb gelezen dat alles wat onder de € 3 verkocht werd, geld verloren (dat wil zeggen administratiekosten + verpakkingskosten + verkoopkosten en diverse offertes... deze man van het product kostte uiteindelijk "meer dan het opleverde"). Er moet dus een LAGERE DREMPEL worden bepaald en niet alleen maar KOSTEN door bedragen op te tellen, aangezien ze rekening moeten houden met hun variabiliteit, onveranderlijkheid, evenredigheid enz.

Dat was het heersende idee. Maar ik laat me meeslepen, ik laat me meeslepen... : Cheesy: 8)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 30/12/10, 21:40

De vergelijking van Christophe klopt: als we in monetaire termen denken (ik erken dat het niet gemakkelijk is om deze parameter te negeren!), is het vaak beter om weg te gooien dan om het te repareren of zelf te doen.
Dit brengt een initiële fout in de logica aan het licht: deze vorm van redeneren dupliceert slechts de werkwijze van een economisch systeem dat zichzelf voortdurend rechtvaardigt door zijn eigen criteria te verbergen.

Om uw keuzes correct te evalueren, moet u rekening houden met de reële en mondiale gevolgen ervan en uzelf niet opsluiten in een puur boekhoudkundige benadering.
Het belang van cijfers is echter zo groot dat we weigeren een kwalitatieve methode te gebruiken waarover we de controle zijn kwijtgeraakt: daar ligt onze menselijkheid!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 30/12/10, 22:18

Gezien mijn fout bij het voorstellen hiervan, is dit draadje gereserveerd voor algemene overwegingen: als je nuttige en specifieke concrete gevallen wilt voorstellen, ga dan naar de draad:
https://www.econologie.com/forums/anti-consu ... 10310.html

Hier "is de vraag niet wat of hoe in bepaalde gevallen, maar eerder hoe je "hoeveel" moet berekenen/evalueren? In het algemeen..." in de woorden van obamot!!!!

Dus een fout van mijn kant om te suggereren:
Om concreet te beginnen, vervangen, zelf doen, de Ik gebruik inkt aan mijn inkjet printers vullen !!

Fed up van hyper dure inkt printers !!!
Duitse site gemakkelijk te begrijpen !!!

https://www.econologie.com/forums/anti-consu ... 10310.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 31/12/10, 15:13

OK! Dit is een typisch voorbeeld dat “verbruiksartikelen” in de mix brengt! Zeer interessant geval

Maar hoe zou je dit vertalen in termen van “berekening”?

Wanneer van printer veranderen?

Opmerking schatten de aangekondigde dekking versus het daadwerkelijke verbruik?

Welk(e) alternatief(en)? (Econologisch gezien en hoe het te berekenen).


Zelfs als we kunnen zien wat uw strategie is.

Dus het idee van een "beslissingsondersteunende" spreadsheet is logisch! Aangezien het een typisch geval is dat moeilijk te "ontdekken" is.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 31/12/10, 15:40

Wanneer van printer veranderen?

Hoe de geadverteerde dekking versus het werkelijke verbruik evalueren?

Welk(e) alternatief(en)? (Econologisch gezien en hoe het te berekenen).

Op elk moment, aangezien de printer een hervulling kost (40€)!!
Het hangt allemaal af van wat u print!!
maar het is in ons belang om een ​​liter inkt bij te vullen voor de prijs van een navulling van 10 tot 20 ml!!!
Maar je moet de moeilijkheden kennen bij het overwinnen van beveiligingen en chips, en daarom weten of de resetters in de uitverkoop werken, en goedkope inkten die niet verstoppen, vandaar de andere concrete draad en niet algemeen!!!
Anders ecologisch, door niets af te drukken, behalve iDTGV-tickets, we redden veel bomen op de planeet en we vermijden de verspreiding van schadelijke inkten in het afval!!!

Dus het idee van een "beslissingsondersteunende" spreadsheet is logisch! Aangezien het een typisch geval is dat moeilijk te "ontdekken" is.

laat mij zeer perplex over wat definieerbaar moet worden in het "nauwelijks" "vindbaar" op het werkblad, in het bijzonder inkt, oplosmiddelen en vuile vingers om te ontstoppen cartridges en printkoppen ontworpen om binnen een paar dagen te verstoppen, zodra de inkt niet van de fabrikant is, evenals de mogelijkheid om uit deze valkuilen te komen, zoals de stroom van inkt in een cartridge gesleuteld!!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 31/12/10, 15:42

Kopieer hier uw laatste twee berichten: https://www.econologie.com/forums/anti-consu ... 10310.html

Ik heb voor dedeleco een resolutie voor 2011 gevonden: stop met het mixen van onderwerpen : Cheesy: : Cheesy:
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten