Ifixit: Kunt u het niet repareren? Je bent het niet!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Ifixit: Kunt u het niet repareren? Je bent het niet!




par Forhorse » 17/11/10, 20:25

(gevonden in een nieuwsgroep)
In het Engels maar vol gezond verstand:
http://www.ifixit.com/Manifesto

Beeld

Helemaal in de ecologische geest. Jammer dat ingenieurs en fabrikanten er alles aan doen om ons van het tegendeel te overtuigen (en helaas heel goed lukken)
Met het mooiste exemplaar ooit: de auto

Het was mijn Don Quichot van een kwartier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 17/11/10, 21:22

Uitstekend initiatief. Ik herinner me een oude wet in mijn hoek, die een after-sales service vereiste en onderdelen die 10 jaar beschikbaar waren! (Voor aankopen van een bepaald bedrag ...)
Het lijkt mij dat tegenwoordig steeds minder bedrijven aan deze bepaling voldoen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/11/10, 21:49

Ik denk in feite dat het in automobielaangelegenheden nodig zou zijn om van de Europese Gemeenschappen de fabricage te verkrijgen van gemultiplexte autoaccessoires waarvoor het serienummer moet worden herkend.

Zo erg zelfs dat sommige "regeleenheden" niet hergebruikt kunnen worden op een ander voertuig, zelfs niet met behulp van de computer van het merk. Een echte schande.

Voor de computerapparatuur is het nog een beetje anders: rond 1986 kocht ik een printer voor 100.000 BF (= 2500 euro X 1,7 ongeveer). De technologie heeft het mogelijk gemaakt om efficiëntere exemplaren te produceren voor de prijs van een kleurencartridge of bijna ...
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 17/11/10, 22:01

Goed onderwerp!

Zie ook het onderwerp over geplande industriële veroudering en het recente CNIID-rapport:
https://www.econologie.com/forums/l-obsolesc ... t9854.html
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 17/11/10, 22:14

Spirits vooruitgang:

- dit is precies de strijd van vrije software tegen "propriëtaire" software, in de zin van het ontnemen van vrijheid, zoals Richard Stallman het noemt.

- hier is het de strijd tegen privé-objecten.

Opgemerkt kan worden dat het onderwerp van octrooien was om de details van het ontwerp en de fabricage van objecten openbaar te maken: dit is niet langer hun belangrijkste effect vandaag.

- en het is ook de strijd die komt voor een gratis munteenheid, niet voor het ontnemen van vrijheid. Dit is een zeer recent bewustzijn, de details zijn er: Dialogen met Richard Stallman
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 18/11/10, 00:46

gratis software is goed, maar lost het probleem niet op

de wet moet eenvoudig zijn: de fabrikant moet de volledige gebruikershandleiding verstrekken ... helaas voor een computer is de gebruikershandleiding Windows, zonder Windows onbruikbare computer, en met Windows is het een beperkt aantal jaren bruikbaar ... natuurlijk kunnen we onszelf troosten dat vrijwilligers linux hebben gedaan, dus de linuxist we begonnen weer vanaf nul wat de fabrikant duidelijk zou moeten bieden

het probleem is het eigendomsrecht, wanneer we een auto kopen, moeten we de mogelijkheid hebben om te weten wat er nodig is om deze te onderhouden, niet noodzakelijk gratis maar tegen een redelijke prijs, niet voorbehouden aan een paar professionals die hiervan profiteren voorrecht om u op te lichten

Er zal een label van ecologische kwaliteit moeten worden uitgevonden dat vereist wat de fabrikant nodig heeft voor het onderhoud en de duurzame reparatie

en laat het bekend zijn dat alle fabrikanten die zich niet aan dit label houden, branquignole zijn, wat ons energiebesparingen belooft en ons veel meer zal laten betalen voor te dure reparaties

Ik hoef niet per se elke fabrikant te dwingen om onmiddellijk al zijn handelsgeheimen bekend te maken om de concurrentie te helpen ... het kunnen regels in het genre zijn in het eerste jaar dat hij alle onderdelen tegen een redelijke prijs moet verkopen, en na een bepaald aantal jaren verspreidt het alle documentatie om de DIY te vergemakkelijken, terwijl er in ieder geval geen geheim meer is voor de deelnemers

de beveiliging van documentatie moet worden beheerd door een organisatie die vertrouwen verdient: hierdoor kunnen nieuwe en kleine fabrikanten serieus worden genomen: in dit genre verkopen ik en mijn kleine bedrijf van 4 personen prachtige krachtige waferketel , de klant is bang dat ik over 5 jaar niet meer besta, dus ik geef hem het volledige dossier zodat hij zeker een bekwame reparateur kan laten repareren, maar het is niet genoeg, de klant niet kan niet per se beoordelen of het dossier ernstig is of dat het wind staat: veel beter als het dossier wordt ingediend bij een bevoegde officiële instantie, wat bewijst dat het materiaal ernstig is, goed gedocumenteerd is voor het duurzaam onderhoud ervan: deze instantie functionaris zou deze documentatie ook vertrouwelijk kunnen houden zolang de fabrikant onderhoud levert tegen een redelijke prijs, en alleen verspreiden wanneer de fabrikant niet langer levert

Dit zou een enorme kwaliteit zijn voor het tweedehands materiaal: zelfs als de verkoper geen papier heeft, als dit materiaal het label heeft, kan de officiële instantie de volledige documentatie verstrekken! klaar met de puinhoop die we bij gebrek aan documentatie in de vuilnisbak hebben gestopt

wanneer ik president zal zijn, wordt het materiaal met dit label vrijgesteld van btw en het materiaal dat niet wordt belast, wordt zwaar belast!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 18/11/10, 04:03

Gezien de arbeidskosten wordt het herstelbare materiaal met minimaal 10 vermenigvuldigd !!
De instructies en details vereisen een enorme documentatie voor elke microprocessor of computer !!
Een klein beetje informatie op internet zou goed zijn, maar antwoorden is erg duur !!!
Professionals lijken niet veel meer informatie te hebben, behalve het veranderen van blokken met hun ogen dicht, soms het verkeerde blok krijgen !!
Aussi voor mij geen apparaten meer zoals een warmtepomp, Okofen ketel en andere complexen !!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 18/11/10, 09:47

Ik verdedig uiteraard het idee van repareren of hergebruiken in plaats van recyclen.

Maar er zijn allemaal dezelfde gebieden waar het niet erg interessant is (aangenomen dat het mogelijk is wat niet al het geval is) om te repareren omdat de technologie evolueert en veel te snel verslijt: mobiele telefonie, computergebruik ...

Voorbeeld: wie kan er nog claimen een jaar 2000 GSM zelfs gerepareerd te gebruiken? Zelfs auto's uit het jaar 2000 zijn schaars ... dus mobiele telefoons ...

Persoonlijk, mijn eerste date van eind 1, de oplader brandde eind 2003 af, onmogelijk om een ​​nieuwe te vinden (de NEC's worden niet meer gebruikt door de operator) aangezien ik aan een kabel met een USB-adapter heb gesleuteld, maar ik heb nog steeds moest het veranderen. Ik hergebruik het als back-up, het werkt nog steeds, ook al is de autonomie grofweg gedeeld door 2007.

In 2007 kocht ik een Nokia ultra basic, in 2010 rommelt hij met de acculadingindicatie, loopt af en toe vast en het scherm is onleesbaar in direct zonlicht omdat het te bekrast is. Het wordt ook opgeslagen als back-up.

Dus ik heb het net veranderd (ja, ik heb mijn eerste mobiele telefoon met camera !!).

Wat ik bedoel is dat ik geen grote gebruiker van mobiele telefonie ben, noch een nerd (integendeel) maar Toch moest ik in 2 jaar tijd 7 telefoons "verbruiken" omdat ze niet gerepareerd konden worden... ok, het is beter dan de gemiddelde verlenging (18 maanden lijkt mij) maar het is allemaal hetzelfde economisch frustrerend, maar wie betaalt 30 € om een ​​mobiele telefoon te repareren die 30 jaar geleden 3 kostte?

Zie dan ook deze getuigenis van "Huishoudtoestellen, de grote bluf": zelfs de "serieuze" pro's (fnac in dit geval) repareren niet meer ... en zijn tevreden met standaard fabrieksuitwisselingen ...

https://www.econologie.com/forums/le-grand-b ... t9342.html

Dus als de ingenieurs van de fabrikanten in hun specificaties duidelijke instructies hebben om de levensduur te verkorten en de repareerbaarheid van hun producten te voorkomen ... nou, dan zullen we meer en meer moeten consumeren ... er is duidelijk sprake van samenspanning.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 18/11/10, 13:02

de telefoons zouden niet zo moeilijk te repareren zijn als we de nodige documentatie hadden ... ik kwam informatie tegen over het herstel van oude nokia lcd-schermen ... verbonden via I2C-bus gemakkelijk te gebruiken door elke microcontroller!

Het stelde me in staat om een ​​Nokia met een kapot scherm te repareren door het scherm van een Nokia met een defecte zender te plaatsen, zelfs niet precies hetzelfde model

dit is ook waar het efficiënte document nuttig zou zijn

het is zeker dat de fabrikant geen bruikbaar document op internet zal zetten zolang we ze niet verplichten!

Het is belangrijk dat een machtige vereniging luidkeels zegt dat aandringen op materiaalverspilling door het ontbreken van documentatie ecologisch schadelijk is

de vergelijking moet gemaakt worden met de paar kleine verbeteringen in het energieverbruik ... naar mijn mening winst = verlies

enige oplossing om informatie op internet te hebben, om zeer actuele modellen te kopen, na een paar jaar blijkt de website van enthousiastelingen die hun informatie bundelen ... ook de mode van de grote fabrikant om 3 keer van model te veranderen per jaar is schadelijk: voor mij is de lange beschikbaarheid van een model een ecologisch criterium

als zaakvoerder zal ik besluiten om zoveel mogelijk alle kantoren van hetzelfde computermodel uit te rusten, zodat we ze zeker nog heel lang zo goed mogelijk kunnen helpen

een fabrikant die vaak van model wisselt, is anti-ecologisch!

een ander probleem van de verandering van model: om de nieuwe handleiding te leren, met elke verandering van mobiele telefoon walg ik ervan, handleiding steeds meer nul, niet logisch, slecht geschroefd ... uitdrukkelijk gemaakt om de kousen van te maken bereik pijnlijk om te gebruiken en push om een ​​high-end te kopen
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 18/11/10, 13:11

Telefoons gaan open met de komst van gratis software op mobiele telefoons, net als op pc's: alle hardware-interfaces moeten dan openen.
0 x
Tot ziens!

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 129-gasten