ISO 14001-norm

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24

ISO 14001-norm




par Eetbare klei » 28/05/10, 01:47

Bonsoir.

Ik vroeg me af of er expliciete beperkingen waren in de ISO 14001-standaard met betrekking tot:

-De "limiet" koolstofemissies.
-De integratie van hernieuwbare energiebronnen (vereist om in een bepaalde fractie energie uit deze bronnen te produceren)

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 28/05/10, 07:42

de beste manier om deze vragen te beantwoorden is om de standaard ...
Ik betwijfel of het gratis op internet zal worden uitgezonden
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
phil12
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 530
Inschrijving: 05/10/09, 13:58
Plaats: Occitanie
x 156




par phil12 » 28/05/10, 09:39

Aan de andere kant is hier wat er op Wiki wordt gezegd over de 14001;

Kritiek op de aanpak:

De norm is weliswaar een hulpmiddel voor bedrijven om een ​​gecontroleerd systeem op te zetten voor het monitoren van milieuzaken, maar levert op bepaalde punten wel kritiek op. Het vermeldt op geen enkele manier een verplichting tot duurzame ontwikkeling. Een even belangrijk punt, als een bedrijf ISO 14001-gecertificeerd is, betekent dit niet dat het niet vervuilt of voldoet aan de milieuregelgeving, maar alleen dat het heeft gedaan wat nodig is om te proberen de doelstellingen te bereiken die het zichzelf heeft gesteld in haar actieplan. De standaard toont ook een toewijding aan continue verbetering. De norm kent in geen geval een prestatieverplichting. Dit punt is niet altijd even duidelijk in de communicatie van bepaalde gecertificeerde bedrijven. Bovendien is het bedrijf, in tegenstelling tot de Europese EMAS-norm, niet verplicht om haar resultaten naar buiten te communiceren.

Dit lijkt nog steeds een geschenk voor Greenwashing!
0 x
Duurzaam energie consulting voor bouw
http://www.philippeservices.net/
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 28/05/10, 10:09

dit betekent niet dat het niet vervuilt of dat het voldoet aan de milieuregelgeving


Ik ben het niet eens met deze opmerkingen: het bedrijf is verplicht actie te ondernemen zodat de resultaten van de analyses met betrekking tot de verontreiniging minstens gelijk of zelfs lager zijn dan de waarden toegestaan ​​door de normen voor de lozingen van lucht, vloeistoffen, behandelde of niet ,
als ze niet verplicht is om de heer "iedereen" haar resultaten te bezorgen, worden deze gecontroleerd, geregistreerd, gedeclareerd bij de directeur, enz.
controles worden onverwachts en zonder voorafgaande kennisgeving door laatstgenoemden uitgevoerd en de normen worden steeds restrictiever; het is gemakkelijk om te zeggen dat de normen niet streng genoeg zijn, maar het is nog steeds noodzakelijk dat de toe te passen methoden en processen realistisch en effectief zijn, waarbij altijd rekening wordt gehouden met de bedragen die ermee gemoeid zijn.
Indien aan individuen dezelfde beperkingen zouden worden opgelegd (lawaai, morsen van illegale producten) als aan bedrijven, zou de vervuiling indien nodig met de helft worden verminderd omdat het individu minder respect heeft voor het milieu dan bepaalde bedrijven, maar aan dezelfde beperkingen is onderworpen
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Eetbare klei
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 46
Inschrijving: 23/03/10, 10:24




par Eetbare klei » 28/05/10, 23:17

phil12 schreef: Het vermeldt op geen enkele manier een verplichting tot duurzame ontwikkeling.

Echt :schok:

phil12 schreef: De standaard toont ook een toewijding aan continue verbetering.

Voortdurende vooruitgang in welke zin dan duurzame ontwikkeling?

Dit is wat ik mezelf afvroeg als een bedrijf eenmaal ISO 14001 gecertificeerd is, heeft het dan de plicht om vooruitgang te boeken op bijvoorbeeld milieuvlak?
phil12 schreef:De norm kent in geen geval een prestatieverplichting

Het is een beetje tegenstrijdig.

Zorglub schreef:
het bedrijf is verplicht maatregelen te nemen zodat de resultaten van de analyses betreffende de verontreiniging minstens gelijk of zelfs lager zijn dan de waarden toegelaten door de normen voor het afkeuren van lucht, vloeistoffen, al dan niet behandeld,


Heb je een orde van grootte over de ecologische voetafdruk?

Moeilijk te vinden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 29/05/10, 08:20

Heb je een orde van grootte over de ecologische voetafdruk?


?? opheldering! hoe noem je ecologische voetafdruk

de behandeling van afval, effluent, gas, wordt berekend in kg, ton, m3, indien aangegeven bij de directeur en specifiek voor elk bedrijf

moeilijk te vinden? : nee als het om specifieke en gedefinieerde onderwerpen gaat - ja als het over alles en niets gaat, want in elk geval zijn waarden, regels, verschillende, goed gedefinieerde, gereguleerde behandelmethoden .....
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
rescwood
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 05/09/05, 14:30
Plaats: Luxie (Zuid-België)




par rescwood » 29/05/10, 10:54

De ISO 14001-norm vereist naleving van de geldende milieuvoorschriften. Een storing tijdens een audit resulteert onvermijdelijk in een vaak grote non-conformiteit. Een bedrijf dat tussen twee audits door geen corrigerende maatregelen uitvoert, loopt het risico zijn certificering te verliezen.

De norm vereist ook het bijhouden van volledige documentatie van de milieuwetgeving die van toepassing is op zijn activiteiten.

Ik vroeg me af of er expliciete beperkingen waren in de ISO 14001-standaard met betrekking tot:


-De "limiet" koolstofemissies.


Deze beperkingen bestaan ​​op Europees niveau via richtlijnen die zijn omgezet in de wetgeving van elke lidstaat en dus a fortiori in elk ISO 14001-gecertificeerd bedrijf.

-De integratie van hernieuwbare energiebronnen (vereist om in een bepaalde fractie energie uit deze bronnen te produceren)


Nog steeds op Europees niveau leggen richtlijnen in de wetgeving van elke lidstaat het gebruik van BATNEEC op (Best Available Technology Not Entailing Excessive Cost, in het Frans, best available technology, tegen economisch aanvaardbare kosten).

In België vinden we deze verplichtingen op het niveau van de milieuwetgeving die de exploitatievergunningen regelt, met name in de integrale, sectorale en specifieke exploitatievoorwaarden.

Alleen al het feit dat een bedrijf de geldende wetgeving respecteert, garandeert een milieu-impact die beperkt is tot wat de BATNEEC's mogelijk maken.

U moet ook weten dat de Europese milieuwetgeving sterk geïmpregneerd is met de concepten die ten grondslag liggen aan milieunormen zoals ISO 14001, die ook als referentie wordt gebruikt in de EMAS-verordening.

De belangrijkste verschillen tussen EMAS en ISO 14001 liggen in de externe communicatie en de betrokkenheid van het personeel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 29/05/10, 11:16

phil12 schreef:
De norm kent in geen geval een prestatieverplichting


Bij verschillende bedrijven die ik heb gezien, komt het neer op veel "greenwashing". Wat voor hen belangrijk is, is vooruitgang laten zien (ook al is die bespottelijk). Alles heeft te maken met de prijs van de behandeling van afwijzingen. We hebben een concentraat van elke "klootzak" beschikbaar (gemakkelijk met oppervlaktebehandelingen) maar we hebben recht op een bepaalde hoeveelheid in de lozingen in het afgekeurde water, dus we behandelen of verdunnen niet...

Dus we meten wat we kunnen verdunnen in de lozingen om compliant te zijn. Elk jaar keuren we iets minder af en wordt de truc uitgehaald, maar vooral dat het zo min mogelijk kost. : Cry: :frons: :onheil:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 29/05/10, 17:17

dus we behandelen of verdunnen niet...


onmogelijk ...
omdat wij recht hebben op bijl liters/m2 behandeld oppervlak (variabele waarde volgens de behandelingen)

meters zijn er om te controleren evenals automatische opnames, 20 jaar geleden was het goed
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 29/05/10, 21:26

Zorglub schreef:
dus we behandelen of verdunnen niet...


onmogelijk ...
omdat wij recht hebben op bijl liters/m2 behandeld oppervlak (variabele waarde volgens de behandelingen)

meters zijn er om te controleren evenals automatische opnames, 20 jaar geleden was het goed


Voor een van deze "winkels" zal ik proberen de actuele info en meer live te krijgen...
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten