Broeikaseffect: wijnbouwers maken zich zorgen

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
recyclinage
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1596
Inschrijving: 06/08/07, 19:21
Plaats: kunstenaar land

Broeikaseffect: wijnbouwers maken zich zorgen




par recyclinage » 13/08/09, 10:16

Opwarming van de aarde :
de wijnboeren maken zich zorgen
Delphine Chaet
13 / 08 / 2009 | Update: 09: 17 | Toevoegen aan mijn selectie

Volgens deze professionals is de smaak van wijn al veranderd en zal de temperatuurstijging de traditionele druivensoorten veranderen.

Het zijn vijftig wijnbouwers, chef-koks, oenologen of sommeliers en als zodanig fervente verdedigers van de Franse terroirs. Hun handtekeningen staan ​​onderaan een “plechtige oproep” aan de president van de republiek en aan de minister van Milieu, een paar maanden vóór de klimaatconferentie van Kopenhagen. “De opwarming van de aarde maakt de wijnstokken steeds kwetsbaarder, schrijven ze op dit forum in Le Monde. Juwelen van ons cultureel erfgoed, Franse wijnen, elegant en verfijnd, zijn vandaag in gevaar.

Volgens deze professionals is de smaak van wijn al aan het veranderen. De oogstdata zijn de afgelopen dertig jaar regelmatig vervroegd en de zon heeft de druiven met suiker beladen. “Opwarmen levert pittigere en rijkere wijnen op, met een hoger alcoholgehalte”, benadrukt sommelier Franck Thomas. Dit zijn wijnen die minder verteerbaar, minder fijn en minder prettig zijn om dagelijks te drinken.” Bij stijgende temperaturen zal dit fenomeen waarschijnlijk toenemen. Op termijn zal de Franse wijnkaart grondig gewijzigd worden. Gecontroleerde oorsprongsbenamingen zullen verstoord worden.

Wijnstokken in Bretagne

“Over veertig à vijftig jaar zal bijvoorbeeld Pinot Noir of Riesling zoals ze vandaag in de Bourgogne en de Elzas worden gemaakt, verdwenen zijn”, voorspelt Franck Thomas. Op deze datum konden nieuwe wijngebieden het levenslicht zien in Bretagne en Normandië, maar ook in Engeland. “Als er niets wordt gedaan om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, zullen de wijnstokken tegen het einde van de eeuw 1 km boven hun traditionele grenzen zijn uitgevallen”, waarschuwt Anaïz Parfait van Greenpeace. Volgens Jean-Pierre Chabin, geograaf aan de Universiteit van Bourgondië, "kan men denken dat er wijnstokken zullen zijn in het zuiden van Zweden en in Schotland".

Maar voor Jean-Philippe Bret, producent op het Domaine de la Soufrandière, in het zuiden van Bourgondië, "is wat de specificiteit van een terroirwijn niet alleen het klimaat maakt, maar ook de bodem, de blootstelling en de expertise. Omdat deze conjunctie nergens anders te vinden is, zullen wij Bourgondië nooit ergens anders maken dan in Bourgondië”.

Om dit scenario te vermijden hebben chef-kok Marc Veyrat, sommelier Antoine Petrus en de landgoederen Zind Humbrecht in de Elzas en Selosse in de Champagne hun namen aan de oproep toegevoegd. Alle hoop op de ondertekening in Kopenhagen van een ‘ambitieuze overeenkomst’, ‘die de geïndustrialiseerde landen verplicht om hun uitstoot van broeikasgassen tegen 40 met minstens 2020% te verminderen’.


Curb de nieuwsbron
0 x
vtajmb
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 24/06/05, 05:24




par vtajmb » 14/08/09, 04:20

ja, het klimaat verandert; nee, het is niet slecht voor het maken van goede wijnen, niet te zwaar, in de Bourgogne of elders; het enige wat u hoeft te doen is stappen ondernemen om u aan te passen aan de klimaatverandering: speel met de schaduw, de plantdichtheid, het blootgestelde bladoppervlak, enz.
NB: Ik doe wijnbouwadvies. Er zijn veel meer kleine wijnboeren dan kleine wijngaarden... Middelmatigheid komt in dit beroep net zo vaak voor als bij de rest van de bevolking!
0 x
JMB
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 14/08/09, 08:54

Het is waar dat Franse wijnen een echte specificiteit hebben, maar hier in Italië is het veel warmer dan in Frankrijk en ze hebben ook hele goede wijnen (je moet even kijken, maar ze bestaan).

De smaak heeft inderdaad vaak niets met die van ons te maken (ik probeer ze niet meer te vergelijken, het was een vergissing), ze zijn ook vaak alcoholischer.

Zo dronk ik nog niet zo lang geleden een droge witte wijn uit de regio Marche. Vers geserveerd met een vis is het geweldig, het was 14.5°....
0 x
Het is moeilijk om afzonderlijke !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/09, 10:05

Is er eenvoudigweg één jaar in de vijftig jaar geweest waarin boeren in een of ander Frans departement niet hebben geklaagd over het klimaat?

Ze hebben altijd iets te zeggen...

ps: er was al een topic over dit onderwerp aangemaakt door Elephant https://www.econologie.com/forums/climat-les ... t8175.html
Dernière édition par Christophe de 14 / 08 / 09, 11: 12, 1 keer bewerkt.
0 x
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 14/08/09, 11:11

Christophe schreef:Is er eenvoudigweg één jaar in de vijftig jaar geweest waarin boeren in een of ander Frans departement niet hebben geklaagd over het klimaat?
+1
0 x
Het is moeilijk om afzonderlijke !!!
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 14/08/09, 13:36

Recy, wees voorzichtig, ik had het debat al op 11 augustus gelanceerd.

https://www.econologie.com/forums/post136332.html#136332

de enige echte verklaring is dat deze professionals bang zijn voor de komst van Belgische wijn op de markt! :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/08/09, 13:51

Christophe schreef:Is er eenvoudigweg één jaar in de vijftig jaar geweest waarin boeren in een of ander Frans departement niet hebben geklaagd over het klimaat?

Ze hebben altijd iets te zeggen...


Behalve dat wanneer het tijd is voor oogsten en beoordelingen en wanneer je je moet voorbereiden op toekomstige verkopen, de toespraak luidt: "We hebben een uitzonderlijk jaar gehad!" .

Roddels zullen zeggen dat de "uitzonderlijke" kwaliteit van de vintage, als deze niet door het weer wordt bepaald, zal worden ingehaald door de overuren van de chemici... : Mrgreen: Maar ieder jaar zal, gewild of ongewild of zelfs onbewust, een uitzonderlijk jaar zijn! : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/09, 14:51

elephant schreef:de enige echte verklaring is dat deze professionals bang zijn voor de komst van Belgische wijn op de markt! :D


Hihihih, heb je mijn antwoord hierover gezien? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 14/08/09, 15:41

C moa schreef:Het is waar dat Franse wijnen een echte specificiteit hebben, maar hier in Italië is het veel warmer dan in Frankrijk en ze hebben ook hele goede wijnen (je moet even kijken, maar ze bestaan).

De smaak heeft inderdaad vaak niets met die van ons te maken (ik probeer ze niet meer te vergelijken, het was een vergissing), ze zijn ook vaak alcoholischer.

Zo dronk ik nog niet zo lang geleden een droge witte wijn uit de regio Marche. Vers geserveerd met een vis is het geweldig, het was 14.5°....


Dat is de inktfles daar. We zouden eindeloos kunnen uitweiden over de kwaliteiten van Spaanse Tempranillos, Bulgaarse wijnen (Mavrud, Assenovgrad), Hongaars) etc, etc....
Dat gezegd hebbende, er is een reëel economisch probleem: voor een gelijkwaardige smaakkwaliteit, hoe komt het dat een Chileense rode cabernet bij Aldi aankomt voor 6,95 per kubieke liter van 3 liter, terwijl het 10,50 kost voor dezelfde hoeveelheid Franse, Spaanse of Italiaanse wijn. Wie krijgt suiker? Wie exploiteren we?

(Weging: Aldi heeft maar één wijnsoort in kubieke meter en die wordt per hele pallet in de schappen gelegd)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 14/08/09, 15:48

elephant schreef:Wie krijgt suiker? Wie exploiteren wij?


Afbeelding antwoord: https://www.econologie.com/societes-de-c ... -4124.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 142-gasten