Klimaat: wijnprofessionals slaan alarm

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Klimaat: wijnprofessionals slaan alarm




par olifant » 11/08/09, 16:29

Klimaat: wijnprofessionals trekken aan de bel

"Door de klimaatverandering worden de wijnstokken steeds kwetsbaarder". Bezorgd over de gevolgen van de opwarming van de aarde, beoordelen meer dan 50 wijnbouwers, topchefs, sommeliers, oenologen en Greenpeace Franse wijnen "in gevaar" en roepen ze de Franse regering op om op te treden om een ​​akkoord te bereiken op de conferentie van de Verenigde Naties in december in Kopenhagen.

"Samen roepen we de president van de republiek en de minister van Milieu van het eerste wijnbouwland ter wereld op om een ​​voorbeeld te stellen in het kader van de onderhandelingen in Kopenhagen", verklaren de ondertekenaars van deze oproep gepubliceerd in "Le Monde". gedateerd woensdag.

Volgens hen moet de conferentie van Kopenhagen, "die de toekomst van de mensheid zal bezegelen", leiden tot "een ambitieuze overeenkomst die de geïndustrialiseerde landen ertoe verbindt om hun uitstoot van broeikasgassen met ten minste 40% te verminderen. tot 2020 en het opzetten van sterke mechanismen om ontwikkelingslanden bij te staan ​​".

Omdat, volgens deze professionals en verdedigers van het milieu, "klimaatverandering de wijnstokken steeds kwetsbaarder maakt". "Als er niets wordt gedaan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, zullen de wijnstokken tegen het einde van de eeuw 1.000 km voorbij hun traditionele limiet gaan: de wijnbouw staat voor een uitdaging. radicaal ", schatten ze, oordelen dat" de bodems het niet zullen overleven ".

Om "deze destructieve spiraal" te stoppen, waarbij Franse wijnen worden gekenmerkt door "hogere alcoholgehaltes, te zonnige aromatische bereiken en dichtere texturen", zijn de ondertekenaars van de oproep van mening dat ze ook nu moeten handelen ", terwijl Frankrijk vandaag de eerste wijnproducent ter wereld is, vóór Italië en Spanje, waarvan de wijngaarden ongeveer 1,6% van het grondgebied beslaan.

"Handelen in onze wijnstokken en onze kelders betekent allereerst dat we onze wijnbouwpraktijken oriënteren op het respecteren van de fauna, macro of microscopisch, en lucht- en ondergrondse flora," leggen ze uit. "Op grote schaal zullen deze praktijken bijdragen tot het behoud van de biodiversiteit en tot de versterking van onze terroirs", onderstrepen deze professionals, die zichzelf "gemobiliseerd" noemen. AP


Vergis je niet: ze zijn in paniek omdat Belgische wijn Franse producties zal onttronen! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 11/08/09, 22:03

Bedoel je de Torgny-wijnstokken? : Mrgreen:
Hey er is nog werk aan de winkel! Zullen we er over 2 of 300 jaar weer over praten?

Ik verstop me, ik heb liever bier ... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 14/08/09, 15:00

Het is niet alleen Torgny:

in Trazegnies (nabij Charleroi) deden amateurs vruchtbare pogingen tot teelt op een slakkenberg (microklimaat + xerofiele grond) en mij werd verteld dat er in de Kempen twee "kastelen" waren.

(de Kempen is dankzij zijn zandgrond de warmste plek van België, ondanks zijn ligging in het noorden)

en de laatste druppel: in Mont sur Marchienne, ten zuiden van Charleroi, verwijderde een van mijn klanten twee platen van zijn terras, plantte daar 2 wijnstokken, liet ze naar het balkon gaan en produceerde 50 flessen lies per jaar!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/08/09, 15:01

Ah geen slechte houtskoolwijn : Cheesy:

Het kan biologisch zijn denk je? : Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten