Is Logan groener dan de Prius?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Is Logan groener dan de Prius?




par Targol » 10/01/08, 15:53

Nou, ik weet het: de enige groene auto is degene die in de ontwerpersbox blijft. Maar aangezien bijvoeglijke naamwoorden als 'ecologisch' of 'bio' beginnen te bloeien onder fabrikanten, gebruik ik het ook. De echte vraag is liever "welke vervuilt het minst?"

Kleine persoonlijke ervaring:
Merk op dat ik met mijn Picasso bijna 30 km per jaar maak maar dat ik er voor meer dan 000 hiervan alleen in ben, had ik het volgende idee:
"En als ik, in plaats van een grote auto te hebben waarmee ik natuurlijk mijn hele gezin op vakantie kan nemen, maar waarin ik 80% van de tijd alleen ben, een kleine auto neem (dus minder vervuilend) en ik een aanhanger voor mijn liften in Bretagne plaatsen? ".

Dus ik begon naar de zijkant van het segment "compacte stadsauto's" te kijken, waarbij ik de clio, 206, ...
Eerste opmerking: in dieselmotoren (30 km / jaar : Cry: ), moet u de nieuwste Hdi-generaties typen om onder de 120 g / km CO² te komen.
2e opmerking: de Fransen (of andere Ford / Opel), zelfs in OCCAZ, zijn duur. Dus ben ik gaan kijken naar wat goedkoper is in Frankrijk: de Koreanen. De waarneming is duidelijk: voor de prijs van een Clio van 100 km is er een nieuwe "Hyunday Getz". Toen vertelde een vriend van me over de Logan. Ik had er niet over nagedacht omdat mijn criteria vooral vervuiling en brandstofverbruik waren en ik dacht dat Dacia oudere generaties motoren had gebruikt (dus vervuilend).
Geconfronteerd met de aangekondigde releases, koos ik daarom voor een Logan 1.5Dci 85 (sedan) waarvan de uitstoot (120g / Km) en het verbruik (4.2l / 100 in buiten de stad) veel "kleine" westerlingen (meer details).
Bijkomend voordeel, naast de prijs, is dat ik met een koffer van 500l het gebruik van de trailer kan beperken.
Verwachte levering: eind januari.

En daar richt ik me een beetje op mijn titel:
Als we weten dat de Prius (die zichzelf presenteert als 'De Ecolo-auto' - typ 'Prius' op Google als je hem wilt zien) hetzelfde verbruik heeft (4,2 l / 100 km) maar in benzine en een uitstoot van 104 g / Km, de vraag is van groot belang.
Allereerst zijn deze cijfers alleen geldig bij gebruik van de elektromotor. In mijn geval (40 km afdelingslijnen met een constante snelheid van 90 km / u), weet ik niet zeker of de cijfers even goed zijn.

Als we bovendien rekening houden met de grijze energie, wordt het een beetje moeilijker.
  • materialen: de Logan is even vereenvoudigd als de Prius complex is. Het aantal onderdelen moet, denk ik, bijna variëren van eenvoudig tot dubbel tot het voordeel van de Logan
  • Vervoer: De in Frankrijk verkochte Logans worden geproduceerd in Spanje of in Oost-Europa. De prius wordt geproduceerd in Azië. Meer km dus om hier te komen, meer grijze energie. Logan nog steeds een winnaar.
  • Prijs:Wanneer de basisprijs wordt verkocht €25.550wordt de Logan DCI85 zonder opties verkocht 11 390 €. Geld is echter op een of ander moment energieverbruik en vervuiling.


Het lijkt er daarom op dat de Logan ecologischer is dan de Prius ... of op zijn minst ECONOLOGISCH : Mrgreen:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 10/01/08, 16:09

en je telt de recycling van batterijen niet mee !!
om geval per geval te zien! degene die veel stad of tragedie bottelt :? : Cheesy: kan een winnaar zijn, en meer! te zien
er wordt gezegd dat een hummer ecologisch minder vervuilend is dan prius !! door de totaliteit te tellen: van productie tot recycling !! geweldig, maar misschien niet onmogelijk
dit is nog steeds commercieel, zoals ethanol, geproduceerd door suikerriet (ontbossing, co2 ect ....)
zie het hele product (vermeld voor kerncentrales!)
het ecologische beeld verkoopt, maar hoe zit het met de realiteit?
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 10/01/08, 16:20

Ah, dit is het onderwerp dat een houthakker zou doden als hij er nog aan gewend was forums!

Ik denk dat je net als jij in termen van algehele balans (vooral het feit dat het nodig is om meer te werken, dus meer vervuilt, om een ​​duurdere auto te betalen) maar wees toch voorzichtig met de cijfers die door de fabrikant zijn aangekondigd ... je moet er 20 bij optellen % voor realiteit.

Ik wil echt nieuws maken met je eerste bericht, wat denk je ervan? 8)

Ps: Renault staat niet bekend om de betrouwbaarheid van zijn nieuwe voertuigen ... is Dacia beter in dit opzicht?
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40

Re: Is de Logan groener dan de Prius?




par Chatham » 10/01/08, 16:25

Targol schreef:Als we weten dat de Prius (die zichzelf presenteert als 'De Ecolo-auto' - typ 'Prius' op Google als je hem wilt zien) hetzelfde verbruik heeft (4,2 l / 100 km) maar in benzine en een uitstoot van 104 g / Km, de vraag is van groot belang.


Oh, het is niet nodig om "benzine" te specificeren, want zeer binnenkort zal diesel even duur zijn, zo niet iets meer dan diesel ... omdat het doel van de overheid is om de belasting op benzine / diesel te heffen en zoals diesel is een beetje duurder bij de raffinaderij dan benzine ...
Het enige nadeel van de Logan zijn oude motoren: we weten hoe we tegenwoordig zuiniger kunnen zijn ... Ik heb een vriend die op het platteland woont en die een Logan 85cv dci-stationwagen heeft, die is gemiddeld bijna 6L. ..maar je krijgt waar je voor betaalt ...
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 10/01/08, 16:34

Christophe schreef:Ah, dit is het onderwerp dat een houthakker zou doden als hij er nog aan gewend was forums!

Wat?
Een deserteur?
Ik ben niet degene die je maandenlang zonder nieuws achterlaat : Mrgreen:

Christophe schreef:Ik denk dat je net als jij in termen van algehele balans (vooral het feit dat het nodig is om meer te werken, dus meer vervuilt, om een ​​duurdere auto te betalen) maar wees toch voorzichtig met de cijfers die door de fabrikant zijn aangekondigd ... je moet er 20 bij optellen % voor realiteit.

Ja, maar het is waar voor de 2 aangekondigde conso's en hoe dan ook, het zal altijd minder zijn dan de 6l / 100Km gemeten op mijn Picasso 2litres.

Christophe schreef:Ik wil echt nieuws maken met je eerste bericht, wat denk je ervan? 8)

Met veel plezier : Cheesy:

Christophe schreef:Ps: Renault staat niet bekend om de betrouwbaarheid van zijn nieuwe voertuigen ... is Dacia beter in dit opzicht?

Dacia gebruikte 2 assen om de kosten van de Logan te beperken:
  • Vereenvoudiging: alle onderdelen die speciaal voor de Logan zijn ontworpen, hadden de specificaties om zo eenvoudig mogelijk te zijn. De ramen zijn dus plat en niet gebogen, het dashboard is bijna uit één stuk en het deurbeslag is bijna plat.
  • Hergebruik:De meeste onderdelen zijn hergebruikt uit het Renault-assortiment. Het onderstel en de dieselmotoren zijn afkomstig van de clio II / Modus. Aangezien dit elementen waren die eerder op honderdduizenden Clio waren aangebracht voordat ze op de Logan gingen, waren het de Renault-kopers die de pleisters afveegden. Deze onderdelen zijn nu perfect betrouwbaar. Als je meer details wilt: een caradisiac artikel over dit onderwerp
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: Is de Logan groener dan de Prius?




par Leo Maximus » 10/01/08, 17:18

En waarom geen Smart als hij 2/3 van de tijd alleen moet rijden? Of een scooter?
Aan de andere kant zie ik niet hoe de verspreiding van goedkope voertuigen ecologisch zou zijn ... In Frankrijk moet het 10 of 20 Logan verkopen voor slechts 1 Prius, ik zie niet in hoe het winstgevend is voor de omgeving.
De Prius gezien door Billy Bob (in het Engels):
http://www.youtube.com/watch?v=oOvp69ln ... re=related
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 10/01/08, 17:23

Maximus, Targol's redenering is gebaseerd op "slechts één" voertuig en in dit geval heeft hij gelijk: de kans is groot dat een dci logan gedurende zijn hele leven milieuvriendelijker zal zijn (en voordat het prijsverschil d 'aankoop) dat een prius ...

De afschrikkende prijs van de Smart reserveert het voor "Bobos" ... voor de scooter pkoi niet maar Targol moet zijn redenen hebben (hij spreekt van een grote kofferbak ...)
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 10/01/08, 17:29

betrouwbaarheid is noodzakelijkerwijs goed: mechanisch al getest op renault-modellen en geen multiplexing-netwerken !! het grootste deel van de meeste auto's van vandaag; maar pas op voor de hoge kant van de logan met computer en zo ... er is multiplexing daar is er geen interesse meer omdat met alle opties en de high-end dce is niet langer dezelfde prijs en heeft de betrouwbaarheid van renault : Lol:
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!





http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 10/01/08, 17:39

Christophe schreef:Maximus, Targol's redenering is gebaseerd op "slechts één" voertuig en in dit geval heeft hij gelijk: de kans is groot dat een dci logan gedurende zijn hele leven milieuvriendelijker zal zijn (en voordat het prijsverschil d 'aankoop) dat een prius ...
De afschrikkende prijs van de Smart reserveert het voor "Bobos" ... voor de scooter pkoi niet maar Targol moet zijn redenen hebben (hij spreekt van een grote kofferbak ...)

De verspreiding van goedkope voertuigen zal een ramp zijn (meer). Aan de andere kant weet ik niet zeker of een Logan en een Prius dezelfde levensverwachting hebben (persoonlijke ervaring Renault versus Japans)
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 10/01/08, 17:40

Christophe schreef:Maximus, Targol's redenering is gebaseerd op "slechts één" voertuig en in dit geval heeft hij gelijk: de kans is groot dat een dci logan gedurende zijn hele leven milieuvriendelijker zal zijn (en voordat het prijsverschil d 'aankoop) dat een prius ...

De afschrikkende prijs van de Smart reserveert het voor "Bobos" ... voor de scooter pkoi niet maar Targol moet zijn redenen hebben (hij spreekt van een grote kofferbak ...)


Ik dacht inderdaad ook aan een scooter. Maar gezien de scoumoune die ik ooit in een auto had en na het overlijden van mijn beste vriend op een motorfiets, zou ik niet het risico nemen van 2 wielen op de rechte en uitpuilende wegen van mijn huis.

Bovendien, Maximus, als je het goed leest, heb ik een vervoermiddel nodig om naar mijn werk te gaan, maar ook om mijn gezin (een vrouw, 2 kinderen en een kat) mee te nemen naar WE bij schoonmoeder of op vakantie in Bretagne bij mijn popa's.
En daar, de 2 wielen of de slimme ...

Na Maximus, waar je het niet bij het verkeerde eind hebt, is vastgesteld dat 80% van de kopers van Logan (in Frankrijk) mensen zijn die, vóór de release, alleen occaz kochten.
Goedkope auto's kunnen daarom de vervanging van auto's versnellen die zonder hen zouden zijn blijven rijden ...
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 173-gasten