Hoeveelheid CO2 geabsorbeerd door boomsoort

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Annika
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 06/08/07, 21:12

Hoeveelheid CO2 geabsorbeerd door boomsoort




par Annika » 06/08/07, 21:28

hello,

Ik zou moeten weten of iemand een formule kent of een plaats waar tabellen of gegevens zouden zijn voor de hoeveelheid CO2 die door boomsoorten wordt opgenomen tijdens hun groei.

Ik vond de formule 1M3 hout weken = 1 ton geabsorbeerd CO2 (de gemiddelde dichtheid van 625 kg / m3 voor hout nemen = weergave van het gemiddelde van de verschillende soorten van de planeet)

Heel hartelijk bedankt

Annika
0 x
ThierrySan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 406
Inschrijving: 08/01/07, 11:43
Plaats: Zuid-West




par ThierrySan » 06/08/07, 23:18

Als je een gemiddelde neemt van de dichtheden van de verschillende soorten, hoe wil je dan het resultaat bereiken dat je zoekt ?!

Neem de gemiddelden van de dichtheden voor ELK van de soort!

Ik denk echter dat de dichtheid niet voldoende is ... Heb ik het mis?! Misschien als we de dichtheid van volledig DROOG en ontzilt hout nemen, toch?!
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2

Betreft: hoeveelheid CO2 die wordt opgenomen door boomsoorten




par delnoram » 07/08/07, 09:59

Annika schrijft:Ik zou moeten weten of iemand een formule kent of een plaats waar tabellen of gegevens zouden zijn voor de hoeveelheid CO2 die door boomsoorten wordt opgenomen tijdens hun groei.


Er is dit berekenen Canadees, wat hij geeft is specifiek voor Canada, maar het kan een idee geven van het CO2-verbruik per boom in zijn leven.
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/08/07, 13:12

Niet slecht deze kleine rekenmachine :)

Dus volgens hem zou een boom het volgende absorberen:

1) 7,14 kg "onmiddellijk" (wat betekent dat onmiddellijk? In de komende 1 of 2 jaar? *)

2) 167 kg CO2 gedurende 80 jaar

Als de gelijkwaardigheid van 1 ton CO2 = 1 m3 hout nog steeds waar is, hebben 80 jaar oude bomen dan 167 liter "volume"? Het is niet veel ... :schok: :schok:

* als kk1 de nuance tussen de 2 indices bevat:

1

Totale hoeveelheid CO2 gefixeerd door een boom tijdens zijn levensduur. Schattingen zijn gebaseerd op een levensduur van 80 jaar. Na deze leeftijd heeft de gemiddelde boom in Canada weinig extra CO2 nodig.

2
Het aantal bomen is gebaseerd op de hoeveelheid CO2 die wordt opgenomen door de bomen die gedurende hun 80-jarige leven worden geplant.
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 07/08/07, 15:05

Nogal interessant als een vraag ...
Naar mijn mening kunnen we al twee categorieën CO2-opname onderscheiden:
- een waarin de koolstof wordt gebruikt om hout te produceren. Het moet relatief stabiel zijn omdat 1 ton hout +/- dezelfde hoeveelheid koolstof bevat, zelfs voor verschillende houtsoorten, denk ik, dan is 1 kg lood of 1 kg veer altijd 1 kg. We zouden kunnen zeggen dat dit de minimale hoeveelheid CO2 is die wordt opgenomen door de boom waarvan we zeker zijn.
- aan de andere kant kan de hoeveelheid CO2 die wordt gebruikt om wortels, bladeren en vruchten te produceren, variëren afhankelijk van vele factoren die de maximale opname van CO2 bepalen:
- bladverliezende / groenblijvende boom omdat hun regelmatige vernieuwing een bepaalde organische stof vertegenwoordigt en een bladverliezende boom in de winter heel weinig C02 absorbeert.
- maten en aantal bladeren, vruchten, wortels, etc,
- ademhaling van de plant (afgifte van CO2) en zijn metabolische efficiëntie bij de opname van koolstof ...

Ik weet niet of we categorieën kunnen maken volgens de "morfologie" van een boom, zijn familie of iets anders, maar het meest zeker is om exacte afmetingen te vinden die duidelijk zijn vastgesteld.
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten