Stroomverbruik en verborgen kosten

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Stroomverbruik en verborgen kosten




par Christophe » 12/07/07, 22:36

Hier is een artikel (1e schets, schets) dat ik een paar maanden geleden schreef voor het netwerk Sortir du Nucléaire, maar uiteindelijk is het niet gebeurd. Ik deel het met je om wat reactie te krijgen voordat ik het als een artikel op de site plaats.

Introductie en algemeen

Bestrijding van de bouw van nieuwe kerncentrales betekent ook bestrijding van overconsumptie van elektrische energie. Als er elektrische behoeften zijn die niet samendrukbaar zijn omdat ze verband houden met de economische activiteit van het land, zijn er enkele die veel meer zijn en waar ieder van ons een acteur kan zijn: de verborgen elektrische kosten.

We bedoelen niet verborgen elektrische kosten:

1) een resterend elektrisch verbruik dat de gebruiksfase van het apparaat niet binnenkomt (stand-by of elektrische stand-by),
2) een elektrische overconsumptie als gevolg van een slechte aanpassing, een verslechtering of een gebrek aan onderhoud van het apparaat (vuile weerstand, bevroren koelkast ...)
3) overconsumptie vergeleken met de technische fiche vermeld op het product (valse reclame ...)

Het is natuurlijk heel moeilijk om deze verborgen kosten wereldwijd in te schatten, maar verschillende cijfers circuleren en het verbruik van standby-apparaten zou jaarlijks overeenkomen met de elektrische energie die door een kernreactor wordt geproduceerd! Het volstaat te zeggen dat het een enorme hoeveelheid energie is en dat het verminderen van verborgen kosten het nucleaire risico vermindert. We zullen deze waarde hieronder schatten.

Aan het begin van afgelopen zomer heeft nieuws, dat niet door de reguliere media is opgenomen en daarom met een pincet moet worden genomen, bovendien de wil van Engeland uitgedrukt om voortaan nieuwe apparaten de mogelijkheid van stand-by te verbieden. elektrisch. Je kunt je goed voorstellen welke industriële of energetische gevolgen een dergelijke maatregel zou kunnen hebben als hij overal zou worden toegepast!

In de rest van dit artikel zullen we in detail beschrijven wat de werkelijke en verborgen consumpties van sommige veelgebruikte apparaten zijn en kort bekijken wat de mogelijkheden zijn, eenvoudig en betaalbaar, om tegen deze verborgen kosten te vechten.

Elektrische horloges

Het is niet langer nodig om te onthouden wat een elektrisch horloge is, laten we ons concentreren op een paar veel voorkomende apparaatmetingen. Deze maatregelen zijn duidelijk indicatief en variëren afhankelijk van het type apparatuur dat u hebt.

1) Televisie van: 5 tot 30 W
2) Videorecorder of dvd-speler: van 5 tot 20 W
3) PC in winterslaap: van 20 tot 50W
4) Laptop afgekapt maar externe voeding aangesloten: 10 tot 20W (zie volgende paragraaf)

We verkrijgen daarom snel een permanent stand-byverbruik dat gemakkelijk hoger kan zijn dan 100W. Neem 50 W met een snelheid van 6 uur dagelijks gebruik en gemiddeld 18 uur stand-by, dit veroorzaakt een jaarlijks oververbruik van bijna 329 kwh (of ongeveer 20 €).

Vermenigvuldig dit met het aantal huizen in Frankrijk en we krijgen snel zeer grote energieën. Neem dus 10 miljoen huizen en een verbruik van 50 W op basis van dezelfde uurverhoudingen en we krijgen 3290 Twh (1 Twh = 1000 Mwh) of de energieproductie van een 900 MW kernreactor die op vol vermogen werkt voor 3290/9 = 365 h.

Voeg hier de verborgen kosten van industriëlen en bedrijven aan toe, evenals de verliezen in de distributielijn (ruwweg 5 tot 10% door huidige transformatie of algehele distributie-efficiëntie van: 0,9 tot 0,95 op het 'power'-aantal van transformator ") ... en een waarde van bijna 6 maanden werking van een reactor.

Bovendien wordt zelfs sommige apparatuur nog steeds uitgeschakeld (stand-by uit), het beste is om meerdere stopcontacten met schakelaar te gebruiken.

U vindt op de Ademe-website een meer gedetailleerde tabel van het verbruik van huidige apparaten in stand-by: http://www.ademe.fr/lorraine/energie/mde.html

Verborgen kosten

Hier zijn de "verborgen" elektrische ontwerpkosten van enkele veelgebruikte apparaten.

1) Kleine elektrische transformatoren: gebruikt voor kleine of zeer kleine huishoudelijke apparaten (modem, antwoordapparaat, telefoon-fax, computer en mobiele telefoon, Palm ...). Sommige worden direct in het stopcontact gegoten (bijvoorbeeld een mobiele telefoon). Deze transformatoren zetten 230V wisselstroom om in laagspanning gelijkstroom van enkele W nuttig vermogen. Deze transformatie is niet "gemakkelijk" en dit verklaart (gedeeltelijk) het zeer lage rendement van dergelijke transformatoren is zelden hoger dan 20% ... met andere woorden, 4W wordt verspild (in warmte) voor 1W die nuttig naar het apparaat wordt gestuurd. . Dit verklaart ook waarom de meeste van deze kleine transformatoren warm worden: deze 4W worden volledig warm.
Ontkoppel absoluut na gebruik!

2) Magnetrons: volgens verschillende tests is hun effectieve efficiëntie in het beste geval ongeveer 50%, daarom de voorkeur aan een waterkoker waarvan de efficiëntie hoger is dan 80% voor het verwarmen van water.
3)
4) LED-lampen: hoe beter slechter dan het goede.
Een paar maanden geleden op de markt verschenen, denken veel mensen erover om geld te besparen door LED-lampen te installeren. In veel gevallen is de lichtopbrengst echter catastrofaal en veel erger dan compacte fluorescentielampen en zelfs inferieur aan "klassieke" gloeilampen! Dit wordt verklaard door het feit dat de verkoper en fabrikant geen rekening houden met de omzetting van de wisselstroom van het netwerk in laagspanningsgelijkstroom bruikbaar door de LED's, het is een beetje hetzelfde probleem als bij de meer genoemde kleine transformatoren hoog. We kunnen dus in veel gevallen spreken van valse reclame! Sommige geavanceerdere modellen, zoals die uitgerust met Edison-LED's, hebben echter betere resultaten en hebben een lichtopbrengst vergelijkbaar met CFL's ... met een levensduur die 5 keer langer is (althans op papier ...)
Eén wattmeter en één lux is genoeg om u hiervan te overtuigen.

Hoe te vechten tegen deze "vijanden" die (bijna) onzichtbaar zijn?

We kunnen het nooit genoeg zeggen, de oplossing van het energieprobleem zal ook een verandering in onze (slechte) gewoonten met zich meebrengen. Om ons in deze strijd te helpen, zijn er verschillende objecten waarmee besparingen kunnen worden gerealiseerd die in 3 categorieën kunnen worden ingedeeld: evalueren, handelen en kiezen.

1) De evaluatie kan worden gedaan dankzij de vele wattmeter-aansluitingen die nu op de markt verkrijgbaar zijn. Hun kosten zijn betaalbaar, over het algemeen minder dan 40 €. Wees echter voorzichtig met "wit" materiaal (begrijp merkloos) omdat hun betrouwbaarheid niet gegarandeerd is.
2) Handelen: laat de apparaten die het mogelijk maken niet in de stand-bymodus staan, maar koppel ook de kleine transformatoren systematisch los (hoeveel mensen laten met name hun draagbare oplader aangesloten), gebruik meerdere stopcontacten met schakelaars (het bestaat zelfs met meerdere schakelaars zijn multischakelaar multischakelaars, ideaal voor een aansluiting zoals TV-videorecorder)
3) Kies beter: we worden allemaal verleid door goedkope apparatuur, helaas zijn het de apparaten die over het algemeen het belangrijkste verborgen verbruik en de minst belangrijke levensduur vertonen. Een betere keuze in de producten die u nodig heeft, bespaart u ongetwijfeld veel geld. Maar voordat ik een bepaald apparaat aanschaft, is de belangrijkste vraag vooral: heb ik dit product echt nodig? In veel gevallen zijn er (nog) "handmatige" alternatieven. Het voorbeeld van het object: de elektrische doosopener ...
Dernière édition par Christophe de 13 / 07 / 07, 21: 57, 2 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 13/07/07, 13:30

Niemand denkt er iets aan? : Cry:

Betekent dit dat het ... perfect is? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/07/07, 16:02

Dit is zeer waar: in feite leken de lampen van de eerste Led de aftersales-kosten van signaleringslampen te verlagen, bijvoorbeeld bij verkeerslichten.
Om zo'n laag verbruik te meten, heb ik een meervoudige contactdoos opgeofferd of mijn multimeter in serie aangesloten op de 10 A AC-classificatie.
Wat betreft de lader van mijn mobiele telefoon! Verdomme, hij zit vast onder het bed! Er is geen manier om het te bereiken! : Cheesy:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 13/07/07, 20:21

elephant schreef:Wat betreft de lader van mijn mobiele telefoon! Verdomme, hij zit vast onder het bed! Er is geen manier om het te bereiken! : Cheesy:


En om te zeggen dat je een opperste econoloog bent ... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/07/07, 20:55

ja, maar herlees wat ik hieronder schreef: "en te lui ..." :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 13/07/07, 21:29

Christophe schreef:Niemand denkt er iets aan? : Cry:

Betekent dit dat het ... perfect is? : Mrgreen:
2 haat tegen de vijand ... en 2 thee om te vechten!

Overal veel akkoordfouten ... Overtreding van accenten (nee! Niet het Belgische accent ... : Wink:)

Voor witte objecten zijn er ook "verborgen koolstofkosten", maar dat is een ander onderwerp ...

Maar verder is het niet slecht! : Mrgreen:

(behalve dat ik uit kernenergie kom, hou ik er niet echt van, maar hey .. :? )
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 13/07/07, 21:56

Pfff deze houthakker, ja bah het is een diepgang / 1e diepgang, de foto's zijn nog niet bejaagd (ik heb hierboven aangegeven)

2 haat tegen de vijand ... en 2 thee om te vechten!


Uh ... Is het Deproges of Devos? : Mrgreen:

Voor uw () kan het een reden zijn waarom ik het artikel nooit heb afgerond en verstuurd ... nou, aan de andere kant zou het een beetje reclame voor econologie hebben gedaan ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79125
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 18/12/07, 11:41

Online artikel op de site (enigszins gecorrigeerd): https://www.econologie.com/les-consommat ... -3563.html
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 05/08/08, 18:48

Het is niet slecht
Slechts een detail:
3) LED-lampen, het ergst slechter dan goed?

Door op de markt te verschijnen in 2005, denken veel mensen om geld te besparen door LED-lampen te installeren.

In veel gevallen is de lichtopbrengst echter catastrofaal en veel erger dan compacte fluorescentielampen en zelfs inferieur aan "klassieke" gloeilampen! Dit wordt verklaard door het feit dat verkopers en fabrikanten geen rekening houden met de omzetting van de wisselstroom van het netwerk in laagspanningsgelijkstroom die door de leds kan worden gebruikt.

Aquaria zijn grote eters in verlichting, bovendien moet je regelmatig de buizen verwisselen (ze raken snel moe)
Omdat de verlichting van een aquarium over een korte afstand wordt gedaan, vinden de diodes al hun bruikbaarheid in dit gebied (minder consumptie-levensduur)
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten