Dure oudejaarsavond

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7

Dure oudejaarsavond




par olifant » 08/02/07, 19:23

Ik geef je in ruwe vorm een ​​tekst die een vriend mij zojuist per e-mail heeft gestuurd:

Pierre OZER Onderzoeksmedewerker bij het Departement Milieuwetenschappen en Milieubeheer, Universiteit van Luik. Dominique PERRIN Onderzoeker aan de Universitaire Faculteit Landbouwwetenschappen van Gembloux
De plaats van de opwarming van de aarde in de media, in de zorgen van burgers en in het politieke debat neemt voortdurend toe, evenals de concentratie van koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer.
De week voor Kerstmis ontleedde ik de advertenties van de dichtstbijzijnde hypermarkt om de langverwachte familiemaaltijd te bereiden. En dit is wat ik voor acht personen heb kunnen verzinnen met tussen haakjes de kilometers die tussen het productieland en België zijn afgelegd en de kilogrammen CO2 die uitsluitend zijn uitgestoten voor het intercontinentale luchtvervoer van deze aangekochte producten. De analyse richt zich op vervoer door de lucht, aangezien dit gemiddeld 60 keer meer CO2 uitstoot dan vervoer over zee.
Ten eerste heb ik, om het er mooi uit te laten zien, een prachtig boeket van twintig rozen in het midden van de grote dagtafel. De herkomst van deze prachtige bloemen is Keniaans en het transportmiddel is lucht (6 km, 550 kg CO5,2).
Nu het decorum goed ingeburgerd is, beginnen we met een aspergevelouté met langoustines. De groene groente komt rechtstreeks vanuit Peru per vliegtuig naar ons toe (10 km, 500 kg CO12,5) en de langoustines werden, geschild en ingevroren, per boot vervoerd vanuit Indonesië (2 km). Merk op dat het vanuit het oogpunt van de CO14-uitstoot nog steeds beter is om langoustines te kopen die in Zuidoost-Azië zijn gekweekt dan dezelfde schaaldieren die in Schotland zijn gevangen - wat een paradox! Deze laatste zal, zodra hij in de Europese wateren is gevangen, een buitengewone reis per boot naar Thailand maken, waar hij, eenmaal beschoten, zal terugkeren naar de Europese markt (000 km). Een verhuizing vanwege het feit dat ik op deze kerstavond, net als de overige 2 dagen van het jaar, het liefst schaal- en schelpdieren koop. En aangezien 22% van de consumenten voor deze tijdsbesparing heeft gekozen...
Na twee goede flessen Chileense Sauvignon blanc (11 km) met een lichtgele kleur vallen we aan op het hoofdgerecht. Vastbesloten mijn lieve gasten een exotisch gerecht aan te bieden, heb ik lang getwijfeld tussen de springbok – deze prachtige antilope – uit Namibië (900 km), de Australische kangoeroe (8 km), de struisvogel uit Zuid-Afrika (300 km), de Nieuw-Zeelandse hinde (16 km) en de Canadese wisent (700 km). Een beetje verdwaald besloot ik uiteindelijk om thuis een eenvoudige steak, friet en salade te maken. Onder de wellicht grappige titel "je krijgt waar je voor betaalt in Argentinië", biedt mijn hypermarkt mij een Argentijnse biefstuk aan die per vliegtuig is aangekomen (8 km, 900 kg CO18) tegen een prijs die 700% lager is dan de Blanc-Belgian Blue. Hoe weerstand te bieden? Voor huisgemaakte friet koop ik aardappelen met het label ‘biologisch’, die per vrachtwagen uit Zuid-Frankrijk komen. Wat de salade betreft, deze komt uit Spanje. Ik vraag me dus even af... Waarom zeggen we dat dit het traditionele Belgische gerecht bij uitstek is? Maar deze nutteloze vraag verdwijnt snel omdat ik snel de flessen Californische Cabernet Sauvignon (5 km) moet openen, een waar wonder waarvan de aanval op het gehemelte rond en vol van smaak is.
En het is mijn vrouw die verantwoordelijk is voor het langverwachte dessert. Een fruitsalade uitsluitend gemaakt met vers fruit dat te koop is in de winkel. Houd je vast, dit zijn nashi-peren uit Zuid-Korea, mango's, papaja's, vijgen en Charentais-meloenen uit Brazilië, passievruchten uit Colombia, granaatappelen uit de Verenigde Staten, aardbeien uit Israël, Midden-Amerikaanse ananassen, Argentijnse kersen en Maleisisch sterfruit. We besluiten om twee kiwi’s uit Nieuw-Zeeland, een sinaasappel uit Zuid-Afrika en een Belgische appel toe te voegen zodat alle continenten in dezelfde container vertegenwoordigd zijn. Het is duidelijk dat het, klokslag middernacht, nog steeds 10°C is buiten en mijn zoontje van drie blijft maar zeggen dat het geen Kerstmis is omdat er nog geen sneeuw is gevallen. Zo'n dessert heeft een prijs: een cumulatieve afstand van 126 kilometer en een rekening van ongeveer 000 kg CO9 uitgestoten. Daarmee ontkurk ik een fles witte mousserende wijn uit Tasmanië, een eiland ten zuiden van Australië (2 km).
Uiteindelijk bedraagt ​​de totale afstand die al deze producten inclusief bloemen en wijnen afleggen 209 kilometer, meer dan vijf reizen rond de wereld, met een uitstoot van 000 kg CO41,3. Dit komt overeen met de CO2-uitstoot van een gewoon voertuig dat een afstand van 2 kilometer aflegt, oftewel ongeveer 258 liter benzine voor minder dan zes kilogram voedsel!
Echter met een mooi boeket hulst midden op tafel, een heerlijke pompoensoep als voorgerecht, gevolgd door dezelfde steak-friet-salade gemaakt van lokale producten, een fruitsalade zonder aardbeien, kersen... aangekomen met het vliegtuig en Franse wijnen zouden ons in staat stellen de CO80-uitstoot als gevolg van transport met meer dan 2% te verminderen.
Zorgen voor wat we op ons bord krijgen, is een van de vele kleine maatschappelijke acties die we kunnen ondernemen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Het goederenvervoer door de lucht bedroeg in 2 1 miljard ton/kilometer (1960). In 2006 is dit aantal gestegen tot 150 miljard. En het aandeel van de CO2-uitstoot door het luchtvervoer neemt ieder jaar toe.
De ene supermarkt roept “Leef zoals je wilt”, een andere roept “En alles wordt mogelijk”. Wij zijn hiervan stellig overtuigd. En als wij, consumenten, in de winter geen kersen uit Argentinië, aardbeien uit Israël of blauwe bessen uit Chili kopen, zullen ze die niet meer aanbieden. Samen kunnen we verandering afdwingen. En dit alles zonder echt onze comfortabele levenskwaliteit te verliezen.
Maar om de consument zijn weg te laten vinden, moeten we hem helpen een weloverwogen keuze te maken. Wij roepen politici daarom op om op dit gebied wetgeving vast te stellen en van distributeurs te eisen dat zij logo's (bijvoorbeeld een rood vliegtuig en een blauwe boot) systematisch en duidelijk aangeven welke transportwijze wordt gebruikt voor het intercontinentale transport van deze goederen.
(1) Vervoerde lading uitgedrukt in ton vermenigvuldigd met de afstand uitgedrukt in kilometers.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 08/02/07, 19:28

Indeling...Bron?
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 08/02/07, 21:45

dun, en nog steeds de kosten in CO²,
*voor de bediening van tractoren,
*verwarming van kassen,
*CO² komt vrij in de atmosfeer om stikstof te synthetiseren,
*elektrische en brandstofenergie om de kamers koud te houden,
*de behoefte aan plastic grond- en tunnelbekleding, niet biologisch afbreekbaar en gemaakt van aardolie,
*we zouden nog verder kunnen gaan, dat weet ik zeker.

voorbeeld: mijn vriend
leven 15 jaar in Roemenië, 10 jaar in Duitsland, vandaag in Frankrijk,
om dit voorjaar veel landen en Noord-Amerika te bezoeken.
tellen, zelfs samen, minder dan een fruitsalade.
Het is gek.
zoek de fout :? :? :? :? :?
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
bolton069
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 59
Inschrijving: 02/11/06, 13:15
Plaats: België
x 1




par bolton069 » 08/02/07, 21:45

Hallo,

Ik schijn deze 2 namen ergens eerder te hebben gezien. :D

Ze zijn lid van het collectief avion rouge les 2 cites: ik vond deze link op hun site.

http://www.lalibre.be/article.phtml?id=11&subid=118&art_id=329054

"Advies gepubliceerd in La Libre Belgique op dinsdag 30 januari 2007 "
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 09/02/07, 01:36

Dit is het gevolg van de buitensporige mondialisering.

Hierover denk ik dat Bové een idee heeft.........
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 09/02/07, 10:57

Deze losbandigheid van transport en CO2 is des te weerzinwekkender omdat we nog steeds in landen leven waar veel producten in alle seizoenen lokaal verkrijgbaar zijn.

Mijn oudejaarsavond dit jaar bood bijvoorbeeld:
- Huisgemaakte eendenlever met gekweekte eenden (niet intensief :onheil:) in het zuidwesten.
- tuinsalade
- een stuk hert gekocht bij het jachtgezelschap van het dorp (aangezien ze ze toch doden, kun je ze net zo goed opeten)
- Sarladaise aardappelen (eendenvet, knoflook, grof zout).
- paddenstoelen geplukt in het nabijgelegen bos.
- kazen (hier weten we zeker dat het niet van ver weg komt :D )
- log met zelfgemaakte theeroom (nou ja, de thee komt niet van dichtbij maar het is maar een paar gram)
- alles weggespoeld met een Grave AOC die rechtstreeks bij de producent op 500 meter van mijn huis is gekocht.

Nou ja, we hebben ons allemaal prima vermaakt en de sfeer is er niet al te veel op achteruit gegaan (wat aantoont dat het wel kan).
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 09/02/07, 10:58

EET OESTERS (en MOSSELEN)!!

Ze repareren mariene koolstof!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sam17
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 253
Inschrijving: 14/02/06, 13:57
Plaats: La Rochelle
x 1




par sam17 » 09/02/07, 19:53

Een kleine uitzending van France Inter over onnodig transport, in het specifieke geval van de Mont Blanc-tunnel.

Het is aan jou, in mp3- of ogg-formaat, het begint op de 11e minuut.

http://media.la-bas.org/mp3/070206/070206.ogg
http://media.la-bas.org/mp3/070206/070206.mp3
0 x
--
Geduld is een boom waarvan de wortel is bitter, waarvan de vruchten zijn erg lief.
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 09/02/07, 19:59

Goed gedaan Targol ==>

Deze losbandigheid van transport en CO2 is des te weerzinwekkender omdat we nog steeds in landen leven waar veel producten in alle seizoenen lokaal verkrijgbaar zijn.

We zullen er komen ! Vanochtend, terwijl ik boodschappen deed bij Intermarché, heb ik goed gekeken naar de herkomst van het fruit dat ik kocht:

1 - clementines : kon niet beter dan Spanje => toch gekocht... :? maar ik zal het niet nog een keer doen (in feite bevatten kiwi's veel meer vitamine C dan clementines en zijn ze misschien minder bewerkt..?).
2 - appels : afkomstig van een plaatselijke tuinder (3 km verderop!!!), ik merkte het al een aantal jaren en vond het geweldig voor een "middelmaat"; goed gedaan voor hen :D
3 - kiwi's : Frankrijk. goed gedaan. en voor 20 eurocent per stuk!!!
4 - bananen : Colombia => Ik heb er geen gekocht; die moet je wel op Martinique kopen, weliswaar 'met het vliegtuig' :onheil: " (weet niet zeker, misschien per boot..??) maar daar groeit het niet in Frankrijk
5 - Advocaat : Israël!!! :onheil: !!!! en waarom niet Nieuw-Zeeland....dit is het geval voor sommige kiwi's denk ik.==> niet gekocht.
Voor de overige rassen zou ik specifiek moeten kijken: qua zuivel zit het wel goed.
Aan de andere kant koop ik grapefruitsap zonder toegevoegde suiker voor jongeren van het merk Paquito (mag dat? Geen CSA hier?). Ik zie geen herkomst, maar ik vermoed dat het uit Florida komt.. :onheil:

Als ik bedenk dat we toen ik klein was (jaren vijftig) alleen maar sinaasappels hadden met Kerstmis onder de boom!!! Ik woonde in Cantal in de Haute Auvergne, dus vervoer...sommige mensen bereikten daar niet!!!
....Ik zal eten...zonder avocado's..... : Mrgreen:
Dernière édition par jean63 de 09 / 02 / 07, 20: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 09/02/07, 20:19

jean63 schreef:4 - bananen : Colombia => Ik heb er geen gekocht; je moet die van Martinique kopen, hoewel "per vliegtuig". :onheil: " (weet niet zeker, misschien per boot..??) maar daar groeit het niet in Frankrijk Metropolitaans


Door dit toe te voegen : Arrowu: het is beter om niemand te beledigen of aan te moedigen. 8)
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 162 gasten