Een vrijwillige ecotaks op vliegtickets ...

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Een vrijwillige ecotaks op vliegtickets ...




par Targol » 17/01/07, 11:36

BERLIJN (AFP) - Wegvliegen naar de zon van het Caribisch gebied of de Middellandse Zee? Het idee is verleidelijk, maar vervuilend. Vakantiegangers die zich zorgen maken over het milieu kunnen dankzij de Duitse ngo "Atmosfair" nu met een gerust geweten vliegen door hun handen in hun portemonnee te steken.
"We weten dat mensen, zelfs erg gehecht aan de verdediging van het milieu, het vliegen niet kunnen opgeven, vooral niet voor lange reizen. Daarom zeggen we tegen hen: + betaal een vergoeding voor de schade die u aan de planeet veroorzaakt +", legt Dietrich Brockhagen, de directeur van de organisatie "Atmosfair", gevestigd in Bonn (west).

Met het geld betaald door "ethische" reizigers (of "fair" in het Engels) financiert de ngo de installatie van zonnepanelen om de keukens van een ziekenhuis in India te bevoorraden, of de bouw van een energiecentrale in Brazilië, die draait op methaan uit afval.

Het idee heeft niets te maken met de internationale belasting op vliegtickets, oorspronkelijk gepromoot door de Franse president Jacques Chirac, die luchtvervoer ziet als een financieringsbron om medicijnen te kopen voor de Derde Wereld. Het Atmosfair-project van zijn kant is gebaseerd op het principe dat luchtvervoer vervuilt en dat deze vervuiling een prijs heeft.

Op de website van de vereniging (www.atmosfair.de), evalueert de "emissiecalculator" deze kost, evenredig met de duur van de rit, maar houdt ook rekening met complexe parameters, zoals de gemiddelde bezettingsgraad van het toestel.

Daaruit blijkt dat een retour Parijs-Bangkok 6,8 ton kooldioxide in de atmosfeer uitstoot, ofwel 68 keer de jaarlijkse vervuiling van een koelkast, of het equivalent van de gemiddelde CO2-uitstoot van een Indiër in zeven en een half jaar. Om zijn geweten te sussen wordt de passagier die zo'n vlucht neemt daarom uitgenodigd om 137 euro te betalen aan de ngo. Voor een retourtje van Frankfurt naar New York kost dat 80 euro, maar tien keer minder voor een simpel Berlijn-München.

"Het is niet zo duur, en dan kan ik het me des te meer veroorloven omdat de prijs van vliegtickets de afgelopen jaren veel is gedaald", stelt Annika Wandscher, 35, een medewerker van het ministerie, een Berlijnse en overtuigde aanhanger van het systeem.

Drie jaar lang betaalt de jonge vrouw haar bijdrage per vlucht, ook voor haar vakantie in Tanzania of Honduras, in totaal zo'n 300 tot 400 euro. "Als we niets doen, zal de schade aan de planeet zodanig zijn dat het ons veel meer zal kosten", zegt ze.

Het systeem, dat in Duitsland nog in de kinderschoenen staat, zou volgens de initiatiefnemers in 500.000 slechts 2007 tot een miljoen euro moeten opleveren. Het zou echter binnenkort de steun kunnen krijgen van de Groenen-groep in de Bondsdag, waarvan de 51 afgevaardigden van plan zijn zichzelf op te leggen om bij te dragen voor elk van hun vliegreizen.

"Het is een vrijwillige bijdrage, maar we raden ook aan om op politiek niveau het luchtvervoer, met name kerosine, zwaarder te belasten", zegt de Groenen-afgevaardigde Winfried Herrmann tegen AFP.

Buiten Duitsland is de "terugkoop" van luchtverontreiniging vooral ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk, waar het enkele miljoenen euro's per jaar "weegt". Premier Tony Blair leerde zelf op de harde manier dat zijn medeburgers bijzonder gevoelig waren voor de kwestie: hij kreeg vorige week te maken met het begin van een controverse, waarbij enkele milieuactivisten hem ervan beschuldigden de planeet te vervuilen door te veel vliegtuig te nemen voor zijn vakantie .

"Persoonlijk denk ik dat die dingen (niet vliegen op vakantie) te onpraktisch zijn om van mensen te verwachten," antwoordde Blair bij zijn terugkeer uit Florida.


bron: Yahoo nieuws

Het beste is wat mij betreft nog steeds niet om het vliegtuig te nemen, maar ach, dit initiatief heeft in ieder geval de verdienste van bestaan.
Doe net als ik, neem je vakantie bij jou in de buurt. : Mrgreen:
U hoeft geen duizenden kilometers te reizen om uit te rusten en uw hoofd leeg te maken: laat de kinderen aan schoonmoeder over, u zult zeker niet ver van huis een charmant hotelletje vinden om een ​​of twee nachten in liefde door te brengen. Het doet waanzinnig goed. Als bovendien dit hotel wordt gereguleerd door geothermische energie als De molen van Moissac, het is een dubbel voordeel voor de planeet.

Wat betreft de laatste opmerking van Blair aan het einde van het artikel, al dat ik de man niet echt mocht, dat zal me niet aanmoedigen om lid te worden van zijn fanclub. :onheil:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 159-gasten