Energiekosten en CO2-release van een trein

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Energiekosten en CO2-release van een trein




par Christophe » 30/10/06, 15:09

Door het opstellen deze nieuwe Ik besefte dat we de gegevens die we enige tijd geleden zochten over de energiebalans van een trein, konden terughalen.

Of de SNCF-calculator verschil maakt tussen een klassieke trein en een TGV heb ik nog niet gecontroleerd, maar dat zal ik binnenkort eens navragen.

Neem een ​​route Lille-Marseille:

Beeld

Over 1000 km.
De reis kost 4,5 kg CO2-equivalent.

Frankrijk stoot echter gemiddeld 90 gram CO2 per geproduceerde kWh af.

Een passagier kost dus 4,5/0,09 = 50 kWhe per 1000 km. Deze 50 kWhe zal (80% rendement op de voortstuwing van de trein) 40 mechanische kWh produceren, oftewel 4 mechanische kWh per 100 km.

Als het nodig was geweest om deze mechanische 4kwh te produceren met een dieselmotor met een rendement van 35%, dan zou deze laatste 4/0,35*10 = 1,14L van diesel per passagier en voor 100km.

Omdat we niet weten of de 90 gram/kwhe betrekking heeft op de eindgebruiker of op de productie (dus al dan niet rekening houdend met de verliezen in de lijn), zou ik afzien van elke speculatie om deze cijfers te corrigeren, verhogen of verlagen... .
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 30/10/06, 18:07

welkom

geweldige trein brengt me in mijn tuin : Mrgreen:

piton st leu pierrefond 30 km met de auto (20 minuten 0 €); pierrefond orly 10000 km (€ 375 11 uur); orly monparnasse 25 km met de bus (€ 12 minuten) monparnasse vannes 35 km tgv (€ 500 60u3 30kg co²);vannes st jean brevelay 3 km auto (€ 23 3 miljoen).

3kg co² geproduceerd door de trein om mij thuis te brengen; een paar ton om de trein te nemen :onheil:

de trein is cool als je een stadsbewoner bent en je werk en interesses op het juiste moment in het stadscentrum liggen. Voor de rest van de bevolking is het onbruikbaar : Cry:

het heeft geen flexibiliteit, het is te duur en behalve dat je wordt aangevallen door de controllers, kun je niet eens je overladen sigaret meer roken.

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 01/11/06, 11:19

Dus daar ben ik dsl maar ik moet reageren!We worden ons bewust van het probleem, maar goede buffer.
Zac, ik ben het helemaal niet met je eens! Allereerst ben ik nog nooit aangevallen door een controller, integendeel! en jij wilt roken in de trein Ik wil helemaal niet JOUW sigaret roken! het egoïsme van rokers heeft me altijd verrast... maar hier hebben we het meer over de trein, dus het is beschamend, maar ik kon hem niet laten passeren.
Ik heb een kaartje voor € 4 Nancy-Metz, dat maximaal 50/3 uur duurt, 4/3 uur, waar ik kan lezen, uitrusten, een film kijken, werken aan dingen die we niet in de auto kunnen doen. (dit was alleen maar om het onderwerp opnieuw scherp te stellen)
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 01/11/06, 12:30

hallo polo

Vroeger in vliegtuigen en treinen koos roker of niet-roker:lol: ; Ik denk niet dat iemand je ooit heeft gedwongen om voor een roker te kiezen.

: Idee: Respecteer dan de rokers, zij betalen een deel van uw sociale zekerheid en bovendien betalen zij een groot deel van uw pensioen.

zonder wrok, maar hoe meer het gaat hoe minder ik de vrijheidsbeperkingen steun (we beginnen met de sigaret we gaan verder met de mest van de brandnetel en de HVP dat het de volgende is; avondklok??????):evil:

@+


PS: Nancy Metz is 8.90 € niet 4.50 €
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 01/11/06, 13:10

Hallo Zac,
Allereerst is het fijn om dit, net als jij, rustig te kunnen bespreken. Bedankt, ik wilde me niet druk maken. Dus laten we praten tussen normale mensen en niet gewelddadig, zoals bij sommigen gebeurt forums.
In het restaurant of aan de bar is de niet-rokersruimte niet gescheiden van de rookruimte en is deze strikt nutteloos; dus je kunt natuurlijk kiezen, maar het komt op hetzelfde neer (Het ergste dat ik zag was deze regeling in een restaurant: ze wisselden rokers- en niet-rokerstafels af) De rook verspreidt zich overal.
Ze kunnen mijn veiligheid betalen, maar gelukkig !! Omdat ze niet alleen hun leven riskeren (maar dat is hun probleem) en ook dat van hun omgeving !! Passieve tabak veroorzaakt grote schade !! Ze vergroten dus het veiligheidsgat, dat is duidelijk! Ik respecteer rokers niet. Waarschuwing! Ik heb veel rokende vrienden en ik respecteer ze, maar als ik zeg dat ik een roker niet respecteer, bedoel ik daarmee dat ik zijn rokende kant niet respecteer, maar ik kan hem voor iets anders respecteren. Begrijp je Rokers respecteren me ook niet zo goed, ik heb het moeilijk.
Ik neem vaak de trein Nancy-Metz, ik kan je verzekeren dat deze € 4 kost met de kaart voor 50-12 jaar en anders € 25. Ik neem het vaak en ik zweer dat het die prijs is en dat ik de waarheid niet verberg.
@ + in de bus (blijkbaar niet in de trein)
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 01/11/06, 14:31

welkom

Waarschijnlijk zou ik de trein niet meer nemen, omdat ik deze zomer heb besloten geen voet meer in Frankrijk te zetten en er thuis geen trein rijdt.
Ik ben ouder dan 25 - 60 jaar en ben niet gehandicapt, dus ik betaal de volledige prijs. Het tarief dat ik je heb gegeven is het 2-klastarief van de sncf.

Ik leidde een balie toen de wet van Évin werd aangenomen. We jongleerden 3 maanden om iedereen tevreden te stellen, daarna gaf ik het op en zette de intolerante niet-rokers (een hele kleine minderheid) op het terras. Ik heb in de tien jaar dat ik op kleine boten charterde, nog nooit een probleem gehad; mensen waren tolerant sinds de evin-wet: het is het wilde westen :onheil:

Elke dag kom ik ex-ondernemers tegen die alles hebben laten vallen om in Madagaskar of Mauritius te gaan wonen omdat ze in Frankrijk te veel werden lastiggevallen; het is ernstig omdat een land zonder ondernemer in verval is.

Wat ik hier doe met pantones en herstelolie (in het volle zicht); zou mij voor de rechter in Frankrijk hebben gebracht en toch is het goed voor de planeet : Mrgreen:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)

Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 01/11/06, 14:32

Zac weet je zeker dat je geen paden bent gekruist met een Pit Bull? Humor reces : Mrgreen: maar het is waar dat je soms om niets boos wordt... pas op voor je kleine hartje!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Polo's
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 17/08/06, 19:33
Plaats: Nancy en Metz




par Polo's » 01/11/06, 15:56

Resalut Zac (we zullen 3 keer hallo zeggen op 1-dag!)
Denk je niet dat er sowieso een probleem is tussen niet-rokers en rokers? Waarom moeten niet-rokers de rook van anderen inademen? In alle landen waar ze sigaretten op openbare plaatsen hebben verboden, zijn de mensen er (na een paar jaar) blij mee, zelfs de rokers.
Het treinkaartje lijkt mij vreemd, want een vriend die geen korting heeft, betaalt slechts 5 €.
Maar hier dwalen we af van het onderwerp en ik ben dsl Christophe!(het is mijn schuld) Om het onderwerp opnieuw te focussen: wat zijn kWhe? is het kWh?
merci
0 x
"Ik vrees niets, ik hoop voor niets, ik ben vrij" Nikos kazansakis
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 02/11/06, 19:47

Polo schreef:wat is kWhe? het is kWh?
merci


Dit zijn elektrische kWh...niet te verwarren met kWh (thermisch) omdat hun "waarde" niet hetzelfde is, omdat het niet mogelijk is om 1 kWh te produceren met 1 thermische kWh.

Meestal wordt de kWh nog steeds gereserveerd voor elektriciteit, maar niet altijd....

Bijvoorbeeld 1 liter brandstof "bevat" (chemische verbrandingsenergie) 10 kWh, maar kan alleen op zijn best produceren (stoominstallatie met gecombineerde cyclus) 5 kWh...(50% efficiëntie)
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 03/11/06, 16:51

Wat ik op de blog zet, blijft het hier bijna ook hangen:


Het is heel goed, ik was op zoek naar commentaar op de Ecocomparateur, het is alleen jammer dat het bij jou slechte tijden zijn ;-) terwijl we er privé over spraken, legde ik uit waarom:

Ik ben het ermee eens dat reizen naar het buitenland verkeerd is, aangezien de CO2/Kw-verhouding niet hetzelfde is, maar goed, het is de sncF.

Aan de andere kant kan de theoretische autonomie (we wachten niet tot het vliegtuig neerstort om te zien hoeveel het heeft gedaan plus het feit dat het een reserve brandstof heeft) die ter plekke wordt berekend, niet worden gebruikt om het verbruik te berekenen. Aan de andere kant is het waar en het zou interessant zijn geweest als er was gezegd dat het verbruik is gebaseerd op de gemiddelde resultaten van Air France dat zeker iets meer grote vliegtuigen heeft dan ATR en daarom iets minder verbruikt (hoeveel tussen ons nemen ATR?). Voor het probleem op lange en korte afstanden onderscheiden ze <1000 en> 1000, maar bovenal houdt Jean) Marc Jancovici rekening met andere broeikasgassen (inclusief waterdamp) waardoor het van eenvoudig naar dubbel gaat maar niet verandert niets in termen van CO2.

Wat de auto betreft, hoeft u niet te raden: overal staat vermeld dat het een partnerschap tussen ADEME en mappy is. Dan is het vergelijken van een gemiddelde auto met een Twingo bijna lachwekkend (is er veel kleiner). Tot slot, waarom praten we over het verbruik van recente auto's, aangezien de gemiddelde leeftijd van auto's 5 of 10 jaar moet zijn.

Kortom, ja, de Ecocomparateur, is een commerciële onderneming die de trein bevoordeelt (helaas een beetje het vliegtuig), maar we zijn het er allemaal over eens dat het iets goeds is (de trein), dus ik geef toe dat het me stoort. Deze systematische, slechtaardige agressie ( omdat er echte argumenten kunnen zijn) over iets, alleen omdat het officieel of commercieel is, is een beetje vervelend.

Kortom, het zou eigenlijk een analyse moeten maken maar serieus ;-)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten