Beaver: CO2 begraven, economisch levensvatbaar?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Beaver: CO2 begraven, economisch levensvatbaar?




par Christophe » 09/06/06, 11:26

'S Werelds grootste CO6-afvangprogramma, het CASTOR-project, gelanceerd met fondsen die door de EU zijn vrijgegeven in het kader van haar zesde kaderprogramma (FP15), werd op XNUMX maart gelanceerd in de fabriek van Elsam, in de buurt van Esbjerg (Denemarken). Dit project is een grootschalige proef om te onderzoeken hoe de emissies van energiecentrales kunnen worden aangepast om kooldioxide, een broeikasgas, te extraheren.

https://www.econologie.com/projet-castor ... -2730.html

Beeld

Beeld
Dernière édition par Christophe de 26 / 02 / 15, 16: 38, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flothekid
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 07/07/07, 00:40




par Flothekid » 07/07/07, 18:43

Dit soort ongelooflijke begrafenis in een beperkte tijd is zeker lang, maar laten we nadenken over de toekomst!

Wat gaan we doen als er scheuren met Co2-uitstoot verschijnen?

Ja, ik weet dat het lang geleden is, maar je moet erover nadenken !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 10/12/07, 21:41

Dit is slechts een tijdelijke "oplossing" ...
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
trangbi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/12/08, 12:24




par trangbi » 05/12/08, 12:31

Ja, dit is slechts een tijdelijke oplossing, maar we moeten het tellen.
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 06/12/08, 02:33

Ik heb ernstige twijfels over het begraven van CO2.

Afgezien van het feit dat CO2 veel mazen zal vinden om te ontsnappen, vraag ik me af hoe ik me geen zorgen moet maken over het risico van massale verzuring van de grond boven de stortplaatsen, die het oppervlak van de site in een paar woestijn zou veranderen in een paar jaar ...

Het is allemaal goed en goed om het vuil onder het tapijt te verbergen, maar dat lost het probleem niet op en het kan heel gevaarlijk zijn ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 06/12/08, 08:22

Laten we ons, om uw beeld van het tapijt te nemen, voorstellen dat het tapijt waaronder het vuil is verborgen, uit elkaar wordt gescheurd en dat al het vuil plotseling wordt weggeblazen ... Welk effect zou het op de planeet hebben ??? :schok:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: [Innovatie] CO2 begraven




par Cuicui » 06/12/08, 10:44

Christophe schreef:'S Werelds grootste CO XNUMX -afvangprogramma, het CASTOR-project,

De natuur doet dit heel goed, en voor het oog: dankzij de energie van de zon wordt CO2 opgeslagen in biomassa.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 06/12/08, 10:46

Ja, maar binnen bepaalde emissiegrenswaarden!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16168
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5261




par Remundo » 06/12/08, 10:57

Rulian schreef:Ik heb ernstige twijfels over het begraven van CO2.

Afgezien van het feit dat CO2 veel mazen zal vinden om te ontsnappen, vraag ik me af hoe ik me geen zorgen moet maken over het risico van massale verzuring van de grond boven de stortplaatsen, die het oppervlak van de site in een paar woestijn zou veranderen in een paar jaar ...

Het is allemaal goed en goed om het vuil onder het tapijt te verbergen, maar dat lost het probleem niet op en het kan heel gevaarlijk zijn ...

Hier, als we het begraven van CO2 moeten samenvatten, is het Rulian die synthetiseert: : Idee:
- Gebrek aan kennis van de geologie van het terrein
- Chemische aantasting van de wanden door CO2 (die in combinatie met vochtigheid koolzuur wordt)
- Groot industrieel risico in geval van een aardbeving: duizenden mensen stikken door de zak van duizenden m3 ontsnappende CO2.
Er is nog iets gekker op de CO2-stortplaats.

BeeldHet betekent het opvangen van de CO2 (in het bijzonder het filteren van de CO2 in de dampen, enz.), En het vervolgens "onder de voeten" samenpersen (graven / vinden / aanpassen van een "geschikte" holte, opwekken van de begraafdruk, enz.) , dat op zichzelf nog meer CO2 genereert ... zonder enige garantie dat de CO2 de rest heeft begraven. Beeld
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 06/12/08, 11:03

De enige CO2-afvang die een beetje serieus is, zowel economisch als ecologisch, is die van microalgen (of een ander proces dat het WAARDEERT) ...Omdat in plaats van een dood economisch verlies te zijn, de afvang van CO2 een industriële rijkdom creëert ...

De andere projecten, ik denk dat het alleen maar is om te laten zien dat "ze weten" hoe ze het moeten doen ... om de menigte gerust te stellen en miljarden uit te geven aan R&D ...
Dernière édition par Christophe de 06 / 12 / 08, 11: 21, 1 keer bewerkt.
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 203-gasten