Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par Christophe » 23/06/21, 23:51

Het staat allemaal in de titel...de groene pipo legt vaak onzinnige beperkingen op...maar ik heb nog nooit iemand zien zwaaien met de ecologische voetafdruk van voetbal en geldsport in het algemeen! Een probleem van politieke moed en echte overtuigingen waarschijnlijk?

Dus de vraag is simpel: hoe zit het met de ecologische voetafdruk van voetbal?

Uit de herinnering van een econoloog heb ik nooit een studie over dit onderwerp gevonden (ik heb ook niet te veel gezocht...)

Brood, wijn, spelletjes ... en je zult de mensen van de Champs domencheren ... Is dat hun ding?

Ben ik goed? : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

ps: verder mooie Euro2020 avond, veel doelpunten was geweldig!! : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par Christophe » 24/06/21, 00:20

Een idee : https://www.econologie.com/telechargeme ... corchamps/

: Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Beoordeling van CO2-emissies met betrekking tot de Formule 1 Grand Prix op Spa-Francorchamps (Belgische GP)

Septembre 16 2007

door Pierre Ozer. Afdeling Wetenschappen en milieubeheer. Universiteit van Luik.

Introductie

Deze studie werd uitgevoerd om de emissies CO2 uitgegeven ter gelegenheid van de Belgische ronde van de Formule 1 kampioenschap september 16 2007 te houden op het Spa-Francorchamps circuit te schatten.

Het blijft volledig feitelijk en wil niet discussiëren over de verdiensten van de organisatie van de Grand Prix.

Voor zover wij weten is er nooit eerder een gelijkaardige studie uitgevoerd voor de Grand Prix van België of voor andere Grand Prix Formule 1. Het lijkt ons riskant om de resultaten behaald voor deze Grand Prix te generaliseren naar de 16 andere Grand Prix. Prijs voor het seizoen 2007, aangezien de kenmerken van elke Grand Prix anders zijn, vooral met betrekking tot de logistiek die wordt geïmplementeerd voor bepaalde evenementen, zoals die plaatsvinden in Australië, Azië of het Amerikaanse continent (grootschalig en ver transport per vliegtuig, inclusief auto's, enz.).
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14822
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par GuyGadeboisTheBack » 24/06/21, 00:34

En de ecologische voetafdruk van Parijs-Dakar? : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par Christophe » 24/06/21, 00:37

Je hebt de studie over de Formule 1 niet gelezen... Dat zou je vraag hebben beantwoord! 8) 8) 8)

CO2 Voetbal >>> CO2 Formule 1 >> CO2 Parijs Dakar...

Hoe zit het met de Ronde van Frankrijk?

Ik denk dat het op het niveau van de Dakar is...iets erboven!

Maar vooral CHUTTTTT!!! Echte ecologische problemen mogen niet worden opgelost... groenen moeten zich uitsluitend richten op nepproblemen... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14822
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par GuyGadeboisTheBack » 24/06/21, 00:58

Hoe zit het met de ecologische voetafdruk van race-maaidorsers, monstertrucks, vrachtwagens en grasmaaiers?
Zo vermaken we ons onder de jonge boeren met het geld van de GLB : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par Christophe » 24/06/21, 01:02

Verwaarloosbaar!

Je hebt de studie nog steeds niet gelezen! : Cheesy:

ps: behalve de monstertrucks in de VS die stadions vullen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14822
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par GuyGadeboisTheBack » 24/06/21, 01:10

Het was een provocerende truc van de oogsters, ik vind het de laatste idioot, maar het kan me niet schelen, ze moeten decomprimeren... door chemicaliën in te ademen tijdens de week en zwarte uitlaten in het weekend., glyfosaat en fijne deeltjes, de winnende cocktail.. : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
Monstertrucks, pfff! Truckracen zou ook heel erg moeten zuigen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par Christophe » 24/06/21, 02:16

Als je naar de studie had gekeken, had je begrepen dat Roland Garros zeker meer vervuilt dan de meeste autosportraces...

: Arrowu: : Arrowu: : Arrowu: : Arrowu:

...want niet het evenement zelf vervuilt het meest...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14822
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par GuyGadeboisTheBack » 24/06/21, 02:32

Ik liep er gewoon doorheen :schok:
Het lijkt mij dat ze bij het tellen van de door de F1 afgelegde kilometers de tests en de kwalificaties zijn vergeten, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Euro2020: de ecologische voetafdruk van voetbal?




par Christophe » 24/06/21, 12:46

Misschien, maar er zijn andere omissies: het zijn alle problemen van de F1-industrie (van de auto tot de constructie van de circuits...) Ik had naar dit document gekeken. jaren geleden en ik geloof niet dat dit inbegrepen is...

Kortom, ze zapten al het grijze CO2-gedeelte van deze sport... Niet gemakkelijk in te schatten, dat is zeker.

De conclusie, als ik het me goed herinner, is dat de meerderheid van de emissies, volgens deze methode, in feite ... door de toeschouwers is, simpelweg!

Het maakt dus niet uit waar we naar kijken als sport: het zijn de toeschouwers die de meeste CO2 uitstoten....en in het voetbal is dat zo! Vooral als je de toeschouwers van bistro's meetelt... en hun bieren! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Een vrij betrouwbare methode (denk ik) zou al deze berekeningen vereenvoudigen: het zou voldoende zijn om het geld te schatten dat door de activiteit in kwestie wordt gegenereerd en om de CO2-intensiteit van de deelnemers te kennen om de CO2-balans van een sportevenement of zelfs van een sport in het algemeen te verkrijgen...

Zie deze 2 oude maar zeer interessante onderwerpen:

fossiele brandstoffen-nucleair/olie-en-bbp-per-land-energie-intensiteit-t5022.html#p75186
nucleaire-fossiele-energie/berekeningsmethode-van-generieke-grijze-energie-t4897.html

Kortom: hoe meer geld, hoe meer CO2!
0 x

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 129-gasten