Kyot'home voedsel?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel

Kyot'home voedsel?




par Bibiphoque » 16/03/06, 07:48

Hallo,
Vanmorgen gezien op de Belgische tv, een mini-rapport over de econologische kant voor voedsel, in feite gooien de meeste mensen voedsel omdat het is verlopen.
Het discours was om zoveel mogelijk te proberen te consumeren zonder te gooien, en bijvoorbeeld droog brood te gebruiken om wentelteefjes te maken om het niet te gooien.
Ik heb niet de cijfers behouden van wat wordt weggegooid, maar het was geweldig! :schok:
Het idee gaat verder, door onze koopgewoonten te veranderen, zouden we niet alleen geld besparen, maar ook alle energiekosten die gepaard gaan met de productie, verwerking, opslag en transport van goederen die momenteel worden weggegooid.
Is dat geen goed idee?
: Mrgreen:
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 16/03/06, 09:03

Ik hoorde hetzelfde rapport ... van een afstand, dus ik heb noch de naam van de organisatie die dit onderzoek organiseert, noch de precieze cijfers. Het is stom dat het leuk nieuws had kunnen maken ...

Aan de andere kant had ik een tijd geleden gelezen dat de voedselverspilling in de VS 30% (in massa) bedroeg ... met andere woorden 1 kg vlees op 3 wordt verspild over de Atlantische Oceaan ...

betreurenswaardig :onheil:
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

Kyot'home eten?




par denis » 16/03/06, 09:23

Ja, het is aantrekkelijk, ik begrijp het niet, mensen zeggen allemaal dat het "ellende" is, maar ze hebben nog nooit zoveel verspild !!! en het zijn precies degenen die het meest verspillen! Het klinkt belachelijk, maar thuis verspillen we niet, sommigen zullen zeggen dat ik een hechte vuist heb, maar zoals mijn grootmoeder zei: "thuis binden we geen honden aan worst !!" Bijv. de kruimels van de tafel na de maaltijd worden weggegooid voor de vogels, we maken het brood altijd af voordat we de tafel verlaten (jam, kaas), het nadeel is dat we nooit gelijk vallen als we hebzuchtig zijn : Lol: . Hetzelfde voor water :oStop zodra u het niet meer gebruikt, ECONOME MAAR NIET RADIN !!! :D . Het aantal kinderen dat thuis komt eten en om eten vraagt, laat het dan op het bord liggen voor "afval" (NOOIT !!: hond, kippenkat .. :D :D ) het is ongelooflijk, vaak van familie met krediet aan de nek !!!! zelfs als het van buiten lijkt te schijnen! :P Onderwijs moet worden overgedaan voor: verspilling, afgunst, jaloezie, uiterlijk ... waardoor mensen ongelukkig worden, :pijl: ZEN! en voor het eten om te weten dat er een ongelooflijke hoeveelheid koolstof nodig is om vlees te produceren !!!! laten we eten, maar met mate (al gehoord dat sommige delen! : Lol: )
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 16/03/06, 18:48

Als ik me goed herinner, gaat 1/4 van ons voedsel naar de vuilnis in Frankrijk.

Kort gezegd is het waar dat we voorzichtig moeten zijn, maar het is ook de verantwoordelijkheid van supermarkten die specials maken voor grote hoeveelheden of voor producten met nauwe DLC ...

Op dezelfde manier laat ons hectische leven ons veel dingen kopen op zaterdag omdat we het niet kunnen doen tijdens de week, en soms voor niets ...

We moeten ons gedrag echt veranderen. Het is ook waar dat veel mensen niet tevreden zijn met voedsel en de bereiding ervan. We verliezen een levenskunst ... : Cry:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 16/03/06, 18:56

Laten we één ding niet vergeten: verspilling is meer rijkdom voor verkopers van "verspild materiaal" ... Dus voor het BBP is de puinhoop GOED!
:onheil: :onheil: :onheil:
0 x
Neant
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 298
Inschrijving: 12/02/06, 12:47




par Neant » 16/03/06, 19:16

Nou, chai niet als niet eten verspillen econologisch is, maar het is logisch.

Trouwens, niet hoe we voedsel verspillen, slecht winkelen of slecht beheren, of te veel geld moeten hebben (en dat is geen reden), of gewoon een varken zijn .
Een varken eet echter alles en verspilt niet.
Kortom, aan deze kant verspil ik nooit, bovendien maakt het me gek op het gooien van voedsel.
Voor brood is het onmogelijk om het te bederven, heel goed in de ochtend geroosterd met boter bij het ontbijt.
Voedselverspilling begrijp ik niet.
Als ik een voedsel gooi, is het niet goed, en in dit geval neem ik het op mezelf aan en zeg ik tegen mezelf dat ik misleid ben en dat ik meer zou kopen.
Ik heb mezelf altijd verboden eten te bederven, en het is heel gemakkelijk om niet te bederven, je moet gewoon goede gewoonten hebben.
Als je ze eenmaal hebt ingenomen, kun je het niet meer verspillen.
En het is ook waar dat wanneer je minimaal kookt, je gemakkelijk de restjes kunt opvangen en een goede maaltijd kunt bereiden.

Met een kleine organisatie van moed en wil, is het heel gemakkelijk om het eten niet te bederven
:D
0 x
Avatar de l'utilisateur
khartoum
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 38
Inschrijving: 29/12/04, 23:43




par khartoum » 16/03/06, 23:53

Hallo,
in termen van verspilling weet ik het niet!
Het moet gezegd worden dat er bij mijn vader 3 honden en drie katten zijn.
Maar bovenal 2 grote vriezers waarmee je vlees in grote hoeveelheden (vooral varkensvlees en gevogelte) kunt bewaren.
En dan is er de kers op de taart ... De broodmachine is een beperking (wat dan ook, het kijken naar de draaiende broodmachine is interessanter dan het kijken naar Cauet : Lol: ), maar na een paar pogingen komt het uit deze tool een product van een zodanige kwaliteit dat er vaak geen eten meer over is !!!
Kleine tip voor de machine:
Gebruik altijd het volkorenprogramma dat de tijd verhoogt om het paton op te heffen.
Een kleine bloempijp:
Francine meergranenbrood + droge zuurdesem
Albain multicereal ongezuurd, het is al binnen (sterke smaak van rogge).
Albona Ciabatta is eigenlijk klassiek witbrood.

We vinden de eerste in supermarkten en de andere 2 in Duitse hard-discount type aldi, lidl, dezelfde die ons voorzien van raapzaadolie;) (Ps: ik verbrand de flessen om mezelf te verwarmen !!!).

Anders doet mijn vader in de zomer een tuin, die smakelijke tomaten mogelijk maakt.
Ik zal proberen het om te zetten in vertakt rameal hout;).
Voor de tuin, klein adresje te vinden op www.onpeutlefaire.com :
www.seedfest.co.uk/
Dit is een site die niet-hybride groentezaden verkoopt.

Er.
0 x
Een CX is Bo ... Maar het is roestig !!! :(
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 27/06/06, 11:44

khartoum schreef:Hallo,
... ik zal proberen het om te zetten in rameal hout vertakt ;).
Voor de tuin, klein adresje te vinden op www.onpeutlefaire.com :
www.seedfest.co.uk/
Dit is een site die niet-hybride groentezaden verkoopt.

Er.

Hallo,
Dat zou het niet zijn gefragmenteerd ??
: Cheesy: : Mrgreen: :schok: : Mrgreen:
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
khartoum
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 38
Inschrijving: 29/12/04, 23:43




par khartoum » 27/06/06, 15:28

Hallo,
Ja, het is gefragmenteerd, ik heb het altijd verkeerd : Cheesy:
En dat is het trouwens, het is gedaan. Maar omdat ik maar één bijl heb om het rameal-hout te maken, mulste ik eroverheen. Het is verbazingwekkend hoe het met de tomaten beter gaat !!!
Conclusie, mulch je tomaten (minimaal 15 cm mulch) de eerste keer hard water en na een keer per week water geven is voldoende. Om te controleren of het mulchen goed werkt, til je het gewoon op en zie je dat het altijd koel en vochtig is !!!
Het is indrukwekkend hoe cool het is als je midden in een kerker bent :D

We kunnen met alles mulch maken: http://fr.wikipedia.org/wiki/Paillis
Nou, het was een beetje HS deze post, maar hey ...
0 x
Een CX is Bo ... Maar het is roestig !!! :(
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 27/06/06, 17:19

Cristophe, het kan interessant zijn om een ​​specifiek (of ander) bericht over dit onderwerp te maken: geef je recepten om geen voedsel te verspillen.

We kunnen recepten of tips vinden voor het terugwinnen van "verlopen" voedsel (ik gebruik deze term tussen aanhalingstekens omdat sommige houdbaarheidsdatums zo belachelijk zijn dat het aan de zwendel grenst. Ze zetten zelfs DLC op de sel :schok: )
    compostering,
    noodle gallette recept (kinderen zijn er dol op),
    ...
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten