COP21: miljardairs willen om het klimaat te redden? Echt?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 30/11/15, 20:57

Bill Gates verzamelt een coalitie van miljardairs om schone energie te ontwikkelen

Door Gabriël Simeon — 30 november 2015

De mede-oprichter van Microsoft heeft een groot investeringsproject in "clean tech" aangekondigd, gefinancierd door de grote namen van het internet. Mark Zuckerberg (Facebook), Jeff Bezos (Amazon) of Xavier Niel (Free) doen mee.

Beeld
Bill Gates, met Barack Obama en François Hollande, maandag op COP 21. Foto Jim Watson. AFP

..................
..
http://www.liberation.fr/futurs/2015/11 ... es_1417307
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 01/12/15, 00:01

Een coalitie van miljardairs wil schone energie ontwikkelen om de planeet te blijven verpesten! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 01/12/15, 00:25

Het lijkt mij dat we een vergelijking kunnen maken tussen de actoren van COP21 en de abolitionistische noorderlingen uit de tijd van de burgeroorlog.
Kortom, het is een "gevecht"(schaduwboksen), nogmaals, tussen actoren van diversiteit (duurzame ontwikkeling en bankabele) en compliance officers op basis van het "oude model".
Behalve dat hier de subtiliteit zit in het feit dat sommigen en anderen gemengd zijn of zelfs dubbele spellen spelen!
Zich ervan bewust dat het volledig fossiele model achterhaald is, is het logisch dat zijn agenten de energietransitie bevorderen, kortom "het is aanpassen of sterven".
Door de totale financiële en technologische controle te hebben, hebben deze laatste dus alle macht om hun olievoorraden op de meest groene manier mogelijk (sic!)
Vanuit economisch oogpunt zal de ontwikkeling van zogenaamde duurzame energie het deze keer mogelijk maken om onder andere prachtige bubbels te creëren! 8)
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 01/12/15, 08:17

Een coalitie van miljardairs wil schone energie ontwikkelen om de planeet te blijven verpesten!

uitstekend! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 01/12/15, 13:58

dank u Janic!

Het op fossiele brandstoffen gebaseerde model is niet zo ouderwets, ook al is het op de lange termijn gedoemd, maar er is geen mogelijkheid om echt nieuwe producten* te ontwikkelen in een zodanige hoeveelheid dat ze waarde kunnen toevoegen aan de enorme accumulatie van kapitaal, zoals in het recente verleden is gedaan.
De sector van de "duurzame ontwikkeling" is dus het enige alternatief, hoewel het waarschijnlijk onvoldoende is om lange tijd illusies te wekken. Om het model te laten voortbestaan, zouden twee voorwaarden samen moeten komen die niet kunnen worden waargenomen: een ongekende golf van nieuwigheden en de mogelijkheid van verkoop van de overeenkomstige producten.
Ik zou hieraan willen toevoegen dat, zoals u opmerkt, deze sectoren inderdaad geen aanleiding zullen geven tot deze dynamiek van herverdeling van de kaarten die in het verleden mogelijk zijn gespeeld, omdat het dezelfde spelers zijn die op beide punten proberen te spelen.

*Elektrische voertuigen kunnen bijvoorbeeld als een technische nieuwigheid worden beschouwd, maar in werkelijkheid zullen ze in het beste geval alleen de huidige voertuigen vervangen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 01/12/15, 15:10

Elektrische voertuigen kunnen bijvoorbeeld als een technische nieuwigheid worden beschouwd, maar in werkelijkheid zullen ze in het beste geval alleen de huidige voertuigen vervangen.
bovendien zou de all-electric enorme hoeveelheden koper nodig hebben voor de wikkelingen en dus een explosie van zijn prijs, gevolgd door zijn zeldzaamheid en terug naar af.
Arme landen met een galopperende bevolking willen ook de "voordelen" van de elektriciteitsfee (waarvoor ze zullen betalen, weten we hoe?)
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 01/12/15, 15:20

Kan grafeen worden gebruikt in plaats van koper?

Maar ja, in eerste instantie zal dit probleem zich voordoen (aangezien het zich al voordoet...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 01/12/15, 15:42

Ahmed schreef:Een coalitie van miljardairs wil schone energie ontwikkelen om de planeet te blijven verpesten! : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:


Ik las dit... Een leuke grap in perspectief, sorry dat ik "realistisch" ben...

Ik dring er bij hen op aan om te financieren:

a) Waterinjectie (houhou! Ik ben hier...)

b) Geconcentreerde zonne-energiecentrales, Desertec-project: https://www.econologie.com/forums/desertec-e ... t5338.html

c) De PACES (warmtepomp met spontane stroming). Ik vermeldde het hier: https://www.econologie.com/forums/tribune-me ... tml#171629 (Ik ga er een nieuw onderwerp van maken omdat de officiële site niet meer bestaat :( (nou ja, maar de inhoud is "leeggemaakt"...)

d) Zonnewaterstof à la Perrier: https://www.econologie.com/forums/solaire-je ... t1520.html

Pas op, dit zal hun miljardair-vrienden misschien niet bevallen... Al deze oplossingen druisen nogal in tegen de consumptiemaatschappij... maar kunnen oplossingen zijn om de schade aan het klimaat te beperken (je moet weten wat je wilt...)

Maar uiteindelijk, na dit aankondigingseffect, denk ik dat er miljoenen zullen worden uitgegeven aan zeer inefficiënte en dure oplossingen (het is gerelateerd) op mondiaal niveau... maar ik kan (hoop) het mis hebben...
Dernière édition par Christophe de 01 / 12 / 15, 16: 00, 2 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 01/12/15, 15:51

Ik heb net een topic aangemaakt op PACES: https://www.econologie.com/forums/paces-pomp ... 14357.html
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 01/12/15, 18:29

Obamot schreef:Kan grafeen worden gebruikt in plaats van koper?

Maar ja, in eerste instantie zal dit probleem zich voordoen (aangezien het zich al voordoet...)


De prijs van koper is in vrije val.

De daling van de koperprijzen schokt de sector

Door Myrtille Delamarche - Usine Nouvelle op 13 november 2015

Slachtoffer van de vertraging van de Chinese vraag, heeft koper sinds 2011 de helft van zijn waarde verloren en in november opnieuw gezakt tot onder de 5 dollar per ton. Deze prijsdaling heeft gevolgen voor zowel mijnbouwreuzen als verwerkers in Frankrijk.

Op 12 november bereikte koper zijn laagste prijs sinds mei 2009. Volgens verschillende analisten is deze terugval het gevolg van de aankondiging door Beijing van tegenvallende investeringsstatistieken, waaronder de bouw, een grootverbruiker van het rode metaal. China verbruikt ongeveer 45% van het koper in de wereld. Deze daling weerspiegelt de omschakeling van de Chinese economie van investeringen in vaste activa naar een economie die meer wordt ondersteund door diensten en consumptie.

Het is lang geleden dat het rode metaal, muze van de superkringloop van grondstoffen, bijna 10 dollar per ton kostte. Met 000% gedaald sinds begin 20, is het sinds 2015 november zelfs teruggevallen tot onder de 6 dollar per ton, waarbij de waarde sinds 5 door twee is gedeeld.

Mijnreuzen in de problemen

Als een van de eerste slachtoffers van deze daling van de koperprijs werd het Chileense Coldelco eind oktober in extremis gered door zijn regering, die het principe van een recordherkapitalisatie aanvaardde. 600 miljoen dollar zal in het beursgenoteerde bedrijf worden geïnjecteerd om een ​​investeringsplan te financieren dat gericht is op het verlengen van de levensduur van bestaande deposito's.

De marktwaarde van Glencore is ook nauw verbonden met die van koper. In zijn schuldverminderingsplan is het dit metaal dat het meest te lijden heeft onder productieverminderingen: de Zwitserse grondstoffengigant kondigde de sluiting van mijnen in Afrika aan, vervolgens de productievertraging in Argentinië en de verkoop van mijnbouwactiva in Australië en Chili. De aangekondigde enorme consolidatie was echter niet genoeg om beleggers op de lange termijn gerust te stellen, en de aandelenkoers van Glencore blijft schommelen telkens wanneer de prijs van koper struikelt.

Gevolgen in Frankrijk

Ook in Frankrijk eist deze ineenstorting van de waarde van het rode metaal slachtoffers. Na de aankondiging van de sluiting van KME in Givet (Ardennen), dat uiteindelijk zal worden overgenomen door de Finse groep Cupori, is het de laatste Franse lamineermachine Griset die zojuist zijn ondercuratelestelling heeft aangevraagd nadat de banken hem hun steun hadden geweigerd om een ​​geldcrisis het hoofd te bieden.

http://www.usinenouvelle.com/article/la ... re.N362795
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 127-gasten