Planten nemen zuurstof en CO2 op!

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Planten nemen zuurstof en CO2 op!




par fabio.gel » 22/03/13, 07:11

Dag

Ik kwam toevallig deze site tegen:

http://www.fehler-der-wissenschaft.de/

Op deze pagina leest u onder meer dat wetenschappelijk erkende uitspraken over fotosynthese onjuist zijn.
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/03/13, 09:28

Sorry, de "idioten"...denken dat...!!!!!!!!!!!!!!!

Het is al lang bekend dat een plantencel, net als een dierlijke cel, ademt! Het produceert zijn energie door suikers te ‘oxideren’ en deze om te zetten in CO² en H²O. En dit dag en nacht. De biologische fabriek draait. Het "neemt" O² op en geeft CO² vrij... Door de koolhydraten te oxideren, voorziet de cellulaire fabriek zichzelf van energie.

Maar door het ‘wonder’ van de fotosynthese zullen diezelfde chlorofylplanten, onder invloed van licht, in de bladgroenkorrels de CO² en H²O omzetten in... koolhydraten. Dus precies het tegenovergestelde fenomeen (op balansniveau; de chemische reacties zijn helemaal niet hetzelfde!). Energie (zonne-energie) + CO² + H²O geven koolhydraten (die niets anders zijn dan “zonne-energie in repen”).

Bij een groeiende plant heeft het tweede fenomeen voorrang op het eerste. Koolhydraten en bij uitbreiding alle organische moleculen die daaruit voortkomen (zoals cellulose, houtlignine, enz.) accumuleren: we hebben daarom meer CO² "opgevangen" dan we hebben vrijgegeven, aangezien de organische moleculen zich hebben opgehoopt...(en dat hun " skelet" is een keten van C uit CO² die is "geëxplodeerd" tot C en O², waarbij de laatste wordt afgewezen als afval!)

Dan zullen mens en dier dit opeten, de moleculen vernietigen, CO² vrijgeven na opname van O². Dus door op hun beurt de organische moleculen (koolhydraten of moleculen die daarvan zijn afgeleid) te ‘exploderen’

Het zal het hout verbranden en hetzelfde doen: de warmte terugwinnen (in eerste instantie dus zonne-energie) en CO² vrijgeven nadat het de O² (de ketel) heeft geabsorbeerd.

Het laat hout en planten rotten, en schimmels en bacteriën doen hetzelfde: CO² vrijkomen...

Uiteindelijk, als de biomassa is verdwenen, worden er precies evenveel CO²-moleculen in de lucht aangetroffen als er aanvankelijk door de fotosynthese werden opgenomen.

In een wereld in evenwicht houden al deze stromen elkaar in evenwicht....

Conclusie:

- het Amazonewoud (in evenwicht; ik heb het niet over de vernietiging ervan) is niet de ‘long’ van de planeet; het absorbeert evenveel O² als er vrijkomt (of evenveel CO²...)

- als we land ontginnen, wordt het saldo in feite negatief; door biomassa te vernietigen, komen we CO² vrij die niet langer wordt opgenomen... (we vervangen een enorme "biomassa" - een bos - door een veel kleinere biomassa - bijvoorbeeld soja!)

En dit alles werd mij in de jaren zestig geleerd, op basis van wetenschappelijke kennis die teruggaat tussen een eeuw en enkele decennia (de volledige cyclus van fotosynthese, bekend als de Krebs-cyclus, dateert uit 1960).

Ik ben geschokt dat we anno 2013 zo onwetend kunnen zijn en zulke valse dingen sensationeel kunnen maken (ik heb het over de site waarnaar wordt verwezen)! Tenslotte ook "verkeerd begrepen"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/03/13, 09:31

Kleine toevoeging: de ademhaling van planten werd in 1771 ontdekt!!!!

http://www.aquadesign.be/actu/article-2607.php

Dit betekent dat de genoemde site up-to-date is! Twee en een halve eeuw te laat.

Het internet huilt soms!
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Planten nemen zuurstof en CO2 op!




par moinsdewatt » 23/03/13, 12:10

fabio.gel schreef:Dag

Ik kwam toevallig deze site tegen:

http://www.fehler-der-wissenschaft.de/

Op deze pagina leest u onder meer dat wetenschappelijk erkende uitspraken over fotosynthese onjuist zijn.


Wat is deze stomme site? :frons:


Planten nemen uiteraard overdag CO2 op en geven dit 's nachts weer af.
Dit is al langere tijd vastgelegd.

Het jaarlijkse nettosaldo voor een plant of boom in croissance het is een opname van CO2.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/03/13, 17:15

Moraal van het verhaal :

a) op internet kun je interessant overkomen door iets stoms te schrijven!

b) consequentie: neem wat er op internet staat met een korreltje zout (als je een veld kent, is dit soort domheid duidelijk; maar op een dag lopen we allemaal het risico vast te zitten in een veld waar we niet veel van weten !)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten