ICT en CO2, de post slechter dan de post van La Poste?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

ICT en CO2, de post slechter dan de post van La Poste?




par Christophe » 04/10/11, 10:10

Geweldige informatie die met een korreltje zout moet worden genomen, ik blijf momenteel erg sceptisch...

Brieven verzonden door La Poste stoten uiteindelijk minder CO2 (=koolstofdioxide, oftewel kooldioxide) uit dan e-mails.

E-mails die via internet worden verzonden, verbruiken veel CO2, om nog maar te zwijgen van de spam die onze elektronische mailboxen "vervuilt". Bovendien zullen veel ervan door de ontvangers worden afgedrukt. Maar ze hebben het voordeel dat ze zeer snel en zuinig zijn!

---> Volgens een artikel op de site "Acting for the Planet" (zie onderstaande link) vereisen e-mails een zeer grote opslagruimte op zeer krachtige servers die veel energie verbruiken!
---> Volgens ADEME (Frans Agentschap voor Milieu en Energiebeheer) verbruikt een bericht dat per post wordt verzonden 19 gram CO2.

Van mijn kant, als er een noodsituatie is, stuur ik indien mogelijk een bericht per fax (ik ken de ecologische voetafdruk van laatstgenoemde niet, ik kan geen informatie over dit onderwerp vinden).

Dit alles zet je aan het denken!!!

Indien u opmerkingen heeft, aarzel dan niet om deze mee te delen!


Bron: http://www.tinkuy.fr/ecogeste_conseil_e ... nnemental_

Meer informatie: http://www.agirpourlaplanete.com/action ... ement.html


Volgens Fabrice Flipo, docent-onderzoeker aan het Institut Télécom, "wordt de milieu-impact van ICT (computers, televisies, telefoons, etc.) nog steeds grotendeels genegeerd. Er is een stroming in de publieke opinie die ICT wil, omdat ze gekwalificeerd als immaterieel, hebben een totaal nul impact op het milieu."



Uit een recent onderzoek van Ademe (Frans Agentschap voor Milieu en Energiebeheer) in samenwerking met Bio Intelligence Service blijkt dat het dagelijks gebruik van ICT niet zonder gevaar is voor onze planeet en het milieu. De cijfers zijn alarmerend en blijven elk jaar stijgen.

Door een inventarisatie kunt u zich bewust worden van deze situatie…

Als we vasthouden aan het gebruik van het internetinstrument, weet dan dat we vandaag met 2 miljard mensen permanent verbonden zijn met het internet en dat dit aantal in 2.6 de 2013 miljard zou moeten bereiken.
294 miljard: dit is het aantal e-mails dat per dag wordt verzonden, inclusief spam. Een aantal dat binnen drie jaar ruimschoots zou moeten verdubbelen.

E-mails, die onschuldig lijken, hebben een zeer negatieve impact. Laten we het geval nemen van een bedrijf dat bestaat uit ongeveer 100 werknemers die via e-mail communiceren, en nou ja, alleen al door de productie van e-mails wordt 13.6 ton CO2 gegenereerd. Om je een idee te geven, dit komt neer op ongeveer 10 retourvluchten Parijs/New York met het vliegtuig!

E-mails stoten meer CO2 uit dan de traditionele brieven in onze papieren brievenbussen! Een e-mail kan soms een ecologische voetafdruk hebben die 15 keer groter is dan een gewone postbrief! Waarvoor ? Simpelweg omdat het verzenden van een e-mail het resultaat is van een reeks processen. Jouw verzonden e-mail kan duizenden kilometers verderop op een server belanden voordat hij de ontvanger bereikt en dit kost veel energie!

Ander minpunt: zoekopdrachten op zoekmachines als Google of Yahoo, die veel energie verbruiken en veel CO2 vrijgeven.
Als we het voorbeeld van Frankrijk nemen, uitgaande van de veronderstelling dat een internetgebruiker gemiddeld 2.6 zoekopdrachten per dag uitvoert, oftewel 936 per jaar, komt dit uiteindelijk overeen met 287 ton CO600, oftewel ongeveer 2 miljoen kilometer die met de auto wordt afgelegd!

Ik laat je deze cijfers op wereldschaal voorstellen, en bijgevolg hun impact op ons milieu.

Computerfabrikanten houden in hun creatieproces steeds meer rekening met deze milieuproblemen. Een computer verbruikt tegenwoordig 50% minder energie dan een paar jaar geleden. We zien zelfs de opkomst van Ecolabels zoals Energy Star en European Ecololabel.

U moet ook weten dat er nu veel bedrijven zijn die zich inzetten voor het recyclen van uw oude computerapparatuur: www.recyclez-moi.fr
Hieronder vindt u ook gratis het rapport van Ademe:


Hier is de Ademe-gids: Informatie- en communicatietechnologieën en CO2

Mijn 1e opmerking:

Christophe schreef in zijn commentaar op Tinkuy:Werkelijk geweldige informatie! Het is duidelijk dat spam grote ecologische onzin is... maar er is "verspilling/verlies" bij elke economische activiteit!

Wat is het CO2-cijfer voor een papieren brief (alles inbegrepen, dus: papier, postzegel, inkt, sorteren, distributie, dan moet je naar het postkantoor om het te posten...)?

Wat zeker is, is dat: als ik evenveel papieren post als e-mail zou sturen, zou het me meer kosten dan mijn e-mails... of het uitgegeven geld en de CO2-uitstoot zijn met elkaar verbonden. Waar zit de bug dan?

We moeten ook stoppen met deze ‘CO2-dictatuur’, want het gaat niet alleen om CO2 in het leven...


Ik zal het debat over onze zaak beginnen forums...Ik geloof dat velen het met mij eens zullen zijn.


Er staat grote onzin geschreven in het tweede artikel:

Jouw verzonden e-mail kan duizenden kilometers verderop op een server belanden voordat hij de ontvanger bereikt en dit kost veel energie!


De man die dit schreef weet blijkbaar niet veel van netwerken...

Of uw server nu bij u in de buurt is of 10 km verderop en 000 km of 100 km aflegt, het verandert eigenlijk niet veel in het energieverbruik. Vergeet niet dat de gemiddelde belasting van een server vrij laag is, wanneer deze niet gebruikt het verbruikt voor niets...

Het is als een warmtemotor: de beste prestaties van een server worden behaald bij een bepaalde belasting!

Ook en dit is waar we begrijpen dat deze studie niet serieus is: het moet worden vergeleken met gelijkwaardige dienstverlening. E-mail is vrijwel onmiddellijk beschikbaar, papier niet. Dus als papier net zo snel zou gaan als post (dicht bij de snelheid van het licht), hoeveel energie zou het dan verbruiken? : Cheesy: : Cheesy: hihihihi
0 x
andere energieën
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 29/09/11, 22:13




par andere energieën » 15/11/11, 23:35

Ik zal proberen de woorden die in de artikelen die u deelt en waarmee u het ook niet eens lijkt te zijn, een beetje tegen te spreken.

Het eerste cijfer dat mij naar het plafond deed springen, is de 19 gram CO2 per verzonden e-mail. Toen ik verder las, begreep ik dat hij verbonden was met degene die het onderzoek mogelijk maakte. Het lijkt inderdaad gebaseerd te zijn op een gemiddelde van 1 maand per e-mail. Kijk naar je doos en reken uit: de afgelopen twee maanden ben ik ongeveer 0,2 maand oud (en ik gebruik soms e-mail om mezelf foto's te sturen). In de professionele omgeving kan dit niet 1 maand zijn. Op het Engelstalige internet we hebben het over 0,3 g voor de ecologische voetafdruk van een e-mail. Je moet niet vergeten dat een zogenaamde neutrale auto 120-140 gram per kilometer weegt, dus zelfs als een postauto 400 brieven per afgelegde kilometer vervoert, zijn we nog steeds goed in het verzenden van e-mails.

Hieruit volgt de tweede onbekwaamheid van de berekening. Uitgaande van hetzelfde gemiddelde wordt gerekend op 33 e-mails die per dag naar twee ontvangers worden verzonden. Dit komt overeen met een e-mail van 1 MB per twaalf minuten gedurende zeven uur werk. Wetende dat een tekst van 100 pagina's zonder illustraties ongeveer 200 kB weegt, zou de persoon in kwestie niet veel moeten produceren, tenzij hij tijd verspilt door alles in pdf op te slaan en meer... Ik denk aan valse diavoorstellingen, kaartenwensen onder verf vastgelegd in bmp maar toch lijkt het gemiddelde mij hoog, om niet te zeggen overdreven.

Ik blijf dan ook bij de inschatting van onze Angelsaksische vrienden en ben het helemaal eens met het idee om minder onderzoek te doen. Dit vermindert niet alleen de impact van datacenters, maar ondermijnt ook het misbruik van Google van een machtspositie op internet.
0 x
Ik weet dat in je alchemie het atoom reizigerscontroles waard is, dat is genoeg als alibi.
Site voor hernieuwbare energie

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten