MeteoX regenradar bug of uitzonderlijk fenomeen?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

MeteoX regenradar bug of uitzonderlijk fenomeen?




par Christophe » 26/09/11, 13:14

Het staat allemaal in de titel, hier is het beeld van de buienradar op dit moment, is het een radarbug of een vrij uitzonderlijk fenomeen, uiterst zeldzaam of zelfs vreemd?

Beeld

Ik heb het duidelijk over de cirkel van regen van ongeveer 300 km in straal iets ten westen van Luxemburg gecentreerd...

90% kans op de bug, maar de vraag verdient het om gesteld te worden...

geschiedenis: http://www.meteox.fr/hist.aspx kies 26 september, het begon om 9:45 vanmorgen en eindigde om 12:30...

Als het geen bug is, is het heel vreemd ... :?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 26/09/11, 13:44

een beetje hetzelfde op een andere site (maar komen de gegevens niet van dezelfde bron???)


Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 26/09/11, 13:47

Tenzij ik vol zit of blind ben, kan ik niet zien:
regencirkel van ongeveer 300 km straal gecentreerd ten westen van Luxemburg...

op de kaart !!

Duidelijker met Dirk pitt

Misschien lokale ochtendmist (in de buurt van rivieren op de bodem van de vallei) die hun vochtigheid condenseren in een lichte atmosferische depressie ???
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/09/11, 14:04

Rohhh deze dédé, verander je bril! Er is een lichte cirkel (geen schijf zoals op Pitt's) op de 1e afbeelding...

+1 voor de gemeenschappelijke bron...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 26/09/11, 14:07

lokale ochtendmist (in de buurt van rivieren in de vallei) die hun vocht verdichten tot een lichte atmosferische depressie ???
die verdwijnen met de zon van de dag.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/09/11, 14:12

Condenserende Stratus? Ok ik denk dat de buienradar niet de motregen ziet maar alleen de regen (vanaf een bepaalde intensiteit neem ik aan, 2 of 3 druppels komt het niet voor).

Hoe dan ook, ik heb nog nooit zo'n perfecte cirkel gezien... vooral niet over zo'n groot gebied.

Degenen die vliegen op de forum zal zeker een preciezere mening hebben over de vraag ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 26/09/11, 14:30

Christophe schreef:Hoe dan ook, ik heb nog nooit zo'n perfecte cirkel gezien... vooral niet over zo'n groot gebied.
Naar mijn mening komt deze cirkel waarschijnlijk overeen met een enkele radar (die van Avesne?), wat de cirkelvorm verklaart.

Dus een aanpassingsprobleem, ruis aan de grens van het bereik, falen van een filtersysteem ... of iets dergelijks.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 26/09/11, 14:41

Ok ik denk dat de buienradar niet de motregen ziet maar alleen de regen (vanaf een bepaalde intensiteit neem ik aan, 2 of 3 druppels komt het niet voor).

De mist op grondniveau, (geen stratus) dit zijn gecondenseerde waterdruppels, klein om lang in de lucht te blijven en de radar meet het water door de absorptie van de radargolven, ongeacht de vorm, grote druppels vallende regen of fijn mist lang in de lucht, op voorwaarde dat de hoeveelheid water in totaal groot is in de lucht.
Een dikke ochtendmist op minder dan 300 meter boven de grond op de bodem van een vochtige vallei, bevat veel gecondenseerd water en wordt gedetecteerd door de radar.

De radar moet veel aanwijzingen meten om te corrigeren, maar de grens is zeker vaag, tussen dikke en natte mist 's nachts en regen!!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 26/09/11, 14:49

Gaston schreef:Naar mijn mening komt deze cirkel waarschijnlijk overeen met een enkele radar (die van Avesne?), wat de cirkelvorm verklaart.

Dus een aanpassingsprobleem, ruis aan de grens van het bereik, falen van een filtersysteem ... of iets dergelijks.


Ja ik denk hetzelfde. Dat is wat ik in "bug" heb opgenomen... zo'n perfecte cirkel is onnatuurlijk!

Op MeteoX kunnen we (wanneer er een grote storing is) duidelijk de cirkelvormige limiet op de Atlantische Oceaan van de radarzone zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 26/09/11, 17:54

En waar is de LHC in relatie tot deze kaart?

AH, nee, het is op het niveau van Genève, jammer :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 122-gasten