Zijn doe-het-zelf-discountwinkels oplichting geworden?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Zijn doe-het-zelf-discountwinkels oplichting geworden?




par Christophe » 13/06/09, 21:50

Het lijkt mij dat de prijzen van discount-bouwmarkten (althans Brico Dépot) onzin zijn geworden...

Ik heb het geluk dat ik kan vergelijken met België: dom voorbeeld, tochtstrip, zelfde model, zelfde afmetingen: 5.50 bij Bricot Dépot in Frankrijk, 2.90 bij Hubo in België.

De kleine B&D-schuurmachine die bij BD tentoongesteld werd voor €90, daar betaalden wij in België in 50 €2007 voor! Het wordt momenteel tentoongesteld in dezelfde winkel, exclusief promoties, voor € 60-65.

Wees dus voorzichtig bij het winkelen in deze "pseudo" doe-het-zelfwinkels met korting voordat u uw winkelwagentje vult en vergelijk de prijzen met klassieke bouwmarkten, want net als bij non-foodartikelen bij Lidl stinken sommige prijs-kwaliteitverhoudingen echt... echt. ..

In Frankrijk wordt echt dagelijks seks gepleegd...Ik denk dat de aanwezigheid van de huidige huurder van het Elysée er niets mee te maken heeft...

De materiaalprijs heeft er niets mee te maken, want België betaalt dezelfde prijzen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/06/09, 22:02

Ik moet maanden geleden hebben uitgelegd dat de mentaliteit anders was: de grote Franse distributiegroepen zijn er (uiteraard in handen van de bazen). geld verdienen. de rest is van geen belang, noch het welzijn van het personeel, noch het belang van de klant.

In België, dat veel kleiner is en een zeer sterke concurrentiedruk kent, is de aanpak anders, hoewel Carrefour door de overname van GB-Inno-BM geen voorbeeld heeft gesteld:

Klein voorbeeld: in de tijd van GB Inno BM was de Bulgaarse cabernet sauvignon uit Assenovgrad altijd en in hoeveelheid verkrijgbaar (het had wat wij "breedte" noemen in het schap). Vanaf het moment dat Carrefour arriveerde, klaar: 4 flessen breed, geen herbevoorrading, om de klant te dwingen iets anders te kopen. En aan voorbeelden geen gebrek.

Aan de personeelskant hetzelfde: de kassamedewerkers worden “gedwongen” om met eigen apparatuur te komen om de lopende banden bij de kassa’s schoon te maken, omdat de directie hen niet langer wil voorzien van wat nodig is. Terwijl we ten tijde van GB-Inno-BM "goed waren" (ik begon mijn carrière in de groep: ik koos er zelfs voor om verkoper bij GB te blijven, ook al kreeg ik een functie aangeboden als afdelingsmanager bij Cora; om 52 uur / week!)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Peer Belle Helene
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 389
Inschrijving: 16/05/07, 09:21
Plaats: Het zuiden
x 1




par Peer Belle Helene » 13/06/09, 22:03

Welnu, in Frankrijk had ik al afwijkingen opgemerkt in de voedingssector.

De producten van Lidl waren feitelijk duurder dan de eerste prijzen van Intermarché of Champion. Ik had onder andere drankjes, chips en wasmiddel genoteerd.

Sinds een paar dagen biedt Carrefour Market (voormalig kampioen bij ons) zijn zogenaamde Discount-merk aan......nou, nogmaals, je moet de prijzen aandachtig lezen, want de eerste prijzen (die onderaan staan het goed verborgen gedeelte) zijn goedkoper dan de Carrefour Discount-prijzen die als goedkoopste zijn aangekondigd.

Kortom, de enige manier om zeker te zijn, is door naar de prijzen per kilo of liter te kijken.
0 x
Peer Belle Helene
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/06/09, 22:36

Nu moeten we realistisch blijven.

Natuurlijk kunnen we ervoor kiezen om “goedkoper te leven” door kwaliteit op te offeren. Nu compenseert de ene prijs een betere prijs voor een ander product van een ander merk. Wie zal ervoor kiezen om al het winkelen te doen? We kozen een winkel, een prijsklasse... hoeveel zou het kosten om alle kapellen te maken.

Dat gezegd hebbende, er zijn echte schandalen: onlangs ging ik met spoed naar (gecensureerd). Ik betaalde voor een doosje gepelde tomaten, in blokjes gesneden 400 gr van Elvea: 1,50 euro. Normaal gesproken wordt een blik gepelde tomaten van 800 gram tegen de eerste prijs verkocht voor 0,75 euro. Verhouding van 1 op 4!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 13/06/09, 22:46

Uh mijn "verontwaardiging" betrof de non-food, peer en olifant, met het voedsel zijn er zoveel fabrikanten, leveranciers en distributeurs dat de objectieve vergelijking echt moeilijk is, de prijzen zijn ook (in theorie) seizoensgebonden en variëren daarom meer dan het oneetbare.

Maar met een zwart-dekkerschuurmachine die (a priori) uit dezelfde fabriek komt en bijna twee keer zo duur wordt verkocht in een zogenaamde DISCOUNT Franse doe-het-zelfzaak vergeleken met een Belgische doe-het-zelfzaak zonder korting...Eerlijk gezegd...

Pfff...Ik weet niet waar Frankrijk de Fransen naartoe leidt, maar ze gaan daarheen met hun hoofd naar beneden!

Kijk meer naar conventionele doe-het-zelfzaken... blijkbaar is dit momenteel voordeliger!
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 172-gasten