Gevolgen van de crisis: consumenten meer verantwoordelijk?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Gevolgen van de crisis: consumenten meer verantwoordelijk?




par Christophe » 10/06/09, 14:23

Onderwerp genoemd in FR3-nieuws: de crisis zou steeds minder verbruiken!

Voorbeeld met deze schoenmaker die nog nooit zo veel werk heeft gehad: wij repareren liever de schoenen die al jaren in de kasten liggen dan dat we nieuwe kopen! Zelfs biologische winkels zijn "gedoteerd": we kopen minder maar beter (alsof het me vaag doet denken aan de slogan van onze winkel)!

Ik vind dit heel goed: een echte economische crisis ertoe bijdraagt ​​dat consumenten verantwoordelijker worden dan jarenlang spreken en adviseren?

Eerlijk gezegd kunnen we het geloven en dat is goed!

Is het de terugkeer van GOED ZIN dat onze (groot) ouders van dag tot dag wisten en toepasten vóór de losbandigheid van materiële overvloed waarvan wij het onderwerp zijn?

Ik geloof er in ieder geval in!

In hetzelfde genre een artikel: http://www.greenunivers.com/2009/05/cri ... olos-6398/

De crisis maakt de consument groener

Volgens de "Greendex" -studie die het GlobeScan-instituut en het tijdschrift "National Geographic" onder 17 mensen in 000 landen hebben uitgevoerd (17), kan de recessie positieve gevolgen hebben voor het consumentengedrag.

55% van de consumenten in de 17 landen verklaart zich zeer zorgen te maken over milieuproblemen.

Op het gebied van wonen zijn ze steeds meer geneigd om energie te besparen, bijvoorbeeld door hun thermostaatinstellingen aan te passen of door koeler water te gebruiken om hun kleding te wassen.

80% van degenen die zich inspannen om het energieverbruik van hun huis te verminderen, legt uit dat kosten een van hun belangrijkste drijfveren zijn.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 12/06/09, 20:43

Ik weet niet zeker of noodzaak het exacte synoniem is voor "gezond verstand", maar het kan er waarschijnlijk toe leiden ...

Op de specifieke punten van de schoenen moet worden opgemerkt dat de meest recente huidige modellen absoluut niet zijn ontworpen om te worden gerepareerd en dit is helaas een vrij algemene opmerking: ik ben dit probleem op veel andere gebieden tegengekomen.
Als je erop staat, heb ik voorbeelden!

Het maakt nogal een verschil met de producten van grootouders!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 12/06/09, 22:24

Ahmed heeft gelijk. laten we het voorbeeld van televisies nemen. Een moderne lcd-tv is beperkt tot 3 subsets. Elke subassemblage (behalve het voedsel) ter waarde van meer dan 3/4 van de prijs van het nieuwe apparaat (inclusief arbeidsloon en verzendkosten natuurlijk)

En om samen een sosu te repareren heb je de testbanken nodig van de fabriek die hem gemaakt heeft. De enige oplossing: garantie-uitbreidingen. Je moet je neerleggen bij een jaarlijkse kost om een ​​tv te hebben en dan basta!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 12/06/09, 23:12

Het is duidelijk dat de crisis minder verbruikt.
Alle landen dalen omdat consumenten
koop alleen wat strikt noodzakelijk is en vermijd het overtollige, in deze zin consumeren ze ook beter
Bedrijven kunnen hun productie niet meer verkopen en werknemers ontslaan.
Niemand weet hoe morgen zal zijn en dus iedereen
span je riem aan terwijl je wacht op betere dagen en begin met het hergebruik van de voorwerpen die in het recyclingcentrum zouden zijn beland.

Op energiegebied begonnen mensen in 2008 te sparen tijdens de olieboom en we zien overal op het platteland carpoolgebieden worden aangelegd.
In de stad denk ik dat er meer volgers zijn van het openbaar vervoer
Er zijn ook goed geïsoleerde huizen verschenen, superieur aan de RT 2005-norm. Anderen verbeteren de isolatie van hun oude huis.

Aan de afvalkant zijn er minder aankopen en dus minder afval, velen begrepen ook dat het nodig werd om ze te verminderen.
In feite helpt de crisis, velen zijn degenen die verspilling vermijden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 12/06/09, 23:51

jlt22 schreef:Het is duidelijk dat de crisis minder verbruikt.
Alle landen dalen omdat consumenten
koop alleen wat strikt noodzakelijk is en vermijd het overtollige, in deze zin consumeren ze ook beter


Ik zou het graag geloven (voor de planeet, het milieu, onze kinderen, hun kinderen ...) maar ik bracht een groot deel van de dag door in een winkelcentrum (iets waar ik niet meer tegen kan ...) en Ik kan je vertellen dat het overtollige altijd aanwezig is en dus goed gekocht !!

Voor de rest ben ik het er genoeg mee eens: mensen zijn MEER voorzichtig, maar dat betekent niet dat ze consumentenactoren, ecoburgers of econologen zijn geworden (jouw keuze) ... We moeten zeggen dat we van heel "ver" zijn begonnen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 13/06/09, 14:22

toch onthult het dat als mensen hun oude grolles repareren! dat ze ze niet hebben weggegooid (niet zoveel afval als je zou denken!) en dat kleine handelaren een beetje kunnen ademen, om te overleven voor degenen die nog steeds weten wat service is! dat is eindelijk mijn hoop!

Aan de andere kant, als iedereen wil dat sommigen van ons alles zelf oplossen, maken we hun leven niet gemakkelijker!

PS bedankt jongens, mijn vaatwasser werkt prima dankzij jou. (Ik heb een extra stuk na hermontage, maar geen woord tegen mijn man, hij zou woedend zijn! Chuuuuuuuuuuut!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 13/06/09, 23:14

Er was een man die hetzelfde probleem had met een maaier, hij repareerde hem en kreeg een extra stuk.
De maaier startte, hij maaide de hele tuin, maar toen hij werd gestopt, ontbrak er een deel ...
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 14/06/09, 01:38

Hasardine schreef:PS bedankt jongens, mijn vaatwasser werkt prima dankzij jou. (Ik heb een extra stuk na hermontage, maar geen woord tegen mijn man, hij zou woedend zijn! Chuuuuuuuuuuut!)
Ik zou me geen zorgen maken, maar zoals de suggestie suggereert oceano, de extra ruimte is eigenlijk minder in uw apparaat ... in het algemeen wordt de werking beïnvloed ...
:?
Je moet ons snel vertellen dat het minder goed werkt, je rotzooi ... :?
En terecht ...
Probeer dus een herkansing, neem de tijd, observeer zorgvuldig en zet het terug op een goede plek.
: Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Macro en 156 gasten