Belasting op basis van de milieu-impact

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
goud
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/12/08, 01:35

Belasting op basis van de milieu-impact




par goud » 21/12/08, 02:11

Hallo,

Ik probeer (in eerste instantie) een lijst met criteria op te stellen waarmee rekening moet worden gehouden bij het meten van de impact op het milieu van de producten die we consumeren.

Het idee is om een ​​"berekeningsmethode" te vinden voor de milieukosten van wat we consumeren, gebaseerd op (ongeveer) het idee dat de impact op het milieu die een product heeft, voortvloeit uit de impact van de productbestanddelen van het eindproduct...

Ik heb uw deelname nodig om mij te helpen deze "methode" te ontwikkelen (het is een groot woord...) om bijvoorbeeld een product van een dergelijk bedrag te belasten, om het ene product te kiezen in plaats van het andere.

Oké, hier ga ik:

1: De geografische oorsprong van het product
- in het algemeen geldt: hoe verder een product vandaan komt, hoe groter de impact op het milieu is

2: De verpakking - verpakking
- verpakking kan overbodig zijn
- de samenstelling ervan kan ongeschikt zijn, bijvoorbeeld: er wordt de voorkeur gegeven aan papieren verpakkingen boven plastic verpakkingen

3: Zijn levensduur
- bijv.: een lamp met een laag verbruik gaat veel langer mee dan een conventionele lamp
- wanneer de staat een bonus aanbiedt om een ​​auto te slopen, moet er een andere auto herbouwd worden, en dan keldert het eco-saldo...

4: Alternatieve producten beschikbaar
- Drink kraanwater in plaats van flessen te kopen

5: De ecologische impact van de productcomponenten
- Zelfs als een product bij mij in de buurt wordt geassembleerd, kunnen de elementen waaruit dit product bestaat een zeer negatieve ecologische impact hebben...

6: De middelen die nodig zijn om het product te vervaardigen
- Dit punt omvat de menselijke, materiële en energiebehoeften die nodig zijn voor de productie van een goed: voorbeeld van het energie-intensieve productieinstrument (flytox)

7: de impact die ten grondslag ligt aan de consumptie van het product:
bijv.: de noodzakelijke infrastructuur: ik ben op een onbewoond eiland, om met mijn sedan te rijden, moeten we wegen verharden, als ik een terreinwagen heb, is een eenvoudig pad voldoende (oeps!! dat zal sommige mensen aanzetten tot reageren, maar ik heb momenteel geen andere voorbeelden...)

voorbeeld 2: Voor een horloge op batterijen zijn regelmatig batterijen nodig

8: Het delen van het gebruik ervan
- kies een product dat door meerdere mensen gebruikt kan worden

9: De energie-efficiëntie van het product
- ecolampen, zuinige auto's, etc.

10: Eenmalig/meervoudig gebruik (flytox)
- bijvoorbeeld: wegwerpservies vs klassiek servies

11: Productkwaliteit (flytox)
- bijv.: tuinstoelen van PVC die niet beschermd zijn tegen UV en die "zelfbrekend" worden na een zomer in de zon
- bijv.: Slechte kwaliteit en slecht afgewerkte kleding die snel ondraagbaar wordt
(Dit criterium kan aan het criterium worden gekoppeld nummer 3 in levensduur)

12: Recycling / Hergebruik / Vernietiging van het product
bijvoorbeeld: een glazen fles of een plastic fles, die gemakkelijker te recyclen is?
bijv.: Hoeveel energie is er nodig om een ​​product te elimineren?

13: De gevaarlijkheid van het product:
bijv.: Aanwezigheid van giftige componenten (batterijen, batterijen, enz.)

14: De kosten voor het gebruik van het product:
Het gebruik of gebruik van een product kan een extra energievraag veroorzaken
Bijvoorbeeld: de aankoop van een auto zal resulteren in het verbruik van benzine, olie, antivries, banden, enz.
Dernière édition par goud de 02 / 01 / 09, 17: 56, 15 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 21/12/08, 13:05

Hallo golgot

Goede lijst! 8)
Voor de levensduur voeg ik nog wel het idee toe waar het product voor gemaakt is niet herbruikbaar zijn. Het is ontworpen met als enig doel om wegwerpbaar te zijn, in principe ‘verspilbaar’. Dit wordt op verschillende manieren bereikt door de keuze van materialen die zijn ontworpen om zichzelf te vernietigen, snel te beschadigen, enz.

Voorbeelden:
- wegwerp plastic bestek.
- Tuinstoelen van PVC, niet beschermd tegen UV, die "zelfbrekend" worden na een zomer in de zon.
- Reserveonderdelen bijna net zo duur als het hele product (kleine elektronica, batterijen, enz.)

Fiscaal gezien zou dit zeker een zeer goede zaak zijn. Maar je moet voorzichtig zijn met de delicate installatie ervan. Het zal nodig zijn dat het bedrag toeneemt progressivement in de loop van de tijd (gedurende X jaar) dat alle industrie, landbouw, enz. de tijd heeft om zich aan te passen. Omdat onze hele economie gebaseerd is op afval. Het gaat niet om het creëren van miljoenen werklozen en de oorlogen die daarmee gepaard gaan. :frons:

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
goud
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/12/08, 01:35




par goud » 21/12/08, 18:46

Met dank aan Flytox voor zijn suggesties.
Ik heb deze nieuwe criteria aan het einde van de lijst toegevoegd.


en 12!
...
Dernière édition par goud de 27 / 12 / 08, 22: 04, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/12/08, 19:10

Heeft u niet genoeg belasting? Wil je nog meer?

goed idee om producten die van ver komen te belasten! Zou het niet eenvoudiger zijn om te stoppen met het belasten van iedereen die in Frankrijk probeert te werken?

alle goede manieren om energie, grondstoffen te besparen of de vervuiling te verminderen vereisen werk: en zolang de arbeid overbelast blijft, zullen we thuis niets blijven doen en kopen wat er gedaan wordt, hoe ver weg ook...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 21/12/08, 23:34

Hallo chatelot16

Nee, belastingen zijn geen credo... : Mrgreen: Maar dit kan een zekere effectiviteit hebben, omdat onze wereld alleen de geld motor, het is spreken met een universele taal/instrument, van de jongste tot de oudste, van de machtigste tot de meest behoeftige. We moeten ons allemaal bezighouden, producenten en consumenten van wat dan ook. Als iedereen dezelfde kant op gaat, moeten we op de middellange termijn een bepaald niveau van efficiëntie bereiken. : Mrgreen:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
goud
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/12/08, 01:35




par goud » 23/12/08, 14:14

Laten we een kledingstuk gemaakt in China vergelijken met een kledingstuk gemaakt in Frankrijk, beide bedoeld voor de Franse markt, en proberen er een ‘belasting’ aan toe te kennen:

- de Chinese trui komt van veel verder weg (criterium nr. 1)
- de verpakking van Chinese kleding is “minder” ecologisch (criterium nr. 2) (het is mijn taak om Chinese verpakkingen te verwerken)
- de levensduur van dit kledingstuk laat vaak te wensen over als het uit China komt, ook al zien we de laatste jaren steeds betere kwaliteit kleding verschijnen...
- criterium nr. 5: Ik merk soms lood in Chinese tassen...

Dat is nog steeds een behoorlijke “straf” voor Chinese kleding.
Zeggen dat we Chinezen meer moeten belasten of, integendeel, de Franse belastingen moeten verlagen, dat is niet echt het probleem...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 23/12/08, 15:20

Hallo Golgot

Nog een "mogelijk" criterium.
Er zijn machines die helemaal niet zijn geoptimaliseerd om de verbruiksartikelen (water, gas, elektriciteit, grondstoffen, enz.)
Het enige doel is om een ​​lage verkoopprijs te realiseren, jammer als de gebruikskosten exploderen. In het verkoopsysteem en de documentatie wordt er alles aan gedaan om de werkelijke kosten te verbergen.
Voorbeeld: Kodak M35 IM filmontwikkelmachine
Waterverbruik van 700 tot 1400 liter/dag, al dan niet gebruikt. Dit alles om geld, tempo en een magneetventiel te besparen....betreurenswaardig :frons:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 220-gasten