FED: beleidsrente op 0.25 procent!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

FED: beleidsrente op 0.25 procent!




par Christophe » 17/12/08, 20:36

Ik hallucineer, de belangrijkste beleidsrente van de FED daalde tot maximaal 0.25% (fluctuerend tussen 0.0 en 0.25%)... Ik geloof dat dit een primeur is in de geschiedenis van de financiële wereld!

Ah ja, ik bevestig (na onderzoek):

De Fed had haar beleidsrente nog nooit tot een dergelijk niveau verlaagd: de 1%-rente, toegepast sinds oktober en van juni 2003 tot juni 2004, was al de laagste ooit toegepast.


Het betekent dat de situatie heel erg ernstig is... Positief punt: de bankiers zullen minder verdienen! Ze zullen er blij van worden, als straf voor het kapot maken van hun speeltje, het is nog best licht denk ik...

Ziehier de evolutie van de beleidsrente tussen 1954 en 2004:

Beeld

http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9ser ... 9tats-Unis

Analyse: http://www.trends.be/fr/economie/politi ... ches-.html

Vraag: als we in de VS om een ​​krediet van $ 1 tegen 000% vragen om ze in Frankrijk op 000% te zetten, denk je dan dat het werkt? :onheil:
0 x
Hydraxon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 17/02/08, 17:07




par Hydraxon » 17/12/08, 20:51

Beleidstarief. Het is niet degene die van toepassing is op individuen.

Meer in het algemeen, voor financiële spelers: schommelingen in wisselkoersen zijn verantwoordelijk voor het nutteloos maken van deze manoeuvre.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 17/12/08, 20:53

Oh ja... indirect is het deze...

Anders ok voor de kredietregeling, maar ik weet zeker dat sommige bankiers dat doen of deden... :onheil:
cf. https://www.econologie.com/forums/pieces-a-c ... t6750.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 17/12/08, 21:09

Natuurlijk wordt het gedaan, maar niet op de schaal van het individu, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik las niet zo lang geleden dat investeerders op deze manier in verschillende landen speelden, waarbij Japan, naar mijn mening, het meest winstgevende land is; dus alles wat u hoeft te doen is geld lenen waar het het goedkoopst is (lage key rate) en het beleggen, d.w.z. uitlenen (aangezien het de banken zijn die dat doen) waar het het duurst is (key rate hoog).
Het verschil gaat in de zak van de arme bankier : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 17/12/08, 22:06

arme bankier : Cheesy:

Ze zullen meer "zeer kostbaar" verliezen!

Dat kunnen ze straks ook! : Arrowd:

Beeld
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1




par crispus » 17/12/08, 22:15

Japan is precies het land waarvan de centrale bank de rente het meest verlaagde na het uiteenspatten van een speculatieve zeepbel rond 1990. Ze herstelden zich nooit echt.

Veel investeringsfondsen hebben een yen aan 0% opgejaagd om hem elders aan 10% te plaatsen: gegarandeerde jackpot! (Madoff binnen : Mrgreen:). Dit soort gekonkel heeft ongetwijfeld ook bijgedragen aan het op hol slaan van de economische machine op mondiaal niveau, waardoor de markten werden overspoeld met "gratis" geld.

Aan de andere kant werkte het lokaal niet: een lening van 0% is geweldig, maar zelfs als er geen rente is, moet je op elke vervaldag toch het kapitaal terugbetalen!
En gezien de recessie waren de meeste Japanners daar niet eens meer toe in staat. : Lol:

Kortom, zo’n maatregel in een context van euforie waar huishoudens steeds rijker worden, kan werken. Maar in het geval van een recessie verarmen we het land alleen maar: wat is volgens u het potentieel van een land waarvan de munt... niets waard is? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 17/12/08, 23:09

:pijl: Absoluut, toen Japan ultralage tarieven aanbood om zijn economie te stimuleren, kwam dat geld in handen van buitenlanders. Het droeg overigens bij aan lagere tarieven in Europa en de VS. Dat leerde ik toen ik mijn hypotheek afsloot. Ik was verrast door het zeer lage verschil tussen de tau die ik had verkregen en de belangrijkste tarieven in Frankrijk (die de bank niet voldoende marge overlieten). :? De reden was dat het zilver elders was ingekocht tegen een ultraconcurrerende tau... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 18/12/08, 09:48

Ah bedankt jongens voor het corrigeren van mij over Japan, het lijkt erop dat ik het mis had.
:|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16160
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5259




par Remundo » 18/12/08, 09:59

Beeld
Het is mede door het gemakkelijke geld tegen lage tarieven in de VS dat subprime hypotheken zijn ontstaan, onder leiding van Greenspan lijkt mij...

het ruikt weer naar chronische en glazige overmatige schuldenlast, in de VS...

Beeld

Subprimes II, Terug naar de toekomst : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
crispus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 401
Inschrijving: 08/09/06, 20:51
Plaats: Rennes
x 1




par crispus » 18/12/08, 11:02

Remundo schreef:Beeld

De Japanse crisis dateert van 1990, met wereldwijde gevolgen (zie "Balladur-jaren" in Frankrijk).

De Fed bood na 11 september 2001 meestal disconteringsvoeten aan en overspoelde de wereld met haar apengeld om het vertrouwen van beleggers te herstellen. Na de crash van "nieuwe technologieën" en de ineenstorting van de Twin Towers hadden ze een ernstige kater...

Het verschil tussen de VS en Japan is dat de Japanners in 1990 niet nog meer schulden wilden maken door "gratis" yen te kopen. Bij gebrek aan "solvabele" kopers moest de lokale handel zich aanpassen door de prijzen te verlagen. Dit heeft wereldwijd gevolgen voor de kosten van hightechproducten, een van de weinige gebieden waarop Japan concurrerend is gebleven.

Omgekeerd beleefde de Amerikaanse economie - en de wereld - minstens 6 jaar van volledige euforie, waarbij elke economische speler zichzelf volstopte in het proces en zijn prijzen koste wat het kost opdreef.

Nu de crash is bevestigd, wordt het Japanse scenario wereldwijd gereproduceerd. Leners die nog niet klaar zijn met het aflossen van uitstaande leningen, die geen uitzicht hebben op koopkrachtstijging (werkloosheid), geen andere leningen willen - kunnen - niet meer afsluiten, ook niet tegen nultarief... Ze moeten genoegen nemen met leven van van dag tot dag, niet met het geld dat hen voor morgen was beloofd!

Maar aangezien het huidige economische systeem piramidaal van aard is, moet het lenen koste wat het kost doorgaan om de illusie in stand te houden. Het is onmogelijk om openstaande leningen terug te betalen, behalve door nieuwe leningen aan te gaan.

Consumenten willen niet meer volgen: we moeten ze dwingen! De staat wordt nu de enige lener, en ieder van ons zal zijn schuld moeten terugbetalen via onze belastingen...

Maar wil dit scenario geldig blijven, dan moet de pensioengerechtigde leeftijd worden teruggedrongen... tot minstens 500 jaar! : Lol:

De komende maanden en jaren worden spannend om naar te kijken... voor de overlevenden. : Mrgreen:
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 57-gasten