Veranderende banken, ecologische en sociale criteria

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Veranderende banken, ecologische en sociale criteria




par Christophe » 01/10/08, 13:06

In deze tijden van financiële crisis Het is de hoogste tijd om licht te werpen op het uitschot en de twijfelachtige praktijken van de markt: welke instanties zijn het minst ecologisch verantwoord? Dient uw geld anti-economische doelen (antwoord: ja uiteraard, maar in welke mate?)? Friends of the Earth heeft zojuist een uitstekend document gepubliceerd dat hopelijk de boel op de rails zal zetten!

Sterker nog: de kracht van een bank wordt gemaakt door...haar klanten!

Overzicht: https://www.econologie.com/choisir-une-b ... -3935.html
Volledige gids om hier te downloaden: https://www.econologie.com/finance-chois ... -3934.html

Beeld

Vrienden van de Aarde publiceren vandaag de versie 2008-2009 van hun eco-burgergids “Milieu: hoe kies ik mijn bank? » , in samenwerking met de CLCV. De vereniging analyseerde de ecologische en sociale gevolgen van de verschillende activiteiten van grote Franse banken om burgers te informeren over het gebruik dat wordt gemaakt van het geld dat zij aan hun bank toevertrouwen, en om hen aan te moedigen hun praktijken aan te passen. De gids onthult in zijn classificatie drie verschillende groepen banken: Nef en Crédit Coopératif met positieve impact, Banque Postale, Banque Populaire, Caisse d'Epargne en Crédit Mutuel-CIC met lage tot matige risico's, en Crédit Agricole, Société Générale en BNP Paribas , die het meest riskant blijken te zijn en waarvoor Friends of the Earth specifieke aanbevelingen doet.

De publicatie van de gids “Milieu: hoe kies ik mijn bank?” 2008/2009” (1) komt anderhalf jaar na de eerste versie. Gebaseerd op onder meer de expertise van BankTrack, het internationale netwerk van NGO’s die zich bezighouden met financiën waarvan Friends of the Earth lid is, bevestigt de gids 2008-2009 wat zijn voorganger al onthulde: te veel Franse banken zijn betrokken bij controversiële projecten met zware sociale en ecologische gevolgen. Yann Louvel, campagneleider Private Finance bij Friends of the Earth, vat de verkregen resultaten samen: “De grote Franse netwerkbanken hebben uiterst uiteenlopende activiteiten en beroepen, met even uiteenlopende gevolgen. De analyses die we hebben uitgevoerd, hebben het mogelijk gemaakt om drie zeer verschillende groepen banken te onderscheiden op basis van de impact die hun activiteiten teweegbrengen.”

De meest risicovolle Franse banken zijn BNP Paribas, Société Générale en Crédit Agricole. Ze behoren tot de grootste internationale banken via hun bedrijfs- en investeringsbankactiviteiten, en zijn elk betrokken bij meer dan tien controversiële projecten over de hele wereld. De gids ontwikkelt twee voorbeelden: de kerncentrale van Belene in Bulgarije en het olie- en gasproject Sakhalin II in Rusland. Sébastien Godinot, campagnecoördinator bij Friends of the Earth, legt uit: “Ondanks talrijke demonstraties en een engagement van de CEO van de groep, Baudouin Prot, is BNP Paribas nog steeds betrokken bij het gevaarlijke en verouderde Belene-project. Op dezelfde manier besloot BNP Paribas, ondanks jarenlang internationale controverse, afgelopen juni het Sakhalin II-project te financieren, zonder rekening te houden met milieu- en sociale overwegingen. De milieueffectstudie van het project werd zelfs door Shell vervalst, zoals The Guardian eerder deze maand onthulde. Eerder had Société Générale Gazprom in het project al gefinancierd voor een bedrag van een miljard dollar.”

Dan vinden we Banque Postale, Banque Populaire, Caisse d'Epargne en Crédit Mutuel-CIC, wier activiteiten een lage tot matige impact hebben. Bepaalde regionale banken van onderlinge vestigingen, of bepaalde van hun dochterondernemingen (vooral Natixis), zijn inderdaad betrokken bij bepaalde controversiële projecten, maar hun activiteiten blijven hoofdzakelijk beperkt tot retailbanking en het Franse grondgebied. Tenslotte hebben de activiteiten van Nef en Crédit Coopératif een positieve impact. Yann Louvel concludeert: “La Nef is de enige financiële instelling wiens missie het is om alleen projecten op milieu-, sociaal en cultureel gebied te financieren. Bovendien is zij ook de enige die jaarlijks de lijst publiceert van de projecten die zij financiert, met het bedrag van de toegekende lening en een beschrijving van de gefinancierde activiteiten. Om al deze redenen werkt Friends of the Earth sinds 2008 samen met Nef om dit unieke alternatief in de financiële sector te promoten.

Maar naast deze classificatie presenteert de gids ‘Milieu: hoe kies ik mijn bank’ ook de werking van Franse banken en presenteert aan consumenten-burgers de stappen die moeten worden gevolgd om van bank te veranderen. Er worden producten van solidariteitsfinanciering en sociaal verantwoorde investeringen (SRI) gepresenteerd, evenals het initiatief van de Caisses d'Epargne, dat een aanbeveling van Friends of the Earth opvolgde en voorstelde om hun producten bankdiensten aan individuen te labelen op basis van drie aspecten (veiligheid, verantwoordelijkheid en klimaat). Tenslotte beschrijft de gids de verschillende oplossingen voor de financiering van uw ecologische woning.

Perscontact: Caroline Prak, Vrienden van de Aarde, 01 48 51 32 22 / 06 86 41 53 43

(1) De eco-burgergids 2008-2009 “Milieu: hoe kies ik mijn bank? » is online toegankelijk op deze pagina, als bijlage hieronder.


http://www.amisdelaterre.org/L-environn ... re-de.html

Beeld
Dernière édition par Christophe de 01 / 10 / 08, 17: 08, 4 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 01/10/08, 13:45

Heeft iemand soortgelijke informatie voor de Belgische banken?
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 01/10/08, 15:34

Belgisch of Frans, ik denk dat er niet veel verandert: de slechte studenten zijn de "klassieke" agentschappen, die momenteel lijden onder de subprime-crisis (Fortis, Dexia, enz.). Welnu, deze crisis zou ons daarom in staat stellen de meest “ethische” banken te zien en van de anderen te scheiden! Degenen die lijden zijn ethisch gezien de ergste!

Fortis biedt een "milieu" beleggingsfonds aan met 2 of 3 windturbinefabrikanten, maar ook TOTAL en SHELL... rommel niet!

Met andere woorden: als je ‘gezond’ wilt, moet je het alternatief doen. Ik neem aan dat de Belgische Postbank zich op het niveau van de Franse Post bevindt? Er bestaat ook een equivalent van coöperatief krediet in Brussel, maar ik weet de naam niet meer!

Deze ranglijst onthult de zeer risicovolle praktijken van de drie belangrijkste Franse banken: BNP Paribas, Société Générale en Crédit Agricole-LCL. Deze drie banken hebben een zeer ontwikkelde Corporate en Investment Banking-activiteit in het buitenland, maar ook zeer riskant! In het bijzonder financieren ze grote infrastructuurprojecten met enorme sociale en ecologische gevolgen, zoals olie-, gas-, mijnbouwprojecten, kerncentrales of grote dammen.

(...)

Bovendien zijn BNP Paribas, Société Générale en Crédit Agricole-LCL (evenals Natixis en Dexia, die geen filialen voor particulieren hebben) de Franse banken die het meest zijn blootgesteld aan de subprime-crisis, die de mondiale financiële sfeer vandaag opschudt. juist vanwege hun risicovolle activiteiten in Corporate and Investment Banking!

Omgekeerd hebben de activiteiten van Nef, de solidariteitsfinancieringscoöperatie, positieve gevolgen. Dit is in feite de enige bank die zichzelf de missie heeft gegeven om het haar toevertrouwde burgerspaargeld te gebruiken voor de financiering van uitsluitend projecten op milieu-, sociaal en cultureel gebied. Het is ook de enige die elk jaar de volledige lijst publiceert van de projecten die zij financiert, met het bedrag van de toegekende lening en de beschrijving van de gefinancierde activiteiten. Om deze redenen werken Friends of the Earth sinds begin 2008 samen met Nef om een ​​andere visie op geld te promoten.
0 x
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 01/10/08, 15:47

Hallo,
“Test Achats onderzocht de ethiek van 7 banken actief in België (Argenta, Banque de la Poste, Dexia, Fortis, ING, KBC en Triodos). Vijf thema’s kwamen specifiek aan bod: werknemersrechten, het milieu, belastingen (belastingparadijzen), bewapening en mensenrechten. Triodos is het absolute voorbeeld van een “duurzame” bank ". Volgens het onderzoek doet ING dit beter dan andere grootbanken. Terwijl Argenta en Banque de la Poste duidelijk niet de minste boodschap van een ethische aanpak hebben."

(Maart 2008)
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 01/10/08, 16:28

Ah interessant Bibi, heb jij de precieze URL van deze enquête?

De boodschap van het Franse postkantoor is niet ethischer dan die van de andere banken in de ranglijst. Ik denk dat de feiten belangrijker zijn dan de boodschap, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 01/10/08, 20:51

Bibiphoque schreef:Hallo,
“Test Achats onderzocht de ethiek van 7 banken actief in België (Argenta, Banque de la Poste, Dexia, Fortis, ING, KBC en Triodos). Vijf thema’s kwamen specifiek aan bod: werknemersrechten, het milieu, belastingen (belastingparadijzen), bewapening en mensenrechten. Triodos is het absolute voorbeeld van een “duurzame” bank ". Volgens het onderzoek doet ING dit beter dan andere grootbanken. Terwijl Argenta en Banque de la Poste duidelijk niet de minste boodschap van een ethische aanpak hebben."

(Maart 2008)
@+


Bedankt mijn kleintje!!! Goede tips!!!

We gaan ons verdiepen in het bedrijf
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 01/10/08, 21:44

:pijl: Uitstekend onderwerp! : Arrowl:
Ik hoorde laatst dat het de meeste (Franse) bedrijven zijn vervuilende qua CO2-uitstoot waren DE BANKEN. :schok:

Heel eenvoudig door het financieren en investeren in grote industriële projecten die uiterst negatief zijn in termen van impact op het milieu... :onheil:

Ik zou hieraan willen toevoegen dat dit vaak ook catastrofale sociale gevolgen heeft (verplaatsing van activiteiten, toename van het transport, financiële ontduiking van winsten en belastinginkomsten van de staat).

Een voorbeeld in Bordeaux: IBM verkocht zijn locatie aan SOLECTRON, dat eigendom werd van AXA. Sociale plannen, ontslagen (na het ontvangen van enorme subsidies). Het bedrijf wordt verkocht aan een buitenlandse holding. AXA waardeerde zijn aankoop door een salto te maken, de aandeelhouders zeggen dankjewel, de werknemers huilen en zeggen dat de staat de verkoop moet verbieden, de regering zegt: "dat kan niet, het is in het buitenland"... Je weet wie de eigenaar is van de buitenlandse holding... AXA, natuurlijk... :onheil:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 107-gasten