Geologische middelen niet dat de olie zal missen!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Geologische middelen niet dat de olie zal missen!




par Christophe » 30/09/08, 10:40

Er wordt ons zoveel verteld over de uitputting van energiebronnen (olie, gas, steenkool maar ook uranium)... dat we vaak vergeten te praten over andere mijnbouwbronnen en in het bijzonder metalen!

Hier is de staat van de jaren van reserves aan minerale hulpbronnen in 2006-2007 voor sommige metalen:

Beeld
Bron: aankomend boek van Pierre Langlois “Rijden zonder olie”

Deze cijfers moeten worden genuanceerd omdat, in tegenstelling tot verbruikte olie die ‘verloren gaat’, metalen tot op zekere hoogte kunnen worden gerecycled... en als hulpbron kunnen worden geretourneerd.

Nu heeft recycling ook zijn grenzen. Als iemand hier specifieke informatie over heeft, ben ik zeer geïnteresseerd! Bijvoorbeeld: als ik 1 kg aluminium of staal koop, wat is dan het percentage gerecycled?

Hier is het uittreksel uit de tekst uit het boek (dat begin 2009 in Europa zal verschijnen) dat bij deze grafiek hoort.

Pierre Langlois schreef:“Hoewel we in dit boek veel nadruk hebben gelegd op technologie, blijft het een feit dat het niet erg verstandig is om voortdurend een voertuig van 1 kg te verplaatsen om een ​​persoon van 500 kg te vervoeren.

Er moet niet alleen rekening worden gehouden met het energieverbruik van voertuigen. Ook op het gebied van het grondstoffenverbruik zullen we zeer waakzaam moeten zijn. Figuur E.1 toont ons de volledige omvang van het probleem, waarbij het aantal jaren van reserves (vóór de uitputting van de hulpbronnen) voor verschillende natuurlijke hulpbronnen wordt weergegeven, ervan uitgaande dat de geologische exploitatie zich voortzet in het tempo van 2006 (zie opmerking hieronder). In deze figuur wordt rekening gehouden met de recycling van metalen, aangezien we rekening houden met hun mijnbouwproductie. En hier mogen we niet vergeten dat onze consumptie sterk groeit dankzij opkomende landen als China en India, die een intens industrieel tijdperk ingaan. Als er niets wordt gedaan om de situatie te corrigeren, zullen de reservejaren bovendien korter zijn dan die in Figuur E.1! Hoewel we strenge recyclingprogramma's willen opzetten, zal het terugwinningspercentage niet 100% zijn. De voertuigen die wij produceren zullen dus minder, kleiner (rekening houdend met het klimaat) en langer mee moeten gaan.

Geconfronteerd met deze observatie over planetaire hulpbronnen, wil de auteur zijn overtuiging herbevestigen dat een echte duurzame ontwikkeling van het wegvervoer een zeer aanzienlijke investering in het openbaar vervoer vereist, die onze regeringen de plicht hebben te verbeteren, om een ​​groter klantenbestand aan te trekken. Er zullen snel interlokale monorails met hoge snelheid moeten worden ontwikkeld, evenals elektrische stadsbussen met flesaandrijving. Carpoolen en elektrische gemeenschapsauto's, zoals de MIT City Car (Figuur E.2), zijn andere zeer belangrijke elementen die ons helpen onze afhankelijkheid van olie te elimineren en tegelijkertijd ons verbruik van grondstoffen te verminderen. Fietsen en wandelen vormen een aanvulling op al deze verantwoorde ecologische methoden.


NOTITIE

Om grafiek E.1 te ontwikkelen heeft de auteur gebruik gemaakt van statistieken van de US Geological Survey, in het bijzonder de Mineral Commodity Summaries ( http://minerals.usgs.gov/minerals/pubs/commodity/myb ) voor metalen, in het BP Statistical Review of World Energy rapport van juni 2008 (zie www.bp.com) voor olie en aardgas, en, voor uranium, naar een artikel van Paul Mobbs getiteld Uranium Supply and the Nuclear Option, gepubliceerd in Oxford Energy Forum, het driemaandelijkse tijdschrift van het Oxford Institute for Energy Studies, nummer 61, mei 2005 (zie www.fraw.org.uk/mei). Wat de aluminiumreserves betreft, zijn deze gebaseerd op de bauxietreserves, het enige erts waaruit op economische wijze aluminium kan worden geproduceerd. Kleien bevatten ook veel aluminium, maar we weten niet hoe we dit efficiënt kunnen extraheren. Voor olie en aardgas zijn de door BP opgegeven reserves de bewezen reserves, inclusief, voor olie, de Canadese teerzanden. Voor metaalreserves hebben we gekeken naar wat de USGS Reserve Base noemt, wat de organisatie als volgt definieert:

"Reservebasis. Dat deel van een geïdentificeerde hulpbron dat voldoet aan gespecificeerde minimale fysieke en chemische criteria met betrekking tot de huidige mijnbouw- en productiepraktijken, inclusief die voor kwaliteit, kwaliteit, dikte en diepte. De reservebasis is de ter plaatse aangetoonde (gemeten plus aangegeven) hulpbron waaruit de reserves worden geschat. Het kan die delen van de hulpbronnen omvatten die een redelijk potentieel hebben om economisch beschikbaar te worden binnen planningshorizonten die verder gaan dan de delen die uitgaan van bewezen technologie en de huidige economie. De reservebasis omvat de hulpbronnen die momenteel economisch zijn (reserves), marginaal economisch (marginale reserves) en een deel van de hulpbronnen die momenteel subeconomisch zijn (subeconomische hulpbronnen)”.

“Basisreserves. Dat deel van de geïdentificeerde hulpbron dat voldoet aan de minimale fysische en chemische criteria die zijn gespecificeerd met betrekking tot de huidige mijnbouw- en exploitatiepraktijken, inclusief die voor graad, kwaliteit, dikte en diepte. De basisreserves zijn de ter plekke gedemonstreerde hulpbron (gemeten en manifest) waaruit de reserves worden afgeleid. Zij kunnen die delen van de hulpbronnen omvatten die een redelijk potentieel hebben om binnen een planbare horizon economisch beschikbaar te komen, naast de delen die uitgaan van gedemonstreerde technologieën en huidige economische criteria. Basisreserves omvatten hulpbronnen die momenteel economisch winstgevend zijn (reserves), marginaal economisch (marginale reserves), en sommige van die hulpbronnen die momenteel onder het break-evenpunt liggen (subeconomische hulpbronnen).


ps: Pierre L. is ook de auteur van https://www.econologie.com/forums/synthese-r ... t3797.html
Dernière édition par Christophe de 30 / 09 / 08, 19: 18, 4 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 30/09/08, 10:59

En waar wordt het gerecycled?

Dit is een vraag die ook niet over het hoofd mag worden gezien!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 30/09/08, 11:00

Ja duidelijk...vandaar mijn precisie "info preciseert"

Onlangs werd in een interessant FR5-document op Wallmart een dokbeheerder uit een grote haven aan de Amerikaanse westkust geïnterviewd.

Ze zei dat de vrachtschepen die uit Azië (met name China) kwamen, tot de nok toe volgepropt waren met eindproducten, met... materialen die moesten worden gerecycled... daar werden omgezet in... eindproduct en de cirkel was rond!
Dernière édition par Christophe de 30 / 09 / 08, 11: 03, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 30/09/08, 19:03

Om de focus een beetje te heroriënteren, ik denk dat P.Langlois het heel goed met ons eens is. Ik vroeg hem of hij hierover cijfers had in het eerste bericht op deze pagina: https://www.econologie.com/forums/synthese-r ... 97-50.html
Dernière édition par Christophe de 24 / 08 / 10, 22: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 30/09/08, 22:34

Ik weet niet wat deze cijfers betekenen, maar onder de oceanen moet zich een hoeveelheid grondstof bevinden, dus..... daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.

Neen??

En dan moet je nog meer gaten in de grond maken.... met grote scheppen.

Maar wie bedient de graafmachines en andere kiepwagens???

Olie natuurlijk.

a+
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 01/10/08, 11:51

twee opmerkingen over dit uitstekende artikel over landvoorraden:

Ten eerste waarschuw ik nogmaals voor de perversiteit van de reserves die in de R/P-ratio worden meegerekend. deze verhouding, die als enige verdienste heeft dat zij eenvoudig te begrijpen is, verdeelt de reserves (bekend/geschat/waarschijnlijk of anders, afhankelijk van de hulpbron) door de productie op een tijdstip T
De grootste omissie hierin is dat geologische hulpbronnen niet als een reservoir zijn waarvan de kraan tot de laatste liter met dezelfde stroom stroomt.
als we zeggen dat er nog N productiejaren van zo'n element over zijn, moeten we ons niet voorstellen dat we in hetzelfde tempo door zullen gaan en die ene mooie dag: ach, er zijn er meer!!!
we exploiteren in het begin (uiteraard) de gemakkelijkste geologische reserves en de meeste van deze reserves vertonen een DALING in de productie wanneer meer dan de helft van de uiteindelijke reserves is gewonnen.
Voor olie is het bijvoorbeeld de nu beter bekende piekolie, wat betekent dat de productie, ook al kan deze nog vijftig jaar of langer duren, in de zeer nabije toekomst zal afnemen, waardoor we gedwongen worden onze consumptie te verminderen. verbruiken meer dan de helft van de beschikbare olie.

voor uranium is er nog een andere belangrijke factor en ik verwijs naar de zeer goede artikelen van de Duitse EWG (Energy Watch Group)
Samenvattend is het probleem dat slechts 2/3 van de huidige wereldconsumptie van uranium wordt geleverd door ertswinning. het laatste derde deel is afkomstig van bestaande voorraden, vooral van de ontmanteling van kernwapens. wanneer deze voorraden uitgeput zijn (2013 voor de enorme Russische voorraad), zal er een tekort zijn van 1/3 van het benodigde uranium en zullen de mijnen hun winning dus met 50% moeten verhogen!! het is een veilige gok dat de prijs van kernenergie scherp zal stijgen.

laatste punt over aluminiumrecycling:
in 2006 (de laatste cijfers heb ik) kwam ongeveer 20% van de tonnage afgewerkte aluminiumproducten terug in de vorm van gerecycleerde eindproducten. maar het is niet de grootste door recycling. het grootste deel wordt stroomopwaarts van het eindproduct gedaan in alle fasen van het industriële proces, zodat bij de basisproductie van het metaal (we noemen dit het primaire metaal) ongeveer 50% daadwerkelijk afkomstig is van ‘nieuw’ metaal dat wordt geproduceerd bij de extractie en 50% is afkomstig van recycling van de gehele industriële aluminiumsector.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 01/10/08, 13:10

Hi Dirk,

In feite moet de berekende tijd worden verkort, enerzijds vanwege de toenemende zeldzaamheid/moeilijkheid van de extractie (wat je goed uitlegt), maar ook door het toenemende gebruik van hulpbronnen: met de opkomst van China, India en Zuid-Amerika neemt de druk op de hulpbronnen met ongeveer 4% per jaar toe.

Zonder recycling zal dit op zeer korte termijn (15 tot 20 jaar) niet gebeuren : Idee:
0 x
Beeld
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 01/10/08, 15:12

Remundo schreef:toenemend gebruik van hulpbronnen: met de opkomst van China, India en Zuid-Amerika neemt de druk op hulpbronnen met ongeveer 4% per jaar toe.


het toenemende gebruik van hulpbronnen... we moeten onder ogen zien, want wanneer een hulpbron afneemt in termen van productie per tijdseenheid, is het enige dat we kunnen doen het sneller opeten. : Cry:

Ik hou van je idee van "stress" op hulpbronnen, omdat ik niet zeker ben van de scenario's die een productiestijging van dit of dat aankondigen.
Onlangs hoorde ik in een rapport een man zeggen:
“China en India gaan aan tafel, ook al hebben we al de helft van de taart opgegeten”
aangezien we niet zullen stoppen met eten, is het wiskundig: ze zullen niet de helft ervan hebben
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel




par Bibiphoque » 01/10/08, 15:33

Hallo,
De meeste metalen kunnen, als de middelen daarvoor worden ingezet, voor 100% worden gerecycled.

Wat ervoor zorgt dat de cijfers niet overeenkomen, zijn de metalen die 'geïmmobiliseerd' zijn tijdens de levensduur van het 'object' dat ermee is gemaakt.
Het bekendste voorbeeld is koper, dat systematisch wordt gezuiverd door elektrolyse en vervolgens wordt hergebruikt in primaire gietlegeringen of als puur koper.
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 01/10/08, 17:00

Hoi Bibi en Dirk,

Als ik het heb over de nadruk op hulpbronnen, is dat een andere manier om te praten over het leegmaken van hulpbronnen.

De opname is een notie van stroom, in hoeveelheid/jaar.

We kunnen dus probleemloos het debiet verhogen, wat we ook daadwerkelijk doen.

Het probleem is dat als je de kraan wijd opendraait in een reservoir dat per definitie door niets wordt gevoed (de fossiele en mijnbouwbronnen van de aarde), het reservoir snel leegloopt.

Intussen kunnen we nog een paar jaar ‘binge’, door het debiet met 4%/jaar te verhogen. Dit is het huidige standpunt van alle ‘grote jongens’ (industriëlen, politici, ‘bbp’-economen) in deze wereld. En dit is uiteraard grote onzin.

@+
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 111-gasten