Ambtenaren en BBP

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Ambtenaren en BBP




par Christophe » 07/08/08, 12:54

Vraag die ik mezelf al een tijdje stel: hoe komen ambtenaren tussenbeide in de berekening van het bbp?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 07/08/08, 14:55

O goede vraag : Cheesy:

Op deze link
http://www.insee.fr/fr/ppp/sommaire/imet108d.pdf
de schatting van de bijdrage van het ambtenarenapparaat aan het bbp wordt toegelicht.

Geselecteerd fragment...
Insee schrijft:3. Het bijzondere geval van de overheidsproductie

Overheden produceren hoofdzakelijk niet-marktdiensten waarvoor geen directe evaluatie bestaat.

De schatting van de toegevoegde waarde in waarde wordt gemaakt door de som van de kosten die nodig zijn voor de productie van deze niet-marktdiensten.

Deze kosten bestaan ​​uit loonlijst werkelijke en toegerekende betaalde bijdragen, belastingen op productie, het tegenovergestelde van exploitatiesubsidies en het verbruik van vast kapitaal.

Dit laatste wordt op kwartaalbasis verkregen door de jaarreeks af te vlakken. De prijsindicator die wordt gebruikt om de toegevoegde waarde in termen van waarde te defleren is de salarisindex voor ambtenaren (zonder categorische maatstaven)5.
In tegenstelling tot de andere bedrijfstakken wordt het intermediair verbruik elk kwartaal gemeten, onafhankelijk van de productie, en is het resultaat van afvlakking. De productie wordt dan verkregen als het verschil tussen de toegevoegde waarde en het intermediair verbruik. Het evenwicht tussen hulpbronnengebruik
wordt dan gerealiseerd door af te rekenen met de collectieve consumptie van de overheden.


INSEE-statistieken, je moet er dol op zijn hè? Het is een echte baan zoals ze zeggen :P

Ik moet toegeven dat ik bij sommige van mijn studenten niet zeker weet of de echte "toegevoegde waarde" die van de gemaakte kosten bereikt. Gelukkig compenseren goede studenten dit : Cheesy:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/08/08, 16:09

Ach ja Remundo, eindelijk iets concreets! Maar als je beter leest, wordt oula ca ingewikkeld... Ik ben bang dat ik niet alles begrijp.

Van wat ik lees: het BBP van de overheden = hun kosten, heel eenvoudig? Maar Maar...

Voor het publiek: loonadministratie = positief bbp?
In de particuliere sector: loonadministratie = negatief bbp? (aangezien de kosten worden verlaagd van de toegevoegde waarde die door een bedrijf wordt gecreëerd...)

Heb ik het mis of moet ik terug naar school?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/08/08, 16:16

In dezelfde lijn: als gepensioneerden als ambtenaren worden beschouwd (plausibel), worden hun pensioenen ook positief meegeteld in het bbp???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 07/08/08, 16:36

Haha! Ik moet iemand van INSEE vinden : Cheesy: het is niet mijn kopje thee : Idee:

Ik kan je niets vertellen, er moeten slimme kruideniersberekeningen zijn geweest :D
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/08/08, 16:51

Hihihihi +1

Nou ja, over coole berekeningen gesproken: Berekening van de actuarieel neutrale premie voor een omslagregeling

PTDR!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 07/08/08, 16:57

: Lol:
Er is een smiley die mij toepasselijk lijkt...
Beeld
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 24/11/11, 10:59

Gevonden in dit document: het deel van het bbp dat ‘bezet’ wordt door de publieke sector: https://www.econologie.com/forums/consequenc ... 11243.html

Beeld
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 150-gasten