Na de Nijlbaars: de Panga-vis, globalisering

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Na de Nijlbaars: de Panga-vis, globalisering




par Christophe » 01/08/08, 16:41

Ontdek hier in video: http://www.dailymotion.com/video/xo87j_ ... quun-panga

Persoonlijk heb ik er nog nooit één gezien (of er nooit op gelet)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6931
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870




par gegyx » 01/08/08, 19:15

Ik had de show gezien, uit nieuwsgierigheid. Sterker nog, het staat vaak op het menu van de kantine.
Dan vereist de koopkracht thuis...
Ik vind deze vis goed, praktisch, en sinds ik het rapport zag...
Ik ben niet van gedachten veranderd. : Mrgreen:

Dit is een ader waar de Vietnamezen naar toe snelden, omdat er ideale omstandigheden waren om te fokken. Maar de hausse kwam toen we, door het injecteren van hormonen, aanwezig in de urine van zwangere vrouwen (Chinees, het is goedkoper), de productie van eieren bij vrouwtjes naar wens konden stimuleren.

Hierdoor is aquacultuur mogelijk. Bekijk het rapport, het is grappig.

De jongen groeien en worden vervolgens gedurende zes maanden opgeslagen in netten, die dienen als enorme vallen, onder een rommel, waar de familie van vissersvissers leeft, totdat de vis volwassen is geworden.
Het voedsel dat via een luik wordt uitgedeeld, is een andere slimme mix om er het beste van te maken. : Cheesy:
Ik geloof dat soja uit Zuid-Amerika komt, dus GMO.

Je moet de kleur van het water zien, bij een zicht van 10 cm…

Het gezin blijft dus permanent op de boot om te fokken en over hun schat te waken.
Ze drinken het water uit de rivier, wassen zich ermee en de kers op de taart….
Doe hun zaken vanaf de boot, net boven de val...
: Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 01/08/08, 19:35

Het stoort me nog steeds een beetje om met de vlag "eco" te zwaaien (omdat deze niet uitgeput kan raken in vergelijking met andere soorten) van een vis:

a) bevroren geïmporteerd van de andere kant van de wereld (of bijna)
b) voeden met gedroogde vis (en andere dopingmiddelen, waarschijnlijk antibiotica) geïmporteerd uit de andere kant van de Stille Oceaan (Peru volgens de doc)
c) ermee gedoteerd menselijke hormonen

Nou... ik moet niet hetzelfde idee hebben van "ecologie"...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 02/08/08, 12:07

Hallo Christopher,
Ik heb twee keer een reactie gepost die uit mijn woord komt, met internetlinks, een bekende baan, en uw site weigert mijn reactie :schok:
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 02/08/08, 12:56

Hallo,
Soms eet ik deze vis zonder smaak, maar prima, en zonder botten.
Omdat het onderwerp naar mijn smaak onderzoek waard is, heb ik op het net gezocht met woorden als “pangas toxicologische analyse, of pangasius”
“Of Mekong-vervuiling”, enz.
Ik heb GEEN ENKELE precieze cijfers gevonden over de vervuiling van de Mekong (twee uur onderzoek); noch op analyses uitgevoerd op de panga’s…
Wat ik heb gevonden komt hierop neer:
Panga's voedsel dat dierlijke uitwerpselen bevat
De Mekong heeft een hoog debiet, dus geen risico op vervuiling.
Bestaan ​​van de Mekong-commissie. Waarom???
Het bestaan ​​van kernafvalbakken in Tibet…waarvan het water in… stroomt.
Problemen met arseenvervuiling... olieafval, ontlasting,
Dood van duizenden aquacultuurvissen in de Mekongdelta
Ik ben gerustgesteld dat het erop lijkt dat de Europese Unie de mogelijke toxiciteit van panga's onder controle heeft.
Wat volgt zijn losse artikelen, die ik interessant vond, waarin mijn samenvatting nader wordt toegelicht.
Maar ik heb geen concrete cijfers gevonden over de kwaliteit van het Mekong-water (zware metalen, PCB's, arseen, etc.)
Vervuiling en infrastructuur

Lange tijd bleef de Mekong relatief beschut
problemen met vervuiling. Er werden daar geen of weinig dammen gebouwd
en slechts een paar grote steden, weinig geïndustrialiseerd, hadden dat gedaan
gevestigd op zijn oevers. Navigatieproblemen als gevolg van
Talrijke rotsachtige aanrakingen en stroomversnellingen beperkten de
resulterende milieuproblemen. Betekent dit dat de
rivier is niet vervuild? Helaas niet. Evenals elders is de
De vervuiling heeft de wateren van de Mekong en de verschillende projecten ervan binnengedrongen
ontwikkeling die zich de komende jaren zal voordoen
vormen aanzienlijke risico’s voor ecosystemen en kwaliteit
van het leven van de lokale bevolking. Zich bewust van de problemen, de zes
deelnemers van de Mekong River Commission (MRC) erkenden de
Het voorkomen van verontreiniging als een van hun hoogste prioriteiten.
Ook al komen vervuilingsproblemen overal voor, toch is dat zo
zeer aanwezig in de delta, een landbouw- en aquacultuurgebied
erg belangrijk. Pesticiden (insecticiden, herbiciden, fungiciden
en andere chemicaliën), waarvan er vele verboden zijn,
ofwel gereguleerd vanwege hun toxiciteit, worden nog steeds gebruikt
massaal door een meerderheid van de boeren. Gevolgen voor de gezondheid
bevolkingsgroepen beginnen de Vietnamese autoriteiten zorgen te baren.
************************************************** ***
Ander artikel:
Conclusie
Gezien de slechte resultaten van de Chinese behandeling van nucleair afval en het gebrek aan technologie voor de opslag van dit afval, zijn de gevolgen van de nucleaire ontmanteling van het Tibetaanse plateau werkelijk alarmerend, zowel voor Tibet, China als de buurlanden.
De nucleaire verwoesting van het Tibetaanse plateau is een regionaal en internationaal probleem. Meer in het algemeen is dit een groot probleem, omdat hier de belangrijkste rivieren van India, China, Nepal, Pakistan, Bhutan, Birma, Bangladesh, Thailand, Cambodja, Vietnam en meer stromen.
Het Tibetaanse plateau moet worden gered van een nucleaire holocaust. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de Chinese regering, maar ook bij de Tibetanen en de internationale gemeenschap. We moeten handelen voordat het te laat is.

**********************************
Meervalvideo (de video is leuk)
http://translate.google.be/translate?hl ... r%26sa%3DN

In de Mekongdelta was de geproduceerde hoeveelheid dierlijke mest klein genoeg om effectief te kunnen worden gebruikt als visvoer in visvijvers en kanalen. Met de toename van het aantal dieren is de uitwerpselen echter een bron van watervervuiling geworden


Vervuiling door industriële zones brengt de economische ontwikkeling in de Mekongdelta in gevaar, zeiden experts vrijdag op een conferentie in de provincie Long An.
Adjunct-directeur van het Zuidelijk Instituut voor Wetenschap en Technologie Nguyen Chon Trung zei dat tot 70 procent van de 203 industriële zones in de regio geen centrale afvalwaterzuivering heeft.
Op een zelfs nog alarmerender manier zei hij dat 90 procent van de fabrieken in de Mekong Delta afvalwater rechtstreeks in het milieu loost.



Honderdduizenden gekweekte vissen zijn dood aangetroffen in een van de belangrijkste rivieren van Thailand, zei het ministerie van Visserij dinsdag, wat de angst voor vervuiling door fabrieken in de regio deed rijzen.
Artikel gepubliceerd op dinsdag 13 maart 2007 om 03:52 EDT

Antibioticaresistentie bij Gram-negatieve bacteriën geïsoleerd uit gekweekte meerval
Sarter S., Hoang Nam Kha Nguyen, Le Thanh H., J. Lazard, D. Montet. 2007. Voedselcontrole, 18 (11): 1391-1396.

Voedingspraktijken voor Pangasius sp. De aquacultuur in de Mekong Delta (Vietnam) wordt geëvalueerd en het belang van zelfgemaakt voer wordt benadrukt. Boeren besteden 5% van de productiekosten aan ziektepreventie, vooral aan profylactische en therapeutische antibiotica. Daarom heeft het onderzoek tot doel de resistentie van visbacteriën tegen antibiotica te analyseren om hen te helpen hun praktijken te verbeteren. Bacteriën geïsoleerd uit meerval (n = 92) werden willekeurig geselecteerd uit 3 verschillende viskwekerijen om hun antibioticaresistentie te analyseren en om de antibioticadruk die op het milieu werd uitgeoefend te beoordelen. Antimicrobiële gevoeligheid werd onderzocht voor geselecteerde isolaten tegen 6 belangrijke antibiotica met behulp van de agar-diffusiemethode: oxytetracycline, chlooramfenicol, trimethoprim-sulfamethoxazol, nitrofurantoïne, nalidixinezuur en ampicilline. De belangrijkste bacteriële microflora bestond uit leden van de families Enterobacteriaceae (49,1%), pseudomonaden (35,2%) en Vibrionaceae (15,7%). De belangrijkste meervoudige antibioticaresistentieprofielen omvatten AM-OTC-SXT-NA (17,8% van de isolaten), OTC-SXT-NA (15,1%), AM-C-FT-SXT-NA (13,7%), AM- FT-OTC (9,6%), AM-C-FT-OTC-SXT-NA (8,2%). De MAR-indexwaarden van de 3 bedrijven variëren van 0,36 tot 0,62, wat duidt op een hoog risico op blootstelling aan antibioticabronnen. Deze resultaten toonden aan dat antibioticaresistentie bij inheemse visbacteriën van groot belang is in de aquacultuur van Mekong-meervallen in de rivierdelta. © 2006 Elsevier Ltd. Alle rechten voorbehouden.

:D Ha!, het is mij eindelijk gelukt om dit antwoord te sturen.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/08/08, 19:24

Welnu, natuurlijk schrikken we af van het aspect van de uitwerpselen: biologische, bacteriologische onzuiverheden, zware metalen, vreemde hormonen, enz.

maar laten we onze eeuwenoude natuurlijke landbouw ‘met mest’ niet vergeten : Cheesy: .

het is typerend voor de levenscyclus: planten groeien beter op de m..., champignons worden gekweekt op paardenmest, mest wordt toegevoegd om de velden te bemesten, enz....(en het gras werd dikker bij de poten van de tuintafel, waar mijn hond zijn poot optilde!). Het is een natuurlijke cyclus, ook al walgen we er een beetje van.

Dat gezegd hebbende, ben ik er een groot voorstander van dat er strikt toezicht wordt uitgeoefend op dit soort producten.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 02/08/08, 20:06

lejustemilieu schreef:Hallo Christopher,
Ik heb twee keer een reactie gepost die uit mijn woord komt, met internetlinks, een bekende baan, en uw site weigert mijn reactie :schok:


Controleer ze speciale karakters...en als het nog steeds niet werkt, stuur mij dan een e-mail...

Oeps, het is je blijkbaar gelukt...

Geen vervuilingsonderzoek op de Mekong? Is dit zelfs verrassend?
Integendeel geïmporteerd visvlees moet aan normen voldoen...
Dernière édition par Christophe de 02 / 08 / 08, 20: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 02/08/08, 20:17

Uiteindelijk is het mij gelukt, nadat ik de tekst had omgezet. Dank je wel
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 02/08/08, 22:13

Hallo olifant
elephant schreef:Welnu, natuurlijk schrikken we af van het aspect van de uitwerpselen: biologische, bacteriologische onzuiverheden, zware metalen, vreemde hormonen, enz.

maar laten we onze eeuwenoude natuurlijke landbouw ‘met mest’ niet vergeten : Cheesy: .

het is typerend voor de levenscyclus: planten groeien beter op de m..., champignons worden gekweekt op paardenmest, mest wordt toegevoegd om de velden te bemesten, enz....(en het gras werd dikker bij de poten van de tuintafel, waar mijn hond zijn poot optilde!). Het is een natuurlijke cyclus, ook al walgen we er een beetje van.

Dat gezegd hebbende, ben ik er een groot voorstander van dat er strikt toezicht wordt uitgeoefend op dit soort producten.


De natuur ‘exploiteert’ wel de uitwerpselen van andere soorten, maar niet noodzakelijkerwijs die van haar eigen soort. Het is onvermijdelijk dat de ziekte zich verspreidt en gezien de welvaart die we in de vijvers op de video zien, kan de besmetting een hele kweek in minder dan 2 jaar wegvagen. Dus preventief.....dwingen we ze af met antibiotica. :onheil: . Het is dezelfde oplossing als voor kippen, varkens, koeien, bijen etc....
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 02/08/08, 23:16

ja, inderdaad, dit antibiotica-aspect was mij ontgaan, sorry..
Beste ! geen panga op het menu! noch vanavond, noch volgende week, nooit! :frons:
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten