Financiële crises, begrijpen Arte thema

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025

Financiële crises, begrijpen Arte thema




par Christophe » 02/07/08, 00:43

Dankzij Arte begreep ik (vrij) precies de subprime-crisis en die van Eron in 2001...

Ik begreep ook dat de crises cyclisch waren en dat ze van erger tot erger gaan, en dat alleen de tussenkomst van de staat het mogelijk maakt om ‘het ergste’ te vermijden (zelfs in de VS, het domein van het liberalisme). langer?

Jammer dat ik alleen de laatste 30 minuten van "Bubbles, Crashes and Rebounds" heb gezien... Jammer dat niemand erover sprak op de forums Voor...

Het is ook de eerste keer dat ik een econoom hoor praten over "het uitdagen van ons groeimodel" en "eindige hulpbronnen"... Ik ben verbaasd!

Van de ene crisis in de andere!

Dalende beurzen, stijgende voedselprijzen, recessie in de Verenigde Staten, stijgende olieprijzen, bezorgdheid over de groei in Europa... De westerse wereld is in een nieuwe crisis beland. Aan de vooravond van de G8-bijeenkomst, uitleg en analyses in "Thema".


21 uur In het hart van de crisis
Documentaire van Ève Challeton en Pierre Briançon (Frankrijk, 2008, 52 min) Coproductie: ARTE France, Éléphant & Cie

Heeft de virtuele economie het contact met de reële economie verloren? Een terugblik op de subprime-crisis in de Verenigde Staten en de onmiddellijke gevolgen daarvan in Europa.

Op 4 juli ontmoeten de acht grootste mogendheden ter wereld elkaar in Japan als onderdeel van de G8. Op de agenda van deze strategische top: de financiële storm die de wereldeconomie hard treft en de middelen om die te stoppen. Het begon allemaal in april 2007 in de Verenigde Staten met de subprime-crisis.
Tegenwoordig bevestigen veel economen het: we zijn in een duister scenario beland dat doet denken aan dat van 1929. De regisseurs van deze documentaire volgden het dagelijkse leven van de grote spelers in de financiële wereld om te begrijpen wat elk van hen motiveert. Een echte duik in het hart van de financiële mechanica, van de voorbereidingen voor de G8 door Christine Lagarde, minister van Economie en Financiën, tot het kantoor van Dominique Strauss-Kahn, nieuwe baas van het Internationaal Monetair Fonds, via de Stad en de tegenslagen Om nog maar te zwijgen van de hoofdpijn die kleine en middelgrote bedrijven ondervinden die moeite hebben om zichzelf te financieren.

21:50 Bubbels, crashes en rebounds
(Frankrijk, 52 minuten) ARTE F
Regisseur: Michel Kaptur, Schrijver: Eli Cohen, Producent: Cineteve

Markttoezichthouders zijn er de afgelopen tien jaar in geslaagd de gevolgen van grote economische crises te beperken. Wat als degene waar we doorheen gaan ernstiger was?

De Aziatische crisis, het faillissement van het hegdefonds LTCM, het uiteenspatten van de internetzeepbel, het faillissement van Enron en tot slot de subprime-crisis: vijf crises van wisselende duur en intensiteit, maar vijf grote economische crises in tien jaar tijd. Elke keer dat het wereldwijde financiële systeem in gevaar is gebracht, elke keer dat er een specifieke verklaring naar voren is gebracht, elke keer dat het spookbeeld van de crisis van 1929 commentatoren achtervolgt, elke keer dat een redding van in gebreke blijvende actoren wordt georganiseerd en elke keer dat de economie weer opleeft. Zozeer zelfs dat we ons gaan afvragen of de wereldeconomie niet ongelooflijk veerkrachtig is geworden en of onze regeringen en regelgevers, in tegenstelling tot in 1929, niet de middelen hebben gevonden om de crises te beteugelen. Maar met de subprime-crisis lijken traditionele remedies niet meer te werken. Zou deze crisis, het hoogtepunt van grote verstoringen, de ernstigste kunnen zijn? Beheersen we echt de kunst van crisismanagement of komen we, crisis na crisis, steeds dichter bij het in twijfel trekken van het hele systeem? Een belangrijke vraag die deze film onderzoekt.

22 uur Debat (Frankrijk, 40, 2008 minuten)
ARTE F
Presentator: Thomas Kausch
herhaalt:
10.07.2008 om 11: 40

Gast: Olivier Ferrand (President van Terra Nova, een Franse "denktank")


http://www.arte.tv/fr/accueil/semaine/2 ... =2008.html
Dernière édition par Christophe de 10 / 10 / 08, 15: 56, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 02/07/08, 07:26

Die heb ik ook gevolgd, heel interessant. Het is niet op een privékanaal dat we dat zouden hebben gezien!
medias/sarkozy-en-off-sur-france3-t5662.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 02/07/08, 09:18

Uh Arte is een privékanaal geloof ik...

Openbaar bedoel je?
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 02/07/08, 10:44

Ah, ik wist niet dat Arte privé was! Je bent er zeker van ??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 02/07/08, 10:51

Het lijkt mij dat het nog steeds erg openbaar is...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Arte_France
Het kapitaal van Arte France wordt gezamenlijk gehouden door:

Frankrijk Televisies (45%)
De staat (25%)
Franse radio (15%)
NAi (15%)
Alle aandeelhouders zijn openbare bedrijven, overheidsinstanties of iets dergelijks


zie ook
http://fr.wikipedia.org/wiki/France_T%C ... %A9visions
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 02/07/08, 10:55

Ik heb gisteren de hele show bekeken, omdat ik zag dat deze geheel ontworpen is door Elie Cohen, die in het algemeen geen onzin praat.

We hebben de bloemlezing gezien van alle excessen van het kapitalisme. Het probleem ligt niet in de systemen, van de meest liberale tot de meest staatistische, maar in de menselijke natuur. De hebzucht, lafheid, het meest abjecte cynisme zijn altijd aanwezig in al deze grote financiële schandalen :|

Zeer goede serie die ik aanbeveel om te kijken. Het moet toegankelijk zijn in "podcast"...
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 02/07/08, 11:14

Arte is dus openbaar :)
Mea Culpa.

Aan de andere kant, wees voorzichtig, uw cijfers hebben alleen betrekking op ARTE FRANCE...u moet ook de Duitse kant zien, maar ik veronderstel dat het hetzelfde is...vandaar de afwezigheid van RECLAME op ARTE (zodat de wet niet veel veranderen :D)

Remundo als je wist dat je een onderwerp had moeten/kunnen maken.

Het is beschikbaar op ARTE +7, aan de andere kant gooit het me:

Sorry, je moet wonen in Duitsland, Frankrijk, Guadeloupe, Frans-Guyana, Martinique, Reunion, Frans-Polynesië, Saint-Pierre en Miquelon, Wallis en Futuna, Mayotte, Nieuw-Caledonië of Franse zuidelijke gebieden om dit te bekijken video.


Dus als kk1 de moeite zou nemen om haar te redden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 02/07/08, 11:47

Ik probeer het, maar ik kan het niet...

http://plus7.arte.tv/fr/detailPage/1697 ... 72942.html

et

http://plus7.arte.tv/fr/detailPage/1697 ... 72944.html


Ik heb de recente zelfstudie geprobeerd, klik met de rechtermuisknop -> eigenschappen, maar het werkt niet (geen toegang tot dit menu)

Kekifo doen?
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 02/07/08, 11:50

Heb je het geprobeerd met een camstudio of gelijkwaardig?

Kijk anders naar de broncode van de pagina waar de url .asx of mms:// kan verschijnen?
Tot slot, misschien moet je toch niet te veel dromen, Arte moest een beetje veiligstellen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16086
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 02/07/08, 11:53

eh... ik ben geen pro... :?

en hoe kom je aan de broncode van de pagina?
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 118-gasten