Wat is economische winstgevendheid? Reflections ...

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

Wat is economische winstgevendheid? Reflections ...




par Christophe » 01/03/08, 07:06

Wat is voor u economische winstgevendheid?

Achter deze nogal 'fundamentele' vraag zou ik een onderwerp van reflectie willen lanceren over de economische winstgevendheid van een aankoop in het algemeen.

Ik zou laconiek zijn en beginnen met de huidige paradox van onze samenleving:

gemiddelde consument schreef:Ik investeer niet in zonne-energie omdat het niet rendabel is aan de andere kant vraag ik het mezelf niet eens af niet de kwestie van de winstgevendheid bij het kopen van een nieuwe auto


Het is daarom de hoogste tijd om na te denken over verandering onze ‘ranglijst’ van sociale waarden...of zelfs omkeren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16116
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5239




par Remundo » 01/03/08, 09:55

Ah, heel breed onderwerp...

Naar mijn mening zou de winstgevendheid, als we het willen samenvatten, kunnen worden teruggebracht tot een activiteit waar iedereen van profiteert:
- de industrieel
- de consument
- de staat, en dus de sociale systemen
- arbeiders, technici, industriële leidinggevenden
- EN het milieu.

Winstgevendheid... zou het econologie kunnen zijn? :?

Is het utopisch? Misschien misschien niet !
:D
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 01/03/08, 10:08

Uitgebreide discussie zoals je zegt...

We moeten beginnen met het nauwkeurig en zo algemeen mogelijk definiëren van het begrip winstgevendheid.

Het gaat niet alleen om de economische winstgevendheid, denk ik...

Kunnen we bijvoorbeeld zeggen: "Ik ben gestopt met roken, is het rendabel voor mijn (hoofd)long?"
0 x
Avatar de l'utilisateur
louphil
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 278
Inschrijving: 22/07/05, 01:20
Plaats: Gironde (Ste Foy-la-Grande)
x 4




par louphil » 01/03/08, 13:52

Zodra het woord winstgevendheid verwijst naar een monetair systeem, is het resultaat beslist vertekend...
Geld was aanvankelijk een ruilmiddel, maar zoveel agrefins beschouwden het als een op zichzelf staand goed, dat het zijn belangrijkste kenmerk verloor, namelijk dat het diende als standaardmaatstaf om een ​​waarde te schatten, dat dit óf werktijd óf goederen was. .
Dus zoals de zaken er nu voorstaan, betekent het woord 'winstgevendheid' niets...
Aan de andere kant, als we onszelf vanuit het gezichtspunt van een arbeider plaatsen, die een instrument gaat maken om repetitieve taken sneller uit te voeren dan met zijn vroegere middelen, zal het woord winstgevendheid zijn volle betekenis krijgen zodra zijn nieuwe tool zal hem in staat hebben gesteld de "verloren" tijd bij het maken ervan in te halen ...
0 x
http://wunic.fr

Dit komt omdat de snelheid van het licht groter is dan die van gezonde
Sommigen hebben de briljante lucht voordat de airco ....:D :D :D
Avatar de l'utilisateur
Arthur_64
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 16/12/07, 13:49
Plaats: Pau




par Arthur_64 » 01/03/08, 14:12

Als ik een object koop - zeg maar een auto - dat heel lang meegaat, weinig onderhoud nodig heeft, weinig brandstof verbruikt, ... is het winstgevend voor mij.

Ik bewaar dit voertuig voor een lange tijd, dus ik vernieuw het niet en het heeft niet veel onderhoud nodig: het is niet winstgevend voor de fabrikant.

Al is winstgevendheid in theorie de verhouding tussen wat het kost en wat het oplevert (voor de fabrikant). Dus als hij het niet met verlies verkoopt, is het winstgevend voor hem, maar het is niet in zijn belang.

Alles is een kwestie van normen. Wat interessant is voor de consument, is niet per se interessant voor de verkoper.

Het ideaal (het utopische?) zou interessante aankopen zijn voor de consument en de verkoper/producent.

We moeten alle parameters zien, we zitten in een cybernetisch systeem.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 01/03/08, 17:52

Dag
We hebben een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven
Voor het verwarmen van huizen
Ik lees en ik luister naar je, je hebt de neiging om, voor vragen over levensstijl of esthetiek, stenen huizen te bouwen met heel weinig isolatie, het hebben van open haarden is mooi om naar te kijken, maar het is verre van efficiënt, verwarmingssystemen met watercirculatie, het is stil , het is schoon, het is discreet, maar energetisch?
Als ik het aantal liters olie vergelijk om je huizen te verwarmen in een mild klimaat, vergeleken met onze huizen in een barre klimaat met 5 maanden winter (de afgelopen dagen opnieuw -23 en de sneeuw smelt pas begin april)
Wat is het verschil, de isolatie, de constructie van de huizen, de verwarmingsmethode, het verbranden van hout is rationeler in een goede langzaam brandende kachel dan in een open haard.

De economische winstgevendheid in een gezin is dat al zijn dagelijkse uitgaven, huisvesting, voedsel, ect. hij heeft nog iets om zijn vrije tijd mee bezig te houden.
Bepaalde activiteiten kun je voor je plezier doen, zoals hout zagen met een zaag en een bijl, maar veel beter gaat het met een kettingzaag, hetzelfde geldt voor het maaien van je gazon, of het omdraaien van de aarde in je grote tuin.
Vroeger zaagde ik ijzer met een handzaag, nu gebruik ik dit gereedschap zelden.
Naarmate een man ouder wordt, wordt hij automatisch winstgevender in zijn daden, hij spaart zijn spierenergie, als hij op zoek gaat naar een hulpmiddel, denkt hij erover na om geen onnodige stappen te ondernemen, hij plant zijn activiteiten zo dat hij geen onnodige acties onderneemt .
Toen ik jong was, vroeg ik me af: hoe doe ik dit?
Nu vraag ik mij af: waarom moet ik dit doen? Heb ik het echt nodig?

Andre
0 x
nightrow
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/11/07, 22:40




par nightrow » 01/03/08, 17:52

Mijn standpunt:
Er wordt gezegd dat een operatie ‘winstgevend’ is als de baten groter zijn dan de kosten. Dit is de basisdefinitie die door fabrikanten wordt gebruikt om te definiëren of een product winstgevend is, of met andere woorden winstgevend.

Voor een individu heeft het begrip winstgevend een andere betekenis: in het algemeen is het het feit dat de gekozen handeling (aankoop van een auto) minder uitgaven genereert (vergeleken met een referentiewaarde).
Er wordt bijvoorbeeld vaak gezegd dat een investering winstgevend is wanneer deze de benchmark overtreft, zoals de Livret A-rekening.

Het moet duidelijk worden begrepen dat in de context van het kopen van een auto het feit dat je de auto moet kopen, wordt verworven. De winst (uit mobiliteit) wordt noodzakelijk geacht, de kwestie van de investeringen doet zich niet langer voor.
Daarom rijst alleen de vraag van de "winstgevendheid", namelijk welke aankoop de kosten zal minimaliseren in vergelijking met een typische auto.
Deze vraag wordt vaak niet gesteld omdat de winst (mobiliteit) de investering ruimschoots rechtvaardigt.

Bij de aanschaf van zonnepanelen is het enige dat investeringen kan stimuleren puur financieel rendement. De winst (autonomie en productie van hernieuwbare energie) wordt inderdaad zelden als voldoende reden genomen om een ​​zonnepanelenproject te rechtvaardigen.
Het project is dus alleen financieel rendabel.

Het hele probleem draait dus om de vraag welke waarde verbonden is aan de baten en de kosten. Zolang de bescherming van de planeet niet wordt gezien als een doelstelling die op zichzelf investeringen rechtvaardigt (we kunnen hiertoe komen), zal de enige geschatte winst voor het grootste deel alleen in € worden geteld...

Kortom, ik leer je waarschijnlijk niet veel, maar het is altijd interessant om dit soort concepten te formaliseren :D
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 01/03/08, 19:23

Ik vind dat het idee van winstgevendheid niet ver verwijderd is van het idee van de waarde van iets, en daar komen we terecht in een filosofisch debat.

Laat me het uitleggen: om winstgevend te zijn, moet het ding waarde hebben.
Als iets geen "nut" heeft, nou, het heeft geen waarde voor ons en dan is er sprake van winstgevendheid, ga je gang mijn liefste, we verhuizen.

Maar als iets voor ons belangrijk is, dan heeft het veel waarde en is de winstgevendheid aanzienlijk en zullen de financiers er des te blijer mee zijn??

Neen??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 01/03/08, 19:49

Hallo Nightrow

nightrow schreef:Het hele probleem draait dus om de vraag welke waarde verbonden is aan de baten en de kosten. Zolang de bescherming van de planeet niet wordt gezien als een doelstelling die op zichzelf investeringen rechtvaardigt (we kunnen hiertoe komen), zal de enige geschatte winst voor het grootste deel alleen in € worden geteld...


Precies, wat winstgevend is, is het idee hebben van wat essentieel is. Als we de planeet verpesten door nalatigheid, onwetendheid, hebzucht, domheid enz... zullen we alles verloren hebben en kan er geen enkele berekening meer gemaakt worden van de winstgevendheid. Het lijkt een beetje op schaken: het heeft geen zin om de dame van de tegenstander te nemen als dit betekent dat je twee zetten later moet lijden in Schaakmat. :frons:
A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
nightrow
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/11/07, 22:40




par nightrow » 01/03/08, 20:05

Daarom is een puur financiële winstgevendheid op de lange termijn een concept dat gedoemd is te mislukken.
Met welk idee het te vervangen, is het probleem...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 118-gasten