Patent of copyright ???

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Grald
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 06/06/06, 16:59
x 8

Patent of copyright ???




par Grald » 05/04/07, 17:38

Hallo,

Ik weet niet zeker of ik in de juiste sectie zit, maar een vraag stoort me, wat te kiezen: patent of copyright (voor technische innovaties) ???

Op de site http://droitsdauteur.free.fr/ Ik heb alles wat ik kon vinden links en rechts over dit onderwerp verzameld

Natuurlijk geef ik de voorkeur aan auteursrechten, maar omdat ik hier geen professional in ben, kan mijn enthousiasme verkeerd zijn.
Als er competente mensen of gebruikers van octrooien of auteursrechten zijn (voor technische innovatie), hoor ik graag uw mening. Ik denk dat veel mensen geïnteresseerd zullen zijn in dit onderwerp forum van creatief.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 05/04/07, 18:03

Technische innovaties zijn exclusief beschermd door uitvindingsoctrooien.

Auteursrecht is voorbehouden voor artistieke creaties (bijvoorbeeld).

Een auteursrecht is niets waard tegen een octrooi. Veel sites maken misbruik van het gebrek aan kennis van het grote publiek over intellectuele bescherming om "nep" -bescherming te verkopen.

ps: ik heb in 2003 een patent aangevraagd dus ik weet (een beetje) waar ik het over heb ...
0 x
ThierrySan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 406
Inschrijving: 08/01/07, 11:43
Plaats: Zuid-West




par ThierrySan » 05/04/07, 18:52

Aan de andere kant, wanneer het een technische innovatie in IT is, dwz puur software, valt het onder het auteursrecht.

Als technische innovatie in de informatica echter andere technische punten aan het licht brengt: bijvoorbeeld de ontwikkeling van een systeem dat een hardwaregedeelte en een softwaregedeelte omvat, geloof ik dat het kan worden onderworpen aan een patent. Ik kan me echter vergissen. Misschien moet elke innovatie worden beschermd door het toepassingsgebied ...

Als ik dat zeg, moet ik proberen de oorspronkelijke informatie aan te vullen om de actiegebieden van de twee soorten bescherming beter te kunnen benaderen. Aarzel daarom niet om mijn info aan te vullen of te wijzigen !! : Wink:
0 x
Grald
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 06/06/06, 16:59
x 8




par Grald » 05/04/07, 19:40

Het is waar dat auteursrecht a priori niets te maken heeft met de bescherming van een technische innovatie (? Wat maakt deel uit van de hardware?) ... maar het lijkt erop dat hulpprogramma ... al was het maar dan om te voorkomen dat iemand een patent aanvraagt, kaarten gebruikt of verspreid, enz.

Voor een geweldig idee is misschien het patent het beste, maar voor alle kleine innovaties is het nemen van een patent te verwoestend, velen blijven liever zwijgen en het is echt nootachtig.

De slag van het auteursrecht is niet zo eenvoudig om te oefenen, het houdt zich aan regels om te worden gerespecteerd (er zijn er nogal wat op de site), het geheel is om de efficiëntie in gerechtigheid te kennen ??? Ik weet dat rechtszaken (auteursrecht die een technische innovatie beschermen) zijn gewonnen, maar hoeveel zijn er verloren gegaan ???
0 x
Pierre-Yves
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 06/12/07, 17:13
Plaats: Rennes-Quimper




par Pierre-Yves » 02/02/09, 14:42

Ik ben in de war ! Een paar weken geleden gaf iemand (sorry, ik weet niet meer wie!) De referentie van een INPI-document met de titel "Waarschuwing voor industrieel auteursrecht".

Sindsdien heb ik deze grappige kleine strip gevonden die spreekt over "proeftijdstorting" en die patenten op een nogal virulente manier aan de kaak stelt:

http://www.canal-invention.com/bd-maternelle.html

Wie te geloven?
0 x
optimalisatie, energiebesparing
http://www.avel-vor.fr
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16126
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 02/02/09, 15:46

Hallo Pierre-Yves,

Wil je hier zeker over praten?
http://www.inpi.fr/fileadmin/mediathequ ... vet_DA.pdf

Het is een eeuwigheid van de INPI die erop gericht is om de uitvinder systematisch af te leiden van zijn auteursrecht om voorzichtig gevangen te worden in de juridisch-financiële versnelling van het patent ...

Ik ben geen advocaat, maar ik bestudeer de vraag al meer dan 2 jaar op tijd ... Ik denk dat ik geen idioot ben en Frans begrijp ... Dit is wat ik denk.

INPI schreef:De bescherming verleend door het auteursrecht en die verleend door het octrooi voor uitvinding hebben elk een zeer specifiek doel.

WAAR (Lapalisse-waarheid)
INPI schreef:Alleen het octrooi maakt het mogelijk om derden te verbieden ongeautoriseerde exploitatie van een uitvinding, en de kwestie ervan voor Frankrijk is het monopolie van de INPI.

FALSE voor alleen het patent.
WAAR voor het patentmonopolie (jaloers beweerd en verraderlijk gepresenteerd als de enige mogelijke route ...)
INPI schreef:"AMPI" en "PICB" zijn geen officiële titels
WAAR: een wettige aanbetaling is vereist bij een staatsagent (bijvoorbeeld notaris of deurwaarder).
is niet hun aanbetaling die auteursrechten verleent.

WAAR is de wettelijke aanbetaling ...
Ze vormen mogelijk alleen het bewijs van een aanmaakdatum,
maar worden aangeboden voor veel hogere bedragen
andere bestaande bewijsmethoden (Soleau-envelop, aanbetaling
bij een deurwaarder ...).
We komen eraan ... : Cheesy:

Tot slot.

1. De INPI heeft het patent monople, maar niet het monopolie van intellectuele bescherming, en nog minder dat van intellectuele eigendom, zelfs als intellectuele werken van industriële aard zijn, auto...

2. Patent en copyright zijn complementair, de DA omvat het patent, die slechts een "stijlfiguur" is die bedoeld is om een ​​technologische inhoud nauwkeurig te beschrijven en alleen technische prioriteit te krijgen vanuit het oogpunt van de voorgaande octrooien (daarom geen absolute prioriteit ...)

Het patent werd toen een krachtig juridisch en financieel instrument voor grote groepen die zichzelf in hun eigen spel vastzetten ...

voir Een voorbeeld en recente opmerkingen

Wat ik zeg staat beschreven in de CPI, uit boek I:

artikel L111-1 van de code voor intellectueel eigendom (auteursrecht)
De auteur van een werk van de geest geniet op dit werk alleen al door het feit dat het is gecreëerd, een immaterieel eigendomsrecht dat exclusief en afdwingbaar is tegen iedereen.

Art. L. 112-1. De bepalingen van deze code beschermen de rechten van auteurs alle werken van de geest, ongeacht hun genre, uitingsvorm, verdienste of bestemming.

Art. L.112-2. Worden overwogen vooral als werken van de geest in de zin van deze code:
1 ° Boeken, brochures en andere literaire, artistieke en wetenschappers ;
2 ° Conferenties, adressen, preken, pleidooien en andere werken van dezelfde aard;
3 ° Dramatische of dramatisch-muzikale werken;
4 ° Choreografische werken, nummers en circustrucs, pantomimes, waarvan de uitvoering schriftelijk is vastgelegd of anderszins;
5 ° Muzikale composities met of zonder woorden;
6 ° Cinematografische werken en andere werken bestaande uit geanimeerde reeksen afbeeldingen, met of zonder geluid, samen audiovisuele werken genoemd;
7 ° Werken van tekenen, schilderen, architectuur, beeldhouwkunst, gravure, lithografie;
8 ° Grafische en typografische werken;
9 ° Fotografische werken en werken vervaardigd met technieken analoog aan fotografie;
10 ° Kunstwerken;
11 ° illustraties, geografische kaarten;
12 ° Plannen, schetsen en plastische werken met betrekking tot geografie, topografie, architectuur en wetenschap;
13 ° Software, inclusief voorbereidend ontwerpmateriaal;
14. De creaties van de seizoensgebonden kleding- en sierradenindustrie. De seizoensgebonden kleding- en sieraadindustrieën worden geacht die industrieën te zijn die, vanwege de eisen van de mode, vaak de vorm van hun producten vernieuwen, en met name naaien, bont, lingerie, borduurwerk, mode, schoeisel, het maken van handschoenen, lederwaren, de vervaardiging van hoogwaardige stoffen of speciale voor haute couture, de producties van paruriers en bootmakers en de fabrieken van meubelstoffen.

CPI-boek VI

Art. L. 611-1. Elke uitvinding peut het voorwerp uitmaken van een door de directeur van het Nationaal Instituut voor industrieel eigendom uitgegeven titel van industrieel eigendom die aan zijn eigenaar of zijn rechtverkrijgenaars een exclusief exploitatierecht verleent.
-----------
: Idee: In de wet betekent can "het is mogelijk". De bescherming van industriële werken is niet uitsluitend een octrooi.

Als dit het geval was, zou artikel L611-1 gewijzigd moeten worden door may te vervangen door "moet", wat in juridische termen verplichting betekent. : Idee:

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16126
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 02/02/09, 16:18

Wil je lachen?

Lees dit
http://www.zdnet.fr/actualites/telecoms ... 570,00.htm

: Cheesy: De INPI schendt het auteursrecht van de D Base III-software, wordt dan beschuldigd en veroordeeld voor namaak hypothetisch Onderhandelt in het geheim over een overeenkomst om blootstelling aan krachtige auteursrechtwetgeving te voorkomen : Cheesy:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16126
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 02/02/09, 16:31

En tot slot, door serieuzer te zijn ...
http://www.culture.gouv.fr/culture/info ... ection.htm

Officiële website van de overheid schreef:De toekenning van rechtsbescherming wordt aan de auteur verleend door het simpele feit van het creëren van een werk van de geest en is niet onderworpen aan het vervullen van administratieve formaliteiten voor het indienen of wat dan ook. De regels voor legale aanbetaling hebben dus geen invloed op de geboorte van het auteursrecht.

Het bestaan ​​van een aanbetaling of een registratie kan echter in geval van geschil het bewijs van vaderschap vergemakkelijken en de datum waarop het werk is gemaakt.

Hiertoe kan de auteur zijn werk deponeren:

bij een deurwaarder of notaris;


[]
Auteursrechtbescherming moet niet worden verward metandere beveiligingssystemen die een ander doel hebben en onder een ander rechtssysteem vallen.
Deze omvatten:

- industriële eigendomsrechten, waaronder het recht van patenten, handelsmerken, oorsprongsbenamingen en ontwerpen [Opmerking van Remundo: de bodem van de handel van de INPI] die de regimes gehoorzamen die zijn gedefinieerd in het tweede deel van de code van de intellectuele eigendom.
- persoonlijkheidsrechten zoals het recht op eerbiediging van het privéleven, eer, reputatie, imago die onder de regels van het burgerlijk recht vallen.
Deze verschillende vormen van bescherming kunnen echter cumulatief worden uitgeoefend.
0 x
Beeld
Pierre-Yves
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 06/12/07, 17:13
Plaats: Rennes-Quimper




par Pierre-Yves » 02/02/09, 18:12

Remundo

EXTRA !!!!! bedankt voor je gedocumenteerde reactie. Ik heb het gevoel dat ik auteursrecht ga gebruiken!

Een (laatste?) Vraag: u hebt een patent aangevraagd voor SPRATL. In welke specifieke gevallen denk je dat het de voorkeur verdient boven auteursrecht?

Pierre-Yves
0 x
optimalisatie, energiebesparing

http://www.avel-vor.fr
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16126
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 02/02/09, 22:11

Ik dien nog steeds een patent in. Daarnaast publiceer ik op verschillende forums om data en beschrijving van ideeën te bevestigen.

Mijn auteursrecht bestaat uit deze publicaties. Daarna, en zodra ik een proto bij de hand heb, presenteer ik mijn bewijs van de kwaliteit van Author met een materialisatie van de uitvinding.

Wanneer je een creatie hebt met een hoog technologisch gehalte, is het altijd goed om jezelf bekend te maken om een ​​patent aan te vragen omdat het gebruik wil dat het technologische horloge wordt gedaan in de INPI / WIPO-databases.

dit maakt het ook mogelijk om zich te situeren ten opzichte van de stand van de techniek gemaakt door de examining engineer.

Er is genoeg om uren te praten, kortom, de winnende combinatie is patent + DA met overwegend DA voor de kmo of de kleine uitvinder (ik ben beide tegelijkertijd : Cheesy: )

Dit is Pierre-Yves. 8)
0 x
Beeld

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten