Er is hoop...de boodschap begint door te dringen.

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Er is hoop...de boodschap begint door te dringen.




par Targol » 10/09/06, 21:18

Ik sprak gisteravond met een vriend die ik aanbid, maar die ik zou omschrijven als "door en door in het systeem": paar Cadre sup elke 2, een kind, een buitensporige liefde voor auto's en vooral de meest krachtige. Voluit rollend met zijn WV Toeareg V10 met flitspaalindicator aangesloten...

Kortom, een man waarvan ik dacht dat hij totaal mijlenver verwijderd was van econologie.

Nou, ik had het mis. Het uiterlijk kan misleidend zijn.

Door met hem te overleggen, blijkt dat hij niet alleen gevoelig is voor de concepten die deze site uitdraagt, maar dat hij bovendien volop op zoek is naar ontsnappingsroutes.

Hij vertelde me "Ik zag dat mijn auto een van de meest vervuilende op de markt was, en ik moet toegeven dat ik me er een beetje voor schaam".
Toegegeven, hij heeft deze auto nog steeds, maar voor zijn zakenreizen gebruikt hij steeds vaker zijn scooter.

Je zult me ​​vertellen, het is om financiële redenen, het is gewoon shit!!!

Ik zou je antwoorden dat hoe dieper je "verzonken" bent in het systeem (eigenlijk, hoe meer geld en consumptieve gewoonten je hebt), hoe moeilijker het is om er niet alleen uit te komen, maar vooral om de inconsistenties te zien.
Ik ga de advocaat van de duivel spelen, maar een RMIiste die in een verrotte stad midden op de opritten van de snelweg woont en die nauwelijks genoeg heeft om zijn dosis gekkekoeienziekte en transgene maïs te kopen om te eten met veel minder verdienste bij het pleiten voor matiging van het systeem en zijn ongebreidelde consumptie dan iemand die de middelen heeft om van dit systeem te profiteren.

Om samen te vatten met een beeld: de man die in de vuilcontainer woont, heeft meer kans om kritiek te leveren dan de man die hem vult.

Welnu, we hebben een man die eerlijk gezegd meer aan de vulkant is en die nadenkt over oplossingen om "alles te laten vallen" in zijn eigen woorden.

Het enige minpuntje waarover we het oneens waren, was dat hij vond dat de oplossingen uit de politiek moesten komen en dat ik van mijn kant denk dat politici nooit de moed zullen hebben om de maatregelen te nemen die nodig zijn als ze niet het gevoel hebben dat het "volk" er klaar voor is en dat de ideeën daarom eerst via mond-tot-mondreclame op het niveau van individuen moeten worden verspreid.
Zonder de waarde van het voorbeeld te vergeten... en van sites als Econologie. 8)

Tot slot zou ik willen zeggen dat als dit soort ideeën deze niveaus van de samenleving beginnen te bereiken, de rede dit krankzinnige systeem veel dieper aan het "bundelen" is dan ik me had voorgesteld.. ..

Of het zich snel genoeg zal verspreiden om de planeet te redden, valt nog te bezien.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79315
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Er is hoop... de boodschap begint te bezinken.




par Christophe » 10/09/06, 21:21

Targol schreef:Zonder de waarde van het voorbeeld te vergeten... en van sites als Econologie. 8)


Dat zeg je omdat je nog niet zo lang mod bent... geef toe, geef toe :)

Targol schreef:Of het zich snel genoeg zal verspreiden om de planeet te redden, valt nog te bezien.


Red de planeet ongetwijfeld... ze heeft anderen gezien... en veel erger dan wat ons te wachten staat...

Red onze manier van leven (en uiteindelijk de mensheid)... het antwoord is noodzakelijkerwijs meer negationistisch...
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 10/09/06, 21:25

Oplossingen en druk moeten van de mensen komen. Wanneer onze stemmen sterker zullen zijn dan die van de lobbyisten met betrekking tot de verkiezingen, door stemmen die zogenaamd 'nutteloos' zijn voor de grote partijen, maar met legitieme weigeringen, zullen ze zich misschien verplicht voelen om naar ons te luisteren.

Ik gebruik met plezier het beeld van de profeten die hun boodschap verkondigen in de woestijn. Vroeg of laat wordt de boodschap gehoord en doorgegeven. Dus laten we het hebben over ecologie, laten we het hebben over vervuiling, laten we het hebben over gedragsverandering, laten we praten!!! Er zal altijd iets overblijven en we zullen onze vrienden en medeburgers laten nadenken (een steeds zeldzamere oefening) over hun manier van leven.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2

Re: Er is hoop... de boodschap begint te bezinken.




par Targol » 10/09/06, 21:44

Christophe schreef:
Targol schreef:Zonder de waarde van het voorbeeld te vergeten... en van sites als Econologie. 8)


Dat zeg je omdat je nog niet zo lang mod bent... geef toe, geef toe :)


Om u een iets serieuzer antwoord te geven dan uw vraag (ik weet het, het is ongebruikelijk van mij :D ), als ik je aanbood om modo te worden, is dat juist omdat ik geloofde in de educatieve deugden en de voorbeeldwaarde van deze site.

Christophe schreef:
Targol schreef:Of het zich snel genoeg zal verspreiden om de planeet te redden, valt nog te bezien.


Red de planeet ongetwijfeld... ze heeft anderen gezien... en veel erger dan wat ons te wachten staat...

Red onze manier van leven (en uiteindelijk de mensheid)... het antwoord is noodzakelijkerwijs meer negationistisch...


Persoonlijk denk ik dat we niet in staat zullen zijn, en bovendien wil ik niet dat we een manier van leven redden die gebaseerd is op het systematisch creëren van nieuwe behoeften om nieuwe plunderingen en nieuwe miljoenen op bankrekeningen te rechtvaardigen. gevuld dat ze niet in 10 generaties geleegd konden worden.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79315
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 10/09/06, 21:47

Nou, ik zal meer zondagavondhumor doen met jou Targol... : Mrgreen:
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 10/09/06, 21:47

voormalige oceanische schreef:Ik gebruik met plezier het beeld van de profeten die hun boodschap verkondigen in de woestijn. Vroeg of laat wordt de boodschap gehoord en doorgegeven.


Laten we schreeuwen, laten we schreeuwen, vooral dat, zoals ik al zei in de eerste post van dit onderwerp, de woestijn steeds meer bevolkt begint te raken :D :D :D
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 10/09/06, 21:48

Christophe schreef:Nou, ik zal meer zondagavondhumor doen met jou Targol... : Mrgreen:


Sorry, ik heb vannacht 3 uur geslapen....
Maar ik smeek je, ga door met de humor.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Mimil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 17/04/06, 18:43
Plaats: Montrouge




par Mimil » 11/09/06, 08:21

Ik ben 21 jaar oud en sta 200% achter de ideeën van deze site. Ik propageer het adres zoveel mogelijk.

Er zal een folderkatern moeten worden gemaakt die kan worden afgedrukt.Ik heb wat geld en ik denk dat het handig zou zijn om enkele tientallen folders in mijn universiteitsresidentie te deponeren.

Maar lopen we niet het risico een nieuwe multinational te creëren als die te veel ontwikkelt???
Als het te goed werkt, zouden we een nieuwe politieke kracht worden, aangezien consumptie een politieke daad is in onze huidige samenleving
0 x
Als je pijn groot is en je werk zwaar, weet dan dat de grote eik ook een eikel was zoals jij
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 11/09/06, 09:56

Hallo, Mimil en welkom bij deze forums.
mimile schreef:Er zal een folderkatern moeten worden gemaakt die kan worden afgedrukt.Ik heb wat geld en ik denk dat het handig zou zijn om enkele tientallen folders in mijn universiteitsresidentie te deponeren.


Je hebt een andere oplossing, draag een van de prachtige T-shirts die in de winkel worden verkocht, je zult zien, het intrigeert en mensen vragen je : Wink: Heb het op het werk geprobeerd, het werkt.

mimile schreef:Maar lopen we niet het risico een nieuwe multinational te creëren als die te veel ontwikkelt???


Een multinational is gebaseerd op principes lucratief. Dit is - althans voorlopig - helemaal niet het principe van de econologie. Christophe, ondanks de magere inkomsten uit de winkel en advertenties, komt uit eigen zak om deze site te runnen. Als hij geld verdient, zou het me verbazen als hij een minimumloon krijgt, maar dat kan hij je beter vertellen dan ik.
Wat echter zeker is, is dat de rijkdom van deze site onder meer komt van de bijdragers. Bijdragers die de site zullen ontvluchten zodra ze een handelsdrift beginnen te voelen (in ieder geval zal het mijn geval zijn).
Kortom, ik denk dat uw zorgen des te ongegronder zijn sinds tussen a forum van 2800 geregistreerde leden en een multinational is de marge groot.

mimile schreef:Als het te goed werkt, zouden we een nieuwe politieke kracht worden, aangezien consumptie een politieke daad is in onze huidige samenleving

Nogmaals, Econologie verkoopt niet veel (een paar producten in de winkel worden gebruikt om de huur van de domeinnaam en servers te vergoeden, en aankopen zijn vaak vrijwillige steunbetuigingen - een beetje zoals een zoektocht in een kerk). De grootste rijkdom ligt meer in ideeën en deze worden gratis verspreid.
Als sommige politici hier wat ideeën voor hun programma willen komen opdoen, kan dat alleen maar positief zijn, toch?
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 12/09/06, 00:59

Hij vertelde me "Ik zag dat mijn auto een van de meest vervuilende op de markt was, en ik moet toegeven dat ik me er een beetje voor schaam".
Die auto heeft hij vast nog
=typisch

:pijl: Targol
Weet je, ik heb veel mensen tegen me zien zeggen "ik schaam me een beetje", "ik" zou ook moeten "acteren", en als ik ze vertel dat ik bij HVB rijd, vinden ze dat genial, en tegen me zeggen "het is echt goed wat je doet", "er zouden meer van ons dit moeten doen", "de overheid zou iets moeten doen".
Kortom, van al degenen die ik dat tegen mij heb zien zeggen, heeft er na vele jaren nog nooit iemand gehandeld. Het soort denken dat we op de lange termijn krijgen is in het beste geval "ja, maar als er geen financiële besparing is, is het het niet waard", of in het slechtste geval geven we je een schouderklopje en zeggen we "het is goed wat je aan het doen bent, ga zo door en veel succes" (maar blijf natuurlijk alleen om te handelen)
Als we in de hel waren, zou ik zeggen dat iedereen vol goede bedoelingen zit. En naar mijn mening zijn we echt een extreme minderheid om ons zorgen over te maken vraiment van dat alles. Zelden zijn degenen die echt klaar zijn om de sprong te wagen.
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 220-gasten