Inflatie: wat is het precies?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Inflatie: wat is het precies?




par Christophe » 14/08/06, 12:33

Inflatie, geld, dit zijn termen die ons allemaal heel bekend voorkomen, maar wat weten we eigenlijk? Van de eerste horen we er vaak over in de media (zonder noodzakelijkerwijs precies te begrijpen waar het mee overeenkomt), en van de tweede, door het dagelijks gebruik ervan, negeren we het essentiële: wie maakt het, en volgens welke principes en welke regels?

https://www.econologie.com/fonctionnement-inflation-1/
https://www.econologie.com/fonctionnement-inflation-2/
https://www.econologie.com/fonctionnement-inflation-3/

Lees ook het debat over geldschepping: economie-financiën/alles-weten-over-monetaire-creatie-t2177.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 13/02/13, 11:25

Jammer dat dit onderwerp niet van de grond komt, dat is wat het is om je tijd "voor" te zijn, deze notie van inflatie was vergeten sinds de jaren '70 en '80, daar, ondanks alle geruststellende woorden, moet gevreesd worden dat we zitten er middenin zonder het te durven zeggen (dus dat post ik hier).

Als de inflatie van sommigen ook effecten heeft die voor anderen gecompenseerd moeten worden, is het dus goed dat het bestaat! Dit is wat de verderfelijke effecten van de subprime-crisis ons onthullen. Die de economieën uit hun land heeft gehaaldaanpassingsvariabelen"(Zegt een econoom uit de" beweging van de verontwaardigde ").

Dit heeft ertoe geleid dat sommige staten hun staatsschuld niet langer kunnen terugbetalen, wat de rente op achterstallige betalingen heeft doen toenemen en als gevolg daarvan inflatie heeft veroorzaakt ... Ondanks het feit dat de Amerikaanse schuld endemisch is, en dat Staten hebben grotendeels misbruik gemaakt van een gunstige economische situatie door "zich te vestigen" in een schuldenstelsel! (Maar dat is niet de vraag, ik ben niet "op de hoogte" genoeg om de inventaris van de hele cohort van oorzaken op te halen of om al hun gevolgen te kennen ...)

Christophe schreef:
moinsdewatt schreef:
Obamot schreef: ... Zwitserland verliest duizenden miljarden met wisselkoersen (euro VS dollars, om een ​​niet al te hoge Zwitserse frank te behouden ...) en verdedigt zichzelf als het kan.
.....


Beeld Het bbp van Zwitserland in 2011 is $ 666 miljard (Wikipedia) en het is moeilijk in te zien hoe Zwitserland zogenaamde 'duizenden miljarden dollars' zou kunnen verliezen.
Het komt rechtstreeks uit je verbeelding.
lessdewatt Obamot spreekt duidelijk van een tekort ... geen absolute waarde ...

Het is duidelijk dat duizenden miljarden veel zijn ...

Ik had liever honderden miljarden moeten zeggen, hoewel... Het BBP is één ding, maar het hangt ook af van de duur! De SNB beloofde (en hield vol) dat de steun van de Zwitserse frank "onbeperkt" was (behalve die van inflatie...).

Beeld

Had Europa dit niet meteen moeten doen in het geval van Griekenland, om speculatieve aanvallen op de euro te voorkomen? (Waar ze uiteindelijk lippendienst aan bewees na de lange tango tussen Merkel en Hollande : Mrgreen: maar om andere redenen). Hoeveel zullen deze uitstel Europa hebben gekost?

Meer dan 50% van de reserves van de SNB zou in vreemde valuta zijn (meer dan 67% van het bbp, of meer dan 400 miljard...).

De SNB steunt de Zwitserse frank dan ook op duurzame wijze bij de drukpers met een sterke stijging sinds 2007 (en sinds vorig jaar "onbeperkt").

Met gemiddeld 60 miljard per maand vorig jaar, laat ik je de wiskunde doen...

(In feite zou de SNB sinds 2 ongeveer 100 miljard "gebrouwen" hebben, maar er zijn ook positieve gevolgen, vorig jaar +2007 miljard).

Dit wordt "tactische geldcreatie" genoemd (of valutaswap, zo lijkt het).

Beeld

De praktijk van ruilen zou ook dienen om staatsschuld voor bepaalde staten te verbergen/recyclen (door anderen te laten betalen...). Kijk naar de petrodollars met de Amerikaanse schuld... Dat is het grote deel?

Dus honderden of biljoenen? Wat doet ertoe en is moeilijk precies te zeggen gezien de duur en aangezien sommige staten hierin geen volledige transparantie tonen, maar het lijkt mij dat er enige waarheid in deze redenering zit, nietwaar?

Met andere woorden, in financiën zijn dit "Markten tegen democratie", die al deze effecten veroorzaken. Maar het is gewoon IMHO.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16134
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5245

Re: Inflatie: wat is het?




par Remundo » 19/10/22, 14:56

Een interessant programma van een zeer linkse media die de moeite neemt om een ​​zeer rechtse spreker uit te nodigen.



het thema is gewijd aan inflatie, met name de wat rokerige prijsstijgingen in de massadistributie.
2 x
Beeld
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Inflatie: wat is het?




par phil59 » 20/10/22, 15:22

Ik keek naar de start, 15-20 minuten.


Er zit niets nieuws in.

Ik heb wat geheugenverlies, op bepaalde exacte cijfers, maar het is het idee, voor alles wat zal volgen.

Wanneer een wet, die zinvol lijkt, in feite alleen het tegenovergestelde doet van wat wenselijk is.

In 2000 ben ik begonnen in het IT-beheer van een hypermarkt.

In 2000 hadden we het over de wet Galland.

Deze wet verbood de verkoop van hypermarkten met verlies.

Als we zeggen verkopen met verlies, dan is dat onder de gefactureerde aankoopprijs, die, als ik het niet dom zeg, werd versterkt met de Sapin-wet. (Ik heb een geheugenverlies, ik weet niet zeker of het deze wet is, maar deze wet zei dat we verplicht zijn om aan iedereen te verkopen, tegen dezelfde factuurprijs).

Dus, heel goed, een hyper of een kleine handelaar, laat dezelfde aankoopprijs factureren.
De kleine handelaar zal zijn marge, btw, nemen en verkopen.

Waar de kleine handelaar, om 0 marge te hebben, bijvoorbeeld € 1 zal verkopen, het product, het grote oppervlak, het, wat tegen dezelfde prijs verkopen, is ook 0, maar het heeft al zijn achterste marges.

De kleine handelaar, die een marge van 25% op dit product wil hebben voor €1, zal het moeten verkopen voor €1.33, en hij zal 33 cts brutowinst hebben, wat dit vereenvoudigt.

De hyper hem, door 1€ te verkopen, kan hij worden achtergelaten met 40 cts achter het product.

Veel hyper, in die tijd maakten we veel winst en begonnen we geld te herverdelen, in de vorm van tickets, kaarten.

Toen kwam de Jacob-wet, die oplegde om minimaal 24% van de achterste marge te behouden, tenminste 24% is de gemiddelde overlevingsmarge van een hypermarkt, en daar konden we een deel van de marges naar voren halen.

De kleine detailhandelaar zit nog steeds op €1.33, en de supermarkt zakt bijvoorbeeld naar 90 cts, hetzelfde product, en zal met zijn achterste marges zelfs meer dan 30 cts winst op hetzelfde product hebben. En er komt 44 cent op hetzelfde product, en de kleine handelaar, die nauwelijks zijn brood verdient, lijkt bijna een oplichter.

Toen werd de Jacob-wet "ontslagen", en mochten supermarkten alles opnieuw in de uiteindelijke prijs injecteren.

De kleine handelaar, nog steeds op 1.33, en het grote gebied, dat soms kan oplopen tot 70 cts, bijna 0 marge. Bijna 0, omdat het voorwaardelijke marges kan hebben op een bedrag voor het jaar, en niet het recht heeft om terug op de voorgrond te komen, behalve als het zeker is om ze te bereiken...

Het is een diagram, het is om een ​​idee te geven.

En daar begint het eindeloze gevecht met de leveranciers, om de laagste prijzen te hebben, de laagste, en iedereen wordt gewurgd, vooral de kleine producenten...

Maar dat alles dient eigenlijk vooral om een ​​marge van 10% te behouden....

Niet meer in staat zijn om ook kleine prijzen te maken in voedsel, in de brede zin van het woord, met niet meer dan 30 of 33% korting op een product, de kortingen op producten zoals wasmiddel zijn gestegen, en het geld is herverdeeld anders .... (een deel, alleen).



Dit is slechts een klein deel van een veel groter probleem....

Ik herinner u eraan dat dit slechts een diagram is, een ruw idee van het systeem.
En het is over het algemeen ongeveer 24% brutomarge die nodig is om te leven.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Inflatie: wat is het?




par Obamot » 21/10/22, 03:54

Zonder u tegen te willen spreken, heeft het bedrijf van de grote distributie gedurende 20 jaar zijn marketing aanzienlijk veranderd.

En zonder te ver te willen gaan, is het nemen van producten voor € 1 niet het beste voorbeeld, aangezien voor elk product dat in de aanbieding is, de administratieve last per verkocht product hetzelfde is... Dus het zal de prijs overschrijden, zelfs product voor € 1 , en als we alles meerekenen, lonen, overheadkosten, afschrijvingen, echt alles... Ik geloof dat alle producten onder de €5 niet (zeer) winstgevend zijn, ze zouden op zijn best zeker bijdragen aan het betalen van overhead, maar niet veel meer.

Huidige gangbare prijsstellingsdoctrine. zou liever gevestigd zijn”ten opzichte van de prijs die klanten bereid zijn te betalen voor het aangeboden product” (volgens de CEO van een grote Frans-Zwitserse distributieketen) en niet meer in relatie tot het prijsverschil tussen de merken... noch een procentuele marge berekend ten opzichte van de aankoopprijs.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Inflatie: wat is het?




par phil59 » 21/10/22, 10:57

Veel producten kosten € 1 en met een gemiddeld mandje van € 100, ligt het gemiddelde ver onder de € 5.

Waar ik ben, zijn er ongeveer 50 verschillende producten in het schap en in de database staan ​​meer dan 000 artikelen.

Ik herinner me eens dat het nodig was om destijds een factuur te maken aan een college voor een pakje zout, in de 15 cts ....

Ik zei: geef de man het zout en laat hem wegrennen.

Een fles Ricard kost bijvoorbeeld bij aankoop minder dan € 4, en met alle belastingen kom je uit op € 20... en er is nog 20 cts brutomarge over in de hypermarkt. Het is een verliesleider, je maakt er geen winst op.

Hoe zit het met water voor minder dan 20 cent per fles van 1.5 liter? Het is ook een verliesleider, en je maakt er geen marge op, en het vereist ook veel zware dingen die moeten worden afgehandeld...

Wat te zeggen, wanneer de maandelijkse elektriciteitsrekening van 20 tot 000 € stijgt tot 25, of zelfs veel meer, zoals 000?
Kunstmatig, want het is vooral speculatie die de prijzen opdrijft, en niet zozeer de grondstof, want anders zou de prijs niet eens verdubbelen....

Dus de marge van 24% om te leven voor een hyper, hoeveel zal gaan?

De omzet van het bedrijf waar ik werk is ongeveer € 100, om het in perspectief te plaatsen, niet een heel, heel groot, maar helemaal niet slecht, veel meer dan het gemiddelde, en ongeveer 000 mensen (niet allemaal fulltime, veel ervan!).
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Inflatie: wat is het?




par Christophe » 15/11/22, 01:10

ahahah

Na Michel Edouard Leclerc is het de beurt aan de CEO van Carrefour, Alexandre Bompard, om te zeggen dat de regering LIGT! De inflatie van bepaalde voedingsproducten heeft de 40% bereikt!!

0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Inflatie: wat is het?




par Obamot » 15/11/22, 18:08

De grote distributie (non-hard-discount) komt op de proppen, omdat ze ongetwijfeld gedwongen zullen worden hun onfatsoenlijke marges te verkleinen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: Inflatie: wat is het?




par Macro » 15/11/22, 18:10

Daar droom je...

Ze gaan misschien wat meer investeren in de strijd tegen diefstal....Daardoor kunnen ze inderdaad hun marges verlagen...Hard discounters zullen beveiligers en camera's moeten nemen...Want de ceusses die niet meer kunnen ga maaien bij leclerc zal thuis afspreken
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Inflatie: wat is het?




par phil59 » 15/11/22, 18:20

Obamot schreef:De grote distributie (non-hard-discount) komt op de proppen, omdat ze ongetwijfeld gedwongen zullen worden hun onfatsoenlijke marges te verkleinen


Onfatsoenlijke marge? Je droomt.

Ongeveer vijftien jaar geleden, toen we van locatie veranderden om van bijna het centrum van de stad naar de uitgang van de stad te verhuizen, vroeg de burgemeester ons om een ​​deel ervan in het centrum van de stad te laten.

We hadden de studie gedaan en we waren van plan om een ​​kleine 2000m2 achter te laten.

Maar boven de 1000m2 heb je vergunningen nodig, die hebben we niet gekregen, ik zal je de details besparen.

Op 1000m2 mogen we enkel het "eten", in de brede zin, bewaren en geen bazaar, noch textiel...

En de rekeningen waren snel gemaakt, als we aan beide kanten dezelfde prijzen wilden houden, onmogelijk zonder negatief te zijn....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 104-gasten