Fable: The Lady of Conde (vals geld en tegoeden)

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Fable: The Lady of Conde (vals geld en tegoeden)




par Christophe » 28/05/06, 20:51

Hier zijn enkele uittreksels uit dit boek (ik had toestemming van de auteur om ze te publiceren): https://www.econologie.com/un-regard-cit ... -2608.html

De dame van Condé

We zijn in Condé-sur-Gartempe. Het treinstationhotel staat bekend om zijn ortolans en zijn discretie ...! Op een vrijdagmiddag verschijnt een jonge vrouw, schijnbaar geschikt, hoewel een beetje te moordend.

Ze reserveert een kamer voor de nacht en, omdat ze geen bagage heeft, laat ze een nieuw biljet van 100-euro achter. Daarna gaat ze de oude stad bezoeken.

De banketbakker die de scène zag, zei tegen de baas: "Je bent me 100 euro verschuldigd voor het geassembleerde stuk dat ik heb afgeleverd ter gelegenheid van de communie van je dochter gedurende zes weken." De baas geeft haar het ticket goede gratie.
Zoals deze scène door anderen is gezien, wordt het nog vijf keer herhaald, omdat de banketbakker ook 100 euro verschuldigd was aan de molenaar ... die hetzelfde bedrag verschuldigd was aan de monteur ... zelf die dit bedrag aan de slager verschuldigd was. die 100 euro moest betalen aan de vertegenwoordiger van het huis Erlida ... die op zijn beurt moest betalen voor zijn kamer in het Hotel de la Gare voor 100 euro.

Hij geeft het ticket daarom terug aan de hotelmanager.

Notre Dame keert terug van een wandeling. Ze kondigt aan dat ze haar reservering heeft geannuleerd. Dat past bij de hotelier die ondertussen een verzoek van een van zijn oude klanten had. De hoteleigenaar retourneert daarom haar ticket, dat ze onmiddellijk verbrandt.

'Het was verkeerd', zei ze glimlachend.

Moraliteit van dit verhaal

Waarom kon een vals ticket zoveel uitwisselingen katalyseren?

Omdat een bankbiljet fiat geld is (van het Latijnse fiducia: vertrouwen). Het is uitsluitend een "waarde van vertrouwen" tussen leden van een gemeenschap. In een ander land zou het niet zijn geaccepteerd. Een vals biljet verliest 'zijn waarde' alleen als het vals blijkt te zijn en niet meer wordt geaccepteerd door de persoon die het ontvangt. Degene die het voor het laatst vasthoudt, draagt ​​het verlies. In dit verhaal was er geen verlies behalve de Vrouwe van Condé die toch wist dat het vals was.

Zou het kunnen dat er een gebrek is aan koopkracht in onze samenleving?

Inderdaad, de Vrouwe van Condé, door haar kamer te reserveren, verhoogde de geldvoorraad van het dorp met 100 euro, waardoor zes mensen hun schulden wederzijds konden aflossen voor een totaal bedrag van 600 euro. De "kwaliteit" van de gebruikte valuta, goed of slecht, doet er niet toe.


Verontrustend ... niet? : Cheesy:
Dernière édition par Christophe de 05 / 12 / 11, 17: 46, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 28/05/06, 22:17

Ik zou niet de spoilsport willen spelen, maar op dit moment hebben we liever te veel geld in omloop. Vandaar dat er financiële bubbels verschijnen, zoals voor onroerend goed vandaag, en grondstoffen lijkt het, hoewel ik dat laatste geen bubbel zou noemen.

De overvloed aan geld die onder andere te wijten is aan de schuldenlast van landen heeft ervoor gezorgd dat de verhouding inkomsten / grondstoffen is toegenomen en de plundering van de planeet die volgt. Een prijsstijging zal alleen het evenwicht herstellen, omdat naar mijn mening de echte bubbel zit in de waarde die we aan ons werk toeschrijven.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 28/05/06, 22:35

Het is een fabel ... een verhaal ... het heeft niets te maken met de huidige context, maar het is bedoeld om de economie beter te "begrijpen" (voor neofieten zoals ik ...).

Ik heb een score van deze fabels in reserve ... Ik zal ze toevoegen als ik verder ga.
1 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6930
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2870

Re: Fable: the Lady of the Condé




par gegyx » 29/05/06, 01:01

Econology schreef:Inderdaad, de Vrouwe van Condé, door haar kamer te reserveren, verhoogde de geldvoorraad van het dorp met 100 euro, waardoor zes mensen hun schulden wederzijds konden aflossen voor een totaal bedrag van 600 euro. De "kwaliteit" van de gebruikte valuta, goed of slecht, doet er niet toe. [/ I]
Helemaal mee eens, of het nu een echt bankbiljet, apengeld of een bepaald woord is, de uitwisseling had hetzelfde kunnen zijn.
In feite was er geen waardecirculatie, alleen het opwaarderen van crediteuren-debiteuren, die wachtten op afwikkeling…
Als de rekeningen van de hoofdrolspelers 6 op dezelfde tafel waren gezet, voor zover iedereen weet, zouden de totalen zijn geannuleerd, op boekhoudkundig niveau, en geen behoefte aan fiduciaire transacties.
Zonder officieel geld of ruilhandel had het probleem ook kunnen worden opgelost ...
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 29/05/06, 10:04

En om te zeggen dat als mijn ecoleraar dit had uitgelegd, ik minder hoofdpijn zou hebben gehad.

Kortom, ze leefden allemaal op krediet, maar omdat de hoteleigenaar geld naar zijn huis trok, heeft niemand meer krediet.

En omdat de eco het systeem een ​​beetje beheerst, is het beter om te proberen het te begrijpen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/05/06, 10:12

freddau schreef:En omdat de eco het systeem een ​​beetje beheerst, is het beter om te proberen het te begrijpen.


Precies daarom probeer ik wat duidelijker te zien (en je duidelijk te laten deelnemen!).

Maar dan voor de fabel: op het einde toen we wisten dat het een vals biljet was, werden de schulden "bijgewerkt"?
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 30/05/06, 16:51

De schulden zijn gewist en de hoteleigenaar heeft zijn omzet niet verhoogd.

Behalve dat we bij elke transactie de "wrijving" / verliezen niet mogen vergeten.

De banketbakker moest een leverancier betalen voor zijn geassembleerde stuk, dat hij moest betalen met zijn geld / contant geld.

Uiteindelijk heeft de bank / Dame du Condé niets gewonnen of verloren, maar heeft het mogelijk gemaakt om iedereen te resetten behalve de leveranciers als ze buiten het dorp zijn.
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 30/05/06, 22:51

Maar waarom verbrandt het het uiteindelijk? Omdat ze dus 100 € verloor. Ik denk dat het voor het doel van de demonstratie is, maar ik begrijp niet helemaal waarom. Elke eigenaar is verrijkt met 100 € (wie betaalt zijn schulden verrijkt) ... en ze hadden dit ticket heel goed kunnen gebruiken om 100 € aan goederen te kopen? Neen ?

Philippe Schutt schreef:we hebben liever te veel geld in omloop. Vandaar dat er financiële bubbels verschijnen, zoals voor onroerend goed momenteel


Mijn kennis is zeer beperkt, maar het is zeker dat onroerend goed geen geldvoorraad is. Deze bubbels zijn volledig fictief en dat is hun probleem.
Dernière édition par Christine de 30 / 05 / 06, 23: 05, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/05/06, 22:59

Ze verbrandt het omdat het vals was ... de moraal is dat een vals biljet het mogelijk maakte om 600 € van schuld te wissen (omdat het 60 000 € had kunnen wissen) ... met enige straffeloosheid of eerder wettigheid voor 5 crediteuren ...
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 30/05/06, 23:13

Ja, ik denk dat de auteur in het begin wilde benadrukken dat deze waarde volledig los stond van alle realiteit.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 170-gasten