Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op een miljard euro om het klimaat te redden

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op een miljard euro om het klimaat te redden




par Eric DUPONT » 22/11/20, 09:16

https://start.lesechos.fr/societe/envir ... at-1254984


"....Time for the Planet, negen maanden geleden gelanceerd, is een non-profitfonds dat 100 bedrijven wil oprichten en financieren om de strijd tegen de broeikasgassen aan te gaan. Dit missiegedreven bedrijf heeft al 800.000 euro opgehaald en is van plan om binnen vijf tot tien jaar een miljard euro te bereiken..

...Persoonlijkheden zoals Jean Jouzel, voormalig vice-president van het IPCC en mede-ontvanger van de Nobelprijs voor de Vrede in 2007, Jean-Michel Aulas, president van Olympique Lyonnais, of fondsen zoals Holnest en Evolem hebben in het bijzonder geïnvesteerd..."

“…Iedereen zal binnen tien jaar zijn initiële uitgave zo goed mogelijk kunnen terugverdienen. Ondanks de mogelijke rentabiliteit van de projecten zal er geen dividend uitgekeerd worden en dit tot "teruggekeerd naar +0 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk", aldus dit bedrijf met een missie. We hebben het hier over "rendement voor de planeet" in plaats van traditionele indicatoren zoals het interne rendement (IRR) of het rendement op investering (ROI).
LEES OOK: Ecologie: hoe jonge mensen bedrijven van binnenuit in beweging brengen
Wat de te financieren projecten betreft, is Time for the Planet op zoek naar initiatieven onder leiding van succesvolle wetenschappers of ondernemers “die meer op zoek zijn naar het veranderen van de wereld dan naar het worden van miljardairs”, glimlacht Coline Debayle. Onder de projecten die het daglicht zouden kunnen zien: batterijen zonder zeldzame metalen, kits om thermische voertuigen om te vormen tot elektrische voertuigen, technologie die cement vervangt, enz. Een mix tussen zwaar onderzoek, hightech en lowtech….. »


Ik heb 50 euro gestort 8) en ik herstart.

Bewerk toevoeging, uitleg over hoe het werkt: https://www.finance-gestion.com/vox-fi/ ... he-planet/

Vijf jonge ondernemers uit Lyon lanceren Time for the Planet, een investeringsfonds dat ongeëvenaard is in Frankrijk wat betreft zijn ambitie (een miljard bijeenbrengen om 100 nieuwe bedrijven te creëren die strijden tegen de opwarming van de aarde) en zijn methode: rekenen op de collectieve intelligentie van managers die afzien van hun commissies, investeerders die afzien van hun dividend en de waardering van hun actie, en ondernemers die klaar zijn om hun project in open source te ontwikkelen.

Kunnen we twee zeer kapitalistische instrumenten gebruiken, het investeringsfonds en de start-up, om een ​​zeer langetermijndoelstelling, de strijd tegen de opwarming van de aarde, te promoten? En daarom op termijn een miljard euro ophalen om zonder hoop op financieel gewin te investeren in 100 nieuwe bedrijven die bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen?

Dat is de ambitie van een zeer vernieuwend, ambitieus project dat het denken over het bedrijf van morgen meer vooruit helpt dan alle rapporten van de voorbije tien jaar. Dit is het Time for the Planet-project (T4P, time-planet.com), gelanceerd door vijf medeoprichters, Nicolas Sabatier, Mehdi Coly, Laurent Morel, Arthur Auboeuf en Denis Galha Garcia.

Hun hypothese is dat er investeerders en ondernemers zijn die meer geïnteresseerd zijn in het nut van de projecten die ze uitvoeren dan in hun persoonlijke verrijking. En dat deze investeerders en deze ondernemers zich vandaag niet bevinden in de spelregels van de investeringsfondsen, gemodelleerd naar die van de goudzoeker: op een ader vallen, het waarderen door een maximum aan barrières, en het snel doorverkopen om rijk te worden. Regels die projecten en spelers in de war sturen: een generatie jonge idealistische ondernemerstalenten wordt een generatie uitzinnige goudzoekers, klaar om hun start-up aan de hoogste bieder te verkopen.

De mede-oprichters zijn ondernemers die hebben bewezen dat ze weten hoe ze een bedrijf moeten starten en die deze spelregel willen doorbreken.T4P brengt drie teams samen: de mede-oprichters, de investeerders en de ondernemers. Elk team heeft een duidelijke rol en iedereen in elk team kan het beste van zichzelf geven zonder bijbedoelingen, omdat ze weten dat hun enthousiasme naar de gemeenschappelijke missie gaat en niet naar de persoonlijke verrijking van een andere speler. Deze logica van samen spelen strekt zich uit tot de omgeving van T4P, die alleen partners en geen concurrenten wil hebben: al zijn knowhow en die van zijn deelnames zal in open source zijn en het bedrijf wil dat zijn organisatie en alles wat het produceert zoveel mogelijk wordt gerepliceerd.

Laten we de regels voor elk team bekijken.

De mede-oprichters

De medeoprichters zien af ​​van persoonlijke verrijking, aangezien ze geen meerwaarde verwachten van hun aandelen en hun vergoeding begrenzen op 4 SMIC: een aanzienlijke besparing in vergelijking met traditionele fondsen. Aan de andere kant hebben ze de vrije leiding van het langetermijnproject en hebben ze de tool hiervoor gebouwd. Het statuut van T4P is dat van de Société en Commandite par Action (SCA), een statuut dat tot nu toe zelden geassocieerd is met het algemeen belang (het is bijvoorbeeld dat van Lagardère), maar dat de autonomie op lange termijn van de medeoprichters (de beherende vennoten) verzekert, onafzetbaar en met volledige beheersbevoegdheden: zij benoemen de managers van het bedrijf (zelf), zitten de algemene vergadering van aandeelhouders voor en keuren de beslissingen goed. Hun financieel risico is beperkt, evenals hun vergoeding, aangezien hun aandelen gegroepeerd zijn in een vennootschap die de aansprakelijkheid van de beherende vennoot voor zijn persoonlijk vermogen doorlicht.

Investeerders

Investeerders, zo veel mogelijk, zijn aandeelhouders van T4M. Ze zien ook af van elke persoonlijke verrijking: ze weten dat de actie niet zal toenemen en dat het bedrijf geen dividend zal uitkeren. Ze hebben een dubbele rol, die van het verstrekken van het geld, en die van het goedkeuren van de projecten (op basis van één aandeel, één stem) en vooral van het bespreken en pushen ervan. Het voordeel van T4P-projecten in vergelijking met die van traditionele fondsen zal worden besproken, verbeterd en ondersteund door een groeiende gemeenschap van aandeelhouders die hun vertegenwoordigers, hun innovatiekracht, hun klanten, hun partners, enz. zullen zijn.

Het aandeel is één euro waard en zal dat altijd blijven, omdat de vennootschap één of twee keer per jaar permanent nieuwe aandelen tegen deze prijs zal uitgeven, door middel van een kapitaalverhoging die momenteel gaande is, met als doel het kapitaal op € 600.000 te brengen door integratie van de reeds geïnde intentieverklaringen). De aandelen zijn verhandelbaar, maar na kennisgeving aan de vennootschap die al dan niet kan verwerven (de logica is dat dit niet het geval is). Een overname door T4P kan binnen 10 jaar, ook tegen één euro per aandeel (de toezegging is moreel en niet legaal). De niet-uitkering van dividenden wordt verkregen door statuten die het terugsturen... naar de dag waarop de opwarming van de aarde zal zijn teruggekeerd naar die van het pre-industriële tijdperk!

aannemers

De derde categorie spelers, ondernemers gefinancierd door T4P, beperkt ook hun persoonlijke verrijking, aangezien hun vergoeding gemaximeerd is en het opgerichte bedrijf voor een meerderheid in handen zal zijn van T4P (dat dan de nodige middelen zal verschaffen) en zal afzien van elk patent dat zijn knowhow beschermt (open source). Ondernemers en hun team kunnen zich volledig wijden aan het succes van hun project. Ze zullen allemaal verenigd zijn rond hetzelfde doel, zonder de barrières die bij start-ups worden opgeworpen door het aantal aandelen dat elke persoon bezit, afhankelijk van de datum van aankomst in het bedrijf.

En de controles?

Een wetenschappelijk comité controleert de kwaliteit van de projecten, die worden getest vooraleer ze aan de aandeelhouders worden voorgesteld. De aandeelhouders kiezen de accountant en kiezen een Raad van Commissarissen, die uitgebreide controlebevoegdheden heeft. De Raad heeft geen juridische verantwoordelijkheid voor managementfouten, maar een sterke morele verantwoordelijkheid, die van de arbiter die erop wijst dat de letter of de geest van de overeengekomen regels niet is gerespecteerd.

De kracht van deze controle berust niet zozeer op de teksten als wel op de door T4P gekozen logica voor de transparantie van de regels en het spel.Deze transparantie wordt buitengewoon vergemakkelijkt door het afzien van persoonlijke verrijking en het ontbreken van te beschermen zakengeheimen. Iedereen ziet wat de anderen doen en kent de regels. Elk team weet dat ze niets kunnen doen zonder de andere twee, en weet dat het spel zou eindigen als het vertrouwen werd geschonden. En niemand wil dat hij stopt!

Al met al zal deze nieuwe bedrijfsvorm, die we misschien de SEG of General Enrichment Company zouden kunnen noemen, zeker evolueren, maar het is een test van een origineel model waarvan we alleen maar kunnen hopen dat het succesvol en gereproduceerd zal worden.
1 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par Eric DUPONT » 22/11/20, 09:24

https://www.time-planet.com/fr


als EDF, TOTAL, Engie, Peugeot, Eiffage, Renault er elk 1 miljard in stoppen, zet ik mijn uitvinding om energie op te slaan met vloeibare stikstof in open source. (als het geld voor mijn bedrijf gaat)
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13704
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par izentrop » 22/11/20, 16:30

Actiegebieden die de goede kant opgaan https://www.time-planet.com/fr/problems
Ik vertrouw de president, maar voor de rest zijn er niet veel wetenschappers, we moeten hopen dat dit nergens toe leidt.
Eric Dupont schreef: Er zal geen dividend worden uitgekeerd ondanks de mogelijke rentabiliteit van de projecten, tot "teruggekeerd naar +0 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk"
Met andere woorden, over een paar honderd of zelfs duizend jaar. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par Exnihiloest » 22/11/20, 18:24

Eric Dupont schreef:https://start.lesechos.fr/societe/environnement/time-for-the-planet-le-nouveau-fonds-citoyen-qui-vise-le-milliard-deuros-pour-sauver-le-climat-1254984

"....Time for the Planet, negen maanden geleden gelanceerd, is een non-profitfonds dat 100 bedrijven wil oprichten en financieren om de strijd tegen de broeikasgassen aan te gaan. Dit missiegedreven bedrijf heeft al 800.000 euro opgehaald en is van plan om binnen vijf tot tien jaar een miljard euro te bereiken..

...Persoonlijkheden zoals Jean Jouzel, voormalig vice-president van het IPCC en mede-ontvanger van de Nobelprijs voor de Vrede in 2007, Jean-Michel Aulas, president van Olympique Lyonnais, of fondsen zoals Holnest en Evolem hebben in het bijzonder geïnvesteerd..."
...

Jean Jouzel verliet de wetenschap voor de politiek. Hij is nu een activist. In de jaren zeventig geloofde hij in een ijstijd. Wat een inzicht! Vandaag is hij zeker van het tegenovergestelde. Toch is het meer een kwestie van het weer dan van het klimaat, de windwijzer. : Lol:
De anderen zijn zakelijk. Er is geld te verdienen met het klimaat.
0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par Eric DUPONT » 25/11/20, 10:08

izentrop schreef:Actiegebieden die de goede kant opgaan https://www.time-planet.com/fr/problems
Ik vertrouw de president, maar voor de rest zijn er niet veel wetenschappers, we moeten hopen dat dit nergens toe leidt.
Eric Dupont schreef: Er zal geen dividend worden uitgekeerd ondanks de mogelijke rentabiliteit van de projecten, tot "teruggekeerd naar +0 graden ten opzichte van het pre-industriële tijdperk"
Met andere woorden, over een paar honderd of zelfs duizend jaar. : Wink:


er is een evaluatienetwerk en in afwachting van hun antwoord heb ik mijn opslagsysteem zelf geëvalueerd

Dit zal worden bestudeerd door ons netwerk van beoordelaars, die er nota van zullen nemen
potentieel volgens onze 6 criteria:
- Impact: heeft de onderzochte innovatie een significante impact,
direct en meetbaar op de uitstoot van broeikasgassen?

energieopslag met vloeibare stikstof is volgens mijn systeem een ​​hoge opbrengst, tegen lage kosten, over een lange periode, dus het is mogelijk om alleen fotovoltaïsche zonne-energie te gebruiken om bijvoorbeeld energie te produceren elektrisch, dus om geen gas- of steenkoolcentrales te gebruiken om de onderbreking van hernieuwbare energiebronnen te compenseren, antwoord: JA
- Haalbaarheid: is de technische relevantie van de oplossing aangetoond?
Highviewpower heeft de relevantie van energieopslag met vloeibare stikstof al aangetoond, aangezien het momenteel het grootste energieopslagsysteem van Europa bouwt, mijn oplossing is anders, eenvoudiger en beter, en ik heb er patent op gekregen . antwoord: JA
- Externaliteiten: heeft de innovatie invloed op de menselijke gezondheid,
biodiversiteit of zelfs beperkte hulpbronnen?

stikstof is een neutraal gas dat voor 80% in de lucht aanwezig is, het systeem om het vloeibaar te maken is een soort warmtepomp, dus geen gebruik van speciale grondstoffen zoals lithium voor batterijen, platina voor batterijen brandstof en zelfs gassen die veel uitstoten voor warmtepompen, aangezien de koelvloeistof hier stikstof is dat in de lucht aanwezig is, antwoordt: NEE
- Repliceerbaarheid: kan de oplossing snel zijn
vermenigvuldigd, op wereldschaal?

Het is mogelijk om mijn systeem zoveel te repliceren als er een motor, een auto, een warmtepomp is, er is maar één installatie nodig die zelf kan worden gerepliceerd, er zijn geen specifieke locaties nodig, zoals voor AWZI's
- Economische relevantie: zijn er klanten die willen kopen?
deze oplossing?

Ik heb industriële partners die een grote hoeveelheid vloeibare stikstof consumeren
- Levensvatbaarheid: is het mogelijk om waarde te genereren zonder erop te vertrouwen
op intellectueel eigendom, compatibel met open-source?

het systeem is een machine zoals de motor van een auto, een warmtepomp, het is dus een product dat tegen een bepaalde prijs wordt verkocht en waarmee energie kan worden bespaard, bijvoorbeeld als het systeem wordt geassocieerd met een fotovoltaïsch zonnepark het zal elektrische energie produceren naar believen en niet volgens de wil van het weer en de afwisseling van dag en nacht en tegen lagere kosten dan conventionele systemen, bijvoorbeeld nucleair
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13704
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par izentrop » 25/11/20, 10:16

Eric Dupont schreef:- Haalbaarheid: is de technische relevantie van de oplossing aangetoond?
HIghwviewpower heeft de relevantie van energieopslag met vloeibare stikstof al aangetoond aangezien het momenteel het grootste energieopslagsysteem van Europa bouwt, mijn oplossing is anders, eenvoudiger en beter, en ik heb het gepatenteerd. antwoord: JA
Daar denk je nog steeds de jury mee te kunnen overtuigen :? : Cry:
0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par Eric DUPONT » 25/11/20, 10:49

het lijkt mij dat het doel van time planet is om de planeet te redden en daarom de beste oplossingen te vinden om het feit dat mijn oplossing gepatenteerd is geen probleem te krijgen, ik wil mijn oplossing in open source zetten en de volledige aandacht van de jury hebben.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13704
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1518
Neem contact op met:

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par izentrop » 25/11/20, 11:02

Begrijp je niet dat wat ze willen een bewijs van effectiviteit is? Beloften zijn niet genoeg.
0 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par Eric DUPONT » 25/11/20, 12:12

high power bouwt de grootste opslaginstallatie van europa met vloeibare stikstof, die de grootste opslagcapaciteit krijgt, een bewijs dat vloeibare stikstof effectief is. Ze kunnen hoge macht gaan zien en met hen overweg kunnen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Time for the Planet, het nieuwe burgerfonds dat zich richt op de miljard euro om het klimaat te redden




par Exnihiloest » 25/11/20, 21:13

Eric Dupont schreef:...
er is een evaluatienetwerk en in afwachting van hun antwoord heb ik mijn opslagsysteem zelf geëvalueerd

Dit zal worden bestudeerd door ons netwerk van beoordelaars, die er nota van zullen nemen
potentieel volgens onze 6 criteria:
- Impact: heeft de onderzochte innovatie een significante impact,
direct en meetbaar op de uitstoot van broeikasgassen?

energieopslag met vloeibare stikstof is volgens mijn systeem een ​​hoge opbrengst, tegen lage kosten, over een lange periode, dus het is mogelijk om alleen fotovoltaïsche zonne-energie te gebruiken om bijvoorbeeld energie te produceren elektrisch, dus om geen gas- of steenkoolcentrales te gebruiken om de onderbreking van hernieuwbare energiebronnen te compenseren, antwoord: JA
- Haalbaarheid: is de technische relevantie van de oplossing aangetoond?
Highviewpower heeft de relevantie van energieopslag met vloeibare stikstof al aangetoond, aangezien het momenteel het grootste energieopslagsysteem van Europa bouwt, mijn oplossing is anders, eenvoudiger en beter, en ik heb er patent op gekregen . antwoord: JA
- Externaliteiten: heeft de innovatie invloed op de menselijke gezondheid,
biodiversiteit of zelfs beperkte hulpbronnen?

stikstof is een neutraal gas dat voor 80% in de lucht aanwezig is, het systeem om het vloeibaar te maken is een soort warmtepomp, dus geen gebruik van speciale grondstoffen zoals lithium voor batterijen, platina voor batterijen brandstof en zelfs gassen die veel uitstoten voor warmtepompen, aangezien de koelvloeistof hier stikstof is dat in de lucht aanwezig is, antwoordt: NEE
- Repliceerbaarheid: kan de oplossing snel zijn
vermenigvuldigd, op wereldschaal?

Het is mogelijk om mijn systeem zoveel te repliceren als er een motor, een auto, een warmtepomp is, er is maar één installatie nodig die zelf kan worden gerepliceerd, er zijn geen specifieke locaties nodig, zoals voor AWZI's
- Economische relevantie: zijn er klanten die willen kopen?
deze oplossing?

Ik heb industriële partners die een grote hoeveelheid vloeibare stikstof consumeren
- Levensvatbaarheid: is het mogelijk om waarde te genereren zonder erop te vertrouwen
op intellectueel eigendom, compatibel met open-source?

het systeem is een machine zoals de motor van een auto, een warmtepomp, het is dus een product dat tegen een bepaalde prijs wordt verkocht en waarmee energie kan worden bespaard, bijvoorbeeld als het systeem wordt geassocieerd met een fotovoltaïsch zonnepark het zal elektrische energie produceren naar believen en niet volgens de wil van het weer en de afwisseling van dag en nacht en tegen lagere kosten dan conventionele systemen, bijvoorbeeld nucleair

Als er wonderoplossingen waren, zouden traditionele fabrikanten er naar toe rennen omdat het duidelijk een bron van winst zou zijn.
Nieuwkomers in een veld geloven dat ze zullen slagen omdat ze denken dat de wil voldoende is, alsof alle andere actoren die niet hebben. Het verschil is dat de andere actoren niet alleen de wil hebben, maar ook de competentie op hun respectieve terreinen, en een voorsprong hebben op het gebied van onderzoek en onderzochte ideeën. Veel ideeën die misschien schoner lijken, om te zien, worden na analyse afgewezen, omdat ze misschien minder betrouwbaar zijn, of te duur zodat er geen kopers zouden zijn...

Nieuwkomers lijken niet te begrijpen dat de lat al heel hoog ligt. De wetten van de fysica zijn wat ze zijn, en je zou moeten weten dat wetenschappelijke ontdekkingen tegenwoordig heel snel voorbijgaan in de industrie (in de elektronica is het duidelijk), dus hoop niet op deze manier te winnen. Om een ​​echt innovatief idee te hebben, moet je al vroeg opstaan.

Er is een grote naïviteit, gekoppeld aan de incompetentie van beginners, om te geloven dat ze het beter zullen doen dan alle anderen omdat ze briljante ideeën hebben (waarvan de meeste al door anderen zijn onderzocht en afgewezen, wat mij betreft is het geleefde ervaring :( ) en een ecologische zorg die anderen niet zouden hebben.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar bijvoorbeeld energie-startups zie ik niet veel succesvolle. Ook niet in het vervoer. Het is niet door met hun grote principes en hun mooie ideeën met een geweer van de bloem af te stappen dat ze het ver zullen schoppen. Ze kunnen slagen, met veel werk, confrontatie met de technische en commerciële realiteit, en vaardigheid, omdat uit de diversiteit van onderzoek oplossingen kunnen ontstaan. Maar zij zullen niet meer kans maken op dit succes dan de traditionele acteurs.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 202-gasten