Negatieve leenrente - toekomstige instorting?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Negatieve leenrente - toekomstige instorting?




par ENERC » 13/09/19, 21:15

Ik had nooit gedacht dat de leenrente negatief zou kunnen worden (pay to lend).
Maar het wordt steeds erger:
Omdat we moeten handelen en omdat de economie van de eurozone tekenen van zwakte vertoont, kondigde Mario Draghi op donderdag 12 september een reeks monetaire stimuleringsmaatregelen aan: verlaging van de depositorente met -0,4% tot -0,5%, herlancering van het programma voor de aankoop van effecten ("Quantitative Easing", of QE, in het Engels) en beloof de rente niet te verhogen totdat de inflatie niet weer stijgt.

https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html

Ik las dat Franse banken in dit geval 7 miljard euro per jaar verliezen. (ja, betalen om te lenen)
En als de Franse staat opnieuw zou onderhandelen over al zijn schulden, zou dat € 2200 miljard x 0.5% -> € 11 miljard zijn (allemaal hetzelfde...)
€ 11 miljard aan inkomsten om te lenen... We denken dat we dromen - maar nee!

Voorlopig hebben de banken de bedrijven gecompenseerd. Bijvoorbeeld: voor een eenmanszaak (ambachtsman, vrij beroep) zijn de bankkosten voor een bruto-inkomen van € 50/jaar in amper twee jaar tijd van € 000 naar meer dan € 400 per jaar gegaan. :schok:
Maar er is de komst van professionele online banken die 5x goedkoper zijn (een van hen veroverde in zeer korte tijd meer dan 50 bedrijven). Aan de financiering van staatsschuld via banken door zko's komt een einde.

De volgende duif zal het individu zijn: nou ja, als je de staat moet vergoeden met negatieve tarieven om je schuld te financieren, moet je ergens geld vinden.
Het zit erop: we gaan serieus harken op de bankkosten. (het is al begonnen)

Het laat zien dat het systeem volledig buiten adem is. :frons:

Draghi mag dromen....het gaat niet voorbij. Mensen zullen in opstand komen tegen plundering door de banken. Gele Hesjes V2 :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Negatieve debetrente - komende crash?




par Adrien (voormalig nico239) » 26/06/20, 02:14

Hoe Tiffany te verzilveren op de rug van de Covid

Wanneer de ECB miljardair Bernard Arnault subsidieert
https://www.mediapart.fr/journal/france ... rd-arnault
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 164-gasten