De economie is niet langer een wetenschap en het is bewezen!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

De economie is niet langer een wetenschap en het is bewezen!




par Christophe » 22/10/15, 13:09

Daarom heb ik economie nooit echt begrepen: ik ben te wetenschappelijk!! : Cheesy: : Cheesy:

http://www.alterecoplus.fr/en-direct-de ... 02328.html

Wanneer een onderzoeker in de harde wetenschappen een origineel resultaat vindt, is een van de manieren om de kwaliteit van zijn werk te garanderen het vragen aan anderen om het experiment onder dezelfde omstandigheden te reproduceren. Als ze dezelfde resultaten vinden, is het onderzoek serieus.

Economen wilden hetzelfde doen: toen Ben Bernanke, destijds een academicus, redacteur was van de American Economic Review, beschouwd als de meest prestigieuze in de Verenigde Staten, stelde hij de verplichting voor economen in om hun gegevens en hun methoden te verstrekken. Zodat anderen het kunnen oppakken en proberen de resultaten te reproduceren. Sindsdien hebben andere tijdschriften dezelfde verplichtingen opgelegd.

Plots probeerden twee economen, Andrew C. Chang en Phillip Li, het werk van hun kleine vrienden te reproduceren. Het resultaat is niet mooi, mooi...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 24/10/15, 12:31

Ik ook: na een jaar economie heb ik doorgestreept, gehallucineerd door de obsessies van 'economen'. Op 18-jarige leeftijd hebben we idealen.

Wat de economische wetten betreft, bla, bla, bla....

De zeldzaamheid van iets verhoogt bijvoorbeeld de prijs ervan.

Oh ja ? En waarom weigeren bazen die geen personeel kunnen vinden dan hogere salarissen aan te bieden om kandidaten aan te trekken?
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 24/10/15, 14:56

Zodra de Menselijke factor speelt een belangrijke rol in een systeem; sterker nog, dit systeem kan niet reageren op de principes en voorschriften van de wetenschap; de economie is een belangrijk voorbeeld.
De menselijke factor is van nature onvoorspelbaar en veranderlijk, omdat deze nauw verbonden is met de omgeving, cultuur, opleiding, kennisniveau, tijd, enz.

In dit opzicht horen we vaak bepaalde politici of economen een oplossing voorstellen voor een maatschappelijk of economisch probleem in hun land, door de effectiviteit van hun oplossing te rechtvaardigen met de volgende observatie: ‘Laten we doen zoals onze buren in dat en dat land die deze oplossing om hetzelfde probleem op te lossen, en hun resultaten zijn positief..."

Dezelfde gevolgen of dezelfde oorzaken, ook onder dezelfde omstandigheden, hebben echter niet in elk land dezelfde gevolgen.

Maar zelfs als wetenschap een objectief, reproduceerbaar en onveranderlijk karakter heeft, zou het onjuist zijn te geloven dat zij de waarheid is, of op zijn minst dat deze waarheid verworven en definitief is.
De wetenschap beschrijft een fenomeen op een bepaald moment meer dan dat het het verklaart, en deze beschrijving kan en zal in de loop van de tijd variëren.

Er zijn ook wetenschappelijke gebieden waarop de wetenschap zich met haar eigen grondslagen enige vrijheden permitteert!
In de geneeskunde stuit het Placebo-effect, dat de wetenschap toegeeft, observeert en beschrijft, bijvoorbeeld op wetenschappelijke tegenstrijdigheden: een eenvoudig glas water, zonder enig actief bestanddeel, dat aan een patiënt wordt gegeven, kan hem genezen...

Bovendien zal de wetenschap, binnen het raamwerk van een protocol van wetenschappelijke experimenten, vaststellen dat dit fenomeen werkt, maar niet altijd, en het meest verrassende is dat het kan werken als de patiënt een baby of zelfs een dier is!
Hetzelfde geldt voor de homeopathie, die op geen enkele manier de voorschriften van de wetenschap respecteert, en toch in de geneeskunde wordt onderwezen en door artsen wordt beoefend...

Concluderend: de economie is als het Placebo-effect of de homeopathie: het is vooral wetenschappelijk, maar niet alleen dat! : Cheesy:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 24/10/15, 15:00

elephant schreef:De zeldzaamheid van iets verhoogt bijvoorbeeld de prijs ervan.

Over het algemeen geldt echter: "Wat zeldzaam is, is duur, maar een goedkoop paard is zeldzaam, dus een goedkoop paard is duur"!...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 24/10/15, 16:03

:D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 24/10/15, 18:14

Greli, het was niet nodig om deze "fabel" vrij te geven... bekend bij alle 1e S/L/ES-studenten... enz.

Omdat Olifant in zijn eerste bericht een veel concreter en realistischer voorbeeld had gegeven...

Het bewijs dat leraren slechts een zeer verre versie van...de realiteit... onderwijzen

En dat is jammer!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16160
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5259




par Remundo » 24/10/15, 20:23

Grelinette schreef:
elephant schreef:De zeldzaamheid van iets verhoogt bijvoorbeeld de prijs ervan.

Over het algemeen geldt echter: "Wat zeldzaam is, is duur, maar een goedkoop paard is zeldzaam, dus een goedkoop paard is duur"!...

dat is een geavanceerde techniek.
0 x
Beeld
ARMAND
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 92
Inschrijving: 18/09/12, 21:14
x 2




par ARMAND » 24/10/15, 20:32

Ja, ik heb ook vier jaar economie gestudeerd; toen ik later vraag en aanbod verhandelde, "sterke vraag en de aandelen stijgen"... lol... ik moest geld verliezen om te beseffen dat het echte leven niet bestaat uit leren op de universiteit))... Nou, sindsdien heb ik de situatie gecorrigeerd
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 24/10/15, 21:52

Voor onze Belgische vrienden uit forum:


Heeft de economie zich bevrijd van de natuurwetten?
symposium over de kwestie van economie en natuurkunde gehouden door Patrick DupriezFrançois Roddier, Philippe Bihouix, Philippe Lamberts

Woensdag 14 oktober 2015 19 uur GRATIS TOEGANG
La Tricoterie, Théodore Verhaegenstraat 158, 1060 Sint-Gillis

Vanaf 14 uur wordt er een technisch symposium georganiseerd.


http://www.etopia.be/spip.php?article2965
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 24/10/15, 23:50

Christophe schreef:Greli, het was niet nodig om deze "fabel" vrij te geven... bekend bij alle 1e S/L/ES-studenten... enz.

Staat u mij nog één laatste ding toe: “Een econoom is iemand die morgen kan uitleggen waarom wat hij gisteren voorspelde, vandaag niet is gebeurd.”

Het is weer een bekende grap, maar objectief gezien is economie inderdaad een van de meest dubieuze disciplines, want sinds de tijd dat economen studeren, analyseren, verklaren en voorspellen... zouden we geen economische crises meer mogen meemaken!

Bovendien zijn er in de economie zoveel ideologische stromingen die elkaar tegenwerken, tegenspreken of eenvoudigweg negeren, dat we de economie uiteindelijk kunnen definiëren als ‘een discipline die bestaat uit het verklaren en voorspellen, op basis van willekeurige en onvolledige parameters, van logische, onverklaarbare en onvoorspelbare dingen met behulp van een uiterst nauwkeurige pifometer!"

Kom op, nog 2 kleine grapjes om af te ronden:
Een groep economen loopt in de bergen. Degene die de kaart leest, stopt en wijst naar een berg tweehonderd meter verderop, zegt tegen de anderen: “Zien jullie deze berg? Welnu, gebaseerd op de aannames op de kaart staan ​​we bovenaan...

Economie is de enige discipline waar twee mensen dezelfde Nobelprijs kunnen delen door totaal tegenovergestelde dingen te vertellen.


(Bron, deze site: http://econoclaste.org.free.fr/econoclaste/, site over de economie met veel humor en die onder meer de tegenstellingen van de grote economische theorieën verklaart, evenals de aberraties die bepaalde gerenommeerde economen hebben kunnen zeggen. De grappen zijn hier).


sen-no-sen schreef:Heeft de economie zich bevrijd van de natuurwetten? symposium over de kwestie van economie en natuurkunde ...

Ik hou van het idee om economie en natuurkunde samen te brengen, omdat ik mezelf vaak vertel dat economie als loodgieterswerk is: alles is gebaseerd op gezond verstand en evenwicht van stromen!
Als je naar een stroomverdeelsysteem kijkt met een kleine pijp aan de ene kant en een pijpleiding aan de andere kant, zal het, afhankelijk van welke kraan je opendraait, druppelend of heel sterk zijn. En als je de 2 kranen tegelijk opent, stroomt het aan de ene kant nog steeds heel sterk en aan de andere kant zuigt het.

De moraal, als je dorst hebt, is dat je aan de kant van de juiste kraan moet staan. In de economie is het hetzelfde!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 127-gasten