Fornuis van elk haar aangepast aan het haar

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Fornuis van elk haar aangepast aan het haar




par Grelinette » 16/08/15, 19:51

Bonjour à tous,

We overwegen om ons houtverwarmingssysteem in de woonkamer van het huis (ongeveer 50 m²) te vervangen door een geschikter systeem.

Momenteel gebruiken wij een oude inbouwhaard (in principe bedoeld voor een open haard) die op een steun is geplaatst.

Beeld

Het duidt op een macht 9 kW en heeft een ventilator die een stroom warme lucht produceert die snel opwarmt als hij wordt aangezet: de lucht wordt aangezogen aan de onderkant van de inzet en gaat door metalen buizen boven de haard en komt vervolgens aan de bovenkant van de inzet naar buiten. het inzetstuk.
De ventilator heeft 2 snelheden, deze wordt handmatig geactiveerd (schakelaar) of automatisch wanneer de temperatuur van de inzet een drempel bereikt.

Aangezien wij voldoende hout voorhanden hebben, denken wij dat een houtkachel het meest zuinig zal zijn.

Maar hier is hij dan.... met het naderen van de herfst beginnen verkopers van allerlei soorten en alle (hout)kachels hun modellen tentoon te stellen, en wordt de keuze een beetje lastig!

- Eerst zijn er verschillende labels: “Flamme Verte”, “BBC”, enz.

vervolgens verschillende parameters:

- vermogen in kW
(het wordt aanbevolen om het vermogen te kiezen afhankelijk van het te verwarmen oppervlak, d.w.z. 1 Kw per 10 m²)

- de opbrengst, die grofweg varieert van 70 tot 80%

- “Dubbele verbranding”

- Het “Clean Window”-systeem

- het volume van de haard (grootte van de houtblokken)

- materiaal: Gietijzer / Staal

- de diameter van het rookuitlaatmondstuk, dat van boven of van achteren naar buiten komt


enz.

Het wordt nog ingewikkelder als we in de brochures lezen dat sommige krachtige kachels een laag rendement hebben, en omgekeerd.

Of dat voor een groot te verwarmen oppervlak laagvermogenkachels aan te raden zijn, en omgekeerd.

Kortom, het is niet eenvoudig om door dit woud van kachels te navigeren waarvan de prijzen variëren van €300 tot meer dan €3000!

Wat adviseert u ons om te voorkomen dat we ons haar moeten knippen?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 16/08/15, 21:17

Dat krachtige kachels weinig rendement kunnen hebben is niet verrassend: dit was het geval bij deze goedkope inbouwhaarden die een paar decennia geleden verkocht werden, met de populariteit van elektrische verwarming (ultra ‘goedkope’ constructie voor nieuwe kopers van een eengezinswoning, vastgelopen tussen de terugbetaling van de lening en de EOF-factuur)...

De huidige houtkachels hebben behoorlijk wat vooruitgang geboekt op het gebied van rendement en de kleine 33 cm houtkachels* hebben daar veel mee te maken: de hoge verbrandingstemperatuur, evenals een goede controle van de luchtinlaat, zorgen voor een optimale verbranding. (de moeilijkste fractie hout om goed te verbranden); aan de andere kant blijft de efficiëntie van warmte-uitwisselingen achter, om meerdere redenen...
De ideale kachel moet slank zijn bij de taille en breed bij de schouders, dat wil zeggencombineer een kleine haard met een groot uitwisselingsoppervlak in het bovenste gedeelte; Zowel om commerciële redenen (ontwerp, maat) als om economische redenen tijdens de productie is de kans echter klein dat er een verandering optreedt.

De enige oplossing zou zijn om deze kachel zelf te bouwen... 8)
Op dezelfde manier, maar eenvoudiger, is de raketkachel een goede basiskachel met een goed rendement dankzij de levendige verbranding; Om deze operatie levensvatbaar en geoptimaliseerd te maken, moet deze worden gekoppeld aan een massawisselaar, die op de locaties te zien is ad hoc...Natuurlijk moet je de, laten we zeggen, bijzondere esthetiek van het ding waarderen (of eraan wennen?). :P

*Ondanks grotere glazen deuren die enigszins in strijd zijn met dit algehele goede ontwerp van het huis.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16128
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 17/08/15, 08:56

en het jeukende haar? :P
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 17/08/15, 09:13

Remundo schreef:en het jeukende haar? :P

De uitdrukking is een beetje vergezocht, en zelfs een beetje tegendraads, maar ik zat op deze te wachten... en ik vroeg me af wie het zou gaan doen! : Cheesy:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 17/08/15, 11:14

mijn advies: neem een ​​laag vermogen: liever 1kw voor 12 tot 14m2 woonoppervlak.
Iedereen die ooit een houtkachel heeft gebruikt, kan zeggen: hij werkt vaker op minimaal dan op maximaal.
gevolg, slechte verbranding, zwartgeblakerd glas, verstopte schoorsteen, etc.
probeer dus een kachel met laag vermogen te vinden.
nadeel, wie zegt dat er weinig stroom is, zegt dat de logbestanden klein zijn. Als u uw eigen hout maakt, kunt u dit op de gewenste maat zagen.
aan de andere kant mogen we de dubbele verbranding niet negeren: aan de ene kant is het veel efficiënter en het voorkomt ook dat de schoorsteen verstopt raakt.
Ik heb een zwak voor Jotul (ik heb een oude F400), die kachels van zeer goede kwaliteit maakt, waardoor ze goed kunnen werken op verschillende vermogensniveaus.
kijk bijvoorbeeld naar de F105: 2.4 tot 7kw
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 17/08/15, 11:26

Ik ben het met Ahmed eens: de goede kachel moet een kleine haard en een groot uitwisselingsoppervlak hebben om de warmte niet via de schoorsteen te laten ontsnappen... dit gebeurt in een ketel, maar ik zie het niet in een kachel

er is natuurlijk de oplossing om het zelf te bouwen

er is ook de oplossing om een ​​grote, goedkope kachel te kopen en de grootte van de haard te verkleinen met vuurvaste stenen: het vuur zal heter en completer zijn en de gassen zullen ruimte hebben om te verbranden wanneer de kleine haard in de rest van de haard wordt gelaten. fornuis

maar wees op uw hoede met een stel echt verprutste kachels die moeilijk aan te passen zijn

radicale oplossing voor thuisproductie: haard in de vorm van een omgekeerde piramide, we vullen volgens het vermogen dat we willen: het maakt dus een klein, goed geconcentreerd vuur, zelfs op laag vermogen, en dat belet niet om hoger te vullen als je wilt verhogen het vermogen: het is een goede haard over een breed vermogensbereik
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/08/15, 12:47

Dirk Pitt schreef:mijn advies: neem een ​​laag vermogen: liever 1kw voor 12 tot 14m2 woonoppervlak.
Iedereen die ooit een houtkachel heeft gebruikt, kan zeggen: hij werkt vaker op minimaal dan op maximaal.
gevolg, slechte verbranding, zwartgeblakerd glas, verstopte schoorsteen, etc.
probeer dus een kachel met laag vermogen te vinden.
nadeel, wie zegt dat er weinig stroom is, zegt dat de logbestanden klein zijn. Als u uw eigen hout maakt, kunt u dit op de gewenste maat zagen.
aan de andere kant mogen we de dubbele verbranding niet negeren: aan de ene kant is het veel efficiënter en het voorkomt ook dat de schoorsteen verstopt raakt.
Ik heb een zwak voor Jotul (ik heb een oude F400), die kachels van zeer goede kwaliteit maakt, waardoor ze goed kunnen werken op verschillende vermogensniveaus.
kijk bijvoorbeeld naar de F105: 2.4 tot 7kw


Ik ben het met Dirk eens.

Ik zou eraan willen toevoegen: een kleine kachel (niet te klein om niet in een situatie te komen waarin je niet kunt verwarmen!) zal op een "hogere temperatuur" worden gebruikt, dus een beter rendement en oneindige hoeveelheid vervuiling door emissies! En minder open haarden!

Let ook op: de bevoegdheden zijn behoorlijk “indicatief”. Je kunt gemakkelijk iets meer uit een kachel "trekken", door hem op een vuur te laten draaien dat iets heter is dan de standaardset voor de tests, zonder dat hij gaat "blozen"!

Als het tenslotte het hoofdverwarmingsapparaat is dat continu wordt gebruikt, kan het interessant zijn om kachels met "massa's" te overwegen om de warmteafgifte te verzachten. Ze starten "traag" en zijn daarom minder geschikt voor intermitterend gebruik, met slechts een paar "flares"... Maar ze worden nog steeds warm als ze zijn uitgeschakeld. Ze hebben nooit het gevoel van oververhitting als je er te veel houtblokken in doet of als het te lang duurt voordat de tocht gesloten is...

Dit zijn de beroemde massakachels, de beroemde Elzasser "Kachelofen", of in een designversie bijvoorbeeld de Tulikivi [nou, dat kost denk ik veel? Maar eens in je leven?]...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 17/08/15, 17:37

Dirk Pitt, Je schrijft:
Nadeel: klein vermogen betekent een klein formaat logboeken.

Het is waar dat de snede van 33 cm qua uiterlijk een beperking vertegenwoordigt, maar het is de voorwaarde voor een goede verbranding en het resultaat is dat een goed verbrande houtblok van 33 ongeveer evenveel verwarmt als een houtblok van 50 met een minder goede verbranding.

Dit betekent dat bij een redelijk gelijkwaardige verwarming het aantal zaagsneden gelijk is en de hoeveelheid hout minder...

Dezelfde observatie is van toepassing (meer geaccentueerd, lijkt mij) tussen 50 houtketels en "barrel" ketels die 1 miljoen houtblokken accepteerden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 17/08/15, 19:19

er is geen 36-oplossing, om een ​​klein vuur te maken heb je kleine houtblokken nodig... als 33 te groot is, heb je 25 nodig

Thuis is het nog eenvoudiger, het zijn boschips, je kunt er goed mee doseren zonder vragen te stellen... je kunt ook alles mixen wat ik maal om de tuin leeg te maken.

waarom heb je korte logs nodig? al het hout moet in de haard zitten, je hebt geen lang stuk hout nodig waarvan het ene uiteinde in de haard brandt en het andere uiteinde niet brandt, maar door deze verwarming komt brandbare teer vrij die niet brandt en rook veroorzaakt

de massakachel is een oplossing om af en toe een krachtig vuur te maken en continu te verwarmen dankzij de opgewarmde massa, maar het heeft niet mijn voorkeur: ik vind hem te groot... Ik vind de platenhaard meer praktisch voor de nabije toekomst

voor de nabije toekomst is dat de gasgenerator: beter verbrandingsrendement dan de eenvoudige haard en mogelijkheid om al het plastic afval zonder vervuiling te verbranden! beter dan verbrandingsinstallaties... maar het is voor de toekomst, nog niet commercieel verkrijgbaar
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 17/08/15, 19:57

Nog een punt ter verduidelijking:

sommige kachels bieden de Double verbranding, aan de andere kant Naverbranding ...maar ik heb nog geen kachel gezien die beide biedt.

Is het hetzelfde en wat betekenen deze termen?
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 128 gasten