De Chinezen blazen bellen!

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

De Chinezen blazen bellen!




par Ahmed » 11/07/15, 13:06

In China is zojuist een aandelenzeepbel gebarsten: wat is de oorsprong ervan?
De Chinese industrie is gefocust op de export van haar vervaardigde producten en de aanhoudende groei op dit gebied heeft haar tot ‘de werkplaats van de wereld’ gemaakt. Het politiek-sociale evenwicht is echter gebaseerd op een sterke en voortdurende groei sinds de Amerikaans-Europese crisis In 2008 daalde de export aanzienlijk, ondanks de massale financiering van Amerikaanse en Europese consumenten met schulden. De Chinese regering moedigde vervolgens krachtig de ontwikkeling van de binnenlandse consumptie aan (een beleid dat in de VS tijdens het interbellum succes had gehad): het geld uit de export werd aangevuld door de accumulatie van (particuliere) schulden; Dit heeft vooral geresulteerd in massale investeringen in de vastgoedsector, wat op twee manieren kan worden verklaard:
in 35 jaar is de bevolking van steden geëxplodeerd, van amper 20% rond de jaren tachtig tot een verwacht percentage van 80% in 60.

De binnenlandse consumptiemarkt kon nooit van de grond komen vanwege de lage lonen van de massa ‘kleine handen’ in de industrie en verschoof naar onroerend goed waarvoor door de banken met vrijgevigheid leningen werden verstrekt. staat.
Het is vooral dit speculatieve aspect van de vastgoedsector dat verklaart waarom over een paar jaar de hoeveelheid beton die gebruikt wordt veel groter is dan die in de VS gedurende de 20e eeuw.
Om dezelfde redenen als in Spanje stortte deze vastgoedzeepbel, die met niets anders overeenkwam dan een eigenwaardering van het kapitaal, geleidelijk ineen, ondanks de voortdurende steun van de autoriteiten, die de zeepbel alleen maar voedden, zonder iets op te lossen.
Er vond vervolgens een overdracht van liquiditeit plaats in de richting van aandelenkoersen waarvan de prijzen vervolgens snel enorm stegen, door een bekend speculatief domino-effect (de stijging lokt de stijging uit, omdat iedereen zijn deel van de taart wil hebben); Tegenwoordig zorgt een sterke correctie ervoor dat de prijzen instorten en dat veel aandeelhouders in moeilijkheden komen als gevolg van de gevaarlijke praktijk van lenen om effecten te kopen... De regering tempert deze daling zoveel mogelijk dankzij haar interventiemiddelen, maar China blijft geconfronteerd met haar tegenstellingen: aan de ene kant een productief apparaat dat naar buiten gericht is en daarom kwetsbaar en oncontroleerbaar; aan de andere kant de onmogelijkheid van een interne markt als gevolg van de concurrentie van andere landen met lage arbeidskosten en de ontwikkeling van robotisering waardoor degenen die de goederen produceren niet in staat zijn deze te kopen.

Kortom, het Chinese model, dat de economie van het oude continent wilde imiteren en met succes de stappen had overgeslagen, stuit op zijn beurt op de tegenstrijdigheden van zijn model, met al het geweld dat de historische inkrimping van zijn handelsepos met zich meebrengt. .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 11/07/15, 18:43

Opluchting! Ik was bang dat ze Champagne en Perrier waren gaan kopiëren (Laurent of water - kortom) :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 11/07/15, 19:04

De Chinezen zijn erg goed in het blazen van bellen. En het eindigt altijd met exploderen:

https://www.youtube.com/watch?v=Cm2iWnPtgKw

https://www.youtube.com/watch?v=aUarSU9Ee70

https://www.youtube.com/watch?v=VKaaGmnoKCQ

Een bedreiging voor de mensheid en in plaats van te handelen laten we het gebeuren!

:D
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 12/07/15, 12:18

Ik heb het gevoel dat er met de zomer wat luchtbellen loskomen en vastlopen! :P

Een andere reden voor de onmogelijkheid om een ​​interne markt te creëren is dat het een nachtmerrie zou zijn om je voor te stellen dat er een nieuwe consumptiemaatschappij zou komen met 1,3 miljard leden! De oude recepten kunnen niet worden geëxporteerd, omdat ze frontaal zouden botsen op de fysieke grenzen die al heel dichtbij zijn.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 12/07/15, 16:04

De economische bom waarvan u het bestaan ​​hebt onthuld, lijkt de menigte niet los te laten. Ahmed.

Dit is echter een WERELDWIJDE beurscrash (-40%) die gelijktijdig werd veroorzaakt in China, de VS en Japan...

Geen enkele media berichtte over deze aanzienlijke gebeurtenis tot het punt waarop de Amerikaanse aandelenmarkt simpelweg gesloten was. :schok:
Het voorkomen van elke transactie is in feite een manier om een ​​crash te voorkomen...

Zoals u zei: dit zijn herinneringen aan de crash van 2008, die nooit is opgelost. Aan de Amerikaanse kant, waar voor elke dollar groei drie dollar subsidie ​​nodig is, kan dit perfusiesysteem slechts een tijdje standhouden...

Aan Chinese zijde heeft de steun van de binnenlandse markt dezelfde perverse effecten veroorzaakt als die welke de subprime-crisis veroorzaakten. Ik heb het over enorme investeringen en ongebreidelde speculatie. Dit veroorzaakte speculatieve zeepbellen met de creatie van virtuele rijkdom (aandelenmarkt- of vastgoedwaarden), ondersteund door kredieten...

Ik zou mij niet concentreren op speculatie op de aandelenmarkt, maar op vastgoedspeculatie.

Sinds de aardbeving in Sichuan, vlak voor de Olympische Spelen in Peking, zijn er grote wederopbouwwerkzaamheden aan de bouw van nieuwe steden toegevoegd. Beleggers haastten zich om te speculeren, waardoor de prijzen van onroerend goed dat nog geen bestemmingswaarde had, enorm stegen...
Simpel gezegd: de speculanten hadden nog geen klantenkring van gebruikers van deze goederen, maar wisselden deze uit (tussen speculanten) op basis van de hypothetische levensstandaard die de toekomstige kopers zouden hebben...

Deze eigendommen, hele steden, vonden geen bevolking die bereid was daar tegen krankzinnige prijzen te wonen en bleven in handen van overdreven hebzuchtige speculanten...
De alarmsignalen rinkelden echter al geruime tijd, waarbij sommige deskundigen verklaarden dat het voor steden van zo'n belang onmogelijk was om niet een tiende van de elektriciteit van een traditionele stad te verbruiken...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 12/07/15, 16:58

Citro schreef:De economische bom waarvan u het bestaan ​​hebt onthuld, lijkt de menigte niet los te laten. Ahmed.

Dit is echter een WERELDWIJDE beurscrash (-40%) die gelijktijdig werd veroorzaakt in China, de VS en Japan...

Geen enkele media berichtte over deze aanzienlijke gebeurtenis tot het punt waarop de Amerikaanse aandelenmarkt simpelweg gesloten was. :schok:
...

Wat er in Azië gebeurt, interesseert de Europeanen (afgezien van de Engelsen) niet.

De aandelenindexen zijn teruggekeerd naar het niveau van een paar maanden geleden. De Nikkei is zo 'ingestort' dat hij... 13% boven zijn niveau op 1 januari staat.

Geen media, niet helemaal. Er is Les Echos en een paar anderen.

Peking probeert de markt te betreden en tegelijkertijd de effecten ervan onder controle te houden:

http://www.questionchine.net/soubresaut ... es-pekin-s
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 12/07/15, 17:08

Als we het hebben over de gemondialiseerde economie, het vlindereffect,...

Elke gebeurtenis gaat ons aan en heeft of zal gevolgen voor ons hebben...

Afwachten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 12/07/15, 18:18

Als het de Chinezen zijn die zich bezighouden met ‘speculatie’ onbeperkt"(sic), we kunnen inderdaad het ergste vrezen! :P

Wat er op dit continent gebeurt, kan niet zonder gevolgen blijven voor Europa.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 12/07/15, 20:00

Peking is helemaal niet in paniek:

http://www.lesechos.fr/journal20150710/ ... 136115.php

Boursorama geeft de oorsprong van de beurskrach:

http://www.boursorama.com/actualites/kr ... 6954bdb182

(Informatie van eergisteren)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 12/07/15, 21:31

De Chinese autoriteiten beschikken over technische interventiemogelijkheden die de economische situatie kunnen kalmeren, maar feit blijft dat de economie nu wordt ondersteund door het steeds massaler wordende beroep op krediet* en dat de injectie van nieuwe liquiditeit de zeepbel alleen maar zal doen opblazen.

*De totale Chinese schuld (staat, industrie, financiën, particuliere sector) bedroeg in 2008 ongeveer 153% van het bbp en bedraagt ​​momenteel 282%. In dit geheel blijft het aandeel van de staat klein, maar de dikte van zijn ‘matras’ van dollars is grotendeels illusoir, aangezien een massale aantrekkingskracht deze zeer waarschijnlijk in grote proporties zou devalueren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Remundo en 176 gasten