De mensheid, rijker dan ooit (maar zeer ongelijk)

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

De mensheid, rijker dan ooit (maar zeer ongelijk)




par Christophe » 22/10/14, 18:33

Oh ja : http://rue89.nouvelobs.com/2013/10/10/r ... rts-246485

De mondiale rijkdom is sinds 2000 verdubbeld (en negen andere weerzinwekkende cijfers)

De financiële dienstengroep Credit Suisse en het Rode Kruis hebben zojuist een rapport uitgebracht, waarvan de gezamenlijke lezing schrijnend is.

De eerste (in het Engels, pdf) geeft een statistische beoordeling van de mondiale welvaart. We vernemen dat deze “sinds 2000 meer dan verdubbeld is en een nieuw historisch record van 241 miljard dollar heeft bereikt”.

De tweede (in het Engels, pdf) gaat over de “humanitaire gevolgen van de economische crisis in Europa” (42 onderzochte landen in de Europese Unie, de Balkan, Oost-Europa). Het merkt op dat “het aantal mensen dat afhankelijk is van voedseldistributies van het Rode Kruis in 22 van de betrokken landen tussen 75 en 2009 met 2012% is toegenomen”.

Enkele cijfers om te onthouden uit deze twee rapporten.

46% van het werelderfgoed is in handen van 1% van de huishoudens

De mondiale welvaart is tussen medio 4,9 en medio 2012, de door Credit Suisse onderzochte periode, met 2013% gegroeid, en de afgelopen tien jaar met 68%.

Het rijkste percentage van de huishoudens begint bij $753 (000 euro) en vergaard 557% van de mondiale rijkdom – een steeds groter deel – terwijl tweederde van de huishoudens, wier vermogen stabiel blijft, slechts 000% van de mondiale rijkdom vertegenwoordigt.

Je hebt een vermogen van 4 dollar (zo’n 000 euro) nodig om tot de rijkste helft van de wereld te behoren, en 3 dollar (000 euro) om tot de rijkste 75% te behoren.

(...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 23/10/14, 17:33

De term rijkdom wordt op grote schaal misbruikt; het zou juister zijn om van productie te spreken.
Deze valse overvloed komt enerzijds slechts een minderheid van de individuen ten goede en anderzijds extrapoleert het de toekomst van alle ecosystemen en de mensheid...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/10/14, 18:01

Ik besefte dat we het integendeel over erfgoed hadden.

Maar ja, met ruim 75 dollar ben ik rijk!

Ik heb het over mijn erfgoed die bestaat uit een huis, een paar "machines", 3 auto's (momenteel heb ik het over mijn gezin van 3). Niet van mijn inkomen...

Goed nieuws !!!!

[Maar het is nog steeds niet duidelijk].

[Maar het is duidelijk dat er steeds meer rijke mensen zijn, dat er steeds meer kapitaal is. En ook steeds meer arme mensen onder ons. Elders zijn er nog behoorlijk wat over, maar in bepaalde landen beweegt de cursor nog steeds behoorlijk. Europa bevindt zich in een proces van relatieve verarming, en bovendien vinden we het steeds moeilijker om in onze collectieve behoeften te voorzien – gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid… Vooral Frankrijk lijkt een beetje op een van die oude burgerlijke families, in haar kasteel in verval, die nog steeds doet alsof hij rijk is terwijl de vloer barst, het regent op het plafond en de tuin een woestenij is geworden... De neven maken ruzie over een kans die niet al meer bestaat... Nee behoefte aan studies. Gewoon aan het kijken.]
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 23/10/14, 18:22

Did67 schreef:Ik heb het over mijn erfgoed die bestaat uit een huis, een paar "machines", 3 auto's (momenteel heb ik het over mijn gezin van 3). Niet van mijn inkomen...
Goed nieuws !!!!



Om aan je goederen te komen, moest je produceren, en deze productie is het resultaat van de winning en vervolgens de transformatie van grondstoffen.
En ik bevestig dat jij, net als bijna alle Fransen (zelfs het minimumloon), rijk bent!


Vooral Frankrijk lijkt een beetje op een van die oude burgerlijke families, in hun vervallen kasteel, dat zich nog steeds voordoet rijk te zijn terwijl de vloer barst, het regent op het plafond en de tuin een woestenij is geworden.


Op individueel niveau, en op dat niveau ondanks de neiging tot verarming, kunnen we zeggen dat de Fransen historisch gezien nog nooit zo rijk zijn geweest...
Het probleem ligt in het feit dat alle rijkdom relatief is aan een bepaalde omgeving; in een tijd waarin een radio een teken van rijkdom vertegenwoordigde, is het nu nodig om een ​​hele reeks goederen te bezitten om te worden beschouwd als iemand die een bepaald niveau van welvaart heeft bereikt. succes".
Over het geheel genomen kunnen we rijkdom (in de strikt consumentistische zin) beschouwen als het vermogen om meer energie te verspillen dan gemiddeld. Dit is perfect gecorreleerd door observatie: miljardairs bezitten over het algemeen superkrachtige voertuigen, een of meer boten of zelfs een privéjet, en sommigen zullen zelfs naar de grenzen van de ruimte reizen...

Het probleem is dat ‘rijkdom’ direct gecorreleerd is met onttrekkingen aan het milieu en dat de externe effecten hiervan automatisch worden doorgegeven aan de een of de ander, zoals gezegd. Louis de Funes in "grootheidswaanzin":“De rijken worden heel rijk gemaakt en de armen worden heel arm gemaakt”.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 25/10/14, 22:31

Als we het hebben over ‘rijkdom’, is het interessant om onderscheid te maken tussen concrete, materiële rijkdom en abstracte rijkdom; dit laatste duidt op de accumulatie van abstracte waarde, van kapitaal.

De werkelijke rijkdom, evenals de accumulatie van koopwaar, is sterk toegenomen, hoewel de betrokken voorwerpen voor het grootste deel de neiging hebben om te verarmen (wat betreft hun inhoud of substantie).
Het is echter de abstracte rijkdom die sinds de eeuwwisseling de meest aanzienlijke (en meest ongelijke) groei heeft doorgemaakt.
Als je de evolutie van de activiteit van grote CAC40-bedrijven de afgelopen jaren in ogenschouw neemt, zul je geen grote veranderingen opmerken, maar hun marktkapitalisatie is verrassend toegenomen...
Dit komt omdat de financiële sector de echte sector heeft vervangen om een ​​faillissement te voorkomen. De financiële sector kan zich echter niet volledig losmaken van de realiteit en kan de deadline slechts tijdelijk uitstellen.
Onze samenleving (enkel vanuit het kapitalistische aspect bekeken) is veel te rijk geworden om voldoende lucratieve kansen te vinden die in staat zijn om de hoeveelheid van deze abstracte rijkdom verder te vergroten... Ze stuit daarom op een onoplosbare tegenstrijdigheid en kan niet langer, van nu af aan, zijn irrationele doel te bereiken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten