De bedriegers van de economie

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

De bedriegers van de economie




par Christophe » 16/10/14, 18:40

In overeenstemming met dit boek: https://www.econologie.com/forums/les-10-plu ... t3091.html

Beeld

De economische bedriegers | 26 maart 2012 | Van Laurent Mauduit

Aan de vooravond van het debat dat Mediapart organiseert, donderdag 29 maart in het Théâtre national de Chaillot over het thema "Economen boven alles wantrouwen? »In aanwezigheid van veel economen of onderzoekers wil ik hier van tevoren een eerste steen aan deze uitwisseling toevoegen. En hiertoe wil ik de redenen uitleggen die me hebben geleid tot het uitvoeren van een lang onderzoek onder Franse economen, vastgelegd in een boek, getiteld Les imposteurs de l'énergie (Editions Gawsewitch) dat dezelfde donderdag wordt gepubliceerd.

Wat ik hier ga schrijven, verbindt de sprekers niet die in het Théâtre de Chaillot zullen spreken. Aangezien dit een vrij debat is, zal elke dag zijn mening geven - die misschien in strijd is met de mijne of in aanmerking komt - over de bedreigingen die over de wereld van economen hangen en hun onafhankelijkheid; over de eerlijkheid van het economische debat en over zijn pluralisme; of over de bedreigingen die hangen over het onderwijs van economie op zowel de middelbare school als de universiteit. Maar om deze confrontatie zo vruchtbaar mogelijk te maken, is het ongetwijfeld niet nutteloos voor mij om mezelf vooraf uit te leggen waarom ik dit onderzoek heb uitgevoerd. En over de democratische kwesties die mijns inziens betrekking hebben op dit debat.



Als ik het nuttig vond om dit werk uit te voeren, is dat om een ​​eerste reden: de afgelopen maanden heb ik opgemerkt dat in veel landen, te beginnen met de Verenigde Staten, de meest gemedieerde economen soms bekritiseerd. Maar niet in Frankrijk, of bijna niet. En dit verschil in behandeling, ik wilde proberen het mysterie ervan te ontrafelen.

In feite geen echt debat of echte controverse in Frankrijk. Ondanks het geweld van de crisis, ondanks de opkomst van sociaal lijden die het heeft veroorzaakt, zijn enkele van de meest gepubliceerde economen, degenen die microfoons en televisies gebruiken, net stap voor stap bespot vanwege hun gebrek aan onderscheidingsvermogen of helderziendheid. In tijdschriften hebben we de blooper van de crisis hier en daar zien floreren. We kennen de helden, omdat bijna alle bekende economen zijn vastgepind. Van bankeconoom Natixis Patrick Artus ("De crisis is voorbij") tot econoom van de Ecole normale supérieure Daniel Cohen ("Het goede nieuws is dat het niet langer zal duren"), langs de bemiddelaar van het Parijse kapitalisme Alain Minc (de crisis is "grotesk psychologisch") of de econoom Anton Brender ("De oude bankpaniek is verdwenen dankzij het depositoverzekeringssysteem dat is ingevoerd voor sta toe dat ze worden vermeden '). Maar deze onzin van de meest bekende Franse economen hebben hen veroordeeld tot onthouding in de media, zelfs een korte: sinds de crisis begon, zijn het daarom altijd dezelfde experts, zelfs degenen die zich ernstig hebben vergist, dat de '' hoor je voortdurend op alle radiogolven en op alle tv-programma's.

In de Verenigde Staten nam de zaak een andere wending. Zoals hier is economen bekritiseerd omdat ze ongelijk hebben - maar wie is in werkelijkheid niet ongelijk? Maar bovenal is er een veel serieuzer debat op gang gekomen: enkele van de bekendste economen zijn beschuldigd van hun begrip voor de financiële wereld die de hele planeet in beroering heeft gebracht. Economen zijn uitgekozen voor het schrijven van valse rapporten voor financiële deregulering en voor het vergaren van hopen goud in ruil daarvoor. Of anders omdat ze, onder de dekking van een academische rede, Amerikaanse bankiers en verzekeraars hebben vrijgesteld van alle verantwoordelijkheid, terwijl dezelfde bankiers en verzekeraars hen hadden gecoöpteerd in hun raden van bestuur.

Kortom, veel economen hebben terecht de schuld gekregen van hun gebrek aan onafhankelijkheid, hun belangenconflicten, of zelfs hun corruptie.

(...)


http://blogs.mediapart.fr/blog/laurent- ... l-economie
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 16/10/14, 23:47

hoe kunnen we economen vertrouwen?

alleen gekken en economen geloven dat groei altijd kan doorgaan ... serieus ...

in elke wetenschap die we bestuderen en bouwen, als het werkt, is het goed als het niet werkt, is falen zichtbaar

economen bouwen niets, ze maken theorieën, maar laten de politici het doen en als het niet werkt, zorgen ze er niet voor ... volkomen onverantwoordelijk
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 17/10/14, 15:13

Zeker, er is een enorme vooringenomenheid van de kant van economen, maar afgezien van deze simpele observatie, is nog erger de inconsistentie van de "wetenschap" van de economie.
de artsen Molière economen verbergen hun onwetendheid achter het Latijn en gebruiken met succes wiskundige taal.
De verschillende economische pseudo ‘wetten’ zijn niet te bewijzen en alleen geldig in een bepaald interval; hun auteurs zijn zich hiervan bewust, aangezien ze ervoor zorgen een rituele formule toe te voegen die hen vooraf duidelijk maakt: "alle andere dingen zijn gelijk".
Deze formele oefeningen bieden hun auteurs over het algemeen een uitstekende levensstandaard die niet los staat van hun nauwe verbondenheid met de verschillende krachten.

Een kritisch werk over dit onderwerp, door de Australische econoom Steve Keen'De economische schijn"heeft zojuist zijn Franse vertaling in oktober gezien.
Toegankelijk voor iedereen die nieuwsgierig genoeg is naar deze onderwerpen (geen wiskunde!) Meer dan 500-pagina's inslikken ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 17/10/14, 19:48

er is nog een ander probleem in de economie, het is het geheim of de moeilijkheid om de echte gegevens te hebben

in elke andere wetenschap is er alleen wat iedereen in staat stelt de ervaring te herhalen die als geldig wordt beschouwd ... degene die een theorie bedenkt en er een geheim deel van houdt en als een charlatan wordt beschouwd

in de economie kun je geen ervaring hebben met een bedrijf als je niet rijk genoeg bent om er een te hebben ... en je kunt zelfs geen computer- of computersimulatie doen omdat er een veelheid aan gegeven vertrouwelijk

wil de economie een echte wetenschap worden, dan moeten de rekeningen van bedrijven en administraties volledig openbaar zijn

waarom heeft hij zoveel geheim? omdat er te veel vals spelen ... tussen auytre om fiscale redenen, te veel belasting om degenen die niet vals spelen te laten zinken, daarom is het essentieel om alles geheim te houden, omdat het essentieel is om vals te spelen

dus teveel belasting doodt de belasting maar doodt nog erger! doodt informatie over de economie, doodt daarom kennisuitwisseling ... doodt de mogelijkheid van vooruitgang!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 17/10/14, 20:33

Het is normaal Châtelot dat u zich concentreert op de micro-economie: dit is waar we allemaal direct mee te maken hebben, maar de belangrijkste economische theorieën zijn gericht op de macro-economie die, hoewel afhankelijk van de eerste, radicaal ander gedrag biedt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
manitou22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 19/12/07, 22:37
Plaats: bretagne




par manitou22 » 18/10/14, 23:24

Je hoeft geen econoom te zijn om te weten dat huisvesting je neus zal breken als een paar mensen geen fatsoenlijke woning meer kunnen betalen met dertig jaar krediet, inclusief huisvesting en gezinsbijslagen. :onheil:
A+
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 19/10/14, 13:30

ja, Manitou22, een beetje logica is genoeg, dit is ongetwijfeld de reden voor hun afwezigheid in de toespraak van de meerderheid van de economen die er zijn om de realiteit te screenen en dienovereenkomstig betaald.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 19/10/14, 20:18

Ahmed schreef:Zeker, er is een enorme vooringenomenheid van de kant van economen, maar afgezien van deze simpele observatie, is nog erger de inconsistentie van de "wetenschap" van de economie.


Je doet er goed aan om "economie" met aanhalingstekens te schrijven, want als economie echt een wetenschap was, zou het systeem niet kunnen blijven bestaan.
Wetenschappen zijn gebaseerd op de studie van de realiteit, afgezien van wat de huidige economie kenmerkend is, is het juist de ontkenning van dit realisme!
Het zou billijker zijn om het huidige economische systeem te classificeren in de categorie religies, culten en andere overtuigingen ...

Bovendien hoef je alleen maar te luisteren naar de prelaten van dit systeem (econoom, politici) om te begrijpen dat hun eerbied idealistisch is.
Onlangs sprak president Hollande, ik citeer uit "hoop op de terugkeer van groei "!
Groei wordt beschouwd als een verlossende entiteit, een soort economische parousia!
Het is duidelijk dat in een antropotechnisch tijdperk God is vervangen door de economie en dat groei zijn messias is ... we zwemmen in vol irrationalisme!

Gezien de efficiëntie van de techniek bij het transformeren van materie, heeft de samenleving een van de gevaarlijkste modellen gecreëerd: een materialistisch rationalisme van technologism in dienst van een 'exponentialistisch' idealisme ... historisch gezien heeft dit type configuratie geleid tot totalitarisme (nazisme, communisme), we nemen elke dag het pad.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 19/10/14, 20:38

Uw analyse is eenvoudig lichtgevend, in zijn beknoptheid ...
Marx sprak van "fetisj" om waarde aan te duiden en van "subject-automaat" om de economische agent te karakteriseren ...
Dit zijn termen die "links" niet geschikt vonden om te onthouden ...

Opmerking: je hebt een onthullende slip begaan! Je schreef eerbiedig in plaats van repository!
... om te begrijpen dat hun reverential is idealistisch.

HS: François Roddier heeft sinds augustus niet meer geblogd, zou hij ziek zijn?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/10/14, 14:52

Ahmed schreef:
Opmerking: je hebt een onthullende slip begaan! Je schreef eerbiedig in plaats van repository!
... om te begrijpen dat hun reverential is idealistisch.



Ah ja!
: Lol:

HS: François Roddier heeft sinds augustus niet meer bijgedragen aan zijn blog, zou hij lijden?


Ik weet het niet echt, het is waar dat hij niet langer erg jong is!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 183 gasten