Inflatie 2004 2014-prijs, graphics bbc

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Inflatie 2004 2014-prijs, graphics bbc




par Christophe » 06/05/14, 11:07

Welke prijzen zijn in tien jaar tijd het meest gestegen?

“Kan een gezin met een auto op de oprit, een flatscreen-tv en een computer met internetverbinding als een arm gezin worden beschouwd? » Dit is de vraag die de New York Times stelt. De prijzen van deze consumptiegoederen zijn in de Verenigde Staten de afgelopen tien jaar inderdaad drastisch gedaald, maar verhullen niettemin even aanzienlijke stijgingen voor andere uitgaven, zoals onderwijs of gezondheidszorg.

In Frankrijk is de situatie de afgelopen tien jaar hetzelfde geweest. De prijzen van voedsel en energie schieten omhoog, terwijl die van computerapparatuur, televisies of telefoons dalen. De onderstaande grafiek toont de evolutie van de INSEE-prijsindex voor een selectie van producten die vergelijkbaar zijn met de producten gekozen door het Amerikaanse dagblad. De kledingprijsindex werd in de loop van het jaar genivelleerd om het effect van de verkopen te verzachten.

(...)


Beeld

Suite: http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/art ... 55770.html
Dernière édition par Christophe de 06 / 05 / 14, 11: 11, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 06/05/14, 11:11

vrij interessant....

eigenlijk alles wat moeilijk te verhuizen is, is toegenomen

en alles wat Made in China is, geeft ‘koopkracht’ even vreugdevol op de korte termijn als zeer illusoir op de lange termijn

Anekdotisch gezien zijn de kosten van auto-onderhoud: + 40% in 10 jaar... fenomenaal, lang leve de elektronica van m.....

@+
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/05/14, 11:15

Ja, daarom postte ik!

Wat ontbreekt in deze grafiek is de weging van elke positie!

Elke X jaar wordt er een tv aangeschaft, de huur of de water-/elektriciteitsrekening wordt elke maand (of 2 maanden) betaald!

Met andere woorden: de rode curven compenseren de blauwe curven verre van!

Hé, er is een gebrek aan vrije tijd/vakantie, ook hier denk ik dat het aan het afnemen is!

ps: er is ook een gebrek aan huishoudelijke apparatuur, ik denk dat die ook achteruitgaan... (en hun levensduur ook, dat is een andere discussie...)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 06/05/14, 11:28

Om een ​​juist beeld van de werkelijkheid te krijgen, moeten we deze grafiek vergelijken met die van de huishoudelijke uitgaven per item.
Als de prijs van telefonie is gedaald, is de consumptie van apparatuur en huishoudens gestegen...

Over het algemeen staat de vervaardiging van goederen (in de brede zin van het woord) geen grote winsten meer toe, omdat deze worden geconfisqueerd (of vervangen door de fictieve ‘winsten’ van krediet) door iedereen die in staat is de markt vast te houden. bijvoorbeeld auto-onderhoud of reserveonderdelen...).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/05/14, 11:56

Ja Ahmed, dat is precies wat ik bedoelde met "weging"...

De kosten voor levensonderhoud zijn in 2014 met ruim 18% gestegen ten opzichte van 2004!

Het zou interessant zijn om te zien de evolutie van het spaarvermogen over dezelfde periode!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 06/05/14, 12:14

Hier is een infographic voor een Italiaans huishouden met de uitgaven per item, aangezien de verwachte huisvesting het grootste aandeel heeft!!

Beeld

Minder dan 10% besparingscapaciteit...

Bron en map: http://www.courrierinternational.com/ar ... t-en-berne
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 13/05/14, 20:35

Opgemerkt moet worden dat Amerikaanse statistici een 'hedonische' prijsindex gebruiken die als leidraad dient voor de analyse: van de prijs wordt een bepaald willekeurig bedrag afgetrokken dat verondersteld wordt de verbeteringen te meten die zijn aangebracht in vergelijking met het oude model dat wordt vergeleken.
Zo verlaagt de aanwezigheid van elektronica in nieuwe auto's hun prijs, waardoor ze wellicht identiek worden aan eerdere auto's, terwijl in werkelijkheid de consument, voor wie deze ontwikkeling niet noodzakelijkerwijs gewenst is, niet langer de mogelijkheid heeft om deze te kopen... Hij heeft dus feitelijk betaalt meer en merkt dat zijn koopkracht inderdaad is afgenomen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 13/05/14, 21:50

De koopkracht van consumptiegoederen is sinds de jaren vijftig gestaag toegenomen.
Afgezien van de komst van een steeds groter wordend aanbod aan producten die consumenten in een wapenwedloop kunnen leiden: televisies, dvd-spelers, computers, laptops en vervolgens smartphones, tablets, hi-tech huishoudelijke apparaten enz. is de enige manier om ‘in het spel’ te zijn. Om dit te doen, en om de laagste prijzen te garanderen, hebben de fabrikanten hun productiemiddelen gericht op landen met lage arbeidskosten. Dit heeft geleid tot een toename van de werkloosheid in de consumptielanden en dus ook in de landen waar de arbeidskosten laag zijn. de inkomstenbronnen die nodig zijn voor de aanschaf van al deze apparatuur.

Aan de andere kant werd een radicale toename opgemerkt van alle strategische gebieden die nodig zijn voor het leven, de echte: onroerend goed, kwaliteitsvoedsel, transport...
In bepaalde gebieden is het onroerend goed in minder dan 50 jaar met 100% of zelfs 20% gestegen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 14/05/14, 12:26

Ik heb een beetje moeite met het ontcijferen van uw bericht vanwege een bepaalde, hoe moet ik het zeggen?... schriftuurlijke laksheid...
Ik denk dat je eerste zin als volgt zou kunnen luiden:
De koopkracht de De consumptiegoederen zijn sinds de jaren vijftig gestaag toegenomen.

Ja, de constante toename van de productiviteit heeft altijd de hoeveelheid arbeid per eenheid product verminderd en daarmee de intrinsieke waarde van deze waren; Het is dus niet verkeerd om dit te vertalen door te schrijven dat dit gelijk staat aan een stijging van de koopkracht (ook al is dit niet een geheel rigoureuze formulering).

Het is deze voortdurende inkrimping van de winsten die heeft geleid tot de behoefte aan deze proliferatie van onophoudelijke ‘nieuwigheden’, de enige die in staat zijn deze winstmarges tijdelijk te herstellen.
Offshoring is niet de oorzaak van een zoektocht naar lage prijzen, maar eerder het gevolg ervan: wanneer de kosten voor het reproduceren van arbeid zeer laag zijn, is het mogelijk om deze te kopen onder voorwaarden die verenigbaar zijn met de beroemde ‘markt’, tenminste zolang de productiviteit Er blijft een verschil bestaan ​​waarmee de lage prijs van deze arbeid concurreert.
Dit systeem leeft met een zwaard van Damocles boven zijn hoofd, vooral omdat het alleen overleeft door de list van een ondergewaardeerde munt en het recyclen van fictieve financiële producten...

Er is sprake van een bipolarisatie van de economie: het merendeel van de consumptiegoederen met een lage toegevoegde waarde (pleonasme!) wordt geproduceerd in Azië, deze goederen worden geconsumeerd in Europa/VS dankzij de winsten van bedrijven die lokaal specifieke goederen/diensten leveren, die zelf de voorkeur genieten door situaties van overeenkomsten/monopolies/belastingkortingen, allemaal massaal gesubsidieerd door leningen of schulden (uw keuze!).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 14/05/14, 14:01

Ahmed schreef:Ik heb een beetje moeite met het ontcijferen van uw bericht vanwege een bepaalde, hoe moet ik het zeggen?... schriftuurlijke laksheid...
Ik denk dat je eerste zin als volgt zou kunnen luiden:
De koopkracht de De consumptiegoederen zijn sinds de jaren vijftig gestaag toegenomen.


Ja, net zo goed voor mij! : Oops:



Er is sprake van een bipolarisatie van de economie: het merendeel van de consumptiegoederen met een lage toegevoegde waarde (pleonasme!) wordt geproduceerd in Azië, deze goederen worden geconsumeerd in Europa/VS dankzij de winsten van bedrijven die lokaal specifieke goederen/diensten leveren, die zelf de voorkeur genieten door situaties van overeenkomsten/monopolies/belastingkortingen, allemaal massaal gesubsidieerd door leningen of schulden (uw keuze!).


...Schulden die op hun beurt landen dwingen hun bedrijfskosten (openbare dienstverlening) te verlagen, wat resulteert in een stijging van de kosten (gezondheidszorg, onderwijs, enz.), waardoor de daling van de koopkracht toeneemt. ...Het enige verzachtende middel is dan de beroemde ‘Werk meer om meer te verdienen’ en/of huishoudschulden! (we vinden ons effect van de rode koningin).
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 135-gasten