De toekomstige ‘drijfveren’ van de massadistributie?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

De toekomstige ‘drijfveren’ van de massadistributie?




par Forhorse » 07/06/13, 15:46

Bonjour à tous,
Ik weet niet of dit onderwerp al besproken is, ik kan het mij in ieder geval niet herinneren.
Ik zou graag de kwestie willen bespreken van ‘drive’-diensten die steeds massaal worden aangeboden door verschillende grote retailmerken.
Ter herinnering (voor degenen die de afgelopen 2 jaar in winterslaap waren): wat zij de rijservice noemen, werkt als volgt: u doet uw boodschappen online op internet of op uw smartphone, u kiest de locatie (tussen de aanbiedingen dicht bij huis ).u) en de bezorgdatum/-tijd van uw bestelling. Als het zover is, ga je naar de drive-thru en neem je bestelling mee. Als het werkt, lijkt de tijdwinst duidelijk!

Toen dit systeem in Frankrijk arriveerde, was ik nogal terughoudend. En het irriteerde me om deze ‘drives’ op elke hoek van het winkelcentrum te zien opduiken. Bovenal zag ik dit als een nieuwe manier om de loonsom in de massadistributie te verlagen en daarmee een verdere bijdrage aan de werkloosheid.

Maar achteraf gezien (en hoewel ik nog niet de gelegenheid heb gehad om deze dienst te testen) lijkt het mij dat de "drives" een "econologisch" alternatief zijn voor de super/hypermarkt.
Ik ben misschien naïef om dit te geloven, maar een ‘drive’-service lijkt simpelweg beter voor het milieu dan een traditionele supermarkt.
Alleen al als het gaat om de bezette grondoppervlakte: geen grote parkeerplaatsen nodig die bijdragen aan het inkorten van de beschikbare ruimte en het waterdicht maken van de vloeren (met de gevolgen die we kennen) Omdat klanten slechts de levertijd van hun bestelling ter plaatse blijven , en de organisatie van het systeem betekent dat er niet meer klanten kunnen zijn dan het systeem kan verwerken, de menigte wordt "gladgestreken".

Vervolgens op het maaiveld van de winkel zelf.
Een supermarkt is een enorme overdekte ruimte: een verkoopruimte die veel ruimte in beslag neemt, omdat je gangpaden nodig hebt waar de karren elkaar kunnen passeren en displays van noodzakelijkerwijs beperkte hoogte. Daaraan voegen we een voorraad toe die doorgaans 1/4 van de verkoopoppervlakte uitmaakt. Om nog maar te zwijgen van de kassaruimte en de diverse ruimtes en voorzieningen die essentieel zijn voor de openbare veiligheid.
Vanuit energieoogpunt is er een enorme verspilling op het gebied van verlichting, verwarming/airconditioning en koeling voor speciale displays (ook al worden ze steeds vaker voorzien van deuren, veel zijn nog steeds open)

Bij een drive-thru stellen we ons voor dat alles geoptimaliseerd is, dat de voorraad verticaal en geautomatiseerd is, wat helpt om het vloeroppervlak te verkleinen.
Dat de koelcellen optimaal presteren en geïsoleerd zijn om zo zuinig mogelijk te zijn en dat, aangezien klanten er geen toegang toe hoeven te hebben, er alles aan wordt gedaan om te voorkomen dat bij het klaarmaken van de bestellingen onnodige koude ontstaat.
Omdat de gebouwen kleiner zijn en er geen producten zijn om te presenteren, moet het verbruik van verlichting en verwarming/airconditioning worden teruggebracht tot wat strikt noodzakelijk is.

Kortom, ik geloof niet dat ik ongelijk heb als ik zeg dat bij gelijke verkoopcapaciteit een aandrijving efficiënter is, zowel qua energie als qua oppervlakte.

Ik stel me voor dat we in de toekomst een distributie zullen hebben die zich enerzijds concentreert rond "drives" en anderzijds kleine lokale gebieden, en dat we het einde zullen zien van de grote hypermarkten die we nu kennen.

Wat denk jij?
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180




par plasmanu » 07/06/13, 15:58

Het is de toekomst.
En geen producten meer bovenin de gondel, duurder dan in de schappen.
De kinderen die vragen om alles wat ze zien.
Geen last-minute verleidingen meer.

Maar het is minder menselijk. Wij komen niemand meer tegen.
Wij worden zombies.
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 07/06/13, 16:09

Zolang we brandstof hebben om te rijden, is het de moeite waard om erover na te denken.

Dit lijkt mij meer banen te creëren (terwijl we bang waren voor de "elektronische" kassa). Welnu, ze vervullen niet. Maar dat geldt ook voor de fabriek, die de post sorteert, kilometers asfalt aanlegt, enz.

Dit lijkt mij in feite een beperking van onnodige impulsaankopen. Hoewel ik me kan voorstellen dat de sites zich ook in deze richting zullen uitbreiden, met "pop-ups" die je dingen laten zien waar je nog niet aan had gedacht...

We mogen niet uit het oog verliezen dat dit als paddenstoelen uit de grond schiet want het zijn officieel pakhuizen: een bouwvergunning is voldoende! Ook al is het een gedoe om een ​​nieuwe hypermarkt te openen! Dit is de essentiële reden voor deze anarchistische ontwikkeling... Ze laten ons duidelijk geloven dat dit alleen maar bedoeld is om ons van dienst te zijn.
Dernière édition par Did67 de 07 / 06 / 13, 21: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
roy1361
x 17




par roy1361 » 07/06/13, 19:20

Bonsoir,

Bij ons is er dit: http://www.leshop.ch/francais/supermarche_en_ligne.htm

Er hoeft niet meer gereisd te worden en er rijdt niet meer één auto per klant, maar een busje dat veel klanten brengt.

Zonder reclame is het echt goed (vooral voor de zware dingen!)

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 07/06/13, 21:29

Er waren leveringen aan huis. Maar ik heb de indruk dat het nog niet van de grond is gekomen!???

Ik weet niet zeker of het "groener" zou zijn om een ​​auto een rondrit te laten maken die van klant naar klant gaat, of om iedereen een beetje in verwarring te brengen als ze terugkomen [het succes van ritten is om te installeren in gebieden langs ringwegen, waar de meerderheid van de mensen tijdens hun reguliere reizen passeert]

Dit hangt waarschijnlijk af van de spreiding van het aantal klanten (welke gemiddelde afstand legt het busje af om van de ene klant naar de volgende te komen) en de dichtheid van de ritten (hoeveel rijdt een klant gemiddeld om?)
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180




par plasmanu » 07/06/13, 21:40

In mijn doos. We hebben winkel/drive of thuisbezorging.

Eén bezorgdag vertegenwoordigt 100 km voor 55 geleverde klanten.
Een bedrag van €2000\€2500 per dag.
Of rond de €40/€45 per klant.
Als elke klant naar de winkel gaat. Dit is enorm in termen van brandstofverbruik en tijdverspilling.
Ik verbruik 14 liter diesel/dag, bijna 12. Teruggebracht naar 55 klanten, ik laat je de berekening doen als de eerste klant 20 km van de winkel verwijderd is.
De resultaten zijn zeer gunstig.
Het ligt buiten het stedelijk gebied. Semi-stedelijk.
Zoek een stad in de Ardèche: die is er niet.
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 07/06/13, 22:05

plasmanu schreef:Eén bezorgdag staat voor 100 km voor 55 bezorgde klanten.


Oh ja ! Er zijn meer klanten dan ik dacht voor minder kilometers.

Dat zou dus 2 km/klant zijn.

Dus als klanten gemiddeld minder dan 2 km omrijden, is het de ‘rit’ die wint. Anders is het bezorging.

Ik denk dat de meerderheid van de drive-thru-klanten in de buurt passeert. Anderen gingen naar de supermarkt, gaan door maar willen tijd besparen...

Het plaatje moet dus iets complexer zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
plasmanu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2847
Inschrijving: 21/11/04, 06:05
Plaats: Het viilleduct van Lavilledieu 07170
x 180




par plasmanu » 07/06/13, 22:47

De bezorging is in mijn geval geen drive-thru, het is een rondleiding, een gebied.
Anders is het een afwijking. Te veel km's afgelegd.

We reizen 30 km tot 50 km of zelfs 70 km om ter plaatse te zijn en daar leveren we.
We zijn erg ver van de winkel. Dat is niet mijn geval, maar mijn collega's wel.
Ze naderen meer dan 200 km per dag.
Ik ben in de winkelruimte.
Vandaar dat sommige klanten de voorkeur geven aan de winkel boven bezorging. Minder beperkingen.

Je hebt gelijk, alles wordt berekend. Het is in ieders belang.
0 x
"Om Evil niet te zien, niet om Evil te horen, niet om Evil te spreken" 3 kleine aapjes Mizaru
BobFuck
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 04/10/12, 16:12
x 2




par BobFuck » 08/06/13, 09:25

roy1361 schreef:Er hoeft niet meer gereisd te worden en er rijdt niet meer één auto per klant, maar een busje dat veel klanten brengt.


Volgens de statistieken van plusmanu lijkt het mij op alle punten een winnaar te zijn... Ik vraag me af wat de regering zal kunnen vinden om te voorkomen dat dit werkt!...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16126
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 08/06/13, 10:21

de schijf neemt minder van dit en minder van dat in beslag...

Behalve dat de drive heel vaak gekoppeld is aan een ‘traditionele’ supermarkt, vrijwel altijd van hetzelfde merk. Het doet dienst als magazijn en verkoopt enkele onverkochte artikelen; er zijn enkele synergieën tussen de supermarkt en de drive.

de drang is het simpele verlengstuk van de hyperconsumptiemaatschappij, om nog sneller te kopen, met steeds meer grijze energie.

Om een ​​kg zout te kopen heb je nodig: internet + computer/mobiele telefoon + auto + wegen en snelwegen + vrachtwagens die het voedsel brengen met zware dieselstoten.

Als je nadenkt over de materialistische keten die de Supermarket Drive vereist, is deze kolossaal; we zullen zo'n "niveau" waarschijnlijk nooit overschrijden.. Het zijn olie en de overexploitatie ervan die tot deze volkomen kunstmatige levensstijlen leiden.

Maar ik geef toe dat het praktisch kan zijn homo petroleum urbanibus : een moeder met een groot gezin hoeft haar kinderen bijvoorbeeld niet door de gangpaden te slepen, een actieve alleenstaande doet zijn boodschappen in 5 minuten...

@+
Dernière édition par Remundo de 08 / 06 / 13, 11: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten