Management & econology (01) introductie

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Management & econology (01) introductie




par Obamot » 21/10/10, 23:13

HELPEN! Onderneem actie, want de planeet is op zijn slechtst! We gaan een nieuw decennium in, proberen te voorkomen dat het in decadentie verandert : Mrgreen:

Geen geklop meer: ​​een econologisch beheer hangt af van het uitsterven of het overleven van de mens op de planeet!

Ik zag echter weinig onderwerp over: "Hoe uw bedrijf economisch te beheren"?

U bent noodzakelijkerwijs allemaal bezorgd, of u dat nu bent "zelfgemaakte man", beslisser (bedrijfsleider of leidinggevende), of dat vragen over economisch beheer je uitdagen ...

Meestal worden de ecologen een beetje gezien als "de bougniafiers van de economie" : Mrgreen: soms dromers, late uitschelden van kinderen, soms agitators ... zelden gezien als pragmatisch! De ontdekking van de naam Econology was een uitstekende en immense eerste stap om ecologie uit haar getto te halen.

Met Christophe, Capt_Maloche en een paar anderen had ik het gehad over de "breuk" van de 13 miljard die verdampt was tijdens de beurscrash van 000, dat om te voorkomen dat dit systeem doorgaat, het noodzakelijk was om te dissociëren "de reële economie" VS "virtuele economie". En ik had beloofd dat ik erop terug zou komen, met beton ...

Gaan we de financiële aasgieren nog lang achter ons laten, de overblijfselen van de planeet verslinden zonder actie te ondernemen en op onze lauweren rusten op de stranden van Phuket? : Mrgreen:

Deze thread wil iets verder gaan dan wat we in deze kolommen doen, aangezien het ons vraagt ​​hoe "wij", verantwoordelijk in verschillende hoedanigheden, de "ecologisch beheer" terwijl ze ervoor zorgden dat het bedrijf uit de vreselijke val van "de winstgevendheidslimiet" in een context van steeds strengere economische en nu ecologische beperkingen!

Ik stel voor dat je deze draad in verschillende thema's benadert, door ze een voor een te behandelen en vervolgens elk thema af te sluiten met een conclusie die prioriteiten stelt.

Zodat iedereen het begrijpt, zal ik het voorbeeld nemen van de "economische bedrijfscyclus" die verband houdt met alles wat met een project te maken heeft "in het algemeen" (wat ook een "cyclus van activiteiten" in een vereniging kan zijn ... of een "onderzoekscyclus" op een R & D-afdeling).

Voor jullie beste econovillageers, wees creatief, je tenen in een fan! :D


Documentatie om deze thread te starten:

"De crisis, de Society: ja, we kunnen alles veranderen!"
https://www.econologie.com/forums/la-crise-l ... t6570.html

Bescherm uzelf tegen de mogelijke toekomstige economische crisis (in 2007: Christophe is een waarzegger!)
https://www.econologie.com/forums/se-protege ... t4070.html

Voeg meer toe met betrekking tot dit thema
Dernière édition par Obamot de 23 / 10 / 10, 10: 12, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Productcyclus van het milieuvriendelijke bedrijf




par Obamot » 21/10/10, 23:35

Premiers! Ik blijf erbij met ... een voorstel-conceptdiagram:

"Productcyclus en milieuvriendelijk ondernemen"

Semantiek: het wordt een "bedrijf" genoemd in de brede zin: zowel particuliere als openbare bedrijven, evenals een vereniging. een onderzoeksteam ... etc.
Er wordt gesproken over "product" als een te bereiken doel.

Introductie
Ethiek en econologie
Gezondheid en economie
Veiligheid en economie
Econologisch beheer van human resources (of liever human resources)
Permanente educatie en economie

Productcyclus in een concurrerende omgeving
1a) BEPALING VAN EEN BEHOEFTE / SEVICE vanuit het oogpunt van econologie
1b) KWALITATIEVE METHODEN /
1c) KWANTIATIEVE METHODEN /

2a) CORPORATE IDENTITY en economie
> Merkimago, economische argumenten, etc.
2b) EPISTEMOLOGIE ONTWIKKELING / etc.
2c) THEORETISCH ONDERZOEK / som van ervaringen in het bedrijf. Ook gekend als "bureau Onderzoek" (1)
2d) STUDIE OP HET VELD / studie van de 'bestaande' hors onderneming. Ook gekend als "veldonderzoek" (2)
> + invloedssferen in een heterogene wereld
> + gemengde marketing van het milieuvriendelijke bedrijf
2e) REGELS EN INTERN BELEID
2f) BESCHERMING VAN DE VENNOOTSCHAP (te nemen "maatregelen": in de vijandige economische omgeving, in het algemeen niet noodzakelijk in fase met economische doelstellingen)
> aanvraag van octrooien, handelsmerken, rechtsbescherming, enz.
2g) RECHT EN ECONOLOGIE /

3a) O&O EN ECONOLOGIE (Berekening van lozingen als gevolg van menselijke activiteit)
3b) CREATIE-ONTWIKKELING VAN PRODUCT / DIENST
3c) HET BEDRIJFSPLAN
3d) ECONOLOGISCH MANAGEMENT
3e) CERTIFICATIE & PARTNERSCHAPPEN /
3f) DE 10 GEBODEN / van het ecologische bedrijf

4a) VERBETERING VAN HET ECONOLOGISCHE PRODUCT
4b) MARKETINGVOORSPECTIE EN ECONOLOGIE /

5a ECONOLOGISCHE OPSLAG

6a) MARKETING EN ECONOLOGIE
6b) ECONOLOGISCHE CONTRACTCLAUSULES

7a) BEDRIJFSMONITORING EN ECONOLOGIE

8a) DE INVESTERINGEN EN INFRASTRUCTUUR VAN DE ECONOLOGISCHE VENNOOTSCHAP

9a) DE VERPLICHTINGEN VAN EEN ECONOLOGISCH BEDRIJF
9b) CERTIFICERING VAN EEN ECONOLOGISCH BEDRIJF

10) BEDRIJFSFINANCIERING EN ECONOLOGIE

Dus laten we beginnen met te kijken, als u het niet erg vindt, wat er in dit ontwerp zou ontbreken. 8)

... en al je suggesties ...

Documentatie: http://fr.wikipedia.org/wiki/Cycle_de_vie_du_produit

BIJDRAGEN
Sherkanner (1), (2)


NB: deze pagina zal worden bijgewerkt met uw voorstellen en de vermelding van uw bijdrage als bijdrage - vergeet niet uw ideeën te vergezellen met links en documentatie. Dankjewel.
Dernière édition par Obamot de 22 / 10 / 10, 11: 32, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 22/10/10, 08:27

Kun je bureauonderzoek en veldonderzoek vervangen door theoretische studie en veldstudie? (of iets dergelijks)
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 23/10/10, 10:27

oke, "het komt goed: Danke Sehr!"

Sherkanner schrijft:Als je werkt, moet je altijd 100% geven: 12% op maandag; 25% op dinsdag; 32% op woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag


lol :P

De belangrijkste motivatie voor deze thread ligt in het postulaat van het uiteenvallen van KMO's / SMI's om hen te distantiëren van de virtuele economie (financiële wereld). En dit, met Econology als werkbasis.

Hoe paradoxaal het ook mag lijken, geconfronteerd met de krachten van geld, denk ik dat redding paradoxaal genoeg uit de lobby's zou kunnen komen. Een soort regulering door de (goede) praktijken versus de deregulering van de markten die worden vermenigvuldigd via bijna unanieme kritiek op slechte praktijken: speculatie op basis van koste wat kost winst, door echte financiële roofdieren.

Enorme bouwplaats: HS zijn dus toegelaten, in deze trend : Cheesy:

Misschien voor degenen die niet precies hebben gezien waar ik heen ging ... nu is het duidelijker! : Mrgreen:
Dernière édition par Obamot de 23 / 10 / 10, 10: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 23/10/10, 10:33

Houla, staat er een mooi synthesewerk in het verschiet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 23/10/10, 10:39

Preciezer, we zijn in het hart van een collectieve synthese, die voorstelt om de cumulatieve ervaringen die we willen delen samen te brengen!

Omdat eenheid kracht is, zou dit een aantal mogelijkheden moeten bieden ... Omdat er geen twijfel over bestaat dat het gebruik van de gegevens van dit "voorbewerken" : Cheesy: zal veel profiteren. We zullen ons toestaan ​​te "verhuizen" of zelfs te innoveren ... Het leek me duidelijk dat "goed management" en "econologie" één waren en ik ben nog steeds verbaasd dat er niets over dit onderwerp was (ik heb alle discussies bekeken in deze sectie)!

Geconfronteerd met onfatsoenlijke afwijkingen zoals Madoff en andere Kerviel's, is het niet ingewikkelder dan het probleem te nemen via een pad dat binnen ons directe bereik ligt ... het is aan iedereen om hun "hond" erin te stoppen! : Lol:

PS: titelupdate, syntaxisfixes en diverse ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 23/10/10, 22:05

Obamot schreef:PS: titelupdate, syntaxisfixes en diverse ...


Wijzig de link van uw handtekening dan omdat deze "verouderd" is :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 20/12/10, 21:47

Bedankt, blijkbaar "Econologisch beheer" moet in ieder geval gekenmerkt zijn door: (inkoop en / of productie)

Algemene principes:
- een goede basis realistische en pragmatische denkwijze;
- minimalistische consumptie;
- herstel, reconversie en gebruik van het D-systeem alvorens een aankoop te overwegen;
- een bevoorradingsplan opstellen dat rekening houdt met de economische parameters;
- houd waar mogelijk rekening met de plaats van fabricage (zijnde lokale consumenten), de oorsprong van de grondstoffen die bij de productie worden gebruikt, enz.;
- meer te weten komen over wie produceert (en kies degenen die in milieuvriendelijke producties investeren)?
- het opstellen van Excel-vergelijkingstabellen voor elke aankoop die het beste rekening houden met verschillende parameters die moeten worden geïdentificeerd op basis van de te bereiken doelstellingen;
- de keuze van hulpbronnenbesparende producten (ecobalans).
- een belangenafweging om zo min mogelijk in de val van geplande veroudering te vallen;
- kies als prioriteit "hernieuwbare" energiebronnen en producten;
- financiële organisaties die zich met speculatie bezighouden, vermijden door de spiraal van verspilling aan te moedigen.
- kies dienovereenkomstig uw bankinstelling (coöperatieve bank die niet verbonden is aan grote bankgroepen en die een ethische code respecteert).
- vermijd lenen, geef de voorkeur aan zelffinanciering.

Productie:
- het lokaal ontwikkelen van de business / clientèle;
- een handvest opstellen met doelstellingen die moeten worden bereikt in termen van interne verbetering en om innovatie op dit gebied te stimuleren;
- alle milieuvriendelijke parameters integreren in het ontwerp van de producten (keuze van recyclebare materialen) en de keuzes bepalen tijdens alle stadia van de productiecyclus;
- kies een niet-vervuilend en / of milieuvriendelijk fabricageproces;
- zijn eigen afval recyclen dat opnieuw in zijn eigen productiecyclus wordt ingebracht;
- vind verkooppunten om over te stappen op 100% recycling wanneer het niet mogelijk is om zelf te recyclen;
- een paar vaatjes elleboogvet. : Cheesy:
Wat ben ik vergeten?

Om verder te gaan, wat interessant zou zijn, is een bloemlezing van sites / links met tips en trucs ... (als je die weet, kun je links plaatsen) er zou niet veel interesse moeten zijn in "het opnieuw uitvinden van het wiel" ...

... er moeten sommigen zijn die er eerder over hebben nagedacht :P
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stipe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 07/01/11, 14:36
Plaats: Oise (60)




par Stipe » 07/01/11, 17:01

Geen geklop meer: ​​een econologisch beheer hangt af van het uitsterven of het overleven van de mens op de planeet!


[HS] Ik ben hier echt niet van overtuigd, de man zal het overleven, maar "eerlijk" in levensomstandigheden die naar mijn mening heel anders zijn dan de afgelopen 60 jaar. [/ HS]

Ik weet niet of ik ook van het onderwerp af ben door de volgende vraag te stellen: econologie is meer gericht op groene groei of afname?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 07/01/11, 17:20

Zeker niet de algemene afname die pleit voor de terugkeer naar de kaars (of bijna) zoals we in sommige rapporten kunnen zien ...

Aan de andere kant zouden we graag de snelle afname van fossiele brandstoffen zien, dat is ja :) en de vervanging ervan door "groenere" dingen!

Antwoord: wij pleiten daarom voor de 2 maar niet voor de "bruto" afname :)

Hier is de definitie van econologie die ik in 2004 schreef (gecorrigeerd in 2008 en gedeeltelijk overgenomen door Wikipedia):
https://www.econologie.com/definition-de ... es-12.html


Aangezien ik nooit sterke kritiek heb gehad, neem ik aan dat het op deze punten door iedereen wordt geaccepteerd zoals het is forums (en elders). : Cheesy:
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 110-gasten