Werking BTW en belastingen

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Werking BTW en belastingen




par Christophe » 21/10/10, 08:28

Hoe werkt de BTW, is het een belasting?

Topic verdeeld sinds: https://www.econologie.com/forums/limites-et ... 10061.html

Did67 schreef:
sherkanner schreef:Het wordt een BTW-tarief van 5.5%, wat eigenlijk een tegenvaller is omdat niemand het toepast.


Eh! Iedereen past het toe. Maar weinigen geven de prijsdaling (inclusief BTW) door! Nuance!


Je hebt het hier over de recente achteruitgang in de horeca, want de achteruitgang in de bouw (die al enkele jaren teruggaat) voelde de klant duidelijk meer, denk ik. Persoonlijk was ik te jong om offertes te maken op het moment van de aanvraag... : Cheesy:

We kijken niet op dezelfde manier naar een offerte van € 2000 als naar een restaurantrekening van € 50...dus uiteraard...
Dernière édition par Christophe de 21 / 10 / 10, 16: 06, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 21/10/10, 08:32

Ja, ik heb het over de recente achteruitgang in restaurants, het idee om dit naar goeddunken van de restauranteigenaar slechts op een paar producten toe te passen is ronduit absurd.
Of het daalt plotseling (of alcohol) of het daalt helemaal niet.
Hij betaalt slechts 5% BTW over het verkochte gerecht, wij blijven 19% betalen, oftewel 14% marge (of er is een detail dat mij ontgaat)

:?
0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
oliburn
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 181
Inschrijving: 30/01/07, 07:59
Plaats: 33 Mérignac




par oliburn » 21/10/10, 10:58

allemaal in Bolivia jongens, pensioen gaat van 65 naar 58... :schok:
0 x
Wees je eigen toorts, je eigen toevluchtsoord, je eigen meester ... "
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/10/10, 14:29

sherkanner schreef:Hij betaalt slechts 5% BTW over het verkochte gerecht, wij blijven 19% betalen, oftewel 14% marge (of er is een detail dat mij ontgaat)

:?


Hier zijn enkele details over de BTW, omdat er volgens mij veel stommiteiten en misvattingen in de hoofden van mensen bestaan ​​(zoals professionals die geen BTW betalen):

a) Er wordt BTW toegepast op de belasting, d.w.z. in een product van 100€ inclusief BTW zit er niet 19.6€ BTW maar 16.39€...in tegenstelling tot wat veel mensen denken, maar ze hebben het mis
b) De handelaar verdient helemaal niets aan de BTW: hij int deze alleen voor de Staat
c) Btw is een systematische en verplichte belasting op elke commerciële MARGE, behalve speciale regimes zoals de micro-onderneming, die bij verkoop geen btw hoeft te betalen, maar deze ook niet kan terugkrijgen, en dus inclusief btw koopt.
d) Bij alle B2B-transacties (pro tot pro) wordt BTW gefactureerd en betaald (behalve intracommunautaire facturen waar geen BTW verschuldigd is). De profs betalen dus BTW.
e) Pas tijdens de btw-aangifte kan de professional de btw aftrekken van de facturen die hij heeft betaald en daarom in bepaalde bijzondere gevallen (zeldzaam) kan hij deze aanpassen (grote investering bijvoorbeeld meer dan een kwart). In normale tijden is er altijd BTW verschuldigd, want als het bedrijf deze niet betaalt, komt dat omdat het geen marge genereert en dus geen geld oplevert.

Praktijkvoorbeeld:

Laten we het geval nemen van een restauranthouder die van 19.6 naar 5.5% gaat zonder zijn prijzen te wijzigen: menu voor € 100.


19.6%: BTW geïnd, € 16.39
5.5%: BTW geïnd € 5.21

Stel dat de kostprijs exclusief BTW van de menu-ingrediënten € 20 bedraagt. De restaurateur recupereert dus de BTW op deze aankopen.
19.6%: Terug te vorderen BTW: € 3.28
5.5%: BTW teruggevorderd: € 1.04

Btw verschuldigd aan de Staat (verschil van de 2):
19.6%: 13.11 €
5.5%: 4.17 €

Commerciële marge:
19.6%: 100 - 20 - BTW = 80 - 13.11 = €66,89 en we vinden €13,11 = 19,6% van €66,89
5.5%: 80 - 4.17 = €75,83 en we vinden €4,17 = 5.5% van €75,83

Winst op de marge van de overgang naar 5.5% zonder prijswijziging: 75,83 - 66,89 = € 8.94 = ook het verschil in verschuldigde BTW = 13,11 - 4,17 of ongeveer 9% van de klantprijs. Lijkt de marge u belangrijk? Ja omdat ik een vrij lage kostprijs voor de goederen heb aangenomen. Maar hier hebben we het over marge, de winst zal noodzakelijkerwijs lager zijn: trek kosten af ​​zoals salarissen van werknemers, afschrijvingen, onroerend goed, verlopen ingrediënten, patrouillekosten, sociale lasten, belastingen gevarieerd en belastingen...en daar krijgen we een idee van de nettowinst...niet veel voor 100€ omzet, voor traditionele catering moet het tussen de 10 en 20€ netto liggen.

Overigens, als de winst vóór belastingen van restauranthouders toeneemt met de verlaging van de BTW, zullen hun belastingen dat ook doen, en dus zal de staat een deel van dit “belastinggeschenk” retoucheren. Het is dus niet geheel eerlijk om anders over de BTW te spreken zonder rekening te houden met deze correctie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/10/10, 14:43

De BTW is een domme belasting, omdat deze niet alleen geen progressiviteit kent (in tegenstelling tot de inkomstenbelasting), maar bovenal te veel papierwerk kost en fraude in de hand werkt!

de enige mogelijke progressiviteit van deze belasting en dat deze verschilt afhankelijk van de producten

voor mij is het beste BTW-tarief voor voedingsproducten, inclusief catering 0%
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 21/10/10, 14:46

chatelot16 schreef:De BTW is een domme belasting, omdat deze niet alleen geen progressiviteit kent (in tegenstelling tot de inkomstenbelasting), maar bovenal te veel papierwerk kost en fraude in de hand werkt!

de enige mogelijke progressiviteit van deze belasting en dat deze verschilt afhankelijk van de producten

voor mij is het beste BTW-tarief voor voedingsproducten, inclusief catering 0%


Een ander standpunt: BTW is de slimste belasting omdat deze van toepassing is op alle producten, of ze nu in Frankrijk of in China worden vervaardigd.
Alle andere belastingen zorgen er alleen maar voor dat fabrieken verhuizen.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/10/10, 14:52

Het is een belasting voor de consument, maar in feite kunnen we het beschouwen als een belasting vóór belasting voor de handelaar, aangezien het zijn marge is die dus ook zijn winst omvat die wordt belast...

Btw en belastingen gaan sowieso in dezelfde schatkist...

Ik zie niet in hoe de BTW fraude meer zou aanmoedigen dan een andere vorm van belastingheffing. Integendeel, in bepaalde gevallen, zoals ik net al zei, kun je een BTW-tegoed krijgen...

Ja, het is ingewikkeld, maar belastingheffing is ingewikkeld en de BTW is zeker minder ingewikkeld dan andere belastingen als het gaat om de effectiviteit ervan. Btw is de eerste bron van inkomsten voor alle staten (met misschien uitzonderingen zoals arme Afrikaanse landen of communistische dictaturen zoals Noord-Korea) en nog lang niet!!

Stel je de tijd van de Gabelle voor, toen 99% van de bevolking niet kon lezen... dat was ingewikkeld...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/10/10, 14:55

chatelot16 schreef:
maar bovenal kost het te veel papierwerk,

het werkt fraude in de hand!


1) overtollig papierwerk: niet voor de staat! Dit zijn de bedrijven die...

2) welke belasting moedigt fraude niet aan?????

3) een eerlijke belasting, door iedereen geaccepteerd, bereidwillig betaald, daar zijn we nog steeds naar op zoek.

Omdat ik in staten zonder staat heb geleefd (en dus met heel weinig belastingen!), kan ik je garanderen dat het de armsten zijn die het moeilijk hebben! Ik heb het over enkele Afrikaanse staten waarin ik heb gewoond.

Ik heb met mijn eigen ogen heel arme, ellendige mensen gezien die moesten betalen voor hun ziekenhuiszorg en levenslang schulden moesten maken, betalen voordat ze een vergoeding ontvingen... en heel rijke mensen met 4 x 4 TV, zwembad, alles wat je nodig hebt Ik kan me voorstellen dat ik in Frankrijk een behandeling ga krijgen in een privékliniek... Belasting in een staat zonder staat heet "backschich" en is willekeurig, afhankelijk van de stemming van de ambtenaar die rechtstreeks wordt betaald (en misbruik sindsdien wanneer de limiet wordt overschreden, zijn er geen limieten meer)...

Ik behoor niet tot degenen die klagen over belastingen (ook al heb ik problemen met het betalen van de mijne). Zelfs als ons systeem uiteenvalt dankzij niches, schilden, bezuinigingen en georganiseerde fraude (belastingadvocaten die sommigen zich kunnen veroorloven!)...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 21/10/10, 15:00

Did67 schreef:3) een eerlijke belasting, door iedereen geaccepteerd, bereidwillig betaald, daar zijn we nog steeds naar op zoek.


ISF betaald door alle rijken : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/10/10, 15:01

niet zo zeker !

als je een groot Chinees ding koopt, wordt de BTW in één keer betaald! en verspilt niet veel tijd

als we werk laten doen in Frankrijk, met veel leveranciers en veel bedrijven, moet elke tussenpersoon papierwerk doen voor deze BTW en de kosten zijn niet te verwaarlozen: zelfs als de BTW die voor de staat wordt geïnd hetzelfde deel uitmaakt van de totale prijs die het papierwerk produceert kosten die ik schadelijk vind!


Ik vind het gemakkelijker om 16.39% belasting toe te voegen aan alle inkomsten dan om 19.6% btw te berekenen aan alle uitgaven
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 160-gasten