"In het land van kernenergie" - Frankrijk 2 - 17 september

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen

"In het land van kernenergie" - Frankrijk 2 - 17 september




par Rulian » 09/09/09, 00:51

Ik ben net terug van de preview-vertoning van de documentaire "In the Land of Nuclear", geregisseerd door Esther Hoffenberg, in het Café des Images in Hérouville St Clair. De film wordt op donderdag 2 september om 17 uur uitgezonden op France 22 op France 55.

Deze documentaire heeft als doel het dagelijkse leven van mensen in Kaap de la Haag, de meest kernwapenrijke regio ter wereld, te verkennen. Interviews en bijeenkomsten volgen elkaar op met bewoners, gekozen functionarissen, universiteitsstudenten, verenigingen en kernwerkers, om het portret te schetsen van een gemeenschap – gedeeld tussen economische meevallers en zorgen in het licht van aanhoudende twijfels – levend met een nucleaire industrie die zo alomtegenwoordig is is taboe.

De neutrale, zeer fijne en zeer menselijke benadering van de regisseur maakt een nuchtere en fascinerende kijk op de verschillende nucleaire kwesties mogelijk, en vooral op de relatie die we allemaal hebben met kernenergie. De film behandelt het onderwerp zeer serieus, maar bevat ook een element van humor en enkele zeer "tweedegraads" passages die je soms aan het lachen maken (geel?)

De vertoning werd gevolgd door een zeer levendig debat met de regisseur, de producent en vertegenwoordigers van de ACRO (Association for the Control of Radioactivity in the West) en het Villey-Desmeserets College van Caen. Let op de komst (moedig, laten we hem dat tenminste gunnen) van Areva's communicatiedirecteur. Veel mensen die betrokken waren bij de strijd rond kernenergie in Normandië kwamen en brachten hun bijdragen en getuigenissen mee.

Dank en felicitaties aan Esther Hoffenberg voor dit uitstekende rapport, dank aan Café des Images voor deze debatvertoning die uitverkocht was, en dank aan France Télévision voor de programmering voor de tweede keer dit jaar van een uitstekend rapport dat het debat over kernenergie heropent macht in Frankrijk (na het programma Pièce à Conviction “het schandaal van het besmette Frankrijk” op 11 februari op France 3).

Dus allemaal op jullie tv op donderdag 17 september om 22:55 uur op France 2 voor de uitzending van deze reportage die je in geen geval mag missen!! Om te zien en te laten zien!
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 09/09/09, 08:18

Naast het lachen voor de tv op 3 en 4 oktober is er dit:
(kopiëren plakken)

Na het grote succes van het evenement
anti-nucleair Berlijn (50 mensen)

“Uit de kernenergie stappen” vraagt ​​om mobilisatie
3 en 4 oktober in Colmar voor sluiting
van de elektriciteitscentrale van Fessenheim (Haut-Rhin)



- De kwestie van de levensduur van kerncentrales wordt opgeworpen
met het geval van de oudste in Frankrijk, dat van Fessenheim

- Het volledige programma voor de twee dagen kunt u hier raadplegen:
http://www.fermons-fessenheim.org/spip.php?article1

- Groepsvertrekken worden bijna overal in Frankrijk georganiseerd:
http://www.fermons-fessenheim.org/spip.php?rubrique35



Het “Exit Nuclear” Netwerk verwelkomt het grote succes van de demonstratie die op zaterdag 50 september in Berlijn meer dan 000 mensen bijeenbracht voor het uittreden uit kernenergie. Of het nu in Duitsland of in Frankrijk is, de onophoudelijke reclame voor het atoom slaagt er niet in de publieke opinie te misleiden: kernenergie blijft een van de meest vervuilende energieën en onbetwistbaar de gevaarlijkste.

Franse kerncentrales waren oorspronkelijk ontworpen om maximaal dertig jaar mee te gaan. De oudste, te beginnen met die van Fessenheim (Elzas), bereiken nu deze hoge leeftijd... maar EDF en de pro-nucleaire staat willen hun levensduur verlengen, waardoor het nucleaire risico groter wordt: een elektriciteitscentrale is altijd erg gevaarlijk, zelfs als ze brandt. nieuw, maar dit risico neemt toe met de tijd.

Merk ook op dat de vraag niet kan worden opgelost door de bouw van nieuwe reactoren, omdat deze uiteindelijk ook oude reactoren zullen worden, waardoor het probleem in stand blijft. Zelfs als het beter zou zijn geweest om geen kernreactoren te bouwen, of ze in ieder geval in de tussentijd te sluiten, bestaat er vandaag de dag een reële kans om te grijpen om uit de kernenergie te stappen, door de reactoren te sluiten wanneer ze 30 jaar oud zijn.

Een echte kernramp in Frankrijk is verschillende keren dichtbij gekomen, bijvoorbeeld in 1969, 1980 en 1987 in St-Laurent (Loir-et-Cher) of in 1999 in Blayais (Gironde). Het geluk zal niet noodzakelijkerwijs altijd aan de orde zijn: de kernreactoren moeten gesloten worden voordat het ergste gebeurt.

Het sluiten van kernreactoren zal ook een einde maken aan de productie van radioactief afval dat zich dramatisch ophoopt en waarvoor geen oplossing bestaat. We moeten ook de mobilisatie begroeten van verenigingen en burgers die de huidige pogingen van de staat om stortplaatsen voor radioactief afval op te leggen, verijdelen, wat een echte misdaad tegen de huidige en toekomstige generaties zou zijn.

Zaterdag 3 en zondag 4 oktober komen burgers uit heel Frankrijk, maar ook uit het buitenland (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Nederland, etc.) samen in Colmar om in actie te komen met vooral een grote demonstratie op zaterdag oktober 3 (14 uur, Rappplein). De avond van 3 oktober en de dag van 4 oktober staan ​​in het teken van conferenties, debatten en artistieke activiteiten.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 09/09/09, 09:54

Een officiële link op FR2 misschien? Is het in infrarood?
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 09/09/09, 12:35

Ja, ik geloof dat het in infrarood is.
Maar voorlopig staat er niets op de website van de show over 17 september.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 17/09/09, 22:15

Het begint over 40 minuten...maar de IR-stream is beschikbaar op de officiële website geloof ik...dus geen stress!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 17/09/09, 23:02

Verdomme, het is nu

jij neemt op, hoop ik
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
koni26
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 18/09/09, 00:55




par koni26 » 18/09/09, 01:29

Bonsoir,

Persoonlijk denk ik dat kernenergie een oplossing is voor de toekomst, vooral voor de zorgwekkende opwarming van de aarde.

Om nu de heer te beantwoorden: stop met kernenergie:

Waarom verlengen we de levensduur van energiecentrales?
- Simpelweg: de levensduur van een energiecentrale wordt bepaald door het reactorvat. Al het andere dat ze kunnen vervangen.

Het metaal van de tank, dat voortdurend wordt gecontroleerd en blootgesteld aan straling, wordt kwetsbaar en kan na honderden en honderden jaren grofweg glas worden.

En blijkbaar hebben de ingenieurs besloten de productie van de energiecentrales met een paar decennia uit te breiden, omdat de regressie voldoende zwak is.

Door dit te doen vermijden we dat er te veel wordt gedeconstrueerd en opnieuw opgebouwd... (wat vervuilt...)

En wat kernrampen betreft, kan ik u vertellen dat u alle veiligheidsmaatregelen zou kennen die in een kerncentrale zijn getroffen, en dat u er geen moment aan zou denken dat dit zou kunnen gebeuren.


Ter informatie: als we al het hoogradioactieve afval zouden verzamelen,
Hij zou passen op een voetbalveld op een hoogte van ongeveer 10 meter.

Nu de mens over 500 jaar extreem geëvolueerd is, zal het hoogradioactieve afval duizenden of zelfs honderdduizenden jaren bewaard blijven.
en ik denk dat we tegen die tijd een echte oplossing voor dit probleem zullen hebben bedacht.

Overigens wordt het elektriciteitsverbruik steeds hoger, en als we allemaal elektrische auto’s op onze wegen hebben, kan ik je vertellen dat we niet met jullie windturbines iedereen van elektriciteit gaan voorzien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 18/09/09, 07:58

Capt_Maloche schreef:Verdomme, het is nu

jij neemt op, hoop ik


Ja gezien en opgenomen

Het was niet zo interessant: we spraken alleen over de fabriek in La Haag en zonder een grote "primeur" (ik heb niet veel geleerd, behalve dat het in de regio een taboe is om over kernwapens te praten :D)...soms erg lang... (sorry Rulian) : Cheesy:

Economische aspecten (onder meer voor lokale gemeenten) versus ecologische aspecten.

De economie die ons in staat stelt bepaalde ecologische punten door de vingers te zien...

Zoals gebruikelijk bij de kernbom zagen we daar Greenpeace-activisten.

Een interessantere getuigenis dan de anderen: die van een voormalig Areva-sitemanager (destijds cogema) die zei dat de bouwwerkzaamheden slecht waren uitgevoerd (of beter gezegd destijds te weinig bekend waren) en dat dit stelt (zal opleveren) problemen...die moeten worden geconsolideerd en verbeterd, maar Areva worstelt...

We praten ook over de EPR (bouwplaats vlak naast de deur: het is goed, het concentreert de risico's :D): €3.3 MM voor de "proto"... waar de "anti" het liefst in zou willen (en voor één keer verdedig ik ze):
a) de vermindering van de behoeften (isolatie, enz.)
b) verhoging van de energie-efficiëntie (motor, enz.)
c) diverse hernieuwbare energiebronnen

Sarko lanceerde een tweede EPR-project.

Dit document. is volgens mij begin 2008 gefilmd.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 18/09/09, 08:12

Chic opnieuw een pro-lobbyist EdF op de forums :)

koni26 schreef:Persoonlijk denk ik dat kernenergie een oplossing is voor de toekomst, vooral voor de zorgwekkende opwarming van de aarde.


Het is niet waar dat kernsplijting op wereldschaal nooit meer dan 5% van het EP zal opleveren... dus de impact ervan zal bijna nul zijn... Het is precies hetzelfde als degenen die denken dat de Frans-Franse COXNUMX-belasting het mondiale klimaat zal redden.

koni26 schreef:Overigens wordt het elektriciteitsverbruik steeds hoger, en als we allemaal elektrische auto’s op onze wegen hebben, kan ik je vertellen dat we niet met jullie windturbines iedereen van elektriciteit gaan voorzien.


Nog steeds verkeerd...je orde van grootte klopt! Heb je het berekend of trek je een getal uit je hoed?

1 tot 2 reactoren zouden voldoende zijn om alle particuliere elektrische voertuigen van stroom te voorzien... op voorwaarde dat de belasting gespreid is (geen piek)...

Maar het beste is om direct thuis op te laden met zon-PV: zo maken we je bazen kwaad! Hihihi! Maar "niemand" (onder de hoogvliegers) wil het uiteraard...

Zie de discussie de auto van de toekomst

Het elektriciteitsverbruik neemt toe omdat te veel mensen zichzelf uitrusten met warmtepompen en elektrische verwarming... Door EdF gesponsorde professionals die convectoren hebben geïnstalleerd... dit kan nog steeds relevant zijn!

Hé, het zou interessant zijn om de kWh/inwoner per Europees land te hebben!

Anders om terug te keren naar het onderwerp van het onderwerp, het rapport Nucleair RAS had me veel meer geïnteresseerd...en geïntrigeerd!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 18/09/09, 09:44

Christophe schreef:1 tot 2 reactoren zouden voldoende zijn om alle particuliere elektrische voertuigen van stroom te voorzien... op voorwaarde dat de belasting gespreid is (geen piek)...

Maar het beste is om direct thuis op te laden met zon-PV: zo maken we je bazen kwaad! Hihihi! Maar "niemand" (onder de hoogvliegers) wil het uiteraard...
...


Welnu, hier is nog een ontwikkelingsonderwerp voor de vereniging :D
autonoom opladen van toekomstige elektrische voertuigen

Capt_Maloche schreef:de nieuwe terminal niklobby staat nu online in de econology winkel...



Christophe schreef:...

Het elektriciteitsverbruik neemt toe omdat er te veel mensen zijn die zichzelf uitrusten met warmtepompen en op het gebied van elektrische verwarming... door EdF gesponsorde professionals die convectoren hebben geïnstalleerd... kan dit nog steeds relevant zijn!


JA! Het is grappig, mijn oren suizen : Cheesy: RRHHHOOO, mijn split-systeem is erg klein, ik zal elektrische kWh verbruiken om de brandstof kWh te vervangen

dit zal zo blijven zolang er oude gebouwen zijn die slecht geïsoleerd en in alle opzichten slecht geïsoleerd zijn en vooral slecht georiënteerd, en ook simpelweg slecht ontworpen, en daarom gesloopt moeten worden
maar hier gaan we de vastgoedvoorraad voor de nabije toekomst niet vernieuwen, zonder het "erfgoed" mee te tellen dat absoluut niet mag worden aangeraakt...

dus vanuit het CAP zal het worden verkocht omdat het de voorkeur geniet van EDF om nieuwe EPR's te rechtvaardigen (onze boodschappen zijn onze banen, doet dat je nergens aan denken?)
Dernière édition par Capt_Maloche de 18 / 09 / 09, 09: 52, 2 keer bewerkt.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 231-gasten