EDF en nucleaire outsourcing, documentaire RAS

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037

EDF en nucleaire outsourcing, documentaire RAS




par Christophe » 27/04/09, 23:55

Ik zapte net op een verbluffend documentair rapport over de sociale omstandigheden van kernenergie in Frankrijk (nucleaire onderaanneming): Nucléaire RAS...

trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=AEtHcN6gopE

De nucleaire kwestie vanuit een nieuwe invalshoek bekeken: het standpunt van anonieme nucleaire arbeiders, degenen wiens taak het is om de centrales te onderhouden, en die, soms op eigen risico en gevaar, de tastbare realiteit kennen. Dit is geen pro- of anti-nucleaire film (sommige van deze werknemers houden van hun baan en hun werkomgeving), maar een andere concrete benadering van dit universum. De regisseur, zelf voormalig nucleair ingenieur, kreeg toestemming om te filmen in de energiecentrale, in Tihange en in Frankrijk, en verzamelde getuigenissen van zowel werknemers als werkgevers in deze sector. Hij duwde zijn onderzoek naar Zweden, waar een ernstig incident in 2006 bijna een ramp veroorzaakte.Coproductie: Iota Production, RTBF, Arte

Regie: Alain de Halleux
Duur: 63'
Beeldverhouding: 16:9

Productiejaar: 2008

Volgende uitzending:
27/04/2009 om 22:25 uur op La Une
02/05/2009 om 08:05 uur op La Une


http://www.la1.be/programmes/details/in ... 8662305668

Als hij uiteindelijk niet tegen kernwapens is: we markeren nog steeds een maximum door te zien hoe EDF zijn onderaannemers behandelt (wiens beroepsziekten uiteraard niet in aanmerking worden genomen in de EDF-statistieken, hoe dan ook, na 10 jaar is er een recept. ..ah de idioten!)...

Deze documentaire wordt waarschijnlijk binnenkort uitgezonden op Arte of France TV, laat het me weten...

Hier volledig beschikbaar: https://www.econologie.com/documentaire- ... -signaler/
Dernière édition par Christophe de 05 / 07 / 11, 11: 20, 6 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 28/04/09, 00:07

Bingo het gebeurt in 15 dagen op Arte:

http://www.arte.tv/fr/semaine/244,broad ... =2009.html

Hun samenvatting houdt meer vast aan wat ik zag (ik zag alleen de laatste 40 minuten):

Nucleaire arbeiders komen uit de schaduw om een ​​verontrustend beeld te schetsen van hun werk- en veiligheidsomstandigheden. Een voorbeeldig onderzoek.

Ze worden "jumpers" genoemd, ze zijn verantwoordelijk voor het betreden van de stoomgenerator om de leidingen te blokkeren die deze verbinden met de kernreactor. Maximaal toegestaan ​​verblijf: 90 tot 120 seconden, op straffe van een radioactieve overdosis! Ze maken deel uit van de massa tijdelijke en onderbetaalde arbeiders die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud in kerncentrales (decontaminators, monteurs, controllers, enz.). Schaduwwerkers die met deze film voor het eerst uit de stilte komen om een ​​verontrustend beeld te schetsen van een van de juwelen van de Europese industrie. Sinds de liberalisering van de markten en de privatisering van energieconcerns lijken de arbeidsomstandigheden te verslechteren, wat indruist tegen de gezondheid en veiligheid van werknemers. In naam van de rendabiliteit nemen EDF/GDF-Suez, Areva en de anderen steeds meer hun toevlucht tot onderaanneming, bezuinigen op personeel en onderhoud, druk uitoefenen op de werknemers, enz.

Dringend te melden

Ondanks pogingen om de publieke opinie te waarschuwen (vaak gesanctioneerd door ontslagen), houden de autoriteiten zich doof. Een malaise aan de kaak gesteld door voornamelijk Belgische en Franse arbeiders, verlicht door expert-onderzoekers, een socioloog en voormalig voorzitter van EDF, Marcel Boiteux... "Van risico 0 gingen we naar berekend risico", bevestigt een medewerker. Het aantal "kleine" incidenten is toegenomen, met zo'n honderd niveau 1-waarschuwingen per jaar: in 2006, na een kortsluiting, kwam een ​​Zweedse energiecentrale binnen 7 minuten in de buurt van een ramp; in 2008 besmette een uraniumlek XNUMX arbeiders in Tricastin. Controllers die gevraagd worden om storingen te negeren, medewerkers die incidenten verzwijgen uit angst voor sancties, grote groepen door uitbesteding van verantwoordelijkheid ontheven: deze stichtelijke constatering laat zien hoeveel collectieve veiligheid er op het spel staat.


Niet te missen op Arte dus op dinsdag 12 mei 2009 om 22u50.

Echt griezelig...

ps: het is nog steeds goed vertoeven in België, we lopen 15 dagen voor op de Fransen en Duitsers 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 28/04/09, 21:45

Nou, ik heb veel Belgische vrienden, van wie sommigen thuis zijn gebleven. Ik waarschuw daarom dat het humor is !!!

[humormodus AAN]
Normaal gesproken, 15 dagen van tevoren, geeft het ze de tijd om de show te begrijpen : Cheesy: : Cheesy:
[humormodus UIT]

In feite moet het tijd zijn voor de Franse censuur om te werken :onheil: .

Ik denk terug aan 'Hitlaer, de opkomst van haat' waar de Belgische versie compleet was, terwijl de Franse versie uitgezonden op TF1 en geamputeerd met bijna 3/4 uur soms onsamenhangend was, en dan weer grensde aan ontkenning van de Holocaust... :onheil:
Deze keer maak ik geen humor :!:
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 28/04/09, 21:59

Eindelijk een reactie!

Hihihihiih de grap, omgekeerd zouden we kunnen zeggen dat Frankrijk achter België staat... : Mrgreen:

Geen censuur in dit alles: het gebeurt heel vaak, of het nu gaat om reportages zoals deze maar ook Film TV of Movies, het gaat altijd op RTBF voordat het op TF1 of FR TV gaat...

Ik weet de reden niet: misschien om een ​​"gehoortest" te doen?

Ik had gehoord over de affaire van het rapport over Adolf, maar ik ken de details niet...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 28/04/09, 22:38

Ex océano zei:

[humormodus AAN]
Normaal, 15 dagen van tevoren, geeft het hen de tijd om de show Cheesy Grin Cheesy Grin te begrijpen
[humormodus UIT]

In feite moet het tijd worden voor de Franse censuur om Evil of Very Mad uit te voeren.


Helemaal niet, normaal gesproken hebben we een maand nodig :D

In feite is het een heel oude gewoonte die al bestond in de jaren '60 en '70. Zelfs in de tijd van de harkantennes ontvingen de meeste Franstalige Belgen de Franse zenders heel goed. En toen teledistributie (= kabel) arriveerde, ontvingen we ze overal perfect. (België was een pionier op dit gebied) En de Franse grensbewoners hadden weinig interesse in de (de!) Franstalige Belgische zender(s). Het was dus normaal dat de Belgische TV een programma zou kopen om het eerst in België te tonen, anders hadden de Belgen het al gezien en zou het absoluut zinloos zijn geweest om het opnieuw uit te zenden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 12/05/09, 14:27

Ik herinner je eraan dat het VANAVOND op ARTE is!

Om naar te kijken... echt! Eerlijk gezegd griezelig ... en je weet dat ik geen anti-atoombom-extremist ben!

trailer: http://www.youtube.com/watch?v=AEtHcN6gopE

De mening van Johnny (beheerder van het netwerk "Sortir dunuclear") die dit rapport inzag tijdens een preview in Parijs op 6 mei 2009:

Over het geheel genomen is de film behoorlijk catastrofaal over de situatie van nucleaire werknemers en meer in het bijzonder over de voorwaarden van onderaanneming.

Er is echter een zekere verontschuldiging voor de mythe van de nucleaire industrie aan de top van de technologie en de voorhoede van de Franse knowhow (in ieder geval aan het begin van de industrie). Aan de andere kant worden de negatieve aspecten van de nucleaire industrie (afgezien van de slechte onderaannemingsvoorwaarden en de veiligheidsgebreken die hierdoor ontstaan) niet aangepakt, met uitzondering van een raming van 2000 miljard ontmantelingskosten voor Europese installaties die tegen het einde van de film.
Het woord wordt heel vaak gegeven aan het Hoge Comité voor Transparantie en aan de voormalige CEO van EDF.

Over het algemeen gaat het om het maken van een neutrale film die geen standpunt inneemt om zoveel mogelijk mensen samen te brengen om het debat te openen.

Geen enkele werknemer in de film bekritiseert kernenergie. Integendeel, ze houden van hun "machine" en hebben er alleen spijt van dat ze hun werk niet goed kunnen doen.

Ik betreur vooral ten zeerste dat er wordt gezegd dat er met de uitputting van fossiele brandstoffen en de opwarming van de aarde een hernieuwde belangstelling voor kernenergie is. Met deze passage impliceert hij dat kernenergie het probleem van de opwarming van de aarde kan oplossen. Hetzelfde geldt voor de energie-onafhankelijkheid die zonder enige kritiek wordt aangehaald. Het is jammer, want de film is erg goed in het tonen van de ontoelaatbare onderhoudscondities.

Een antinucleair kan deze film met belangstelling bekijken.
Een pro-nucleair zal zeggen dat we op veiligheid moeten letten.
Degenen zonder mening over de release zullen zeker denken dat we voorzichtig moeten zijn, maar zullen zeker zonder mening blijven.


Ik heb de "preview op 6 mei" toen alle Belgen het al hadden kunnen zien!!!
: Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 12/05/09, 20:37

Een kleine herinnering!
0 x
Avatar de l'utilisateur
yannko
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 286
Inschrijving: 24/11/08, 22:44
Plaats: Praag, Tsjechië
x 2




par yannko » 12/05/09, 22:13

Kan iemand het opslaan om later te streamen? Het zou geweldig zijn voor mensen buiten Frankrijk (ik heb hier geen toegang tot Franse zenders). :P
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 13/05/09, 09:56

Ik heb het opgenomen, maar het duurt even voordat de stream is verwerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
yannko
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 286
Inschrijving: 24/11/08, 22:44
Plaats: Praag, Tsjechië
x 2




par yannko » 13/05/09, 15:27

Super heel erg bedankt :P , Ik wacht geduldig tot de stream beschikbaar is :D !
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 210-gasten