Stookolie of gas?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
sebarmageddon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 01/02/07, 11:16
Plaats: Frankrijk

Stookolie of gas?




par sebarmageddon » 26/03/09, 20:17

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten wat beter is tussen olie en gas?

- voor de prijs, stookolie- of gasvoordeel (rekening houdend met GDF-vergoedingen, taksen en abonnement)?
- ecologisch, gas of olie?

momenteel hebben mijn ouders een ketel die op olie werkt, hij draait niet continu, sterker nog, hij start als er iets om warmte vraagt, we horen het als hij start, en buiten zien we de rook ongeveer een minuut uit de schoorsteen komen en hij stopt, hij rookt niet zwart

mijn moeder wil graag gas in plaats van olie, daarom stel ik de vraag, ik denk dat meerdere meningen beter zijn dan geen

merci
a+
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 26/03/09, 21:42

Koolwaterstoffen (moleculaire keten met koolstof en waterstof) stoten minder CO2 uit als hun ketens korter zijn, en de lengte van de ketens neemt af als ze van een vloeibare koolwaterstof naar een gas gaan...

Dit alles om te zeggen dat vanuit het oogpunt van milieu-impact gas beter is, of het nu gaat om CO2-emissies, deeltjes of andere lastige verbindingen.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/03/09, 09:42

Aardgas is "historisch" het goedkoopst maar moet wel betrouwbaar zijn. De prijzen zijn vast voor 6 maanden (denk ik) en afgestemd op de prijs van ruwe olie.

Voor olie wordt het elke 3 dagen ververst.

Qua CO2 heb je hier alles:

https://www.econologie.com/emissions-de- ... -3723.html

a) Stookolie = diesel
b) GDF-gas = aardgas = CH4 (n=1 in de berekeningen)
c) Gas in tank = propaan/butaan = vergelijkbaar met benzine

Bewerk kleine fout sorry:

c) Gas in tank = propaan/butaan = vergelijkbaar met LPG
Dernière édition par Christophe de 28 / 03 / 09, 12: 31, 1 keer bewerkt.
0 x
sebarmageddon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 01/02/07, 11:16
Plaats: Frankrijk




par sebarmageddon » 27/03/09, 21:35

Dankjewel voor je antwoorden ,

Christophe, je zegt dat gas historisch gezien het goedkoopst is, heb je rekening gehouden met de verschillende taksen en het maandelijks te betalen abonnement?
wat zijn de bedragen van deze belastingen op een factuur?


a+
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 27/03/09, 22:10

Het zou zeker mogelijk zijn om een ​​precies antwoord te geven op de vergelijkende kosten van FOD en aardgas.
Dit antwoord zou echter alleen geldig zijnvandaag, terwijl het nodig zou zijn om deze prijzen te kennen over de duur die wordt vertegenwoordigd door de keuze van een installatie die voor een van deze brandstoffen is bestemd.
Niemand is echter in staat om de relatieve evolutie van de energieprijzen te beoordelen, zelfs niet met betrekking tot de nabije toekomst.
De recente grote schommelingen in de olieprijs hebben dit duidelijk aangetoond.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
sebarmageddon
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 01/02/07, 11:16
Plaats: Frankrijk




par sebarmageddon » 27/03/09, 23:56

ja ahmed, het is waar dat de vergelijking tussen stookolie en gas erg ingewikkeld is
wat me stoort is dat ik weet dat er een abonnement op gas is, eindelijk belasting betalen zullen we maar zeggen
dus veroorzaken belastingen geen verhoging van de gasprijs? omdat je zou kunnen zeggen dat het gas goedkoop is, en er aan de andere kant 100% belasting op hebt, en ik weet niet hoeveel van deze belastingen en abonnementen

naast deze problemen is er ook nog de aanschaf van een gasbrander om de ketel aan te passen bij verandering van het type energie om hem te leveren, maar ach, dat is een ander probleem

het ecologische deel van dit probleem was eenvoudiger :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 28/03/09, 12:19

Christophe schreef:[...] Op CO2-niveau heb je hier alles:

https://www.econologie.com/emissions-de- ... -3723.html
Er zit een klein foutje in je link, Tof, de familie van koolwaterstoffen waar we het over hebben heet alkaan, alkenen hebben een C=C binding in plaats van CC.

Bovendien zou ik gas in een tank veel meer vergelijken met LPG dan met benzine...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 28/03/09, 12:25

Oh dankjewel Houthakker! Ik zal het meteen corrigeren! Dat is alles, ik heb 2 links toegevoegd waaronder ook deze: http://fr.wikipedia.org/wiki/Nomenclature_des_alcanes

Oeps ja voor LPG en propaangas...het is zelfs meer dan een assimilatie... : Oops:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 28/03/09, 12:36

sebarmageddon schreef:Christophe, je zegt dat gas historisch gezien het goedkoopst is, heb je rekening gehouden met de verschillende taksen en het maandelijks te betalen abonnement?
wat zijn de bedragen van deze belastingen op een factuur?


Ja, alles is inbegrepen, denk ik, maar goed gezien de variaties van stookolie...

Wie heeft er een gasrekening om te analyseren?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 283-gasten