Wind en hitte

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Wind en hitte




par Grelinette » 07/12/08, 16:42

Ik sleutelde aan een windturbine in mijn tuin die goed werkt (hij draait continu!). Het idee is nu om het aan een systeem te koppelen zodat het ergens voor gebruikt kan worden!

Overigens lijkt het idee van een multifunctionele windturbine mij interessant: elektriciteit, pompen, verwarming, enz... kortom een ​​"Zwitsers zakmes windturbine"!

Op dit moment, aangezien de winter is aangebroken, is mijn zorg om warmte op te wekken om mijn huis te verwarmen, omdat ik geen verwarming heb behalve een convector (2000 w!).

Ik dacht dat een zuiger die lucht comprimeert, zoals een fietspomp, al een stroom hete lucht kon creëren die ik alleen maar naar mijn huis (op 10 meter afstand) hoefde te transporteren, of lucht die door een ondergrondse pijpleiding stroomt, zoals een Canadese bron, kan recupereren. Wat denk je ?

Zo niet, heeft iemand dan nog andere ideeën om te sleutelen aan een eenvoudig door de wind aangedreven systeem dat een heteluchtstroom kan genereren?
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 07/12/08, 16:55

Dag
Uw initiatief is origineel, maar ik denk niet dat het transporteren van door de windturbine opgewarmde lucht naar uw huis een zeer efficiënt middel is (warmteverliezen in het kanaal + compressierendement)... Om de warmte van een compressie, deze compressie zou direct in uw huis moeten plaatsvinden

Als je de windturbine als enige warmtebron wilt gebruiken (niet alleen als pomp), dan lijkt een elektrisch transport mij eenvoudiger en efficiënter.

Maar naar mijn mening zou de meest efficiënte manier vanuit energetisch oogpunt zijn om deze windturbine als een simpele warmtepomp te gebruiken, maar dat maakt de zaak duidelijk ingewikkeld, en dan weet ik niet of de prestaties wat dan ook goed zouden kunnen zijn of de wind. (iemand die verstand heeft van warmtepompen kan je dat beter vertellen dan ik)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 07/12/08, 17:58

Ik denk dat teruggaan naar het ontwerp van puur mechanische systemen (zoals de "oude" zich voorstelde) tegenwoordig de voorkeur verdient, vooral voor een particuliere klusser.

Bovendien ben ik het er niet noodzakelijkerwijs mee eens om altijd het argument van "optimale prestatie" te overwegen: zelfs als een systeem niet 100% efficiënt is, zolang het een acceptabel antwoord biedt op mijn behoeften, is het al 100% tevredenheid!

Zo las ik tijdens het zoeken naar informatie over windturbines vaak dat oude windturbines een zeer laag rendement hadden en dus niet interessant waren. Dit is zeker waar, behalve dat ze voor 100% voldeden aan de behoefte waarvoor ze waren ontworpen en dat onze (individuele) behoeften niet zijn geëvolueerd. In de buurt van mijn huis zijn verschillende boeren niet gezwicht voor de sirenes van "efficiënter" en hebben ze hun oude windturbine behouden om hun gewassen te irrigeren en het lijkt erop dat ze uiteindelijk geen slechte keuze hebben gemaakt. Trouwens, als we alle systemen zouden opgeven die niet optimaal presteren, zouden we het zonder veel dingen moeten stellen... te beginnen met auto's!

Dat alles om te zeggen dat ik in mijn tuin een windturbine heb die al een aantal maanden onafgebroken draait en dat zelfs als ik niet alle energie gebruik, als het weinige dat ik recupereer me in staat stelt om een ​​beetje te verwarmen, al goed is ! :D

Dus... enig idee voor mij?... Ik ben geïnteresseerd, ook al is het nog niet het beste van het maximum van het ideaal van perfecte optimalisatie... Ik wil gewoon een paar graden meer, geen ovencrematorium maken! : Cheesy:
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 07/12/08, 18:07

OK, jouw perspectief is niet het zoeken naar efficiëntie maar naar eenvoud! Oke.
Ik had het net over optimalisatie, want verwarmen kost veel energie en een windturbine levert weinig op.
Het is mogelijk dat u niet meer dan één kamer tegelijk kunt verwarmen...

Dus voor mij maximale eenvoud = elektrische windturbine + verwarming door Joule-effect
(eenvoudig te maken, eenvoudig te installeren, lage mechanica, weinig onderhoud)
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 07/12/08, 22:11

Bonsoir

Kleine opmerking:
Het is niet omdat de windturbine correct draait als hij leeg is, dat we kunnen hopen bruikbare stroom te verkrijgen, omdat het onttrekken van energie aan een rotor betekent dat er een remkoppel op wordt uitgeoefend.

Het is zeker dat het direct de voorkeur verdient om de mechanische energie die door de rotor wordt opgewekt, te gebruiken, maar ook omdat elektriciteit veelzijdig is, worden in plaats daarvan windgeneratoren geïnstalleerd.

Warmte van mechanisch werk, over het algemeen proberen we het te vermijden omdat het synoniem is met verliezen. Voorbeeld van verplaatsingen met wrijvingen in de lucht, op de grond, in het water.
Dus waarom geen frictiesysteem met onderdelen die warmte afgeven?

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 07/12/08, 22:36

Goede avond looping

Ik ben het met je eens dat een lege beweging niet per se interessant zal zijn als we er een energieterugwinningssysteem aan toevoegen, maar mijn redenering is als volgt:
het optimaliseren van een systeem komt neer op zeggen dat we zo veel mogelijk en zo snel mogelijk produceren. In het geval van een windturbine die is geïnstalleerd op een plek waar altijd een beetje wind is, zeg ik tegen mezelf dat voor zover hij continu draait, de productie in de tijd kan worden afgevlakt en niet geconcentreerd op een korte periode. Met andere woorden, je moet een manier vinden om de weinige energie die gedurende een lange periode wordt geproduceerd, te creëren en te verzamelen, wat uiteindelijk hetzelfde is als veel produceren in korte tijd! (een beetje zoals kinetische energie: een kleine massa op hoge snelheid heeft dezelfde energie als een grote massa op lage snelheid).

Bovendien komt "de tijd nemen" overeen met een reflectie die zich verzet tegen de huidige alomtegenwoordige voorwaartse race die vaak in de muur eindigt.

Anders warmte produceren door een frictiesysteem met delen die warmte afgeven... waarom niet, maar daar komen nu eens meer wrijvingskrachten en zeker snellere slijtage.

(ps: het heeft niets met het onderwerp te maken maar "looping" was ook de naam van een van mijn kleine pony's!...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 08/12/08, 11:06

Grelinette schreef:Bovendien komt "de tijd nemen" overeen met een reflectie die zich verzet tegen de huidige alomtegenwoordige voorwaartse race die vaak in de muur eindigt.


Helemaal met je eens Grietje!

Welkom bij Ecologie : Mrgreen:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 08/12/08, 12:48

Dag

een systeem optimaliseren betekent zeggen dat we zo veel mogelijk en zo snel mogelijk produceren


Er is geen onverenigbaarheid tussen het zoeken naar de beste prestaties en de efficiëntie over de duur van het systeem.

Wat betekent "zo snel mogelijk"?

Een goed ontworpen windturbine zal de maximale energie recupereren in een bepaalde periode en volgens het windpotentieel van een locatie.
Niets belet nu om een ​​basissysteem te maken dat niet optimaal wil zijn. Maar wat kost het optimaliseren van een windturbine? Voor een windgenerator is het gewoon het tekenen van een rotor die met de juiste snelheid zal draaien, voor de meest energieke gemiddelde wind.
Als de rotatiesnelheid van de rotor er niet toe doet, kost het niets (zo niet een beetje elleboogvet) om de juiste bladen te maken in plaats van eenvoudige planken te gebruiken.

Voor het transformatiegedeelte van een mechanische beweging in warmte is mij al de vraag gesteld, waarop ik geen antwoord heb gevonden:
Als je een vloeistof roert, verwarm je die dan?

A+
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 08/12/08, 19:14

In de overgrote meerderheid van de gevallen is het zowel winstgevender als ecologischer om wat tijd te besteden aan het ontwerp en de optimalisatie van een systeem om het efficiënt te maken, in plaats van het eenvoudigste te doen en bijna niets te tekenen...

Natuurlijk is weinig produceren in een lange tijd hetzelfde als veel produceren in een korte tijd, maar wie heeft het tegen jou over een korte tijd?? Omdat je windturbine erg winderig is, kan hij net zo goed de hele tijd veel produceren, toch?...

lus schreef:Als je een vloeistof roert, verwarm je die dan?
Ja.
Het is zelfs door dit fenomeen dat de eerste metingen van de warmtecapaciteit van een vloeistof werden uitgevoerd.
Ik weet niet of het Prandtl of Reynolds is of een andere, maar een van deze grote wetenschappers had een montage gemaakt met een propeller die een vloeistof roerde in een warmte-geïsoleerde behuizing.
Omdat het aan de propeller geleverde vermogen bekend was, mat hij de evolutie van de temperatuur van de vloeistof om de warmtecapaciteit te kennen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 09/12/08, 23:10

Nou ... nou ... ik denk dat ik nog niet klaar ben om op te warmen met mijn windturbine! snuiven : Cry:

Dus a priori is de beste manier nog steeds om de kinetische energie van de wind om te zetten in elektriciteit en vervolgens in warmte door het Joule-effect? (kort samengevat sluit een convector aan op de windturbine)

Wat ontmoedigend is, is dat we misschien op zoek gaan naar nieuwe eenvoudige en effectieve systemen... maar dat we altijd terugvallen op wat al bestaat! :frons:

Zijn er nog veel briljante onderzoekers die erin slagen nieuwe innovatieve processen te vinden, of een oud vergeten systeem up-to-date te brengen?
En wat is volgens jou de laatste echt opvallende innovatieve vondst van de afgelopen jaren op het gebied van ecologie?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten