Brentolieprijzen en koopkracht in Frankrijk

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Brentolieprijzen en koopkracht in Frankrijk




par Christophe » 19/11/08, 00:28

Hier is de evolutie over de laatste 18 jaar in de werkuren die nodig zijn om een ​​vat olie te betalen (op basis van het bruto minimumloon, 1 vat = 159 L). Bronnen: DIREM voor de prijs van energie en INSEE voor de evolutie van het minimumloon

Brent Prijs: http://www.industrie.gouv.fr/energie/pe ... _brent.htm
Smic: http://www.insee.fr/fr/themes/tableau.a ... 5&reg_id=0

Beeld

Deze curve volgt uit deze 2 onderwerpen:
https://www.econologie.com/forums/prix-du-pe ... t6543.html
et
https://www.econologie.com/forums/heures-de- ... t2786.html

We kunnen duidelijk zien dat de impact op de koopkracht nog steeds grotendeels genuanceerd is in vergelijking met de prijs van olie in huidige dollars:

Beeld

Het enige is dat de olieprijs niet alleen de prijs van energie bepaalt en dit is waar het de gewone mensen kan schaden die we zijn ...Olie daalt momenteel: des te meer reden dat de koopkracht snel stijgt!

We kunnen toch dromen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Betreft: notering en koopkracht Brent-olie in Frankrijk




par Did67 » 19/11/08, 12:43

Christophe schreef:
We kunnen zien dat de impact op de koopkracht nog grotendeels genuanceerd is ten opzichte van de olieprijs in huidige dollars ...



Dus ik ga schelden door te zeggen dat olie (gemiddeld) niet duur genoeg is.

Omdat het een feit is dat alternatieve energiebronnen niet concurrerend zijn, afval niet duur genoeg is en daardoor niet veel verandert en de aarde zal blijven opwarmen!

En daarom: een progressieve belasting van fossiele koolstof, gecompenseerd door een verlaging van de belastingen op echt essentiële producten en / of alternatieve energieën of elektrische voertuigen of ... of ... alles dus tegen constante belasting zou een goed idee zijn koe ...

Om terug te keren naar een discussie die hierover al heeft plaatsgevonden forum : Ik vergeet de parttime supermarktkassier niet (kan ze zich nog een auto veroorloven? Zo ja, zoals de Peugeot 504 die 12 l / 00 km "blauwe" benzine verbruikt ???).

Kon er maar een politicus zijn die men kon vertrouwen om zo'n programma daadwerkelijk uit te voeren ... Daar heb ik geen antwoord!
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Betreft: notering en koopkracht Brent-olie in Frankrijk




par houthakker » 19/11/08, 15:08

Did67 schreef:[...] Om terug te keren naar een discussie die hierover al heeft plaatsgevonden forum : Ik vergeet de parttime supermarktkassier niet (kan ze zich nog een auto veroorloven? Zo ja, zoals de Peugeot 504 die 12 l / 00 km "blauwe" benzine verbruikt ???). [...]
Nee, dit is meer een 305 of een 205 Diesel ...

De 504 is nu een auto voor verzamelaars! 8)
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 19/11/08, 15:37

Ja, we zijn het eens!

Het probleem is dat de media tegen mensen liegen, althans door weglatingen, door de RODE curve veel vaker te presenteren dan de PINK curve ... Trouwens, de PINK curve heb ik nog nooit ergens anders gezien dan op Econo! Cocoricco! : Mrgreen:
Dernière édition par Christophe de 19 / 11 / 08, 16: 17, 1 keer bewerkt.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 19/11/08, 15:58

@ Did67,

ben het met u eens dat olie niet duur genoeg is.
het is niet duur genoeg in vergelijking met de geleverde dienst.

Ik hoorde in een rapport (ik weet niet welke) een interessante vergelijking hierboven:

de persoon zei: vergeet dat je een auto en olie hebt. u wilt 3 personen meenemen op tien kilometer van uw huis en u vindt iemand die daarvoor een vervoermiddel heeft (een karretje, een fietstaxi, etc.) hoeveel denkt u dat deze dienst waard is? het gemiddelde van de antwoorden was volgens mij 10 euro.

zelfs als de helft van deze prijs de kosten en het voordeel van de persoon vertegenwoordigt, betekent dit nog steeds dat het transport zelf 5 € waard is voor 10 km.
de brandstof moet daarom 5 euro waard zijn voor 10 km of ongeveer 7 euro per liter

Nou, het is een voorbeeld dat een beetje wordt gesleept, maar men realiseert zich niet de immense en goedkope "diensten" die olie vertegenwoordigt en dit soort voorbeeld helpt daarbij.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 196-gasten