Olie- en teerzanden in Canada. Speciale gezant

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Olie- en teerzanden in Canada. Speciale gezant




par Christophe » 10/10/08, 12:39

Een uitstekend rapport van een speciale gezant om de oliezanden (bitumineus?) Van Canada beter te begrijpen, die in potentie het 2e wereldreservaat vertegenwoordigen na Saoedi-Arabië (ja!).

Voor nog een paar vaten.
Een rapport van Patrice Lorton en Elodie Metge

Het is de laatste grens van olie, de laatste El Dorado voor de reuzen Total of Exxon. De provincie Alberta ligt op kolossale reservaten, de tweede ter wereld na Saoedi-Arabië. Special Envoy onderzocht dit 'Canadese Texas', waar petrodollars drijven en paddenstoelensteden uit de aarde tevoorschijn komen. Grote ruimtes, 4 X 4 en overwegend mannelijke bevolking: deze afgelegen regio's doen denken aan het Wilde Westen. Hier botsen de oliemaatschappijen met miljarden dollars. Alleen het Franse Total investeert de komende tien jaar tien miljard dollar. In Alberta moet je duur betalen om olie te laten stromen. Het zit vast in lagen zand en komt in de vorm van een zwaar bitumen, onmogelijk om te pompen. Olietankers concurreren vindingrijk om het uit te roeien, maar wat de technologie ook is, ze verbruiken grote hoeveelheden water en energie. De vergelijking komt neer op het verbranden van het equivalent van één vat, om er twee te extraheren, met als doorgang een enorme uitstoot van broeikasgassen. De prijs van een vat ruwe olie moest in de jaren negentig stijgen om de exploitatie van dit teerzand winstgevend te maken. Vandaag, met meer dan tachtig dollar, is het haast en komt het milieu op de tweede plaats. Oppervlaktemijnen verslinden het boreale bos en raffinaderijen lozen vervuild water. Stroomafwaarts worden de Indianen van het Athabascameer getroffen door zeldzame kankers. Het team van de speciale gezant verzamelde hun getuigenis. De Eldorado trekt arbeiders uit het hele land aan. Fort Mac Murray, het Mekka van de oliezanden, ziet de bevolking elke tien jaar verdubbelen. Hier verdient een beginnende lasser vijfduizend euro per maand, maar het leven is ruw en de sociale bescherming wordt verminderd. Honderden daklozen zwerven door de straten, sommigen van hen zijn het slachtoffer van hun crackverslaving. De zwarte goudkoorts is wreed.


Om hier stream te bekijken: http://envoye-special.france2.fr/index- ... brique=191
0 x
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2




par RIAZ » 25/10/08, 15:13

Je hebt het ergste niet gezien, Christophe ...

Onze AREVA-vrienden sloten een deal met TOTAL om de energie te leveren die nodig is voor winning met, ik geef je Émile, een kerncentrale.
De jackpot in het kort, de cumulatieve nadelen van nucleair en fossiel.

En we zijn ontroerd dat gerechtigheid per ongeluk een herhaalde verkrachter heeft vrijgelaten! In dit geval was het tenminste een vergissing!
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Olie en oliezanden in Canada. Speciale gezant




par Flytox » 25/10/08, 23:24

bonjour Christophe

De vergelijking komt neer op het verbranden van het equivalent van één vat, om er twee te extraheren, met als doorgang een enorme uitstoot van broeikasgassen.

Mijn neef werkt bij Total en werkte daar precies. Over deze verhouding is hij het in grote lijnen eens, maar het geldt voor de reeds bestaande installaties die een beetje dateren. Momenteel zou de technologie met stoom onder druk 'veel' beter kunnen doen.

Ze bevestigde me dat het vervuilingsniveau rond deze oude installaties extreem hoog is en dat de inheemse tankers alles hebben gedaan, maar dat wat ze nu gaan installeren veel milieuvriendelijker zal zijn.

In het gesprek vroeg ze me welk beeld ik had van Total. Ik antwoordde dat het een geoliede vogel was op een geolied strand, ze leek geschokt dat ik niet met haar over het benzinestation sprak. : Mrgreen:

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 25/10/08, 23:37

Het contract is dat Canada de VS 50 jaar olie zal leveren. Niet slecht .... :schok:
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 25/10/08, 23:59

Structureel kunnen de opbrengsten uit de winning van olie uit het teerzand niet goed zijn.

Bovendien wassen ze dit alles ... afgegraven met machines zo groot als energieslurpers met groot water (kokend alstublieft ...) en alle oliën en smerig zand gaan de rivieren in.

Ik zag een rapport waar bijna alle vissen tumoren / wratten op de huid hebben.

De inboorlingen vermijden vissen terwijl ze het al eeuwen doen.

Alleen de stijging van de olieprijs kan de sector ondersteunen, want als de energieopbrengst erg slecht is, als de ecologische opbrengst rampzalig is, is het rendement in $ er goed voor :|

Deze leisteenolie en oliezanden, het is groot, wat er ook gebeurt. :onheil:
0 x
Beeld
RIAZ
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 391
Inschrijving: 04/10/08, 10:21
Plaats: Cholet
x 2




par RIAZ » 26/10/08, 00:14

Geen remundo, als de energie-efficiëntie slecht is, zelfs bij $ 1000 per vat, doen we het niet ...
Dit is wat ons zal redden als het gaat om conventionele manieren om energie te leveren.
Dit is de mening van veel onafhankelijke experts.

Met AREVA nucleair, verkocht voor een zacht prijsje, kunnen we alles vrezen.
0 x
In termen van de toekomst, het is niet te voorspellen, maar om het mogelijk te maken (Antoine de Saint Exupery)
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 26/10/08, 00:24

Ik denk dat we het eens zijn met RIAZ.

Beeld Hier, je hebt me net een idee gegeven. In Canada moeten kerncentrales worden gebouwd om olie en kolen te winnen, waarvan een deel zal worden gebruikt om het opnieuw te winnen, het andere deel om CO2 op te slaan en het derde deel om kernafval te recyclen. Beeld

Wat een mooi ontwikkelingsmodel, toch? :?
0 x
Beeld
chrisleblay
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 16/06/07, 01:35
x 4




par chrisleblay » 26/10/08, 01:33

Ik heb net mijn vakantie doorgebracht in Edmonton, Alberta.
Ik was "gedwongen" om het vliegtuig te nemen omdat de trein $ 10 kostte voor 000 personen (ik geloof dat de spoorweg eigendom is van de Amerikaanse oliemaatschappijen in Canada)
Ik kan over dit onderwerp goed nieuws brengen zwart is dat ze zich blijkbaar zo bewust zijn van het belang van water dat ik niet eens de afwas kon doen (ik heb te veel water verbruikt), dus als je weet dat het een enorme hoeveelheid water om aardolie uit het zand te halen Ik denk dat het in de hoofden van albertanen zijn weg vindt.
Het ergste is echter dat ze buitenlandse arbeidskrachten importeren die ze in kampen opstapelen om olie te gaan winnen, dus zelfs als Albertanen 'bewust' worden, weet ik niet of dat veel zal veranderen, want zij betalen ongeveer $ 20 van het minimumloon, terwijl het elders in Canada ongeveer $ 7-8 is, dus kopen ze mensen Moderne slavernij!

a+
chris
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 26/10/08, 02:55

Dag

Ik was "gedwongen" om het vliegtuig te nemen omdat de trein $ 10 kostte voor 000 personen (ik geloof dat de spoorweg eigendom is van de Amerikaanse oliemaatschappijen in Canada)
Ik kan goed nieuws brengen in dit donkere onderwerp is dat ze zich blijkbaar zo bewust zijn van het belang van water dat ik niet eens de afwas kon doen (ik heb te veel water geconsumeerd)


Met het vliegtuig 4 mensen van Montreal naar Vancouver heen en terug is het duurder dan Montreal Parijs, maar 6000 km de prijs van het treinkaartje is hoger, inclusief maaltijd, dodo, het is veel tijd in de trein en het is niet snel (hoewel ik nooit de trein heb genomen in Canada) (voor 4 personen een auto huren.)


Als je water consumeert, duw je een beetje, er is zelfs geen watermeter in woonhuizen
Neem een ​​kaart en kijk naar het aantal zoetwatermeren
die zich uitstrekt over duizenden kilometers. (in Quebec)
Voor het oliezand heb ik je er vorig jaar over verteld over het belang van de aanbetaling
Volgens de NAFTA-overeenkomst tussen Canada maakt de VS olie deel uit van de veiligheidsreserves van de VS. Canada moet zijn buren in het zuiden bevoorraden, ook al ontbreekt het in het land, deze olie wordt gewonnen en wordt bijna allemaal per pijpleiding naar de VS geëxporteerd.
oostelijk deel van canada ontvangt geen olie van alberta

oliezandwinning is de belangrijkste industrie die Canada een slechte ecologische score geeft.

U heeft de mijnen en de verwerking van uraniumcilinders niet bezocht
noch de mimespelers van nikkel, grafiet ..
Goudmijnen met alle zuren die ze gebruiken om het op te lossen.
ook daar zou je dingen gezien hebben
als de grote multinationals hun deposito's hebben opgebruikt, laten ze ons vergiftigde geschenken achter en gaan ze weg om het pensioenfonds van de werknemers weg te nemen.

Andre
Een berg asbestresten bij Asbest
fabrieken sluiten en laten dat achter als een erfenis

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
coucou789456
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1019
Inschrijving: 22/08/08, 05:15
Plaats: Narbonne




par coucou789456 » 18/01/09, 23:11

goedenavond

om het onderwerp bij te werken, lijkt het mij dat de prijs van een vat olie al enige tijd lager is dan de kosten voor het winnen van deze beroemde teerzanden.

wat is er sindsdien van geworden?

Het zou geweldig zijn als onze vrienden van de econoloog van over de Atlantische Oceaan ons meer vertellen.

jeff
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 304-gasten