Nog 100 jaar olie en meer? Reserves en uitputting

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Nog 100 jaar olie en meer? Reserves en uitputting




par Christophe » 10/10/08, 11:47

Dit is wat we kunnen opmaken uit de toespraak van Loïc LeFloch Prigent via dit korte interview: https://www.econologie.com/la-fin-du-pet ... -3947.html

Persoonlijk ben ik het volledig eens met wat hij zei (ja, ik ben het soms eens met een olieman... hoewel hij een EX olieman is...). Deze cijfers worden ook bevestigd door de analyse van Jancovici op deze pagina: http://www.manicore.com/documentation/reserve.html

Een ander bewijs dat het einde van de olie nog niet nabij is, is dat de oliemaatschappijen de alternatieven niet "massaal" ontwikkelen. Moet ze ook niet als naïef beschouwen want de macht (financieel in dit geval) als we die eenmaal hebben, doen we er alles aan om die zo lang mogelijk te behouden.

Dus als het vraagstuk van de uitputting van de olie voor 100 jaar is opgelost, dan is de uitdaging van de 21e eeuw niet de uitputting van hulpbronnen, maar: zal de planeet oververhitten zonder oververhitten? Maar vooral: wat te doen?

Want thuis een houtkachel plaatsen is prima, maar de uitgespaarde stookolie wordt straks gewoon door iemand anders verbrand en op planetaire/meteorologische schaal verandert er helemaal NIETS...

Wat te doen...wat te doen...wat te doen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 10/10/08, 12:07

Wil je olie verbranden en afstand doen van je overtuigingen?

We moeten voorkomen dat we dit soort nieuws over olie verspreiden, want we mogen onszelf niet voor de gek houden, de plotselinge interesse in ecologie van een groot aantal mensen (zouden ze de meerderheid zijn?) is precies gekoppeld aan de prijzen van aardolieproducten.
De mens is fundamenteel egoïstisch en het is zeker niet de opwarming van de aarde die hem ertoe aanzet om ecologisch gedrag aan te nemen.

Ik ben er vast van overtuigd dat 90% van de mensen die op wat voor manier dan ook geïnteresseerd zijn in het milieu, dit uit de mode raakt!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 10/10/08, 12:15

Gregconstruct schreef:Wil je olie verbranden en afstand doen van je overtuigingen?


Dit is een mooi voorbeeld van kaping! Ik heb nooit gezegd dat ik stookolie zou verbranden!

Wat ik zei, zei ik: als het niet door mij wordt verbrand, zal het anders niet kk1 zijn! Je kunt op 99% van de mensen redeneren vanwege het systeem "mijn gezicht voor de anderen" of "pkoi ik zou mijn best doen als mijn buurman het niet doet"!

Dus de oplossing is om wat te doen? De hele wereld bewust maken zodat het stoken met bijvoorbeeld olie stopt? Het is net als windturbines: ze hier planten om daar beter kolengestookte elektriciteit te produceren... Wat heeft het voor zin?

We redeneren te egoïstisch maar daar heeft het systeem ons tenslotte voor getraind (concurrentie en verplettering van de ander uit de kleinste klassen en vooral gehechtheid aan de materiële wereld): daarom komen we er niet levend uit en bovendien is de dood taboe in onze samenleving!

Gregconstruct schreef:We moeten voorkomen dat we dit soort nieuws over olie verspreiden, want we mogen onszelf niet voor de gek houden, de plotselinge interesse in ecologie van een groot aantal mensen (zouden ze de meerderheid zijn?) is precies gekoppeld aan de prijzen van aardolieproducten.


Niet mee eens: LeFloch legt het probleem goed uit in 30 seconden en hij zegt dat hij duurzame olie ziet voor $ 200 in 5 jaar...

Gregconstruct schreef:De mens is fundamenteel egoïstisch en het is zeker niet de opwarming van de aarde die hem ertoe aanzet om ecologisch gedrag aan te nemen.


Hier gebruiken we dezelfde woorden!

Ik denk niet dat hij fundamenteel egoïstisch is, maar dat hij (wij) door onze samenlevingen zijn GEFORMATTEERD om dat te zijn.

Kijk in Afrika: ze hebben veel minder dan wij, maar ze claimen veel meer!

Gregconstruct schreef:Ik ben er vast van overtuigd dat 90% van de mensen die op wat voor manier dan ook geïnteresseerd zijn in het milieu, dit uit de mode raakt!


Mode-effect maar vooral zuinig! Ja, ik ben het ermee eens, maar het is beter dan wanneer ze helemaal niet geïnteresseerd waren... toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 10/10/08, 12:22

Ik wilde je woorden niet verdraaien mijn geliefde konijn! Mee Culpa! Beeld

Het was een intro om de aandacht te vestigen op het feit dat behalve een handjevol overtuigde teruggekeerden, in bestellingen voor een tijdje zoals wij, er geformatteerde mensen zijn zoals je ze heel terecht noemt!

En ik ben het met je eens dat het beter is dan als ze er helemaal niets om geven!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9

Re: Nog 100+ jaar olie? Reserves en uitputting




par C moa » 10/10/08, 13:59

Christophe schreef:Persoonlijk ben ik het volledig eens met wat hij zei (ja, ik ben het soms eens met een olieman... hoewel hij een EX olieman is...).
Ik geloof ook dat we kunnen zeggen dat hij goed is gedaan door al deze kleine wereld hem!!!
Dus als het vraagstuk van de uitputting van de olie voor 100 jaar is opgelost, dan is de uitdaging van de 21e eeuw niet de uitputting van hulpbronnen, maar: zal de planeet oververhitten zonder oververhitten?
Dat is een goede vraag!!! Persoonlijk denk ik van niet en bovenal denk ik dat de mensheid er het meest onder zal lijden.
Maar vooral: wat te doen?
Voor mij is transport in de eerste plaats!!! Inderdaad, het grootste deel van de olie wordt tegenwoordig verbrand tijdens transport, wat een afwijking is. Om dit effectief te laten zijn, moeten we onze manier van denken over transport, maar ook onze productiemethoden als geheel, volledig herzien.
Bij voorbeeld
- Is het handig om een ​​auto met 5 zitplaatsen te gebruiken als er 90% van de tijd maar één persoon in zit??
- Is het handig om een ​​actieradius van 1000 km te hebben als je 25-30 km per dag doet??
- Is het logisch dat een product meerdere keren de wereld rondgaat voordat het wordt verkocht (het hoofd van de pop wordt in China gemaakt, het haar in Korea, de verpakking in Europa, alles wordt in China in elkaar gezet?) en vertrekt naar Europa en de VS ) ??
- Is het logisch dat de veldsla die in Nantes wordt geproduceerd en verkocht, door Rungis is gegaan?
- Is het logisch dat een product dat België of Noorwegen verlaat om in Italië of Spanje te worden afgeleverd, Frankrijk over de weg doorkruist??

Zulke vragen kunnen we nog steeds heel veel soortgelijke vragen stellen. Zoals je zegt, de vraag is wat doen we??
Er zijn voor mij twee assen, aan de ene kant de bijzondere:
- U kunt kleinere auto's, hybrides... kopen;
- Binnenkort (vingers gekruist) kunnen we elektrische auto's of auto's met perslucht kopen (speciale shoutout naar Christophe, : Lol: sorry ik kon er niets aan doen);
- Je kunt carpoolen;
- Koop onze producten rechtstreeks bij de producenten;
- Boycot producten die van ver komen (bijvoorbeeld exotische houtsoorten) of die niet in het seizoen zijn (aardbeien in januari/februari).

En dan zijn er de overheden die (grote of zelfs zeer grote) investeringen zullen moeten doen om:
- meeliften;
- Riviertransport (ik vind dat het verlaten van het Rijn/Rhône-kanaal vanuit dit oogpunt een echte puinhoop was. Bedankt groenen :onheil: :onheil: :onheil: );
- Assisteren bij de ontwikkeling van "alternatieve" distributienetwerken zoals AMAP;

Want thuis een houtkachel plaatsen is prima, maar de uitgespaarde stookolie wordt straks gewoon door iemand anders verbrand en op planetaire/meteorologische schaal verandert er helemaal NIETS...
Hier ben ik het helemaal niet met je eens. Het is inderdaad bijna zeker dat wat we niet hebben verbrand, door een ander zal worden verbrand, maar over het algemeen zal het onder betere omstandigheden worden verbrand. Als we de huidige gas- of olieketels vergelijken met die van 10-15 of 30 jaar geleden, zijn ze veel efficiënter en minder belastend voor het milieu. Vergeet niet dat de verplichting om huizen te isoleren pas dateert uit 1978. Wat is er in 30 jaar vooruitgang geboekt...

We moeten voorkomen dat we dit soort nieuws over olie verspreiden, want we mogen onszelf niet voor de gek houden, de plotselinge interesse in ecologie van een groot aantal mensen (zouden ze de meerderheid zijn?) is precies gekoppeld aan de prijzen van aardolieproducten.
Inderdaad, en dat is goed, net als verkeersveiligheid, soms moet je raken waar het pijn doet om bewustzijn echt te laten plaatsvinden en om effectief te zijn.
Hoe duurder ruwe olie zal zijn, hoe minder mensen geïnteresseerd zullen zijn in grote auto's die 10 of 15 liter verbruiken. We hebben gezien dat deze toename de afgelopen maanden heeft geleid tot een daling van het verbruik van aardolieproducten in het algemeen en van brandstoffen in het bijzonder bijna overal ter wereld (in de VS in het bijzonder, wat alle voorspellers voor onmogelijk hielden). We hebben ook gezien dat het koopgedrag heel plotseling is veranderd (zie de moeilijkheden van Amerikaanse fabrikanten).

Ongeacht de gemoedstoestand van degene die handelt, is het niet het belangrijkste dat hij handelt?? (goed gezegd toch? : Mrgreen: )
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 313-gasten